"Tapping"
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
"Tapping"
Jg er plaget med "tapping" på forhjulet.
For ordens skyld: Tapping er at tekkes slites ujevnt, det er ikke lenger "glatt" men har "tapper".
Beklager om det finnes et bedre (og mer dekkende) ord.
Om det ikke er klart hva jeg mener får jeg slepe meg ut og ta et bilde.
Spørsmålet er: Hva skyldes det (er det sykkelen eller dekket som har "skylden")?
[TaSK]
For ordens skyld: Tapping er at tekkes slites ujevnt, det er ikke lenger "glatt" men har "tapper".
Beklager om det finnes et bedre (og mer dekkende) ord.
Om det ikke er klart hva jeg mener får jeg slepe meg ut og ta et bilde.
Spørsmålet er: Hva skyldes det (er det sykkelen eller dekket som har "skylden")?
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Bikeridr
- Innlegg: 185
- Registrert: 20 jun 2012, 16:43
- Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
- Bosted: På to hjul / Babīte
Re: "Tapping"
Antakeligvis "trapping" du mener.
Forklaringen på at det kun skjer på forhjulet er at det blir "slept" frem og man får samme virkning som når man bruker viskelær.
Last ned og les undenstående artikkel skrevet av en habil bekjent i Bodø MC-klubb.
http://bodo.mc.no/Historier/En%20Dekkhistorie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Forklaringen på at det kun skjer på forhjulet er at det blir "slept" frem og man får samme virkning som når man bruker viskelær.
Last ned og les undenstående artikkel skrevet av en habil bekjent i Bodø MC-klubb.
http://bodo.mc.no/Historier/En%20Dekkhistorie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*
*Honning og RigaBalsam*
Re: "Tapping"
Jeg har hatt 4- 5 fordekk på sykkelen min de siste 10 årene.
Det ene ble skjevt slitt, tydelig skjevt, akkurat som det hadde sittet skjevt på, eller at sykkelen var skjev eller noe. Jeg skjønte aldri hvorfor. Det er så og si umulig å sette hjulet skjevt på.
Jeg var spent på neste dekk, men det fikk normal slitasje.
Så det ene dekket bare var slik ..
Det ene ble skjevt slitt, tydelig skjevt, akkurat som det hadde sittet skjevt på, eller at sykkelen var skjev eller noe. Jeg skjønte aldri hvorfor. Det er så og si umulig å sette hjulet skjevt på.
Jeg var spent på neste dekk, men det fikk normal slitasje.
Så det ene dekket bare var slik ..
"Do the right thing"
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: "Tapping"
Så vidt jeg forstår så er det "cupping" eller "scalloping" på engelsk, og kan leses litt om, via google søk.
Fant dog denne siden som beskriver ganske bra at det er dekkets utforming og indikajson på at det faktisk tar tak i bakken og gjør jobben sin.
http://www.rattlebars.com/tirewear/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Fant dog denne siden som beskriver ganske bra at det er dekkets utforming og indikajson på at det faktisk tar tak i bakken og gjør jobben sin.
http://www.rattlebars.com/tirewear/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Håper dette kan være til hjelp/svar.CUPPING:
Cupping, which is more accurately described as scalloping (see pictures, but we will use the more common term "cupping" here), is a natural wear pattern on motorcycle tires and it will always follow the tread pattern. It is not a sign that you have bad suspension parts. It merely shows that your tire is indeed gripping the road when you make turns (thank you for that Mr. Tire!). This cupping develops within the side wear bands of a leaned motorcycle. The extreme forces that come in to play when the bike is leaned in a turn are what produce the effect and when the wear becomes sufficient, one will experience vibration and noise when one banks into a turn. Upon examination of the pictures at left of our sample rear Avon, our dusted front VTX Dunlop D256, and the picture of our chalked Dunlop D206 one can see how the cupping follows the tread pattern. The leading edge of the tread does not flex much as it grips the road and the rubber is scuffed off the tire in that area causing a depression. As the tire rotates, the pressure moves to the trailing edge of the tread pattern where the tread flexes more causing less scuffing so less material is ground off the tire. The more complex the tread pattern, the more complex the cupping pattern will be. The softer the compound of the tire, the sooner this cupping will develop. Radial tires are more prone to cupping than are bias ply because the compound of radials is softer. As one can see, the simple tread pattern of the Avon pictured produces a simpler scallop pattern while the more complex VTX D256 Dunlop is somewhat involved, though still easily seen in our photo. Cupping on the Valkyrie Dunlop D206 is very hard to photograph because of the complex tread pattern. Low tire pressure will exacerbate this wear pattern and you will lose many serviceable miles by running low. Improper balance has nothing to do with cupping on a motorcycle tire. Improper balance will merely cause your bike to vibrate within certain specific speed ranges.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: "Tapping"
Takk, men hvorfor bare foran?
[TaSK]
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Bikeridr
- Innlegg: 185
- Registrert: 20 jun 2012, 16:43
- Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
- Bosted: På to hjul / Babīte
Re: "Tapping"
Leste du den .pdf'en jeg lenket til?tagesk skrev:Takk, men hvorfor bare foran?
[TaSK]
Det står der, fordekket får trapping grunnet at det blir "slept" eller "skubbet" fremover og følgelig får man samme effekt som med et viskelær som blir skubbet bortover et papir.
Vet ikke hvordan jeg kan "tegne" det her i innlegget, men i den .pdf'en jeg lenker til er det en illustasjon som viser dette.
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*
*Honning og RigaBalsam*
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: "Tapping"
Joda, og takk skal du ha; flotte greier!Bikeridr skrev: Leste du den .pdf'en jeg lenket til?
Viskelær-bildet er meget bra, og gir en god forklaring.
Og, i særdeleshet, det har skriver bekrefter (enda en gang) at riktig lufttrykk er det som står skrevet på dekkes om maksimalt trykk.
Hva fabrikanten av sykkelen måtte mene er irrelevant.
Men det forklarer likevel ikke vhorfor ikke bakdekket får samme "tappene".
Uansett - jeg har blitt klokere.
Med Sambuca i glasset, og efter å ha kjørt 355 i fjellene, kan man ikke be om mere på én dag!
Takk igjen.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Sprint
- Innlegg: 566
- Registrert: 10 sep 2010, 16:23
- Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
- Bosted: Karmøy
Re: "Tapping"
Dekkmønster og gummiblanding er vel medvirkende årsak 

