Beste måte å stoppe motor?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av Lamberghini »

Elolz skrev:De fleste som har erfaring med tungstartede påhengsmotorer vet hva jeg snakker om ;-)
Lenge siden jeg hadde båt, men kjenner jeg ble litt sur bare av å lese det der. :-)å

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av mekkern »

bremse-fri hvis flatt-støtta-og ta ut nøkkel-gå...

(ingen av syklene har støttebryter)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av TheHaughom »

Hva er greia med "innarbeidet metode i nødstilfelle"?
Jeg ser ikke mange situasjoner der du på død og liv absolutt må stoppe motoren. Annet enn hvis motoren tar fyr, eller du legger den i bakken - men da får du jo tid til å tenke på det på rusleturen bort til sykkelen :P :p

Hvilke nødstilfeller er det folk hinter til?


Selv bruker jeg nøkkel. Kjørelærer sa at jeg alltid skulle bruke nøkkel, så derfor har jeg lagt meg til det... :P :p
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av SuperMorten »

Sånn motormessig er det strømmen som kuttes uansett, enten man bruker nøkkel, nødknapp eller støttebryter. Husker i moped-tiden, da kunne jeg stenge bensinkrana nede i krysset, og kjøre de siste meterene hjem, og mopeden stoppet av bensinmangel..

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av Jompa »

TheHaughom skrev:Hva er greia med "innarbeidet metode i nødstilfelle"?
Jeg ser ikke mange situasjoner der du på død og liv absolutt må stoppe motoren. Annet enn hvis motoren tar fyr, eller du legger den i bakken - men da får du jo tid til å tenke på det på rusleturen bort til sykkelen :P :p

Hvilke nødstilfeller er det folk hinter til?


Selv bruker jeg nøkkel. Kjørelærer sa at jeg alltid skulle bruke nøkkel, så derfor har jeg lagt meg til det... :P :p
Det eneste nødstilfelle jeg kommer på er hvis gassen henger seg opp.
Nå skjer vel ikke akkurat det hvert år, ihvertfall ikke for oss som bare kjører om sommeren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dag-zzr
Innlegg: 399
Registrert: 18 feb 2012, 19:36
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
Sted: Notodden

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av dag-zzr »

Nei. Det finnes ikke dumme spørsmål. Men det finnes dumme svar..

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av tagesk »

Efter én gang å ha glemt tenningen på (og derfor lysene) efter å ha stoppet motoren med nødbryteren, gjør jeg det aldri igjen.

Nødbryteren er for å stoppe motoren dersom sykkelen velter, eller i tilsvarende.

En annen ting: Her hvor jeg bor regnes det som uaktomt å forlate sykkelen i fri dersom den står på sidestøtten.
Det vil si at prosedyren er å stoppe, sette ned høyre fot, skru av tenningen, og ut med sidestøtten (som naturligvis er på venstre side).

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av PCP »

RuneMC skrev:Holder brems inne hele tiden ja. Motoren stopper - den dør - og det blir full bems på bakhjulet, men ikke så voldsomt brått hvis du hadde god fart, dvs 4-5 gir eller noe slikt.. Når den stopper helt må du huske på å ta ut bena etterhvert, ellers velter du. :-)

Dvs hvis du ikke rører clutch men går fort av gassen samtidig som du bremser fullt med forbremsen, så får du også hjelp av motorbrems (=bakhjulet) under oppbremsingen. Motsatt hvis du trykker inn clutchen med en gang så triller jo bakhjulet helt fritt og hjelper ikke noe til å få ned farten. En kan selvfølgelig bruke bakbrems i tillegg, men hvor mange sitter med foten klar på bakbremsen, eller må kanskje bruke noen brøkdeler av et sekund på å finne den med foten?
Ok, takk for oppklaringen. Jeg falt nok av lasset fordi jeg tenker at en motor som stopper er noe annen enn at motoren slutter å produsere kraft (eller brukes til retardasjon, om du vil).

Men da tror jeg ikke det var mer hokus pokus enn sånn jeg alltid bremser. Clutch brukes kun til girskift og rett før stopp (så jeg slipper å starte den igjen hver gang jeg har stoppet :P :p )

Som du sier får man jo litt hjelp av motorbrems bare av å la vær å klemme inn clutchen, selv om man ikke bruker bakbremsen. Men jeg syns i tillegg det er lettere å dosere bakbrems helt på grensen, altså små-låse bakhjulet, om man lar vær å trykke inn clutchen fordi motoren da hjelper til å unngå at hjulet stopper helt. Det kan rakle og klakke en del fra drivverk, men det er bare en bekreftelse på at man er på grensen, akkurat der man vil være.


Vedrørende kill-switch så syns jeg av og til den er hendig å bruke når jeg skal stoppe i litt bratt bakke og/eller litt knotete terreng hvor det er greit å ha begge bena i bakken. Holder sykkelen i ro med gass/clutch, og vipper bryter'n. Ellers hadde jeg en Suzuki GT100 for mange år siden som jeg kjørte året rundt med. Jobbet i Heggedal og etter vedvarende full gass på E18 vinterstid opp mot Asker hadde nålen i forgasser en tendens til å bygge på seg så mye is at gassen hang seg på full. Da var kill-switch grei å bruke for å unngå å ta eget eller motorens liv.

