Dagens rute
http://goo.gl/maps/EJ01k ... 57mil
21juli2013.jpg
Idag fikk jeg lyst til å ta en tur som jeg har tatt før - nemlig opp til Jotunheimen. Få steder som har så flott utsikt i dette landet (vel innenfor rimelig avstand da).
Tenkte litt forskjellige ruter, men med en dagstur så ble det til at jeg etter å ha kjørt om Liertoppen, Vestsideveien i Lier og Sylling - Skaret fulgte E16 oppover.
Det var så godt og varmt at for en gangs skyld tiltalte det meg med hastigheten og de slake svingene oppover langs Sperillen.
På Tyrifjorden var det full aktivitet med båter og folk som badet, var nesten så jeg angret på å ikke ha med badebukse - det så helt topp ut.
Tok en kjapp stopp på Vik for handling av matpakke, iskaffe og vann.
Et stykke etter Hønefoss var det forresten blitt gjennomsnittsmåling på et langt strekk over flere km - stusser litt på disse gjennomsnittsmålingene i det som hovedsaklig er øde strekning med skog og hvor det ellers kunne vært fine forbikjøringsmuligheter. Ikke at vi på MC blir fanget inn av disse p.t., men ser det som lurt å følge farten det slik at det ikke blir endring i dagens fotobokser/regelverk.
Fulgte stort sett trafikken men kjørte forbi noen oppover. Plutselig var det en svart Audi A5 i speilet - men ikke lenge, for den kjørte forbi meg og endel biler... en etter en som lå foran meg. MC har jo noen fordeler når det gjelder forbikjøring, så ble til at jeg kjørte forbi den og noen flere biler etter en stund. Trodde han muligens ville bli liggende bak da, men så i en 50-sone var den like plutselig tilbake i speilet. Kjørte forbi meg igjen straks etter, men så ble den liggende etter en annen bil som om den ventet på meg. Jaja, jeg kjørte forbi igjen og den etter. Var litt moro et gjennom noen svinger, men jeg tenker jo tross alt på lappen, så sakket av etter det, og den kjørte straks forbi og forsvant videre - lastet med ungdommer tror jeg det var.
Rett etter svingte jeg av Austsidevegen - dvs veien oppover på andre siden av elva Begna for E16. Det er en smalere vei, men veldig liten trafikk de gangene jeg har kjørt her, så bedre enn å bli liggende bak biler, og en får definitivt roet pulsen og sett mer natur.
Her var det ekte revebjeller og ikke lupiner
Et stykke oppover veien kom det tre stykk hest med kjerre imot. Jeg la meg helt ut til høyre og rullet omtrent på tomgang. Første hesten ble tydelig redd allikevel og skvatt til med forbena, men han som gikk ved siden av fikk kontroll på den med en gang. Sikkert liten erfaring med å se motorsykkel :-) Uansett hest med gammeldags kjerre -
det ser man ikke på E16
Mulig hestene var fra gården
Piltingsrud som jeg så det var severdighets-skilt for litt lenger opp langs veien.
Synes det er finere på denne siden av elva
Før Bagn var det endel km med veiarbeid, et par små partier med grus, ellers endel hullete/humpete asfalt, skiltet 50 og ned i 30 der det var en brå omkjøring.
Etter Bagn var veien fin igjen og opp fra Bagn kommer endel fine svinger oppover, og det var heldigvis ikke særlig biler foran, sånn at det ble litt fart oppover de :-)
Ved Fagernes var været fortsatt like flott og akkurat idag var Stondafjorden like fin som Tyrifjorden. Badende på stranda og fullt av båtliv ute på vannet.
Rett etter å ha svingt av mot Beitostølen ble jeg obs på en gård som var anlagt oppe i åsen med et bratt stup som avslutning på tomta (klikk for å zoome inn)
[img]http://farm8.staticflickr.com/7301/9339 ... d6c1_h.jpg[/img]
På vei til Beitostølen er det stadig noen glimt av Jotunheimen der framme
Her en utsikten fra en rasteplass jeg tok en liten stopp på. Greit å strekke på bena innimellom (...og gi beskjed om at en ikke rekker middagen hjemme

)
Litt nærmere Beitostølen dukker profilen til det karakteristiske Båtskaret opp. Veien til Valdresflye går rett på høyre side av det.
På Beitostølen tok jeg en tanking før jeg kjørte videre. Rimelig fullt på uterestaurantene langs hovedgata og ditto fullt av biler og bobiler ellers.
Båtskaret er så fint at jeg tok en foto-stopp
Veien over Valdresflye var forresten nyasfaltert for det meste, og det virket som om den også var breddet endel når en kommer over det høyeste og er på vei nedover på andre siden

En hel rasteplass var også fullpakket med asfaltmaskiner, så det er nok mer asfaltering på gang.
Nå begynner jeg å nærme meg Gjendesheim. Det er vel Besshøe og Besseggen vi ser i det fjerne... (retning nord)
Retning litt mer nordvestover
Retning vestover
Kjempefine rette og nyasfalterte veier nedover og svingte av ved Maurvangen mot Gjendesheim. Det er vel en 3 km - interessant å vite om du skal gå tur, fordi parkeringen ved Gjendesheim er som regel full og da er det parkering rett etter avkjøring og en liten gåtur som gjelder.
Det viste seg at jeg kom til brygga ganske nøyaktig kl 16, når siste båten for dagen går innover Gjendevannet. Båten anbefales om du skal gå tur over Besseggen, dvs ta den til Memurubu og gå tilbake. Normert gåtid 5 timer. De ekstra spreke kan ta båten helt inn til Gjendebu i motsatt ende av vannet (dobbelt så langt som til Memurubu) og gå
den turen. Når været er fint er det en opplevelse av de sjeldne. Men noe grunnlag bør en ha og skikkelig fottøy. Varme og vindtette klær også - og regntøy hvis det ikke er 100% sikker værmelding. Været kan endre seg på 15 min i fjellet sies det - og det er en god tommelfingerregel.
Uansett fikk jeg tatt noen bilder av båten "Gjendine" akkurat idet den forlot brygga. Ganske bra fart på den båten når den setter avgårde
Memurubu ligger akkurat der fjellene møtes i en "V" nede ved vannet.
Litt av folkelivet ved Gjendesheim - virkelig en praktdag
Båten allerede et godt stykke avgårde - virkelig flott tur med båten for de som lurer. De som evt ser mørkt på å gå over Besseggen kan følge sti langs vannet tilbake fra Memurubu - eller planlegge det sånn at de blir med på en rundtur med båten. Rutetider og priser her:
http://gjende.no
Fra Gjendesheim med elva som går ut fra Gjendevannet
Folk på vei ned fra fjellet - muligens noen som startet 5 timer tidligere fra Memurubu :-)
Det sies at turen over Besseggen er noe alle fra 8 til 80 år kan legge ut på, men littebitt gåtrening anbefales.
Hvis du ikke vil gå i kø, så ta siste båt, da møter du noen i motsatt retning i starten, men så er det god sjanse for ingen imot.
Her er det mulig å bo hvis en vil overnatte i høyfjellet - evt på Bygdin (hotellrom) eller Maurvangen (camping)
Står fortsatt ved Gjendesheim men tar bildet mer i retning av der elva flyter ned mot Maurvangen
Liten foto-stopp på veien ned til Maurvangen
Resten av returen følger imorgen...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.