Jeg er muligens en rykende fersk MC-entusiast og mine erfaringer er absolutt NADA når det gjelder MC. Det nermeste jeg kommer er moped som jeg kjørte for over 20 år siden. Siden dette har jeg kun kjørt bil.
Jeg har heller ikke MC-lappen ennå, så dette er helt nytt for meg, så jeg håper dere forstår mine dumme spørsmål her...
Jeg har kikket litt rundt på forskjellige motorsykkel typer og jeg sliter litt med en ting. Det spriker litt med tanke på hvajeg har lyst på og hvajeg faktisk har behov for og jeg har absolutt ingen anelse hvordan kreftene føles påde forskjellige syklene, så jeg håper dere kan gi meg litt perspektiv så jeg vertfall i det minste kan bestemme for hvor mange kubikk jeg trenger/har behov for ut fra kritteriene under:
- Jeg elsker sykler som ser slik ut:

- Jeg er ikke akkurat veldig opptatt av fart, men vil ha noe som akselererer bra, og jeg elsker tanken på og kjøre på lave turtall mens det buldrer i pottene.
- Jeg hadde håpet at jeg klarte meg med en 800cc med tanke på pris, men er redd for at dette kan virke litt slapt på en slik sykkel?
- Hva kan jeg forvente at en Intruder (avbildet over) 800cc klarer 0-100km/t testen på, og hva er typisk toppfart for en slik sykkel?
Jeg tror ikke det er bra for helsa mi og kjøpe en sykkel ala Honda CBR 600cc RR etc. Dette er vel en mer racing sykkel med syke turtall og dertil syke prestasjoner kontra en sykkel som Intruder 800. Jeg forstår at ikke disse kan sammenlignes hverken på egenskaper eller prestanda, men siden jeg har en ganske ålreit kjapp bil fra før, som skal gjøre 0-100 på 6.6sek. i følge papirene, så vil jeg kanskje ikke ha noe som går noe spesielt dårligere med tanke på aksellerasjon. Toppfarten er ikke viktig for meg, men som sagt så prøver jeg bare å få en pekepinn på hva jeg kan forvente meg av krefter.
Så hva kommer jeg til å bruke sykkelen til:
Jeg har som sagt bil, som både jeg og kjærringa bruker, og hun har også en moped, så sykkelen blir kun min og jeg kommer nok sjelden eller aldri til å ha noen bakpå. Men det kommer nok til å bli ett par langturer i året som feks. Fredrikstad - Trollstigen - Geiranger som vel er ca. 60mil en vei. Den vil bli brukt til å cruise rundt på alt fra halvdagsturer i nærområdet, til lengre turer rundt i Norge en sjelden gang.
Side njeg nå har rukket å bli 37 sommre gammel og har vert igjennom alt som har med kappkjøringetc. å gjøre så er jeg på utkikk etter en buldrende cruiser med god akselerasjon og grei toppfart. Men som sagt, så har jeg absolutt ingen anelse på hvordan kreftene føles på en sykkel, så derfor så håper jeg dere kan svare meg på disse dumme spørsmålene.
Til slutt må jeg nevne at jeg heller ikke har tatt MC-lappen ennå, så det er også relativt dårlige muligheter for prøvekjøring. Øvekjøre har jeg ikke lyst til før jeg har tatt noen timer på kjøreskole. Den største frykten er å velte sykkelen i full offentlighet og ikke få den opp igjen :)
Setter stor pris på all informasjon dere kan gi en sylfersk entusiast :)