
Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Har i dag bestilt meg et Pilot Road 3 framdekk til zx12,ern. 1000,- ferdig pålagt og balansert på løs felg.
PR3 bakdekk satte jeg på for 500mil siden, og er forsatt mye å slite på. Når jeg kjøpte syklen i vår, så satt det et Metzler Z8 interact foran. Var nok bortimot nytt. Dette er nå blitt veldig "trappet" og kantete etter snaut 950mil, så på tide med nytt. Syns kanskje dette dekket burde holde noe lengre. Har jo fått en del skryt.. Men kan jo kanskje ha noe å gjøre med at det ble jo godt over 200mil på regnvåte veier på nord-norge-tur i ferien.. Har god erfaring med PR3 fra tidligere sykler, så da ble det det nå også. :-)

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Da var nye Michelin Power Cup satt på!
De "gamle" Power Supersport har fortsatt mange mil å gå på, så de blir lagt til side og lagt på ved evt langtur...
De nye Cup dekka ble overraskende fort varme! Etter 1mils kjøring hjem i rolig tempo var dekkende varmere enn jeg får ved ganske aktiv kjøring med Supersport dekkene.
Gleder meg til å få testet dekka litt :-)

De "gamle" Power Supersport har fortsatt mange mil å gå på, så de blir lagt til side og lagt på ved evt langtur...
De nye Cup dekka ble overraskende fort varme! Etter 1mils kjøring hjem i rolig tempo var dekkende varmere enn jeg får ved ganske aktiv kjøring med Supersport dekkene.
Gleder meg til å få testet dekka litt :-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Da fikk jeg ca 16.000 km ut av Pilot Road-3 bakdekket på VFR (170/60-17)
Er på alle måter så fornøyd med dette dekket at det ble et nytt PR3. (Byttet til PR3 foran også i våres). Noe "trapping" var det blitt, men i forhold til det Dunlop dekket jeg byttet vekk fra sist syns jeg PR3 har holdt godt på formen både visuelt og "styregeometri-følelsen". Dog er vel alltid nye dekk som å få ny sykkel, sånn skal det jo være!
Det jeg er mest opptatt av med dekk er egenskapene på vått føre, også ønsker jeg litt sportslige egenskaper i kombinasjon med stor trygghetsfølelse. Jeg har tillit til at grepet med PR3 stort sett holder enda litt lenger enn min comfort-sone strekker seg i svingene.
(Jeg lar det uansett være igjen litt ubrukt gummi ytterst, bare for at det skal se penere ut...!
)
Sånn ser de i alle fall ut da etter ca 16K, slitasjevarsler akkurat fremme på midten, en god del igjen på siden;
Er på alle måter så fornøyd med dette dekket at det ble et nytt PR3. (Byttet til PR3 foran også i våres). Noe "trapping" var det blitt, men i forhold til det Dunlop dekket jeg byttet vekk fra sist syns jeg PR3 har holdt godt på formen både visuelt og "styregeometri-følelsen". Dog er vel alltid nye dekk som å få ny sykkel, sånn skal det jo være!
Det jeg er mest opptatt av med dekk er egenskapene på vått føre, også ønsker jeg litt sportslige egenskaper i kombinasjon med stor trygghetsfølelse. Jeg har tillit til at grepet med PR3 stort sett holder enda litt lenger enn min comfort-sone strekker seg i svingene.
(Jeg lar det uansett være igjen litt ubrukt gummi ytterst, bare for at det skal se penere ut...!

Sånn ser de i alle fall ut da etter ca 16K, slitasjevarsler akkurat fremme på midten, en god del igjen på siden;
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bikes4life
- Innlegg: 43
- Registrert: 24 jul 2013, 09:30
- Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
16000 km på PR3 må vel være en slags rekord, og fortsatt mønster igjen! Du er nok litt for snill på gassrulla PCP
Men det er gode dekk !

Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Nope Bikes4life, det er full gass hele tiden her!!
Nei, jeg får vel skjerpe meg og innrømmer at jeg ofte lar det være igjen litt gass også. Det jeg kan legge til er at jeg heller burde skrevet 15-16.000, for jeg har ikke den nøyaktige km-stand, slik at det for alt hva jeg vet kan være 15.100 det har gått. (som jo også er langt)
Ellers er det kun solo-kjøring, minimalt med bagasje, svært lite motorvei, og kun tur-kjøring. Har med dette dekket også vært nøye med å følge trykk 42 psi kald, som typisk blir ca 46 på tur.

Nei, jeg får vel skjerpe meg og innrømmer at jeg ofte lar det være igjen litt gass også. Det jeg kan legge til er at jeg heller burde skrevet 15-16.000, for jeg har ikke den nøyaktige km-stand, slik at det for alt hva jeg vet kan være 15.100 det har gått. (som jo også er langt)
Ellers er det kun solo-kjøring, minimalt med bagasje, svært lite motorvei, og kun tur-kjøring. Har med dette dekket også vært nøye med å følge trykk 42 psi kald, som typisk blir ca 46 på tur.
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
1600mil og forsatt litt mønster igjen var jaggu langt !
Trur jeg fikk tynt bortimot 1000mil på zx9r jeg hadde før, men da var det helt blank-slitt. Har nå noe over 500mil med samme dekk på zx12r, og fortsatt en del mønster igjen. Tipper jeg kanske får 800mil ut av det, før blankt. Me fær sjå 


Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Ja Biker7, det ble forsåvidt noen hundre mil mer enn jeg også hadde forventet. Noe rekord er det nok ikke, men det varierer enormt, og alt mellom 600 og 2000 mil virker såvidt jeg kan se "vanlig".
Her er feks BMW eiere som får mellom 8 og 15.000 miles med PR3 på BMW 1200RT/GS http://www.bmwmoa.org/forum/showthread. ... -New-Tires
Her en "review" med status etter 9.000 miles på VFR800
[video]http://www.youtube.com/watch?v=EK-7JDw5ijU[/video]
Her er feks BMW eiere som får mellom 8 og 15.000 miles med PR3 på BMW 1200RT/GS http://www.bmwmoa.org/forum/showthread. ... -New-Tires
Her en "review" med status etter 9.000 miles på VFR800
[video]http://www.youtube.com/watch?v=EK-7JDw5ijU[/video]
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39727
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Må si jeg er svært godt fornøyd med Bridgestone Battlewing dekkene som jeg byttet til på Stelvio'en i sommer.
Bakdekket ble skiftet hos Ove's Yamahasenter i Farsund da vi var der på Norgestreffet. Trodde Pirelli Scorpion dekket skulle holde på returen, men tok ikke sjansen. Flere enn meg har samme erfaring med dette dekket, nemlig at resten slites svært fort når slitemerkene (TWI) merkene ligger plant med dekkmønsteret.
Battlewing bakdekket har nå tilbakelagt 9000 km og ser slik ut - etter helgas Trollstigen-tur:

Ser ut til å holde en god stund til.
Fordekket ble byttet da sykkelen hadde gått 10018 km har dermed gått ca. 1000 km. mindre og ser slik ut:
Jevnt slitt begge dekkene og ingen antydning til trapping.
Gode og stabile dekk, som fungerer suverent på tørt føre og i høye hastigheter, noe vi fikk prøvd i Tyskland.
Våtegenskapene er jeg mer usikker på. Har ikke kjørt med disse når det har vært sterk nedbør, men fikk prøvd litt i går på vei til Geiranger hvor vi merket at det var sleip veibane noen steder. Kjørte derfor forsiktig og merket ingenting, men utfordret dermed heller ikke Battlewing-dekkene unødig...
Alt i alt meget godt fornøyd med dette dekket, som har vært i produksjon en god del år allerede. Mye tyder på at det ikke er "gått ut på dato".
Bakdekket ble skiftet hos Ove's Yamahasenter i Farsund da vi var der på Norgestreffet. Trodde Pirelli Scorpion dekket skulle holde på returen, men tok ikke sjansen. Flere enn meg har samme erfaring med dette dekket, nemlig at resten slites svært fort når slitemerkene (TWI) merkene ligger plant med dekkmønsteret.
Battlewing bakdekket har nå tilbakelagt 9000 km og ser slik ut - etter helgas Trollstigen-tur:

