Hvorfor er MC-teknologi så gammeldags?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7012
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvorfor er MC-teknologi så gammeldags?

Legg inn av Jompa »

FJZZR skrev:innsprøytning:
Noen mc'er hadde injection rundt 83, men dette forsvant igjen. Bare BMW fortsatte. Dette har nok en kostnadsmessig årsak: BMW var storkunde hos Bosch og fikk dette sannsynligvis mye billigere enn Kawa, Honda etc. En annen årsak kan være det ellevillturtallet en mc motor opererer med i fohold til en bil.
Og hvor gode var disse systemene egentlig? Mottorrad monterte forgassere fra en Yamaha FZ750 på en K100 og fikk høyere effekt og lavere forbuk som resultat.......

Biler har også fått direkte innsprøytning, men det har jeg tilgode å se på en mc. Noen har variabel slaglengde på innsugsventiler i stedet for gass-spjeld. Derimot har enkelte mc 8 gass spjeld og ditto innsprøytningsdyser. Finnes det på bil?

Abs/traction control:
En mc har kun to hjul, samtidig som en blokkering får større konsekvenser. Dette gjør det mye mer komplisert både fysisk og software messig. TC skal i tillegg hindre forlengs og baklengs salto.

Ressursene er jo også større når det gjelder produkt utvikling for biler, men det er vel de samme produsentene for slike systemer både på bil og mc.
Både Honda, Kawa, HD mfl har innsprøyting.
BRP har også laget direkteinnspøitede totaktere som fungerer veldig godt, finnes enda bare i vann- og snescootere og muligens påhengsmotorer, men de kommer garantert i motorsykler også.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Hvorfor er MC-teknologi så gammeldags?

Legg inn av FJZZR »

Visst har de fuel injection hvor drivstoffet sprøytes inn i innsuget. Men direkte innsrøytning, i den form vi ser på eksempelvis en Volkswagen TSI har ikke jeg sett på en mc enda. Eller er jeg helt på jordet nå ??????

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7012
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvorfor er MC-teknologi så gammeldags?

Legg inn av Jompa »

FJZZR skrev:Visst har de fuel injection hvor drivstoffet sprøytes inn i innsuget. Men direkte innsrøytning, i den form vi ser på eksempelvis en Volkswagen TSI har ikke jeg sett på en mc enda. Eller er jeg helt på jordet nå ??????
Nei, du er nok ikke helt på jordet, men tenk over hva det er som gjør at bilfabrikkene kommer
med småforbedringer omtrent hvert år.
Vi snakker altså fremdeles motor, og ikke toppmodellene, men vanlige biler.
Det er myndighetenes krav til lavere utslipp som styrer hele sirkuset, og avgifter er middelet for å nå målet.
Derfor lager bilfabrikkene avanserte motorer for oss vanlige dødelige.

Når jdg skriver småforbedringer, er det med fullt overlegg, for det er år og dag mellom hver "revolusjon'

Når var det Mitsubishi lanserte direkteinnsprøita bensinmotor ? Ca 25 år siden ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Hvorfor er MC-teknologi så gammeldags?

Legg inn av Andreas »

Ser man slik på det, så har jo bilbransjen også lenge vært gammeldags. Innen flybransjen og i motorsporten, var det vanlig med twin cam, mange ventiler pr sylinder, (mekanisk)innsprøytning, turbo/kompressorer, edle legeringer osv osv allerede lenge før 2.verdenskrig :prf

Det er vell etterspørsel, kostnad og miljøkrav som styrer utviklinga i grunn...?

Den nyeste Multistradaen er vell ansett som en relativt avansert MC. Den har elektronisk styrt aktiv fjæring, LED-lys, traction controll, ABS med flere oppsett og mulighet for integralbrems, handsfree tenningslås, elektroniske gasspjeld osv osv.. Avansert til å være en MC ja, men all denne teknologien var tilgjengelig i biler allerede på midten av 90-tallet. Ikke i "allemannsbiler", men litt opp i premium merkene var dette vanlig.

Sachs som leverer fjæringen til Multistradaen, leverte allerede for 10år siden dette aktive systemet til Maserati. Det som gjør det brukbart til MC i dag er vell at teknologien er såpass krympet at det med relativt små, plasseringsvennlige eneheter kan plasseres ombord på en MC.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvorfor er MC-teknologi så gammeldags?

Legg inn av simpson »

Har en Ducati Panigale S på lån nå, og der er det ikke mye som er gammeldags.
Det er absolutt den mest tekniske sykkelen på markedet i dag.
Den har så mye duppeditter og justeringer at jeg stort sett ikke skjønner en dritt av hva alt er for noe.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Hvorfor er MC-teknologi så gammeldags?

Legg inn av Andreas »

simpson skrev:Har en Ducati Panigale S på lån nå, og der er det ikke mye som er gammeldags.
Det er absolutt den mest tekniske sykkelen på markedet i dag.
Den har så mye duppeditter og justeringer at jeg stort sett ikke skjønner en dritt av hva alt er for noe.
Det er en meget interessant konstruksjon :prf For en teknisk nerd så er det en stor fornøyelse å studere de der med kåpene av! Det er så mange gjenomførte detaljer og konstruksjoner. Som for eksempel hvordan farstvinden ledes igjennom den nedre radiatoren og ut under motoren med en vifte, ikke noen revolusjon alltså, men det er så elegant utført på denne. For å ikke snakke om motoren, med toppene skrudd rett i blokka med løse sylinderforinger inni veivhuset :-)å Men alt det fancye har jo sine ulemper, et oljefilterbytte på en Superquadro er ikke akkurat like elegant gjort som på de gamle motorene...

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvorfor er MC-teknologi så gammeldags?

Legg inn av simpson »

Nei du har rett at det ikke er enkelt å bytte oljefilter, eller å skru selv på i det hele tatt, men dette er jo en helt ny måte å bygge sykler på.
Alt er annerledes og nytt på Panigale.
Men for en sykkel å kjøre, litt stiv men den er så lettkjørt som en 125 ccm.
Men ser du på biler fra 80 tallet kontra i dag, er det ikke mye du kan gjøre selv på dagen biler heller, så det er jo den veien det går med alt.

Svar