erikh's ninja tråd; Nye deler og valg av ny hjelm
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: erikh's ninja tråd; første nesten ulykke
Istedenfor å tråkke alt du har på bremsen med en gang, bør du litt mer gradvis gå fra moderat trykk til hardt trykk, hvis ikke låses det bare med en gang.
Testet mye dette når vi drev med Kjøring på bane for presis kjøreteknikk med kjøreskolen, (da med ABS, men man kjenner med en gang ABS'en slår til som en pekepinn på at "nå ville hjulet låst seg"): )
Testet mye dette når vi drev med Kjøring på bane for presis kjøreteknikk med kjøreskolen, (da med ABS, men man kjenner med en gang ABS'en slår til som en pekepinn på at "nå ville hjulet låst seg"): )
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: erikh's ninja tråd; første nesten ulykke
Ja sant det.. Hadde ABS på skolesykkelen jeg også, men prøvde å unngå å "bruke" denne aktivt da jeg ikke har dette på sykkelen min.. Det hente jo den slo inn selvfølgelig..Snikendeugle skrev:Istedenfor å tråkke alt du har på bremsen med en gang, bør du litt mer gradvis gå fra moderat trykk til hardt trykk, hvis ikke låses det bare med en gang.
Testet mye dette når vi drev med Kjøring på bane for presis kjøreteknikk med kjøreskolen, (da med ABS, men man kjenner med en gang ABS'en slår til som en pekepinn på at "nå ville hjulet låst seg"): )
Så tror vell kanskje det kommer litt av at med skolesykkelen visste jeg at det ikke var så kritisk å låse forhjulet, mens med min er låsing av forhjulet litt mer kritisk og dermed bruker bokbransjen mer ubevisst
Re: erikh's ninja tråd; første nesten ulykke
Snikendeugle skrev:Istedenfor å tråkke alt du har på bremsen med en gang, bør du litt mer gradvis gå fra moderat trykk til hardt trykk, hvis ikke låses det bare med en gang.
Testet mye dette når vi drev med Kjøring på bane for presis kjøreteknikk med kjøreskolen, (da med ABS, men man kjenner med en gang ABS'en slår til som en pekepinn på at "nå ville hjulet låst seg"): )
Det er riktig når det gjelder forbremsen. Når det gjelder bakbremsen så må man huske på at tyngdepunktet forflytter seg fremover på forhjulet etterhvert som man trykker inn forbremsen hardere og hardere. Dermed vil bakhjulet bli lettere og lettere og mister dermed også mye av grepet som det opprinnelig hadde. Dermed er det veldig lett å låse bakhjulet dersom man trår hardere og hardere på den.
Ideelt sett bør man starte med med akkurat nok nok kraft på bakbremsen til at bakhjulet ikke låser seg også lette på bakbremsen etterhvert som man trykker inn forbremsen og tyngepunktet forflytter seg fremover.
Endel sier jo at det ikke gjør noe om bakhjulet låser seg og man da bare kan la det forbli låst helt til man stopper (altså i nødsituasjoner ikke øvelser). Det blir fort veldig mye å tenke på om man både skal justere bakbremsen og forbremsen samtidig i nødsituasjoner.
En ting er ihvertfall sikkert, bruk av bakbrems bør ikke gå på bekostning av å bruke forbremsen. Den er definitivt viktigst å kunne bruke optimalt og står for rundt 90% av effekten på normale moderne sykler (ikke cruisere).
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: erikh's ninja tråd; første nesten ulykke
Nå skal jeg bruke en kilde jeg sjelden bruker: Kjørelæreren min sa: Glem bakbremsen. Den gjør mer skade enn nytte. I en panikksituasjon låser du bakhjulet, får skrens og det går rake veien til helv..... Sa kjørelæreren min...
