Lita jente, tung mc, problemer...HJELP
-
- Innlegg: 1
- Registrert: 22 aug 2013, 21:01
- Motorsykkelen din: Harley davidson superglide 1400 1984
Lita jente, tung mc, problemer...HJELP
Trenger gode råd og innspill...
Min store drøm er å kjøre opp. Men jeg ser jeg har store fysiske begrensninger. Jeg er 164 cm og 50 kg.
Jeg har ganske nylig kjøpt en harley, ombygd superglide. Jeg letet lenge før jeg fant den riktige for meg. Den er veldig lav, 63 cm setehøyde, sitter med føttene godt plantet i bakken. Jeg er helt fersk, men føler de få turene jeg har fått øvelseskjøre denne ha gått bra.
I går var jeg på kjøregården men en kjøreskole og prøvde en Honda cbf 600. Den var for høy for meg(77 cm) og følte også at den hadde et høyt tyngdepunkt sammenlignet med sykkelen min. Jeg fikk tåspissene i bakken. Og fersk som jeg er klarte jeg å legge den i bakken 3 ganger. Vondt, slitsomt og frustrerende.
I samråd med læreren ga vi opp hele greia. Han mente jeg skulle klare å ta lappen, men at jeg som er så liten måtte ha mye bedre kjøreferdigheter og balanse enn andre for å takle en slik sykkel. Da trenger jeg uhorvelig mange kjøretimer, og mye blod og tårer etter x antall velt. Jeg er redd det vil ta motet fullstendig fra meg.
Noen gode råd?
Jeg leter etter en kjøreskole som har lave sykler. Helst i trøndelagsområdet, men hele landet er interessant siden jeg SKAL klare det. Noen som kan hjelpe?
Min store drøm er å kjøre opp. Men jeg ser jeg har store fysiske begrensninger. Jeg er 164 cm og 50 kg.
Jeg har ganske nylig kjøpt en harley, ombygd superglide. Jeg letet lenge før jeg fant den riktige for meg. Den er veldig lav, 63 cm setehøyde, sitter med føttene godt plantet i bakken. Jeg er helt fersk, men føler de få turene jeg har fått øvelseskjøre denne ha gått bra.
I går var jeg på kjøregården men en kjøreskole og prøvde en Honda cbf 600. Den var for høy for meg(77 cm) og følte også at den hadde et høyt tyngdepunkt sammenlignet med sykkelen min. Jeg fikk tåspissene i bakken. Og fersk som jeg er klarte jeg å legge den i bakken 3 ganger. Vondt, slitsomt og frustrerende.
I samråd med læreren ga vi opp hele greia. Han mente jeg skulle klare å ta lappen, men at jeg som er så liten måtte ha mye bedre kjøreferdigheter og balanse enn andre for å takle en slik sykkel. Da trenger jeg uhorvelig mange kjøretimer, og mye blod og tårer etter x antall velt. Jeg er redd det vil ta motet fullstendig fra meg.
Noen gode råd?
Jeg leter etter en kjøreskole som har lave sykler. Helst i trøndelagsområdet, men hele landet er interessant siden jeg SKAL klare det. Noen som kan hjelpe?
Re: Lita jente, tung mc, problemer...HJELP
.
Sist redigert av TheBandit den 28 feb 2015, 00:09, redigert 1 gang totalt.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Lita jente, tung mc, problemer...HJELP
Velkommen hit på forumet :-) Hei skjønner frustrasjonen men ikke gi opp helt for en eller annen kjøreskole må vel ha en lav sykkel å kjøre opp med.D kan kanskje begynne med å søke opp kjøreskoler på nett og se om det er noen som averterer med lav sykkel eller så blir det en real ringerunde.
Kan jo begynne med tipset over her.
Lykke til,håper du får det til :-)
Kan jo begynne med tipset over her.
Lykke til,håper du får det til :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Lita jente, tung mc, problemer...HJELP
Det fin sogså sko som er oppbygd innvendig, feks Daytona Lady Star..min kone har slike.
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Bosted: Trondheim
Re: Lita jente, tung mc, problemer...HJELP
Kjøreskolen på ørlandet bruker honda shadow, du kan jo prøve der? Fosen traffikkskole var det vel 

- Smurfen
- Innlegg: 162
- Registrert: 07 apr 2012, 20:57
- Motorsykkelen din: Suzuki svf 650 Gladius
- Bosted: Røros
Re: Lita jente, tung mc, problemer...HJELP
Hei og velkomen hit.
Malvik kjøreskole har jo en sykkel som er lav .
jeg er 1.67 på lesten og såg for meg at det sku bli vanskli da men jeg fikk lappen og nå går det på en virago 1100 og herlig er det

