Valg av tung MC...
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Valg av tung MC...
Er enig med Flanker ellers så er jo muligheten å kjøp en billig sykkel bare for å få erfaring og lettere kunne få noen til øvelses kjøre med deg.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
Da har jeg prøvesittet en Honda VT 750 Black Spirit og en Ducati Monster 696 og her er vertfall erfaringene med tanke på hva jeg følte der og da:
Jeg ble ikke noe smartere for å si det sån...
Det er jo to forskjellige sykler dette, men tror nok kanskje ikke Ducati'en er noe for meg. Den virket overasjende lett og fin med passe sittestilling, men salen føltes litt hard.
Handa'en var jo mest behagelig og er nok den jeg ville valgt hvis jeg MÅTTE velge en av disse ut fra mine ønsker her og nå. Hadde Ducati'en hatt litt mer komfortabel sal så hadde det blitt jamt løp tror jeg, selv om dem er veldig ulike.
Så jeg likte forsåvidt begge på hver sin måte...
Dem får inn en Suzuki GSF 1250 Bandit til uken og denne er jeg egentlig veldig spent på. Hvis denne er noenlunde lik Ducati'en men med mer behagelig sal så er nok dette en vinner tror jeg, men det skal jo prøvesittes samt testes mange sykler før jeg bestemmer meg, men først må jeg ha lappen og det blir nok ikke noe før neste sommer uansett :)
Jeg prøvesatt også en Suzuki GSR 1000 (ett eller annet) men dette var ikke noe for meg. Følte jeg lå over tanken i en fosterstilling og i følge selger var denne mye lik Honda CBR 1000RR med tanke på sittestilling. Så noe slikt blir det garantert ikke :)
Jeg ble ikke noe smartere for å si det sån...
Det er jo to forskjellige sykler dette, men tror nok kanskje ikke Ducati'en er noe for meg. Den virket overasjende lett og fin med passe sittestilling, men salen føltes litt hard.
Handa'en var jo mest behagelig og er nok den jeg ville valgt hvis jeg MÅTTE velge en av disse ut fra mine ønsker her og nå. Hadde Ducati'en hatt litt mer komfortabel sal så hadde det blitt jamt løp tror jeg, selv om dem er veldig ulike.
Så jeg likte forsåvidt begge på hver sin måte...
Dem får inn en Suzuki GSF 1250 Bandit til uken og denne er jeg egentlig veldig spent på. Hvis denne er noenlunde lik Ducati'en men med mer behagelig sal så er nok dette en vinner tror jeg, men det skal jo prøvesittes samt testes mange sykler før jeg bestemmer meg, men først må jeg ha lappen og det blir nok ikke noe før neste sommer uansett :)
Jeg prøvesatt også en Suzuki GSR 1000 (ett eller annet) men dette var ikke noe for meg. Følte jeg lå over tanken i en fosterstilling og i følge selger var denne mye lik Honda CBR 1000RR med tanke på sittestilling. Så noe slikt blir det garantert ikke :)
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Valg av tung MC...
Siden du viste interesse for Ducatien, hva med en Triumph Street Triple?
https://www.finn.no/finn/mc/new/object? ... e=39629812" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.finn.no/finn/mc/new/object? ... e=39629812" onclick="window.open(this.href);return false;
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Valg av tung MC...
Det er en fordel å sitte foroverlent, fordi fartsvinden vil presse deg bakover. Sitter du rett opp og ned når sykkelen står stille, blir du hengende i styret i fart.
Og med den veistandarden vi har i Norge, er det for meg et must med fothvilere som er rett nedenfor baken, slik at jeg kan ta noe av belastninga (fjære) av en humpel med beina. Med beina forover, går støtet rett i ryggmargen.
Og med den veistandarden vi har i Norge, er det for meg et must med fothvilere som er rett nedenfor baken, slik at jeg kan ta noe av belastninga (fjære) av en humpel med beina. Med beina forover, går støtet rett i ryggmargen.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Valg av tung MC...