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: erikh's ninja tråd; første nesten ulykke
Hehe samme sa min, og det samme skjedde med meg men klarte heldigvis å unngå for mye skrens.. :-)åSuperMorten skrev:Nå skal jeg bruke en kilde jeg sjelden bruker: Kjørelæreren min sa: Glem bakbremsen. Den gjør mer skade enn nytte. I en panikksituasjon låser du bakhjulet, får skrens og det går rake veien til helv..... Sa kjørelæreren min...
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
- Kjellrf
- Innlegg: 1611
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: erikh's ninja tråd; første nesten ulykke
Mye sant der. Jeg lærte at bakbremsen bruker man til å sladde med, eller velte med...SuperMorten skrev:Nå skal jeg bruke en kilde jeg sjelden bruker: Kjørelæreren min sa: Glem bakbremsen. Den gjør mer skade enn nytte. I en panikksituasjon låser du bakhjulet, får skrens og det går rake veien til helv..... Sa kjørelæreren min...
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: erikh's ninja tråd; første nesten ulykke
Det er slike hendelser som farger deg, og lærer deg opp til å bli en enda bedre sjåfør. Du har rukket å brukt hodet under hendelsen og vil jo da naturlig nok stille spm om du gjorde alt riktig eller om du kunne gjort noe annerledes.
Jeg vil si at du gjorde alt riktig. Du unngikk jo å smelle. Da er du MYE klokere neste gang du skulle komme borti noe
Selv bruker jeg veldig sjeldent bakbremsen. Bruker den bare når jeg skal redusere farten marginalt.
Jeg vil si at du gjorde alt riktig. Du unngikk jo å smelle. Da er du MYE klokere neste gang du skulle komme borti noe
Selv bruker jeg veldig sjeldent bakbremsen. Bruker den bare når jeg skal redusere farten marginalt.
Re: erikh's ninja tråd; første nesten ulykke
Hadde en lignende opplevelse førstesesongen min med en bil som vrengte seg inn i kollektivfeltet, hvor jeg kom vel fort ut fra et rødlys.. låst bakhjul sidelengs mot bakruta. Klarte akkurat å rette opp slengen og hive meg på høyresiden mellom bilen og et stålgjerde. Gikk på det berømmelige håret..
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: erikh's ninja tråd; første nesten ulykke
Gjør som meg, bare å fjerne bakbremsen
...Nei, må nok få det fikset igjen, ja...
Forøvrig så lærte jeg på kjøreskolen å bruke bakbrems sammen med forbrems dersom jeg bremser rett frem, og kun forbrems om jeg svinger.
På banen har jeg lært å droppe et gir ned inn mot svingen og la motorbremsen ta seg av bakhjulet. Funker bra siden jeg har en singel sylinder.
...Nei, må nok få det fikset igjen, ja...
Forøvrig så lærte jeg på kjøreskolen å bruke bakbrems sammen med forbrems dersom jeg bremser rett frem, og kun forbrems om jeg svinger.
På banen har jeg lært å droppe et gir ned inn mot svingen og la motorbremsen ta seg av bakhjulet. Funker bra siden jeg har en singel sylinder.
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
Re: erikh's ninja tråd; første nesten ulykke
Lordshaft: Du er vel såpass heldig at sykkelen din bremser både litt med bakbrems + forbremsen når du klemmer inn forbremsen om jeg ikke tar helt feil?
Ellers er bakbremsen grei å bruke på grus hvis man er redd for å låse forhjulet, ellers er den også grei til å ta "prøver" på bakken for å sjekke hvor bra grep/forholdene er. Altså man kjenner hvor hardt man kan presse før hjulet låser seg.
Ellers er bakbremsen grei å bruke på grus hvis man er redd for å låse forhjulet, ellers er den også grei til å ta "prøver" på bakken for å sjekke hvor bra grep/forholdene er. Altså man kjenner hvor hardt man kan presse før hjulet låser seg.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: erikh's ninja tråd; første nesten ulykke
Ja dette stemmer. sykkelen min bremser litt bake når jeg klemmer inn frambremsen. Men jeg bruker ikke bare bakbremsen veldig mye.ega16 skrev:Lordshaft: Du er vel såpass heldig at sykkelen din bremser både litt med bakbrems + forbremsen når du klemmer inn forbremsen om jeg ikke tar helt feil?
