


Med fare for å stikke hode inn i et vepsebol (oljetråd) igjen...Haavar skrev:
Uten at jeg skal anbefale noe som helst så bruker jeg på min YZF 1000R
Shell mineralsk universalolje (STOU). SE/SF
Traktor olje som er laget for girkasser (GL4), clutch i oljebad, hydraulikk,
bensin og diesel motor med og uten turbo.
En rimelig og god olje som har de rette tilsetninger i forhold til oljer med
høyere API standard hvor helsa til katalysatorer og miljø også tas hensyn til.
Har ikke problemer med oljeforbruk eller slurende clutch.
Silicolene har også et par esterbaserte motoroljer, de gjør sikkert samme nytta som Motul :)DrGreve skrev: Det blir nok Motul neste gang, basert på både din og andre sine anbefalinger, men jeg tømmer ikke ut en god Silkolene semisynt før sesongen er over :)
Siden det er tørrclutsj og separat girkasse, kan det gå bra. Men hvilken viskositet står det i instruksjonsboka? 50 er muligens litt tjukt?ejs skrev:![]()
Til min MC har jeg lest at noen bruker BILTEMA sin syntetiske 5w50 bilolje.![]()
![]()
Nei egentlig ikke. Det handler mest om hvordan sykkelen blir brukt. 5W50 sier at denne olja holder seg ganske stabil over et stort temperaturområde, og passer godt til racing og til motorer som pga slitasje har begynt å "bruke" olje.Kjellrf skrev: 50 er muligens litt tjukt?
Et meget godt valg!Elruts84 skrev:Hei hei
Nok en tråd er det mye forskjellige meninger rundt Olje, hvilken type osv.
I min service manual står det anbefalt SAE-10W30. På sykkelen er det nå 10W40.
Aner ikke hvilket merke som er på nå, men da prøver jeg meg på Castrol Power 1 10W40.
Det bør vel gå greit med tanke på Clutch.
Elruts
Hei heikjellv skrev:Et meget godt valg!Elruts84 skrev:Hei hei
Nok en tråd er det mye forskjellige meninger rundt Olje, hvilken type osv.
I min service manual står det anbefalt SAE-10W30. På sykkelen er det nå 10W40.
Aner ikke hvilket merke som er på nå, men da prøver jeg meg på Castrol Power 1 10W40.
Det bør vel gå greit med tanke på Clutch.
Elruts
Dette er en høykvalitets helsyntetisk MC-olje. Sammenlignet med mange andre er den dyr, men du vet at du har gjort et godt valg.
Du vet ikke hva som er i motoren nå, og vil kanskje oppleve at denne oljen blir svart ganske snart. Ikke bli skremt av det. Det betyr bare at oljen gjør jobben sin og renser motoren. Det er langt mer bekymringsfullt når du opplever at oljen holder seg klar og fin lenge!
Det var vel jeg som stakk hodet inn i et vepsebol når jeg på et MC FORUM innrømmer å ha helt TRAKTOR OLJE på bikenHaavar skrev:
Uten at jeg skal anbefale noe som helst så bruker jeg på min YZF 1000R
Shell mineralsk universalolje (STOU). SE/SF
Traktor olje som er laget for girkasser (GL4), clutch i oljebad, hydraulikk,
bensin og diesel motor med og uten turbo.
En rimelig og god olje som har de rette tilsetninger i forhold til oljer med
høyere API standard hvor helsa til katalysatorer og miljø også tas hensyn til.
Har ikke problemer med oljeforbruk eller slurende clutch.
Med fare for å stikke hode inn i et vepsebol (oljetråd) igjen...
STOU oljer er som du sier en traktor universalolje som dekker spesifikasjonene som kreves i samtlige oljereservoar i mange traktorer. Dvs. motor, transmisjon med våtclutcher og våte bremser, hydraulikksystemet, ja til og med i bremsekretser, differensialer og sluttdrev. Derav kalles den universalolje. Smart løsning for en bonde...han har kun en type olje og holde styr på til etterfylling på traktoren sin.
Men hvorfor driver da oljeselskaper å sette sammen oljer og tilsetningsstoffer spesielt beregnet for små og energieffektive motorer i MC? Oljer som både pga utviklingskostnader, priser på tilsetningsstoffer og lavere forventet kvantum solgt olje blir 4 ganger så dyr?
Nei bruk for all del STOU-olje på sykkelen din du. Jeg skal IKKE kjøpe den av deg!
Det er vel ikke en rar teori å bruke olje som holder spesifikasjonen til MC produsenten?Men hvorfor bruke bil-olje eller STOU-olje i MC da, når det finnes så mye bedre oljer til formålet.
Jeg er ikke i stand til å forstå hvorfor noen vil bruke sin egen MC til å teste ut allverdens rare teorier når oljeprodusenter over hele verden bruker milliarder på akkurat dette. Man sparer kanskje noen hundrelapper på hvert oljeskift, men risikoen for å dra på seg havari og store kostnader er jo overhengende.