Enig med du. StripleR slår Monster 696 på alle felt.Snikendeugle skrev:Siden du viste interesse for Ducatien, hva med en Triumph Street Triple?
https://www.finn.no/finn/mc/new/object? ... e=39629812" onclick="window.open(this.href);return false;
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km
Kjørelengde
- 2013: 10 000km
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Valg av tung MC...
Har ingen erfaringer med Street Triple R, men har prøvesittet den, og den er utrolig komfortabel med et helt villt rått utseende :)
Er visst nok av krutt i den også
Er visst nok av krutt i den også

MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
hva er forskjellen på Triumph Street og den jeg har sett på da? (Moster 696)?
Re: Valg av tung MC...
Street triple R har i mine øyne en vesentlig bedre motor.
Tre sylindre med godt bunndrag og litt punch på toppen. 696 har også godt bunndrag, men med kun 80hk blir den nok litt svak på toppen.
Prismessig er StripleR dyrere men kjøper du Ducati må du ha termignoni-eksos i tillegg og da går prisen opp. Ducati 696 er en modell som jeg tror kommer til å falle fortere i pris enn 796 og 1100, så skulle jeg ha kjøpt 696 hadde jeg kjøpt brukt.
Om jeg skulle velge hadde jeg godt for Street triple R som ny og 696 om jeg skulle kjøpe brukt.
Eksempel på fin, billig brukt 696
Et annet argument er at Ducatien er en Ducati, mens Triumphen ikke er en Ducati
Tre sylindre med godt bunndrag og litt punch på toppen. 696 har også godt bunndrag, men med kun 80hk blir den nok litt svak på toppen.
Prismessig er StripleR dyrere men kjøper du Ducati må du ha termignoni-eksos i tillegg og da går prisen opp. Ducati 696 er en modell som jeg tror kommer til å falle fortere i pris enn 796 og 1100, så skulle jeg ha kjøpt 696 hadde jeg kjøpt brukt.
Om jeg skulle velge hadde jeg godt for Street triple R som ny og 696 om jeg skulle kjøpe brukt.
Eksempel på fin, billig brukt 696
Et annet argument er at Ducatien er en Ducati, mens Triumphen ikke er en Ducati

Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km
Kjørelengde
- 2013: 10 000km
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
Jeg tror dere glemmer at jeg er en helt fersk MC entusiast her :)Kenny_85 skrev:Street triple R har i mine øyne en vesentlig bedre motor.
Tre sylindre med godt bunndrag og litt punch på toppen. 696 har også godt bunndrag, men med kun 80hk blir den nok litt svak på toppen.
Prismessig er StripleR dyrere men kjøper du Ducati må du ha termignoni-eksos i tillegg og da går prisen opp. Ducati 696 er en modell som jeg tror kommer til å falle fortere i pris enn 796 og 1100, så skulle jeg ha kjøpt 696 hadde jeg kjøpt brukt.
Om jeg skulle velge hadde jeg godt for Street triple R som ny og 696 om jeg skulle kjøpe brukt.
Eksempel på fin, billig brukt 696
Et annet argument er at Ducatien er en Ducati, mens Triumphen ikke er en Ducati
Hvorfor må jeg ha "Termignoni-eksos" på 696?
"Et annet argument er at Ducatien er en Ducati, mens Triumphen ikke er en Ducati"??
Skjønner jo at det siste var ment som spøk, men ligger det i undertonen at Ducati ikke er bra?
Sorry, men bare lurer :)
Re: Valg av tung MC...
Ikke noe å være sorry for, er vel heller jeg som formulerer meg dårlig.Bjerknez skrev:Hvorfor må jeg ha "Termignoni-eksos" på 696?
"Et annet argument er at Ducatien er en Ducati, mens Triumphen ikke er en Ducati"??
Skjønner jo at det siste var ment som spøk, men ligger det i undertonen at Ducati ikke er bra?
Sorry, men bare lurer :)
Med at "Ducatien er en Ducati og at Triumphen ikke er en Ducati" mener jeg at til tross for at Triumphen er en bedre sykkel enn Ducatien, så vil mange kjøpe Ducatien allikevel.
