Vinter oppbevaring av MC
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Vinter oppbevaring av MC
Et kjapt spørsmål:
Det er nå like før jeg trår til å kjøpe meg en MC (Helt ny), men jeg kan ikke oppevare den noe annet sted enn i en carport. Altså en garasje uten vegg på den ene siden. Dem tar ikke skade av å stå ute hvis man legger over en presenning eller noe?
Kan jo bare starte den opp ett par ganger i måneden kanskje og la den gå litt?
Det er nå like før jeg trår til å kjøpe meg en MC (Helt ny), men jeg kan ikke oppevare den noe annet sted enn i en carport. Altså en garasje uten vegg på den ene siden. Dem tar ikke skade av å stå ute hvis man legger over en presenning eller noe?
Kan jo bare starte den opp ett par ganger i måneden kanskje og la den gå litt?
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Vinter oppbevaring av MC
Det går helt bra minus oppstartingen. Det lager kondens og gjør ingen nytte. Tøm en boks w40 over alt unntatt lakkerte flater.Bjerknez skrev:Et kjapt spørsmål:
Det er nå like før jeg trår til å kjøpe meg en MC (Helt ny), men jeg kan ikke oppevare den noe annet sted enn i en carport. Altså en garasje uten vegg på den ene siden. Dem tar ikke skade av å stå ute hvis man legger over en presenning eller noe?
Kan jo bare starte den opp ett par ganger i måneden kanskje og la den gå litt?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- MrPitlane
- Innlegg: 624
- Registrert: 01 feb 2011, 22:26
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
- Bosted: Eidsvoll
- Kontakt:
Re: Vinter oppbevaring av MC
Legg over presenning og la den stå ute. Spray deler med wd40, men ikke på skiver og lakkerte flater. Husk å lade batteriet noen ganger i løpet av vinteren. Koble av batteriet, så det ikke tappes gjennom vinteren.
Mitt råd er å ikke starte opp innimellom, selv om det frister å høre lyden. Det skaper kondens og trøbbel.
Jeg pleier å bytte olje på høst, for at gammel olje ikke skal skade motor gjennom vinterlagring. Ikke alle er enig i dette, og jeg kan ikke bevise at det er den beste løsning, men har funka for meg i 25 år.
Mitt råd er å ikke starte opp innimellom, selv om det frister å høre lyden. Det skaper kondens og trøbbel.

Jeg pleier å bytte olje på høst, for at gammel olje ikke skal skade motor gjennom vinterlagring. Ikke alle er enig i dette, og jeg kan ikke bevise at det er den beste løsning, men har funka for meg i 25 år.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39832
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Vinter oppbevaring av MC
WD-40 funker til det meste
, men kanskje en idé å sjekke ACF-50 også, om du bestemmer deg for å parkere utendørs?

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Vinter oppbevaring av MC
Hvorfor skal du ikke ha wd 40 på lakkerte flater?
Sendt fra Note2
Sendt fra Note2
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Vinter oppbevaring av MC
Trenger ikke? Der er det jo tjukt lag med polishLordShaft skrev:Hvorfor skal du ikke ha wd 40 på lakkerte flater?
Sendt fra Note2

FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: Vinter oppbevaring av MC
Skift olje og filter, full tank, ingen oppstart før til våren, ut med batteriet...ingen problem, kle den ikke inn i en tett presenning, men en slags pappgarasje som er åpen i begge ender, funker bra..har lagret en stk ZZR1200 i Asker på den måten, og der er det rå luft.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Vinter oppbevaring av MC
En ny sykkel ville jeg holdt mer innendørs enn en carport så prøv å finn deg ett billig sted å vinterlagre.En ny sykkel trenger du ikke betale dyr leie med ekstra service for den vil starte uansett siden den er ny og har ingen feil så tapper heller ikke batteriet så mye at du ikke får startet.Spesielt hvis du parkerer sent på året og tar den tidlig ut.Batterier bør bare ha vedlikeholds lading hvis de skal stå over et halvt år eller hvis de er gamle men da kjøper du bare et nytt :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Vinter oppbevaring av MC

- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vinter oppbevaring av MC
Takker for svar alle sammen :)
Skal høre med forhandler angående vinterlagring, men klåfingret som jeg er, så tror jeg nok jeg kommer til å ha den hjemme i carporten under et plysj laken
Skal høre med forhandler angående vinterlagring, men klåfingret som jeg er, så tror jeg nok jeg kommer til å ha den hjemme i carporten under et plysj laken

- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Vinter oppbevaring av MC
Funke fett so fjellBjerknez skrev:Takker for svar alle sammen :)
Skal høre med forhandler angående vinterlagring, men klåfingret som jeg er, så tror jeg nok jeg kommer til å ha den hjemme i carporten under et plysj laken

NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vinter oppbevaring av MC
Tipper det ja :)
Re: Vinter oppbevaring av MC
En pressenning må ikke komme i berøring med lakken hvis det kan blåse der den står.