Ser ut til å holde en god stund til.
Fordekket ble byttet da sykkelen hadde gått 10018 km har dermed gått ca. 1000 km. mindre og ser slik ut:

Jevnt slitt begge dekkene og ingen antydning til trapping.
Gode og stabile dekk, som fungerer suverent på tørt føre og i høye hastigheter, noe vi fikk prøvd i Tyskland.
Våtegenskapene er jeg mer usikker på. Har ikke kjørt med disse når det har vært sterk nedbør, men fikk prøvd litt i går på vei til Geiranger hvor vi merket at det var sleip veibane noen steder. Kjørte derfor forsiktig og merket ingenting, men utfordret dermed heller ikke Battlewing-dekkene unødig...
Alt i alt meget godt fornøyd med dette dekket, som har vært i produksjon en god del år allerede. Mye tyder på at det ikke er "gått ut på dato".
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Tror du skal sjekke ut grepet på vått, ganske så rolig.MH434 skrev:Da var nye Michelin Power Cup satt på!![]()
De "gamle" Power Supersport har fortsatt mange mil å gå på, så de blir lagt til side og lagt på ved evt langtur...
De nye Cup dekka ble overraskende fort varme! Etter 1mils kjøring hjem i rolig tempo var dekkende varmere enn jeg får ved ganske aktiv kjøring med Supersport dekkene.
Gleder meg til å få testet dekka litt :-)
-
- Innlegg: 33
- Registrert: 20 mar 2012, 09:10
- Motorsykkelen din: 2015 Yamaha MT-09
- Bosted: Drøbak
Skifte dekk selv
Da er tida inne for dekkskift. De originale dekkene (Metzeler MEZ4 og MEZ2) har sitti på sykkelen siden den ble kjøpt ny av forrige eier våren 2012 og er steinharde (fordekket et produsert 2009 og bakdekket 2010). Dimensjonene er 110/70-17 og 130/80-17, så jeg har skjønt at det ikke er all verdens utvalg, men har fått anbefalt disse radial-dekkene av den lokale Triumph-forhandleren: Pirelli Scorpion Trail 130/80 R17 TL 65H bak og Pirelli Diablo Rosso II Front 110/70 R17 TL 54H foran. Prisene på motorsykkeldekk.com er tilsammen 1862,-, mens veiledende pris hos importøren i Norge er 3315,-. Det kan være noe å spare her altså, dersom jeg legger om og balanserer selv. Jeg har selvfølgelig aldri gjort det før, men etter å ha lest meg opp og sett på flere Youtube-videoer tror jeg at med noe investering av dekkverktøy på Biltema burde det gå greit. Er det veien å gå å gjøre det selv, eller burde jeg la verkstedet ordne det?
nå: 2015 Yamaha MT-09
før: 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS (kona sin), 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar (kona sin), 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2
før: 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS (kona sin), 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar (kona sin), 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg gjør det selv primært for å spare penger og for ikke å måtte vente på verkstedtime (men noen har jo drop-in).
Det blir litt smak og behag, og helt gratis er det heller ikke. Har investert i hhv dekkverktøy (et must) og luftkompressor - i tillegg til dekkspaker og depotstøtter.
Det blir litt smak og behag, og helt gratis er det heller ikke. Har investert i hhv dekkverktøy (et must) og luftkompressor - i tillegg til dekkspaker og depotstøtter.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 33
- Registrert: 20 mar 2012, 09:10
- Motorsykkelen din: 2015 Yamaha MT-09
- Bosted: Drøbak