Ellers er bakbremsen grei å bruke på grus hvis man er redd for å låse forhjulet, ellers er den også grei til å ta "prøver" på bakken for å sjekke hvor bra grep/forholdene er. Altså man kjenner hvor hardt man kan presse før hjulet låser seg.
Er vel ganske mange sykler det er slik på i dag
Husker jeg hadde mye det samme på min 98 modell vfr 800
Re: erikh's ninja tråd; første nesten ulykke
Hehe Keep it simple stupidTheHaughom skrev:Gjør som meg, bare å fjerne bakbremsen
...Nei, må nok få det fikset igjen, ja...
Forøvrig så lærte jeg på kjøreskolen å bruke bakbrems sammen med forbrems dersom jeg bremser rett frem, og kun forbrems om jeg svinger.
På banen har jeg lært å droppe et gir ned inn mot svingen og la motorbremsen ta seg av bakhjulet. Funker bra siden jeg har en singel sylinder.
Re: erikh's ninja tråd; Øyern rundt
Da var øyern rundt gjennomført i for det meste solskinn :-)
Turen startet ved Fetsund lenser, der jeg møtte opp litt små sjenert og lurte på hvordan dette skulle gå og om jeg egentlig hadde nok erfaring til dette.. Ble tatt godt i mot og praten gikk fort møtte til og med kjentfolk fra gamle dager i Moby..
Turen startet pent og pyntelig og etter halvveis kjørt ankom vi hoels kro i Askim.. Så langt hadde turen gått fint og tempo var helt klart rolig, da til og med jeg, en av de med minst erfaring syntes det hadde gått pent og pyntelig
Etter en kort stopp med inntak av litt sukker gitt turen videre og tilbake mot Lillestrøm, og tempo ble skrudd litt opp, men fortsatt gikk det sånn at jeg ikke hadde noen problemer og jeg syntes det gikk pent for seg også denne gangen
Ved Lillestrøm takket jeg for meg og svingte av mot Oslo etter en fin tur med mange fine folk og en god erfaring rikere
Takk for turen alle som var med!
Turen startet ved Fetsund lenser, der jeg møtte opp litt små sjenert og lurte på hvordan dette skulle gå og om jeg egentlig hadde nok erfaring til dette.. Ble tatt godt i mot og praten gikk fort møtte til og med kjentfolk fra gamle dager i Moby..
Turen startet pent og pyntelig og etter halvveis kjørt ankom vi hoels kro i Askim.. Så langt hadde turen gått fint og tempo var helt klart rolig, da til og med jeg, en av de med minst erfaring syntes det hadde gått pent og pyntelig
Etter en kort stopp med inntak av litt sukker gitt turen videre og tilbake mot Lillestrøm, og tempo ble skrudd litt opp, men fortsatt gikk det sånn at jeg ikke hadde noen problemer og jeg syntes det gikk pent for seg også denne gangen
Ved Lillestrøm takket jeg for meg og svingte av mot Oslo etter en fin tur med mange fine folk og en god erfaring rikere
Takk for turen alle som var med!
- Moby
- Innlegg: 330
- Registrert: 27 jul 2012, 00:18
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
- Bosted: Akershus
Re: erikh's ninja tråd; Øyern rundt
Hvis du er lei av å kjøre aleine må du si ifra. Jeg blir gjerne med på en liten kjøretur...
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
- erlend_cbr
- Innlegg: 115
- Registrert: 03 apr 2013, 00:45
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 2011
Re: erikh's ninja tråd; Øyern rundt
Ditto.Moby skrev:Hvis du er lei av å kjøre aleine må du si ifra. Jeg blir gjerne med på en liten kjøretur...
"It's all part of the game. We know the risks. No one is making us do anything, all part of the game." - Guy Martin