Malvik kjøreskole har jo en sykkel som er lav .
jeg er 1.67 på lesten og såg for meg at det sku bli vanskli da men jeg fikk lappen og nå går det på en virago 1100 og herlig er det


Bergstaden og Omegn MC (BOMC)
20.04.2012 Yamaha virago xv1100 1991
30.04.2016 Suzuki svf 650 2013 overligger
20.04.2012 Yamaha virago xv1100 1991
30.04.2016 Suzuki svf 650 2013 overligger
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Lita jente, tung mc, problemer...HJELP
Hei, og velkommen hit :-)
Ser ikke ut til at du lar deg knekke av en noe negativ sjåførlærer, bare finn deg en annen skole.
Jeg har ikke noen gode tips når det gjelder sykkel, selv kjører jeg en Kawasaki ER6, jeg er 167 og den er akkurat passe høy for meg. Bena mine er 79 cm lange.
Lykke til!
Ser ikke ut til at du lar deg knekke av en noe negativ sjåførlærer, bare finn deg en annen skole.

Jeg har ikke noen gode tips når det gjelder sykkel, selv kjører jeg en Kawasaki ER6, jeg er 167 og den er akkurat passe høy for meg. Bena mine er 79 cm lange.
Lykke til!
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Lita jente, tung mc, problemer...HJELP
Disse gir et betydelig "løft":
http://www.polo-motorrad.de/en/lady-pilot-stiefel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.polo-motorrad.de/en/lady-pilot-stiefel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

- Coach
- Innlegg: 249
- Registrert: 06 mar 2012, 13:01
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
- Bosted: Heimdal
Re: Lita jente, tung mc, problemer...HJELP
Hei på deg.
Nå er jeg trønder og kjørte opp i 2012. Jeg kjørte på Midt-byen kjøreskole. Veldig dyktige lærere. De kjører/kjørte BMW 650 GS. Denne sykkelen hadde mulighet til å endre sal, Noe som gjør at den kan bli høyere eller lavere enn normalt. Mitt tips er å kontakte dem for en prøvesitting på sykklene de har. Litt dårlig av den kjøreskolen du gikk på, at de tok fra deg motet med å trene på for STOR sykkel. Har du normale ferdigheter vil du klare dette med glans.
Nå er jeg trønder og kjørte opp i 2012. Jeg kjørte på Midt-byen kjøreskole. Veldig dyktige lærere. De kjører/kjørte BMW 650 GS. Denne sykkelen hadde mulighet til å endre sal, Noe som gjør at den kan bli høyere eller lavere enn normalt. Mitt tips er å kontakte dem for en prøvesitting på sykklene de har. Litt dårlig av den kjøreskolen du gikk på, at de tok fra deg motet med å trene på for STOR sykkel. Har du normale ferdigheter vil du klare dette med glans.
Mvh
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Re: Lita jente, tung mc, problemer...HJELP
Kult prosjekt og kul sykkel du har!
Mange gode tips over her !
Et annet tips kan være å få hjelp til øvelseskjøring på din HD
Kjøre så mye at bl.a teknikk med å bruke synet ( øyne & hode) , finne slurepunkete med clutch / gass (-og bakbrems noen ganger)...kjøre så mye at dette "sitter" på din sykkel.
Det vil være langt rimligere enn kjøreskole.
Når du har disse teknikkene (og annet) inne, så vil det være lettere å håndtere andre/ høyere sykler også!
Jeg tipper at det er det du slet litt med og derfor veltet 3 ganger. Stopp og igangkjøring.
Du skal bli så god at hver gang du stopper så stopper du rolig,står stille et halvt sekund, så setter venstre fot ned. Foten skal på rett plass første gang! For å få til dette må du øve på blikket langt fram. Samme ved å ta igang. Blikket fram, bakbrems på, finne slurepunkt, og ta i gang uten å "padle" med beina.
Kanskje har du et sted i nærheten hvor du kan øve på dette alene også!? Skal ikke store plassen til.
Forskjellig fra sykkel til sykkel, ja! Med er du god på en , så er det lettere å lære neste!
Det blir litt banning og svetting de første gangene, men så er det desto mer morsomt når du etterpå får dette til!
Mange gode tips over her !
Et annet tips kan være å få hjelp til øvelseskjøring på din HD