Til slutt, det med å ta ut bena når man stopper er jeg faktisk kjent med. Lærte dette også på den harde måten da jeg kjørte med litt vide olabukser og en Honda CB100 som hadde noen brede stokker av noen fothvilere. I det jeg stoppet foran alle bilene i lyskrysset på Røa hang buksen seg opp, ben ikke ned. Det var litt vondt, men likevel betydelig mer flaut og garantert god underholdning for alle andre som var der. :redface

Alt må læres! :P :p
Sist redigert av PCP den 19 jul 2013, 22:50, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av DrGreve »

TheHaughom skrev:Hva er greia med "innarbeidet metode i nødstilfelle"?
Jeg ser ikke mange situasjoner der du på død og liv absolutt må stoppe motoren. Annet enn hvis motoren tar fyr, eller du legger den i bakken - men da får du jo tid til å tenke på det på rusleturen bort til sykkelen :P :p

Hvilke nødstilfeller er det folk hinter til?


Selv bruker jeg nøkkel. Kjørelærer sa at jeg alltid skulle bruke nøkkel, så derfor har jeg lagt meg til det... :P :p
De aller fleste sykler har en såkalt fuel cut relay som kutter strømmen til bensinpumpa når sykkelen tipper slik at hvis man er uheldig og tryner, så har sykkelen mest sansynlig stoppet før du klarer å krype deg bortover for å aktivere nødbryteren.
Hvordan dette er på nymotens sykler uten pumpe, men fall/vakuumforgassere, aner jeg ikke..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av pelsen »

PCP skrev: Til slutt, det med å ta ut bena når man stopper er jeg faktisk kjent med. Lærte dette også på den harde måten da jeg kjørte med litt vide olabukser og en Honda CB100 som hadde noen brede stokker av noen fothvilere. I det jeg stoppet foran alle bilene i lyskrysset på Røa hang buksen seg opp, ben ikke ned. Det var litt vondt, men likevel betydelig mer flaut og garantert god underholdning for alle andre som var der. :redface

Alt må læres! :P :p
:knegg :knegg slengbukser tredd over kicken var også en klassiker, ikke lett å sette ned foten da :redface

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av tagesk »

DrGreve skrev: De aller fleste sykler har en såkalt fuel cut relay som kutter strømmen til bensinpumpa når sykkelen tipper slik at hvis man er uheldig og tryner, så har sykkelen mest sansynlig stoppet før du klarer å krype deg bortover for å aktivere nødbryteren.
hmmmm; sikker?
Min BMW går fint mens den ligger på siden (ikke spør).

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av PCP »

Men hvordan har det seg at du er slik en ekspert på hva en BMW gjør liggende Tage..??? :lol ( ;-) )

Hehe, vel, jeg vet at min sykkel også har et "fuel cut of relay" som det blir nevnt, men jeg trodde faktisk dette bare sørget for at pumpen ikke fortsetter å kjøre hvis motor ikke går. Altså at input er både tenning på, og signal fra tenningsystem (gnist på plugger), og hvis en av disse faller bort stopper pumpen.

Men har ikke studert det i detalj, så kan meget vel hende jeg tar feil. På en del biler har jeg vært borti fuel-cut systemer som reagerer på g-kraft. Har feks resatt noen sånne på 90-talls Forder. De løser ut og gjør bilen "u-startbar" om man feks slenger reservehjul litt for hardt ned i bagsjerom, eller slår med en slegge på A-stolpe/dørhengsel på førerdør (Og for å sitere Tage; ikke spør hvordan jeg vet det siste :P :p )

Jeg har kanskje en resett-knapp på sykkelen også, uten at jeg vet det, eller det går automatisk hvis det er snakk om en hellingsbryter eller noe sånt?
Pelsen skrev: slengbukser tredd over kicken var også en klassiker, ikke lett å sette ned foten da
Haha, du sier noe. Kombinasjonen av buksemoten og relativt utstikkende kick var vel også litt uheldig. Den følelsen man får idet benet sitter fast glemmer man ikke med det første. Sikkert en del syklister som kan skrive under på dette, nå som alle har føttene låst fast i pedalene, med mer eller mindre lettutløste anordninger. :D

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av tagesk »

PCP skrev: Men har ikke studert det i detalj, så kan meget vel hende jeg tar feil. På en del biler har jeg vært borti fuel-cut systemer som reagerer på g-kraft.
På motorsykler som er desgnet for (svært) store nedlegg er det meget (!) vanskelig å lage et pålitelig system for å avgjøre hva som er "normalt" og hva som er "unormalt".
Det er derfor vi har "nødbryter" på styret.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av mekkern »

På enkelte motorer med bensinpumpe og/eller efi er det en inerti-switch(G-sensor) som skal stoppe pumpa ved kræsj.

bruke hammer på denne er litt tvilsom stoppprosedyre.. :mrgreen

noen "nødbrytere" kortslutter tenningsanlegget -andre bryter kretsen.
Sist redigert av mekkern den 20 jul 2013, 11:12, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av PCP »

Ja, det er vel forsåvidt akkurat hva jeg tenker også Tage. Jeg velger bare å ha en ydmyk holdning til kunnskap (selv på Internett) siden jeg ikke er 100% sikker på virkemåten til disse innretningene vi snakker om.

Eksempelet jeg nevnte fra bil går forøvrig ikke på helling, men på slag og støt. (Og det hender de løser ut når de ikke burde ved kjøring også) Men dette er noen år siden, så vet ikke hva man har i dag. Min nåværende bil har en gyro-sensor innbygget i ECU/motorstyring (som brukes til å fortelle girkassen om det går opp eller ned) og for alt jeg vet kan det finne på noe lurt om den senser at bilen ligger på taket også.

Uansett, det kan som du sier ikke være enkelt å implementere dette på en MC, og spesielt ikke for en ment for røff kjøring i terreng. :-)


Edit: Mekkern nevnte noe av det samme mens jeg skrev. :thumleft

Svar