En blafrende pressenning sliter på lakken.
Båtutstyrs forretninger har diverse konserverings sprayer som er supre til å sprøyte på motorblokk etc. (bare hold deg langt unna bremsene)
Jeg bruker en koserverings spray fra Volvo Penta, men det finnes flere andre som gjør jobben.
Batteriet:
Nye sykler bruker ofte strøm når de står stille. (on board computer etc)
Lar du det være tilkoblet, så er en vedlikeholslader tingen.
Du kan også lade det helt opp, pakke det inn i plastikk og sette det nederst i fryseboksen!!
Ta ut batteriet en dag eller to før du starter den på våren. Det er fortsatt nærmest fulladet.
Ta ihvertfall ikke batteriet inn i varmen, for da er selvutladingen aller størst.
En blafrende pressenning sliter på lakken.
Båtutstyrs forretninger har diverse konserverings sprayer som er supre til å sprøyte på motorblokk etc. (bare hold deg langt unna bremsene)
Jeg bruker en koserverings spray fra Volvo Penta, men det finnes flere andre som gjør jobben.
Batteriet:
Nye sykler bruker ofte strøm når de står stille. (on board computer etc)
Lar du det være tilkoblet, så er en vedlikeholslader tingen.
Du kan også lade det helt opp, pakke det inn i plastikk og sette det nederst i fryseboksen!!
Ta ut batteriet en dag eller to før du starter den på våren. Det er fortsatt nærmest fulladet.
Ta ihvertfall ikke batteriet inn i varmen, for da er selvutladingen aller størst.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Vinter oppbevaring av MC
Nei godt mulig det ikke trengs, men mange får nok inntrykk av at lakkerte flater kan ta skade av wd 40. Det er bare tull.poulet_cavalier skrev:Trenger ikke? Der er det jo tjukt lag med polishLordShaft skrev:Hvorfor skal du ikke ha wd 40 på lakkerte flater?
Sendt fra Note2
Det skal også sies at wd 40 fungerer skremmende godt som bugs remover. For ikke å snakke om hvor effektivt det er til å fjerne klistremerker

Sendt fra Note2
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Vinter oppbevaring av MC
Jeg har i alle år vinterlagret min sykkel innendørs hjemme i et rom med ventil. Har en ovn med elektronisk termostat som holder romtemperaturen rundt 20 grader.
Jeg har vasket og vokset sykkelen , skiftet olje og filter. Har orginal vedlikeholdslader som hele tiden står å holder batteriet i topp stand.
Har også lest at motoren ikke bør startes under vinterlagring når oljen er ny.
Men i år skal jeg ha års-service rett før jeg setter sykkelen inn for vinteren.
Er det noen som tenker at det kan være skadelig å ta servicen og kjøre sykkelen hjem for vinterlagring inne i dette romtempererte rommet ?
Avstanden ned til forhandleren er ikke mer enn knappe 3 km.
Litt surt å ta service og kjøre 3 km for så å tappe ut den helt nye oljen , bare for å ha helt fersk olje.
Noen innspill til dette ????
Jeg har vasket og vokset sykkelen , skiftet olje og filter. Har orginal vedlikeholdslader som hele tiden står å holder batteriet i topp stand.
