Hei der
Jeg hadde bare et lite spørs,ål; Jeg holder på med oppkjøring til klasse A. (har en HD sportster stående å vente på meg)
Jeg mestrer 4 av de 5 kjøregårdsøvelsene (nødbrems, unnamanøver, sving, brems i sving) men sliter veldig med krypekjøringsmomentet (kjeglene).
Jeg lurer dermed på to ting;
1) Hvor lang skal mellomrommet mellom kjeglene være? Syntes de ser mindre ut der jeg kjører en andre steder jeg har sett.
Og;
2) Dersom en på oppkjøringen velter noen kjegler (sliter litt) med denne øvelsen, men ellers gjør alt plettfritt, kjører pent, og krypekjører korrekt i trafikkbiten, vil en da stryke oppkjøringen?
Altså, er alle disse 5 sett på samlet, eller er det slik at alle som en MÅ mestres, altså at en uansett dyktighet kan stryke på grunn av en enkelt øvelse?
Tenkte bare å spørre da jeg har brukt mye penger på lappen så langt, og kjører fint, men sliter litt med krypebanen.
Oppkjøring;;
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Oppkjøring;;
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: Oppkjøring;;
Takker så mye :)Elolz skrev:Jeg måtte nedi med foten to ganger under første krypkjøringen og tror jeg muligens var borti en kjegle også. Andre gangen gikk det plettfritt, alle øvelser kjøres 2 ganger. Så ikke fortvil om du gjør litt feil, kan fremdeles bestå :-) Sensorene vet nok hvor mye nervøsitet spiller inn her.
Tips til krypkjøringen:
Blikket! Se langt frem og for all del ikke ned.
Stabiliser med gass og bakbremse. Ikke vær redd for å bruke gassen litt, farten justeres med klutsj.
God forankring.
Lykke til
Ja, er litt merkelig, når vi prøver med 10cm ekstra vidde mellom kjeglene er det null problem, men med en gang de står så nært stresser jeg litt.. Er ikke vanskelig å bruke krypekjøringen på veien etc, bare den vinglingen mellom kjeglene som blir litt "ekkel"..
Takk så mye for tips da :) Har en HD sportster stående klar til jeg evt klarer det :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Re: Oppkjøring;;
Velva den ene kjegla på unnamanøver øvelsen rett å slett fordi jeg slapp fokuset :-P men fikk ingen merkander om det under tilbakemeldingen.. Det er helhetsinntrykket som teller :-)
Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e using Tapatalk 4 Beta
Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e using Tapatalk 4 Beta
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: Oppkjøring;;
Håper jo og tror at det er helheten, alle øvelsene + kjøringen som teller, ikke bare en og en øvelse :)erikh skrev:Velva den ene kjegla på unnamanøver øvelsen rett å slett fordi jeg slapp fokuset :-P men fikk ingen merkander om det under tilbakemeldingen.. Det er helhetsinntrykket som teller :-)
Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e using Tapatalk 4 Beta
Takk for svar :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Re: Oppkjøring;;
Cluet med krypkjøring er ikke at man skal bli ræser på å kjøre mellom kjegler.
Manøveren er avslørende for om man har "knekt koden" for krypkjøring. Dvs hvor du fester blikket og handterer kombinasjonen gass-clutch-brems.
Så lenge sensor ser at du har kontroll på krypkjøringen tror jeg en veltet kjegle eller to og en liten støtte-fot i bakken en gang i blandt ikke får noen avgjørende virkning på utfallet. Det er helhetsbildet som teller - trur eg....
Ang avstand mellom kjegler så aner jeg ikke.Men om du bor i nærheten av Drammen så er banen der tigjenglig hele sesongen, og det er fritt frem å øve der for den som vil.
Manøveren er avslørende for om man har "knekt koden" for krypkjøring. Dvs hvor du fester blikket og handterer kombinasjonen gass-clutch-brems.
Så lenge sensor ser at du har kontroll på krypkjøringen tror jeg en veltet kjegle eller to og en liten støtte-fot i bakken en gang i blandt ikke får noen avgjørende virkning på utfallet. Det er helhetsbildet som teller - trur eg....
Ang avstand mellom kjegler så aner jeg ikke.Men om du bor i nærheten av Drammen så er banen der tigjenglig hele sesongen, og det er fritt frem å øve der for den som vil.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Oppkjøring;;
Hjelper litt om du har egen sykkel å øve med hjemme om du husker hvordan krypkjøringen går, og kjøre den på åpen plass uten kjegler, for å trene blikkbruk og fart.
Husk også at i enden av krypkjøringen når du skal kjøre i en sirkel, se deg så langt til venstre som mulig (lås blikket på et punkt), og få minst mulig knekk i sykkelen når du svinger. Desto bedre vinkel du får til denne, desto enklere blir resten av krypen, så slipper du veldig krappe svinger.
Husk også at i enden av krypkjøringen når du skal kjøre i en sirkel, se deg så langt til venstre som mulig (lås blikket på et punkt), og få minst mulig knekk i sykkelen når du svinger. Desto bedre vinkel du får til denne, desto enklere blir resten av krypen, så slipper du veldig krappe svinger.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Oppkjøring;;
Krypkjøring er den øvelsen jeg måtte trene mest på, men klarte det veldig bra på oppkjøringen. Veldig glad for at jeg bor så nærme drammen trafikkstasjon, det sparte meg for noen kroner i kjøretimer
Fikk beskjed av sensor om å ikke bry meg om jeg skulle komme til å velte en kjegle, men bare fortsette som om ingenting har hendt.
Du stryker ikke av å velte et par kjegler eller støtte nedi med foten og det er helheten de ser på, men viktigst av alt tror jeg er trafikkforståelsen.

Fikk beskjed av sensor om å ikke bry meg om jeg skulle komme til å velte en kjegle, men bare fortsette som om ingenting har hendt.
Du stryker ikke av å velte et par kjegler eller støtte nedi med foten og det er helheten de ser på, men viktigst av alt tror jeg er trafikkforståelsen.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: Oppkjøring;;
Carpa skrev:Krypkjøring er den øvelsen jeg måtte trene mest på, men klarte det veldig bra på oppkjøringen. Veldig glad for at jeg bor så nærme drammen trafikkstasjon, det sparte meg for noen kroner i kjøretimer![]()
Fikk beskjed av sensor om å ikke bry meg om jeg skulle komme til å velte en kjegle, men bare fortsette som om ingenting har hendt.
Du stryker ikke av å velte et par kjegler eller støtte nedi med foten og det er helheten de ser på, men viktigst av alt tror jeg er trafikkforståelsen.
Takker for svar alle sammen :)
Angående svingen tiil sist er null problem, kan kjøre i ørsmå sirkler uten noe stress med krypekjøring :) Er som sagt det med selve disse "portene" som gir meg litt noia :/ Selve bruken i trafikk, inn og ut av vei etc går bare godt :) (prøvd både køkjøring, inn og ut av forkjørsvei, frem mot kryss etc, og det er ingen problem :) Er bare køddete i kjeglekjøringen.
Håper det går, ingenting jeg vet som er så morsommt som å kjøre sykkel :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)