Kjøre så mye at bl.a teknikk med å bruke synet ( øyne & hode) , finne slurepunkete med clutch / gass (-og bakbrems noen ganger)...kjøre så mye at dette "sitter" på din sykkel.
Det vil være langt rimligere enn kjøreskole.
Når du har disse teknikkene (og annet) inne, så vil det være lettere å håndtere andre/ høyere sykler også!
Jeg tipper at det er det du slet litt med og derfor veltet 3 ganger. Stopp og igangkjøring.
Du skal bli så god at hver gang du stopper så stopper du rolig,står stille et halvt sekund, så setter venstre fot ned. Foten skal på rett plass første gang! For å få til dette må du øve på blikket langt fram. Samme ved å ta igang. Blikket fram, bakbrems på, finne slurepunkt, og ta i gang uten å "padle" med beina.
Kanskje har du et sted i nærheten hvor du kan øve på dette alene også!? Skal ikke store plassen til.
Forskjellig fra sykkel til sykkel, ja! Med er du god på en , så er det lettere å lære neste!
Det blir litt banning og svetting de første gangene, men så er det desto mer morsomt når du etterpå får dette til!
"Do the right thing"
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Lita jente, tung mc, problemer...HJELP
Kjøreskolen til kone mi skaffet en ny sal til sykkelen så den ble par cm lavere og det var nok for henne til å kjøre på den.
Tror det er en Suzuki SV650 (naken sykkel).
Så det går an om bare skolen vil og læreren har lyst tenker jeg.
Tror det er en Suzuki SV650 (naken sykkel).
Så det går an om bare skolen vil og læreren har lyst tenker jeg.
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Lita jente, tung mc, problemer...HJELP
Ikke gi opp ihvertfall :=) Dette klarer du etterhvert
Øvelse gjør mester :)
Jeg er selv bare 5 cm høyere enn deg men kjører daglig en GS800 (88cm salhøyde), har heller ingen problemer med å kjøre GS1200. Nå har jeg vel 40kg mer å presse ned demperne med men
hehe
Min bror er ca 165-167cm og 62kg og han har også prøvd min GS.
Honda Hornet 600 er vel ganske små og mange kjøreskoler bruker vel de? Husker jeg prøvde en kammerat sin i sommer og den føltes som å sette seg på en moped i forhold til GS`n.


Øvelse gjør mester :)
Jeg er selv bare 5 cm høyere enn deg men kjører daglig en GS800 (88cm salhøyde), har heller ingen problemer med å kjøre GS1200. Nå har jeg vel 40kg mer å presse ned demperne med men

Min bror er ca 165-167cm og 62kg og han har også prøvd min GS.
Honda Hornet 600 er vel ganske små og mange kjøreskoler bruker vel de? Husker jeg prøvde en kammerat sin i sommer og den føltes som å sette seg på en moped i forhold til GS`n.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Lita jente, tung mc, problemer...HJELP
Jeg leide ut en Kawasaki VN800 Classic før, og ei lita jente på 1.55 klarte fint å kjøre den sykkelen. Det er ikke bare høyden spå salen som betyr noe, også bredden kan bety svært mye. Et lite tips: den sykkelen som er lettest å trille, er som regel lettest å håndtere i lav fart.
Når det gjelder krypkjøring, der gjelder det å holde igjen med bakbremsen, og slure lett på klutsjen, for å krype saktest mulig fremover. Custom-sykler er de dårligste å bruke på krypkjøring, pga lang akselavstand.
Lykke til! :)
Når det gjelder krypkjøring, der gjelder det å holde igjen med bakbremsen, og slure lett på klutsjen, for å krype saktest mulig fremover. Custom-sykler er de dårligste å bruke på krypkjøring, pga lang akselavstand.
Lykke til! :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 34
- Registrert: 22 aug 2012, 19:00
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2009
- Bosted: Øvre Telemark
Re: Lita jente, tung mc, problemer...HJELP
Jeg er mindre enn deg :) 160 cm på en riktig god dag. Kjører en BMW f650gs - med den laveste salen. Har på meg seriøst digre sko - Daytona Lady Evoque. De bygger nesten 6 cm. Det funker for meg :) Masse lykke til - og gled deg til å få lappen :)
Re: Lita jente, tung mc, problemer...HJELP
Jeg tok akkurat lappen, men da på Svein Svendsen i Oslo og de hadde en sykkel som var senket for oss småfolk
Hør rundt blandt skolene om de har det.
Selv har jeg en kawasaki ninja 250r og den er super fin, lav, liten og veier ikke så mye :)

Selv har jeg en kawasaki ninja 250r og den er super fin, lav, liten og veier ikke så mye :)
Two wheels and heels