Jeg har bestilt en cdi box som jeg skjønte det var til min wr125x 2013 model, den heter
Yamaha WR125X Motorcycle RPM Speed Limit Override - MAGNUM REVOLUTION-PRO Bike Speed / REV Limiter CDI Box. Men jeg skjønner ikke helt ossen det funker eller hva jeg skal og må gjøre, er det bare en vanlig cdi box jeg bytter ut den gamle med eller ossen fungerer det? Setter STOOOR pris på hjelp! :[-o<
Trenger hjelp, yamaha wr125x!
Trenger hjelp, yamaha wr125x!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Trenger hjelp, yamaha wr125x!
Hei.
Nå kjenner jeg ikke i detalj din sykkel, og baserer mine utsagn på informasjon fra produsentens webside.
Utifra beskrivelsen er dette en boks som skal ta over styringen av sykkelens tenningsannlegg. Den skal altså kobles til tennings-giver på motor og i andre enden skal den kobles til Coil.
Hensikten med boksen er å forbigå innebygd turtallsperre som er bygd inn i sykkelens orginale tenningsannlegg.
Om jeg skal være litt ufin her, ikke ta det personlig da det er godt ment, men fabrikken har bygget inn en turtallsperre for å beskytte motor.
Med en slik boks kan du få høyere turtall fra motor, og dette vil i målinger gi flere hester fra motor.
Men med mindre motor er tunet mye ned fra fabrikk er ikke bestandig høyere turtall så fryktelig interessant. Dette fordi du ligger i motorens ytterkant ytelses messig, og dreiemomentet dabber gjerne av på toppen.
Den vil nok kanskje bidra til litt høyere toppfart, men du får sansynligvis mye vibrasjoner og vil fort merke at du oppererer i et område som motor ikke trives i, og i verste fall kan motor påføres varige skader.
Således bør en slik modifikasjon følges opp med jobbing på motors innsug og eksossytem for å gi merkbar virkning.
Når det gjelder fysisk hvordan du kobler til systemet kan jeg ikke hjelpe med detaljer, men tipper boksen kobles til jord, +12V, tenningsgiver og coil.
For alt jeg vet kan det hende at din sykkel er dratt unaturlig ned i forhold til dens potensiale, og en fjerning av sperren vil gi deg en "ny" motor. I så fall er fabrikk-reduksjoner gjerne fulgt opp med restriksjoner i som stryper luft-inntak, så du bør sjekke litt på om det er tilfellet her.
Uansett, lykke til, og fortell oss gjerne om dine erfaringer. Helt sikkert flere her inne som lurer på det samme.
Nå kjenner jeg ikke i detalj din sykkel, og baserer mine utsagn på informasjon fra produsentens webside.
Utifra beskrivelsen er dette en boks som skal ta over styringen av sykkelens tenningsannlegg. Den skal altså kobles til tennings-giver på motor og i andre enden skal den kobles til Coil.
Hensikten med boksen er å forbigå innebygd turtallsperre som er bygd inn i sykkelens orginale tenningsannlegg.
Om jeg skal være litt ufin her, ikke ta det personlig da det er godt ment, men fabrikken har bygget inn en turtallsperre for å beskytte motor.
Med en slik boks kan du få høyere turtall fra motor, og dette vil i målinger gi flere hester fra motor.
Men med mindre motor er tunet mye ned fra fabrikk er ikke bestandig høyere turtall så fryktelig interessant. Dette fordi du ligger i motorens ytterkant ytelses messig, og dreiemomentet dabber gjerne av på toppen.
Den vil nok kanskje bidra til litt høyere toppfart, men du får sansynligvis mye vibrasjoner og vil fort merke at du oppererer i et område som motor ikke trives i, og i verste fall kan motor påføres varige skader.
Således bør en slik modifikasjon følges opp med jobbing på motors innsug og eksossytem for å gi merkbar virkning.
Når det gjelder fysisk hvordan du kobler til systemet kan jeg ikke hjelpe med detaljer, men tipper boksen kobles til jord, +12V, tenningsgiver og coil.
For alt jeg vet kan det hende at din sykkel er dratt unaturlig ned i forhold til dens potensiale, og en fjerning av sperren vil gi deg en "ny" motor. I så fall er fabrikk-reduksjoner gjerne fulgt opp med restriksjoner i som stryper luft-inntak, så du bør sjekke litt på om det er tilfellet her.
Uansett, lykke til, og fortell oss gjerne om dine erfaringer. Helt sikkert flere her inne som lurer på det samme.
Re: Trenger hjelp, yamaha wr125x!
Men hva mener du med at det kan skade motoren? På ossen måte? Overstige turtallet så det "eksploderer"?
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Trenger hjelp, yamaha wr125x!
Det første jeg ville gjort er å henvist meg til produsenten av boksen for en bruker/installasjonsmanual. : )
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Trenger hjelp, yamaha wr125x!
Dette tror jeg er penger ut vinduet...
ingen ting å hente på å øke turtallsperre annet enn at det går ut over levetiden.
motoren har allerede begynt å minske effekten før den originale turtallsperra slår inn.
MULIG du kan hente 0.ettellerannet hest på høyere turtall ved mer fortenning(hvis boksen har annen tenningskurve) men tviler vel litt.
MEN- hører gjerne om hva resultatet blir.(er jo en teoretisk mulighet for effektbegrensning på tenninga)
ingen ting å hente på å øke turtallsperre annet enn at det går ut over levetiden.
motoren har allerede begynt å minske effekten før den originale turtallsperra slår inn.
MULIG du kan hente 0.ettellerannet hest på høyere turtall ved mer fortenning(hvis boksen har annen tenningskurve) men tviler vel litt.
MEN- hører gjerne om hva resultatet blir.(er jo en teoretisk mulighet for effektbegrensning på tenninga)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Trenger hjelp, yamaha wr125x!

På siden til produsenten står det greit forklart.
Lykke til..

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Trenger hjelp, yamaha wr125x!
Når fabrikken designer en motor setter de opp mange kriteria. Et av disse er hvilket maks turtall motor bør tåle.Epoxy skrev:Men hva mener du med at det kan skade motoren? På ossen måte? Overstige turtallet så det "eksploderer"?
Høyere turtall krever mer fra lager og smørre system. I tillegg er fjærene på ventilene gitt en stramming som tilsiser hvor fort de skal lukke, samt styrke på dynamo og clutch (sentrifugalkraften)
Om motror snurrer for fort risikerer man at ventilene ikke lukkes fort nok og i teorien kan stempelet kom opp før ventilene har rukket å lukke seg, med katastrofale følger for motor.
I praksis, så lenge motor er belastet vil oftest mangelnde effekt gjøre at motor ikke drar mer enn at den uansett ikke greier maks turtall.
Men så har man situasjoner hvor man feks drar på i første eller andre gir, kanskje i en svak nedoverbakke. Da kommer sperra inn og hindrer at motor når et ødeleggende turtall.
Normalt er maks turtall så høyt satt at under normal belastning vil den ikke greie å dra noe mer. Den får rett og slett ikke nok luft til å dra noe høyere.
Tviler på at motor vil eksplodere, men jeg vet eksempel på BMWs sykkel, hvor en dust av en journalist låg i 240 på autobahn og så gira ned fra 6 til 4. Dette ga så høyt turtall på clutchen at den kasta lamellene og hele clutshuset disintegrerte. Så der er mange hensyn å ta, både med motor og girkasse.