For livets glade gutter går solen aldri ned.
Re: "Tapping"
Jeg er ingen ekspert, men jeg antar at det er fordi framdekket har større belastning inn i svinger f.eks. Dersom du hadde kjørt med mer akselerasjon gjennom og ut av svingene, gjerne på kanten av det dekk og sykkel kan håndtere så hadde du nok fått samme symptom på bakdekket. Ikke at jeg tror det er et mål i seg selv :)tagesk skrev: Men det forklarer likevel ikke vhorfor ikke bakdekket får samme "tappene".
[TaSK]
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: "Tapping"
Opp imellom årene har jeg også merket meg at enkelte type dekk fra en (tilfeldig)fabrikant, er mer utsatt enn andre dekk. Så hvis du bytter dekkmerke eller type dekk, kan problemet bli mindre, eller større. Men problemet synes å være større ved lavere lufttrtykk, som nevnt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re:
Bremser for mye..??KydeX skrev:Jeg er ingen ekspert, men jeg antar at det er fordi framdekket har større belastning inn i svinger f.eks. Dersom du hadde kjørt med mer akselerasjon gjennom og ut av svingene, gjerne på kanten av det dekk og sykkel kan håndtere så hadde du nok fått samme symptom på bakdekket. Ikke at jeg tror det er et mål i seg selv :)tagesk skrev: Men det forklarer likevel ikke vhorfor ikke bakdekket får samme "tappene".
[TaSK]

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: "Tapping"
Det siste ti-året har jeg kjørt Tourance; kanskje er det dekket som er problemet.....
Bakdekket bærer mer vekt man skulle tro at i svingen, hvor jeg "triller" før aksen ut av svingen, der er nedlegget størst og derfor slitasjen sterkest.
Men, uansett - viskelær-teorien er den som best forklarer det vi ser, og den beholdes inntil videre.
Foreløpig konklusjon: Jeg kjører 3.0 bak men bare 2.5 foran. Opp til 2.7 foran så får vi se på neste dekk-par.
[TaSK]
Bakdekket bærer mer vekt man skulle tro at i svingen, hvor jeg "triller" før aksen ut av svingen, der er nedlegget størst og derfor slitasjen sterkest.
Men, uansett - viskelær-teorien er den som best forklarer det vi ser, og den beholdes inntil videre.
Foreløpig konklusjon: Jeg kjører 3.0 bak men bare 2.5 foran. Opp til 2.7 foran så får vi se på neste dekk-par.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: "Tapping"
tagesk skrev:Det siste ti-året har jeg kjørt Tourance; kanskje er det dekket som er problemet.....
Bakdekket bærer mer vekt man skulle tro at i svingen, hvor jeg "triller" før aksen ut av svingen, der er nedlegget størst og derfor slitasjen sterkest.
Men, uansett - viskelær-teorien er den som best forklarer det vi ser, og den beholdes inntil videre.
Foreløpig konklusjon: Jeg kjører 3.0 bak men bare 2.5 foran. Opp til 2.7 foran så får vi se på neste dekk-par.
[TaSK]
Har du fått dette på alle fordekkene eller bare noen?
:)
"Do the right thing"
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: "Tapping"
På de to bakdekkene (Pirelli Scorpion Trail) som jeg har slitt ut med Multistradaen, har jeg også fått trapping på sidene. Mulig kombinasjonen av oppbyggingen av mønsteret og at jeg synes det er morro å dra på godt ut av svinger er årsaken?Bikeridr skrev:Leste du den .pdf'en jeg lenket til?tagesk skrev:Takk, men hvorfor bare foran?
[TaSK]
Det står der, fordekket får trapping grunnet at det blir "slept" eller "skubbet" fremover og følgelig får man samme effekt som med et viskelær som blir skubbet bortover et papir.
Vet ikke hvordan jeg kan "tegne" det her i innlegget, men i den .pdf'en jeg lenker til er det en illustasjon som viser dette.

Re: "Tapping"
Leif Alexandersen som har skrevet artikkelen om "Viskelæret", er mangeårig flymekaniker på F16, så han vil neppe skrive noe "skit".