Moto Guzzi anbefaler "Agip 4T Super Racing sae 20W/50"Kjellrf skrev:Siden det er tørrclutsj og separat girkasse, kan det gå bra. Men hvilken viskositet står det i instruksjonsboka? 50 er muligens litt tjukt?ejs skrev:![]()
Til min MC har jeg lest at noen bruker BILTEMA sin syntetiske 5w50 bilolje.![]()
![]()
Jøsses, Da har jeg fått mye god olje forpenge, inkl oljefilter. Da er tilbudet til 24mx ikke så dårlig.kjellv skrev:Til dere som kun er opptatt av viskositet og SE/SF klassing av oljer, og først og fremst pris.
Her kan man lese seg opp litt på hvordan olje klassifiseres:
http://www.api.org/certifications/engin ... ch2010.pdf
Ta også på dere de mest kritiske brillene dere finner, og les hvordan Castrol selv beskriver sine MC-oljer
http://www.castrolmoto.com/no/our_oils.php
Castrol Power1 Racing koster i nærheten av 200 kr literen. Dvs på TDMen min koster dette meg ca 600 kr mer for et oljeskift (1 gang i året) enn et billig alternativ fra en unevnelig butikkjede. Dette er ikke mer enn en trivelig kveld på byen med påfølgende ødelagt neste dag koster. Jeg synes valget er enkelt! Jeg dropper heller en kveld på byen og spanderer i stedet skikkelig olje på TDMen.
og til haavar: Her er til sammenligning hva Castrol skriver om universaloljen sin:
http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7028895
Dette er ei kjempegod olje å ha når du skal starte en stor dieselmotor i streng kulde!
Synes du fortsatt ikke din YZF 1000 (R1) fortjener bedre?
Power 1 , som er Delsyntetisk, koster 399,- for 4 liter m/filter på mx24 ser jeg. Grei pris det.Elruts84 skrev:Jøsses, Da har jeg fått mye god olje forpenge, inkl oljefilter. Da er tilbudet til 24mx ikke så dårlig.kjellv skrev:Til dere som kun er opptatt av viskositet og SE/SF klassing av oljer, og først og fremst pris.
Her kan man lese seg opp litt på hvordan olje klassifiseres:
http://www.api.org/certifications/engin ... ch2010.pdf
Ta også på dere de mest kritiske brillene dere finner, og les hvordan Castrol selv beskriver sine MC-oljer
http://www.castrolmoto.com/no/our_oils.php
Castrol Power1 Racing koster i nærheten av 200 kr literen. Dvs på TDMen min koster dette meg ca 600 kr mer for et oljeskift (1 gang i året) enn et billig alternativ fra en unevnelig butikkjede. Dette er ikke mer enn en trivelig kveld på byen med påfølgende ødelagt neste dag koster. Jeg synes valget er enkelt! Jeg dropper heller en kveld på byen og spanderer i stedet skikkelig olje på TDMen.
og til haavar: Her er til sammenligning hva Castrol skriver om universaloljen sin:
http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7028895
Dette er ei kjempegod olje å ha når du skal starte en stor dieselmotor i streng kulde!
Synes du fortsatt ikke din YZF 1000 (R1) fortjener bedre?
Elruts
biker7 skrev:Power 1 , som er Delsyntetisk, koster 399,- for 4 liter m/filter på mx24 ser jeg. Grei pris det.Elruts84 skrev:Jøsses, Da har jeg fått mye god olje forpenge, inkl oljefilter. Da er tilbudet til 24mx ikke så dårlig.kjellv skrev:Til dere som kun er opptatt av viskositet og SE/SF klassing av oljer, og først og fremst pris.
Her kan man lese seg opp litt på hvordan olje klassifiseres:
http://www.api.org/certifications/engin ... ch2010.pdf
Ta også på dere de mest kritiske brillene dere finner, og les hvordan Castrol selv beskriver sine MC-oljer
http://www.castrolmoto.com/no/our_oils.php
Castrol Power1 Racing koster i nærheten av 200 kr literen. Dvs på TDMen min koster dette meg ca 600 kr mer for et oljeskift (1 gang i året) enn et billig alternativ fra en unevnelig butikkjede. Dette er ikke mer enn en trivelig kveld på byen med påfølgende ødelagt neste dag koster. Jeg synes valget er enkelt! Jeg dropper heller en kveld på byen og spanderer i stedet skikkelig olje på TDMen.
og til haavar: Her er til sammenligning hva Castrol skriver om universaloljen sin:
http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7028895
Dette er ei kjempegod olje å ha når du skal starte en stor dieselmotor i streng kulde!
Synes du fortsatt ikke din YZF 1000 (R1) fortjener bedre?
Elruts
Power 1 RACING , som er Helsyntetisk, koster 895,- m/filter.