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Da tror jeg at det blir innkjøp av dekkverktøy, 3 spaker og hjulbalanserer. Investeringen vil vel lønne seg etter et par, tre dekkskift. Jeg har en slik for påfylling, men det kan hende den ikke er kraftig nok til at dekksidene setter seg på plass?RuneMC skrev:Det blir litt smak og behag, og helt gratis er det heller ikke. Har investert i hhv dekkverktøy (et must) og luftkompressor - i tillegg til dekkspaker og depotstøtter.
nå: 2015 Yamaha MT-09
før: 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS (kona sin), 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar (kona sin), 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2
før: 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS (kona sin), 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar (kona sin), 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Har ikke testa dekket på vått, men er ganske sikker på at det ikke er noe skryte av!ZZR-Erling skrev:Tror du skal sjekke ut grepet på vått, ganske så rolig.MH434 skrev:Da var nye Michelin Power Cup satt på!![]()
De "gamle" Power Supersport har fortsatt mange mil å gå på, så de blir lagt til side og lagt på ved evt langtur...
De nye Cup dekka ble overraskende fort varme! Etter 1mils kjøring hjem i rolig tempo var dekkende varmere enn jeg får ved ganske aktiv kjøring med Supersport dekkene.
Gleder meg til å få testet dekka litt :-)
På tørt har de vanvittig godt grep, fordekket har en enestående feel og de gir en veldig kvikkstyrt sykkel!
Skal ha en banedag til på de, så skal jeg sette på pilot supersport dekka for å bruke opp de på en langtur.
Hvis du vil kan du få de power cup dekka da jeg skal ha nye når jeg skal til Brno til neste sesong.
Hadde vært morro å sett hvor mange mil de holder på gata, de har jo hardere gummi på midten.
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Vel, alt går an... jeg brukte fotpumpe til å begynne med, men det er ofte dekksidene ikke slutter tett til felgen og da kan litt sjokklufting i begynnelsen utgjøre forskjellen - sparer mye tid/ergrelse. Min kompressor kunne gjerne hatt enda større tank, men et greit kompromiss ift pris. Og så er den jo kjekk å ha til bil, tråsykler, etc og til å hjelpe naboen også :-)dmorgan skrev:...Jeg har en slik for påfylling, men det kan hende den ikke er kraftig nok til at dekksidene setter seg på plass?
Tilbehør som trengs:
Spiralslange m/hurtigkobling 5m
Luftpåfyller
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Min erfaring med denne typen kompressorer (som finnes originalt i mange biler idag) er at de for å klare og kjøre høyt nok trykk med sin lille motor, leverer veldig lav luftmengde. Men det er jo bare å prøve, noen dekk/felg-kombinasjoner er lettere å komme igang med enn andre. Et lite generelt tips er at man lar ventilen være utskrudd/fjernet ved første gangs oppblåsing, det gir bedre gjennomstrømning og dekket setter seg lettere.dmorgan skrev: Da tror jeg at det blir innkjøp av dekkverktøy, 3 spaker og hjulbalanserer. Investeringen vil vel lønne seg etter et par, tre dekkskift. Jeg har en slik for påfylling, men det kan hende den ikke er kraftig nok til at dekksidene setter seg på plass?
Jeg gjør det selv på bilen, men lar dekkforhandler legge om MC-dekkene. Det er litt latskap, mangel på egnet utstyr, og fordi jeg liker å få det skikkelig og dynamisk avbalansert. Er vel litt delte meninger om nødvendigheten av dette, men ser at det nå med siste sett Michelin PR3 faktisk er 50g lodd bak, og 30g foran. Så da tenker jeg at det muligens er bra både for komfort, sikkerhet, og lagrenes velferd, at de er der, og mest mulig riktig plassert.