Det er så forferdelig lett å bli høy på pæra!
Eller, hva skal jeg egentlig kalle det ?
Jeg er jo ikke høy på pæra, men jeg tar meg selv i å tro at jeg er mye bedre på to hjul enn jeg egentlig er. Dette er vel kanskje et innlegg ment for de ferskeste av oss - meg inkludert - men kanskje også en del andre.
Det jeg egentlig hadde tenkt å skrive litt om, var at jeg forrige helg, fra Torsdags ettermiddag til Mandag kveld, kjørte bittelitt over 160 mil til sammen, uten å noen gang under turen bli redd, stivne til, bli litt kald og uggen, eller på andre måter være i en situasjon som var ubehagelig. Jeg følge at kontrollen var i min hule hånd. Det gikk ikke spesielt fort, og jeg var nok ofte under fartsgrensen enn over. Men turen gikk fint, og svingene kom ikke brått på. Ikke en u-svingete taxi heller midt på E18 var nok til å vippe meg av pinnen.
Men da jeg satte meg ned for å begynne å skrive, innså jeg hvor lett man egentlig blir litt kjepphøy, og selvgod. Iallefall jeg.
Plutselig har jeg begynt å dra på relativt godt når det blir grønt lys. Jeg har lagt meg tett på biler foran for å få dele litt kjørefelt. Sniker meg i mellom biler når trafikken går sakte gjør jeg også, selv om ingen av disse tingene er spesielt ulovlig. Nesten ikke i det hele tatt. Men så slår det meg - har jeg erfaring nok til å holde på sånn - ennå ?
Er de de 160 milene uten noe spesielt å berette om som gjør meg sånn? Hadde jeg kanskje bare flaks på turen, eller var det det at jeg hele tiden var på hugget, 100 % til stedet som gjorde at ting gikk bra?
Blikket langt frem, plassering, tenking, osv ?
Jeg sier til meg selv, nå, og når jeg sitter på sykkelen - "Du er ikke så god som du tror", og kanskje det er en regel det kan være greit å leve etter?
Det er lett å la seg trigge hvis man har en annen sykkel bak seg, eller foran seg, til å plutselig se ut som man er mer rutinert enn man er. Det er lett å dra på litt mer enn man tenkte og vise seg litt, samtidig som man kanskje havner utenfor komforsonen sin.
Mye babbel, men det viktigste er at dere alle - nybegynner, og ferske - tenker de samme tankene hver gang dere er ute. Ser på det samme. Har samme "sjekkliste" i hodet mens man er ute på veien. For selv om det gikk bra i går, og dagen før der, så er det ikke sikkert det gjør det i morgen.
Dette var kanskje mest ment som et innlegg til meg selv, for jeg er ivrig. Jeg er fersk. Jeg syns dette er drrriiiiitgøy! Og jeg er litt bråkjekk. Jeg klarte å kjøre forbi en rekke biler på grønt lys - èn gang - Kanskje ikke verdens beste sted å gjøre det på, måte det ble gjort på osv. Jeg gjorde det. Jeg evaluerer det, og tenker på det. Viktig.
Ta det pent, tenk, tenk, tenk, tenk.Så går det bra