Har også lest at motoren ikke bør startes under vinterlagring når oljen er ny.
Men i år skal jeg ha års-service rett før jeg setter sykkelen inn for vinteren.
Er det noen som tenker at det kan være skadelig å ta servicen og kjøre sykkelen hjem for vinterlagring inne i dette romtempererte rommet ?
Avstanden ned til forhandleren er ikke mer enn knappe 3 km.
Litt surt å ta service og kjøre 3 km for så å tappe ut den helt nye oljen , bare for å ha helt fersk olje.
Noen innspill til dette ????
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Vinter oppbevaring av MC
.Bringisen skrev:Jeg har i alle år vinterlagret min sykkel innendørs hjemme i et rom med ventil. Har en ovn med elektronisk termostat som holder romtemperaturen rundt 20 grader.
Jeg har vasket og vokset sykkelen , skiftet olje og filter. Har orginal vedlikeholdslader som hele tiden står å holder batteriet i topp stand.
Har også lest at motoren ikke bør startes under vinterlagring når oljen er ny.
Men i år skal jeg ha års-service rett før jeg setter sykkelen inn for vinteren.
Er det noen som tenker at det kan være skadelig å ta servicen og kjøre sykkelen hjem for vinterlagring inne i dette romtempererte rommet ?
Avstanden ned til forhandleren er ikke mer enn knappe 3 km.
Litt surt å ta service og kjøre 3 km for så å tappe ut den helt nye oljen , bare for å ha helt fersk olje.
Noen innspill til dette ????
Kjør en litt lenger tur om du er redd kondens davel. Men det går nok heelt fint uansett, den får nok ingen varige men.
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Vinter oppbevaring av MC
Det er anbefalt å kjøre noen km etter oljebytte slik at den ferske oljen får sirkulert litt rundt i motoren før lagring. Så det går nok helt bra!
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Vinter oppbevaring av MC
Hvis vaskevannet hadde det riktige kalkinnholdet, og du ikke starter sykkelen i mnd med "r" i seg, så bør dette gå fint.Bringisen skrev:Jeg har i alle år vinterlagret min sykkel innendørs hjemme i et rom med ventil. Har en ovn med elektronisk termostat som holder romtemperaturen rundt 20 grader.
Jeg har vasket og vokset sykkelen , skiftet olje og filter. Har orginal vedlikeholdslader som hele tiden står å holder batteriet i topp stand.
Har også lest at motoren ikke bør startes under vinterlagring når oljen er ny.
Du kan jo leie en henger, eller aller best, en oppvarmet varebil.Bringisen skrev: Men i år skal jeg ha års-service rett før jeg setter sykkelen inn for vinteren.
Er det noen som tenker at det kan være skadelig å ta servicen og kjøre sykkelen hjem for vinterlagring inne i dette romtempererte rommet?
Dette er jo ikke lengere enn at du i værste fall kan trille sykkelen hjem ... du kan jo kanskje få solgt den brukte oljen for en rimelig penge, for å begrense tapet en smule.Bringisen skrev: Avstanden ned til forhandleren er ikke mer enn knappe 3 km.
Litt surt å ta service og kjøre 3 km for så å tappe ut den helt nye oljen , bare for å ha helt fersk olje.
Noen innspill til dette ????
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Vinter oppbevaring av MC
Takk for det , jeg er nok ikke redd for kondens der sykkelen kommer til å stå , men var heller skeptisk til dette med start.TBI81 skrev:.Bringisen skrev:Jeg har i alle år vinterlagret min sykkel innendørs hjemme i et rom med ventil. Har en ovn med elektronisk termostat som holder romtemperaturen rundt 20 grader.
Jeg har vasket og vokset sykkelen , skiftet olje og filter. Har orginal vedlikeholdslader som hele tiden står å holder batteriet i topp stand.
Har også lest at motoren ikke bør startes under vinterlagring når oljen er ny.
Men i år skal jeg ha års-service rett før jeg setter sykkelen inn for vinteren.
