Sånn da var nye bremseskiver montert, det samme med nye bremseklosser og til sist skiftet bremsevæske også.
Slik så det ut før jeg begynte. Bremseskivene er slitt ned til ca 4mm, dvs under minimum som er 4,5mm
Her er en av de nye skivene og de nye klossene - pluss litt tørsteslukker, viktig å ikke bli dehydrert mens man mekker

Synte disse EBC skivene så riktig så snasne ut

Men de blir sikkert møkkete etterhvert de også.
1790,- pr stk for MD3092XC som passer til V-Strom'en min
De gamle utslitte skivene veide 1585 gram
De nye skivene veide 250 gram mindre (!) - det vil jeg si er bra, mindre rullende vekt...
(Vekten er nullet ut ift plankebiten jeg brukte som underlag, så det er kun vekten av bremseskivene som vises)
Det gikk helt greit å skru av de gamle og sette på de nye - bare 23Nm moment på skruene som fester skivene til hjulet. Brukte i tillegg threadlock.
Fint ble det med nye bremseskiver
Klosser bør alltid byttes samtidig med skiver så det ikke blir slitt ujevnt og evt "hot-spots" hvis bremseklossene er slitt litt ujevnt og bare tar borti på visse punkter.
Gamle og nye klosser på bildet under (ingen premie for å gjette hvilke som er hvilke

). Veldig enkelt å bytte på V-Strom'en bare skru løs kaliperne og fjern "hårnålen" (cotter pin) fra den pinnen som holder ene enden av bremseklossene på plass, sving de opp og av den andre pinnen som er en fast del av bremsekaliperen.
Var ikke obs på at "hårnålen" skulle igjennom et lite hull i midten av pinnen, men skjønte etterhvert at det var noe som ikke stemte når jeg så litt nøyere på hvordan den var festet på høyre kaliper, så av med venstre kaliper igjen og festet "hårnålen" riktig.
Brukte ellers Turtle Extreme Pre-Wash og vann for å rengjøre kaliperne før jeg satte på de nye klossene.
Deretter flatt skrujern og tvinge klossene lenger fra hverandre for å få montert kaliperne igjen. De nye skivene er 5,15mm tykke (*edit* målte mer nøyaktig nå).
Åpnet bremsereservoaret før jeg gjorde dette for å fjerne litt bremsevæske, så det ikke skulle flyte over.
Etter at bremser osv var montert på plass igjen, så fortsatte jeg med å skifte bremsevæske - var nok på tide - den var ganske brun...
Denne operasjonen var mest tidkrevende - pumpe pumpe med bremsehendel, holde den inne, løsne bremsevæske-ventilen på kaliperen så litt bremsevæske piplet ut i slangen, stenge ventil, pumpe, pumpe, pumpe, holde bremsehendel mens ventil åpnes og lukkes... repeter x antall ganger (x er et høyt antall ganger siden det bare kommer en liten mengde hver gang... og innimellom etterfylle bremsereservoaret)
Jeg så på
Dr V-Strom's video om temaet, men sløyfet plastikk og aviser... satset på at et par kluter strategisk plassert skulle fange opp bremsevæske-dråper på villspor og det gikk greit.
Sånn da var MC'n klar for tur igjen med tipp topp bremser.