Hei! Jeg har en YBR 125 som jeg kjørte på motorveien i dag. For at jeg skulle kunne følge holde trafikken måtte jeg holde bånn gass. Jeg har hørt at noen 2-taktere kan skjære seg hvis de kjører på for høyt turtall i lengere tid. Kan det samme skje med min 4-takter?
Setter pris på svar!
Erik
Bånn gass, 4-takter
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Bosted: Sarpsborg
Bånn gass, 4-takter
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
- MLeikarnes
- Innlegg: 959
- Registrert: 11 nov 2012, 01:53
- Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
- Bosted: Fræna, Møre og Romsdal
Re: Bånn gass, 4-takter
Bånn gass som å ligge på turtallssperra til den kutter eller ligge på høyt turtall?
På min varadero gikk det helt fint å ligge på 11-12000 rpm, skal heller ikke ha så mye å si dersom sykkelen får optimal kjøling, ikke at det vil være noe problem i Norge!
Å ligge på turtallssperra er ikke alltid helt bra, for motoren vil få ujeven gange av det, varaderoen fikk ihvertfall det, Suzukien jeg har nå liker ikke turtallssperra...

På min varadero gikk det helt fint å ligge på 11-12000 rpm, skal heller ikke ha så mye å si dersom sykkelen får optimal kjøling, ikke at det vil være noe problem i Norge!
Å ligge på turtallssperra er ikke alltid helt bra, for motoren vil få ujeven gange av det, varaderoen fikk ihvertfall det, Suzukien jeg har nå liker ikke turtallssperra...
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Bånn gass, 4-takter
Medmindre det er noe galt med den, og den får kjøling, vil en 4-takter kunne kjøre på "full gass" så lenge du gidder.Erik.H.M skrev:Kan det samme skje med min 4-takter?
Erik
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Bånn gass, 4-takter
Njaaa, å ligge med bunn pinne på disse effektsvake lettsyklene vet jeg ikke helt om jeg ville tilrådd. YBR'en er vel luftkjølt,og har sikkert ikke mere enn en liter med motorolje.
Jeg ville ikke gjort det.
Vær ihvertfall nøye med at du har nok olje på motoren. Jeg har "overtatt" 2 sånne lettsykler der mangel på olje og sansynligvis hardkjør har vært årsak til motorhavari. Og det koster pæng,som regel så mye at du bør kunne skru selv for at det skal lønne seg å reparere.
Husk at oljen i tillegg til å smøre skal kjøle
Jeg ville ikke gjort det.
Vær ihvertfall nøye med at du har nok olje på motoren. Jeg har "overtatt" 2 sånne lettsykler der mangel på olje og sansynligvis hardkjør har vært årsak til motorhavari. Og det koster pæng,som regel så mye at du bør kunne skru selv for at det skal lønne seg å reparere.
Husk at oljen i tillegg til å smøre skal kjøle
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Bånn gass, 4-takter
Husker jeg dro trimma 50cc mopeden min ut på motorveien
Da fikk den kjørt seg godt, men gikk litt kjappere enn vanlig pga dragsug fra alle andre bilene.

MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013