Både Honda, Kawa, HD mfl har innsprøyting.FJZZR skrev:innsprøytning:
Noen mc'er hadde injection rundt 83, men dette forsvant igjen. Bare BMW fortsatte. Dette har nok en kostnadsmessig årsak: BMW var storkunde hos Bosch og fikk dette sannsynligvis mye billigere enn Kawa, Honda etc. En annen årsak kan være det ellevillturtallet en mc motor opererer med i fohold til en bil.
Og hvor gode var disse systemene egentlig? Mottorrad monterte forgassere fra en Yamaha FZ750 på en K100 og fikk høyere effekt og lavere forbuk som resultat.......
Biler har også fått direkte innsprøytning, men det har jeg tilgode å se på en mc. Noen har variabel slaglengde på innsugsventiler i stedet for gass-spjeld. Derimot har enkelte mc 8 gass spjeld og ditto innsprøytningsdyser. Finnes det på bil?
Abs/traction control:
En mc har kun to hjul, samtidig som en blokkering får større konsekvenser. Dette gjør det mye mer komplisert både fysisk og software messig. TC skal i tillegg hindre forlengs og baklengs salto.
Ressursene er jo også større når det gjelder produkt utvikling for biler, men det er vel de samme produsentene for slike systemer både på bil og mc.
BRP har også laget direkteinnspøitede totaktere som fungerer veldig godt, finnes enda bare i vann- og snescootere og muligens påhengsmotorer, men de kommer garantert i motorsykler også.