Er det noen som tenker at det kan være skadelig å ta servicen og kjøre sykkelen hjem for vinterlagring inne i dette romtempererte rommet ?
Avstanden ned til forhandleren er ikke mer enn knappe 3 km.
Litt surt å ta service og kjøre 3 km for så å tappe ut den helt nye oljen , bare for å ha helt fersk olje.
Noen innspill til dette ????
Kjør en litt lenger tur om du er redd kondens davel. Men det går nok heelt fint uansett, den får nok ingen varige men.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Vinter oppbevaring av MC
Godt å høre , da er det bare til å ta sjansen :-)TheHaughom skrev:Det er anbefalt å kjøre noen km etter oljebytte slik at den ferske oljen får sirkulert litt rundt i motoren før lagring. Så det går nok helt bra!
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Vinter oppbevaring av MC
jhn skrev:Hvis vaskevannet hadde det riktige kalkinnholdet, og du ikke starter sykkelen i mnd med "r" i seg, så bør dette gå fint.Bringisen skrev:Jeg har i alle år vinterlagret min sykkel innendørs hjemme i et rom med ventil. Har en ovn med elektronisk termostat som holder romtemperaturen rundt 20 grader.
Jeg har vasket og vokset sykkelen , skiftet olje og filter. Har orginal vedlikeholdslader som hele tiden står å holder batteriet i topp stand.
Har også lest at motoren ikke bør startes under vinterlagring når oljen er ny.Du kan jo leie en henger, eller aller best, en oppvarmet varebil.Bringisen skrev: Men i år skal jeg ha års-service rett før jeg setter sykkelen inn for vinteren.
Er det noen som tenker at det kan være skadelig å ta servicen og kjøre sykkelen hjem for vinterlagring inne i dette romtempererte rommet?
Dette er jo ikke lengere enn at du i værste fall kan trille sykkelen hjem ... du kan jo kanskje få solgt den brukte oljen for en rimelig penge, for å begrense tapet en smule.Bringisen skrev: Avstanden ned til forhandleren er ikke mer enn knappe 3 km.
Litt surt å ta service og kjøre 3 km for så å tappe ut den helt nye oljen , bare for å ha helt fersk olje.
Noen innspill til dette ????
En smule dose ironi og morsomheter er kjekt

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Vinter oppbevaring av MC
Hvorfor er du skeptisk til 'dette med start' om ikke for kondens i olja? Å få rørt nyolja litt rundt i motoren er vel intet mindre enn sundt?Bringisen skrev:Takk for det , jeg er nok ikke redd for kondens der sykkelen kommer til å stå , men var heller skeptisk til dette med start.TBI81 skrev:.Bringisen skrev:Jeg har i alle år vinterlagret min sykkel innendørs hjemme i et rom med ventil. Har en ovn med elektronisk termostat som holder romtemperaturen rundt 20 grader.
Jeg har vasket og vokset sykkelen , skiftet olje og filter. Har orginal vedlikeholdslader som hele tiden står å holder batteriet i topp stand.
Har også lest at motoren ikke bør startes under vinterlagring når oljen er ny.
Men i år skal jeg ha års-service rett før jeg setter sykkelen inn for vinteren.
Er det noen som tenker at det kan være skadelig å ta servicen og kjøre sykkelen hjem for vinterlagring inne i dette romtempererte rommet ?
Avstanden ned til forhandleren er ikke mer enn knappe 3 km.
Litt surt å ta service og kjøre 3 km for så å tappe ut den helt nye oljen , bare for å ha helt fersk olje.
Noen innspill til dette ????