Termignoni-eksos "Må" du ikke ha, men det er en betraktelig forbedring av sykkelen, du får tøffere lyd, sykkelen ser bedre ut og viktigst av alt går motoren mye bedre. Ikke noe du må ha, men noe veldig mange verdsetter allikevel.
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km
Kjørelengde
- 2013: 10 000km
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
Er det forresten noen her som har noen erfaring med Yamaha XVS 1300 Midnight Star?
Denne så jo skikkelig snasen ut da..
Dessuten så var forsikringen latterlig billig på denne og prisen var heller ikke ille.
Men et spørsmål:
Hvorfor har dem bare tatt ut rundt 75hk'er av en 1300cc når man får hele 140hk'er+ ut av en 600cc?
Må da være MYE å gå på her, og dessuten så ligger vel avgiften til staten i kubikkstørrelsen og ikke hestekreftene?
Er det motorer som rett og slett er overdimensjonerte og varer lenger?
Denne så jo skikkelig snasen ut da..
Dessuten så var forsikringen latterlig billig på denne og prisen var heller ikke ille.
Men et spørsmål:
Hvorfor har dem bare tatt ut rundt 75hk'er av en 1300cc når man får hele 140hk'er+ ut av en 600cc?
Må da være MYE å gå på her, og dessuten så ligger vel avgiften til staten i kubikkstørrelsen og ikke hestekreftene?
Er det motorer som rett og slett er overdimensjonerte og varer lenger?
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Valg av tung MC...
Her er noen forskjellige. Ingen av de slår noen rekorder hva gjelder hestekrefter, men tipper at det er noe dreiemoment der. Fine sykler er det ihvertfall
2012 Midnight Star 1300
2013 Midnight Star 1900
2000 Wild Star 1600

2012 Midnight Star 1300
2013 Midnight Star 1900
2000 Wild Star 1600
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
Joda, jeg har sett på sykkelen både på Yamaha's hjemmesider samt videoer på Youtube, men lurte mer på om det var noen her som hadde førstehåndserfaring med denne :)SuperMorten skrev:Her er noen forskjellige. Ingen av de slår noen rekorder hva gjelder hestekrefter, men tipper at det er noe dreiemoment der. Fine sykler er det ihvertfall![]()
2012 Midnight Star 1300
2013 Midnight Star 1900
2000 Wild Star 1600
Re: Valg av tung MC...
En 600 racing motor og en 1300 Cruiser kan ikke sammenlignes. Se om du finner svar her:Bjerknez skrev:Men et spørsmål:
Hvorfor har dem bare tatt ut rundt 75hk'er av en 1300cc når man får hele 140hk'er+ ut av en 600cc?
Må da være MYE å gå på her, og dessuten så ligger vel avgiften til staten i kubikkstørrelsen og ikke hestekreftene?
Er det motorer som rett og slett er overdimensjonerte og varer lenger?
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=171076#p171076" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Valg av tung MC...
En avgifts beregning vil se sånn ut ved kjøp av ny sykkel.
Eksempel på beregning Aprilia 850Mana 2008 innkjøp 40000 nyreg i dag
Merverdiavgift:10 000,00
Engangsavgift:
Avgift for egenvekt:0,00
Avgift for motoreffekt:21 220,32
Avgift for slagvolum:26 984,50
Stykkavgift:10 837,00
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy:59 041,82
Bruksfradrag (0%):0,00
Totalt i engangsavgift:59 042,00
Vrakpantavgift:0,00
Totalt i avgifter:69 042,00
Totalpris for dette kjøretøyet inkludert avgifter:109 042,00
Eksempel på beregning Aprilia 850Mana 2008 innkjøp 40000 nyreg i dag
Merverdiavgift:10 000,00
Engangsavgift:
Avgift for egenvekt:0,00
Avgift for motoreffekt:21 220,32
Avgift for slagvolum:26 984,50
Stykkavgift:10 837,00
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy:59 041,82
Bruksfradrag (0%):0,00
Totalt i engangsavgift:59 042,00
Vrakpantavgift:0,00
Totalt i avgifter:69 042,00
Totalpris for dette kjøretøyet inkludert avgifter:109 042,00
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++