Kjør en litt lenger tur om du er redd kondens davel. Men det går nok heelt fint uansett, den får nok ingen varige men.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Vinter oppbevaring av MC
Nei , for og si det ærlig så har jeg ikke peiling på hvorfor jeg er redd for det. Har alltid lest om at man bør ha helt fersk olje og filter i motoren under vinterlagring og at man ikke skal starte motoren under lagringen. Da setter man i gang en oksidering i oljen som er skadelig når den står i ro en stund. Men som sagt , dette er bare noe jeg har fulgt opp igjennom årene for sikkerhet skyld. Derfor er jeg glad om noen kan bevise noe annet.TBI81 skrev:Hvorfor er du skeptisk til 'dette med start' om ikke for kondens i olja? Å få rørt nyolja litt rundt i motoren er vel intet mindre enn sundt?Bringisen skrev:Takk for det , jeg er nok ikke redd for kondens der sykkelen kommer til å stå , men var heller skeptisk til dette med start.TBI81 skrev:.Bringisen skrev:Jeg har i alle år vinterlagret min sykkel innendørs hjemme i et rom med ventil. Har en ovn med elektronisk termostat som holder romtemperaturen rundt 20 grader.
Jeg har vasket og vokset sykkelen , skiftet olje og filter. Har orginal vedlikeholdslader som hele tiden står å holder batteriet i topp stand.
Har også lest at motoren ikke bør startes under vinterlagring når oljen er ny.
Men i år skal jeg ha års-service rett før jeg setter sykkelen inn for vinteren.
Er det noen som tenker at det kan være skadelig å ta servicen og kjøre sykkelen hjem for vinterlagring inne i dette romtempererte rommet ?
Avstanden ned til forhandleren er ikke mer enn knappe 3 km.
Litt surt å ta service og kjøre 3 km for så å tappe ut den helt nye oljen , bare for å ha helt fersk olje.
Noen innspill til dette ????
Kjør en litt lenger tur om du er redd kondens davel. Men det går nok heelt fint uansett, den får nok ingen varige men.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Vinter oppbevaring av MC
Lurt poeng å ikke småstarte iløpet av vinteren, nettopp grunnet kondens, så fortsett gjerne med dette. Også lurt med ny olje, men sykkelen bør jo startes opp når ny olje er på plass (av flere årsaker, som nevnt over). Går nok finfint å kjøre den rett hjem, men ta gjerne en ekstra svingom (eller la den gå seg god og varm på tomgang noen minutter) for å få bort eventuell kondens :-)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Vinter oppbevaring av MC
De aller fleste bilene blir brukt hele året i alle slags temperaturer og alle varianter av luftfuktighet.
Og det er vel ytterst få av oss som skifter olje oftere enn høyst nødvendig.
Allikevel holder bilmotorene i mange år og både 3 og 400tusen kilometer.
Og en mc-motor er i prinsippet ganske lik en bilmotor, bortsett fra at det er "fri flyt" av olje mellom motor, clutch og gear.
Kondens i oljen får man ved oppvarming og avkjøling av motoren i fuktig luft, jo mere småkjøring, verre blir det.
En motor som ikke blir starta opp "puster" ikke og får derfor minimalt med kondens i oljen,
så "lagringsslitasen" på en sykkel er nok større utvendig enn innvendig hvis den blir lagra i rå luft og varierende temp.
Og hva er vitsen med å koke batteriet året rundt ?
Et batteri som er utladet kan man vel lade opp igjen når det skal brukes, istedetfor å tørrkoke på det i månedsvis ?
Så lenge batteriet ikke fryser eller får for lavt væskenivå klarer det seg utmetket over vinteren.
Og det er vel ytterst få av oss som skifter olje oftere enn høyst nødvendig.
Allikevel holder bilmotorene i mange år og både 3 og 400tusen kilometer.
Og en mc-motor er i prinsippet ganske lik en bilmotor, bortsett fra at det er "fri flyt" av olje mellom motor, clutch og gear.
Kondens i oljen får man ved oppvarming og avkjøling av motoren i fuktig luft, jo mere småkjøring, verre blir det.
En motor som ikke blir starta opp "puster" ikke og får derfor minimalt med kondens i oljen,
så "lagringsslitasen" på en sykkel er nok større utvendig enn innvendig hvis den blir lagra i rå luft og varierende temp.
Og hva er vitsen med å koke batteriet året rundt ?
Et batteri som er utladet kan man vel lade opp igjen når det skal brukes, istedetfor å tørrkoke på det i månedsvis ?
Så lenge batteriet ikke fryser eller får for lavt væskenivå klarer det seg utmetket over vinteren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.