Er motorsyklister flinke nok til å hilse?
Er motorsyklister flinke nok til å hilse?
Selv hilser jeg på alle, da med unntak av mopedister "sorry " :oops: .
Hva med dere andre, synes dere vi er flinke nok til og hilse?
Hva med dere andre, synes dere vi er flinke nok til og hilse?
Jeg gjør akkurat som deg. Hilser på alle, men ikke må mopedister..
Men av en merkelig grund er det mindre hilsing når man kommer til ett tettsted eller en by. Ute på landet hilser alle..
Så er det noen som mener at custom kjørere ikke hilser på de som kjører sports sykler, og omvent. Jeg har ikke merket noe til det, men er det tilfelle synes jeg det er beklagelig.. Ingen grund til å gjøre forskjeld.. Hvis noen tror de er "tøffere" enn andre bare fordi de kjører en bestemt sykkel, tar de feil. Det sier mere om den som ev. tror det..
Men av en merkelig grund er det mindre hilsing når man kommer til ett tettsted eller en by. Ute på landet hilser alle..
Så er det noen som mener at custom kjørere ikke hilser på de som kjører sports sykler, og omvent. Jeg har ikke merket noe til det, men er det tilfelle synes jeg det er beklagelig.. Ingen grund til å gjøre forskjeld.. Hvis noen tror de er "tøffere" enn andre bare fordi de kjører en bestemt sykkel, tar de feil. Det sier mere om den som ev. tror det..
- rogg
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Kontakt:
Håy..
Jeg hilser på de fleste, ja også mopedister. Det er ikke så enkelt å se hva som kommer i møte noen ganger.
Skjer også til tider at jeg ikke rekker å hilse. Det er ikke fordi jeg ikke vill.
Har ikke merket noen som skiller seg ut, og ikke hilser. De aller fleste hilser. Dette med å hilse og gi tegn er noe vi må holde på. Ser det er flere som bruker å hilse....samhørighet...kalles det for. De som kjører vogntog hilser, lokførere hilser.
Jeg hilser på de fleste, ja også mopedister. Det er ikke så enkelt å se hva som kommer i møte noen ganger.
Skjer også til tider at jeg ikke rekker å hilse. Det er ikke fordi jeg ikke vill.
Har ikke merket noen som skiller seg ut, og ikke hilser. De aller fleste hilser. Dette med å hilse og gi tegn er noe vi må holde på. Ser det er flere som bruker å hilse....samhørighet...kalles det for. De som kjører vogntog hilser, lokførere hilser.
Mener å huske min trafikklærer på MC forklarte oss hvordan denne hilsingen egentlig tok til. Hvis det var fritt for fartskontroller vinket de møtende motorsyklister videre med et "vennlig vink". Var det derimot kontroll, gjorde mann en "dempende" bevegelse med hånd slik at de andre skulle slakke av på farten.
Noen som har samme erfaring?
I moderne tid er vel kanskje ikke den slags "meldesystem" nødvendig, nå som vi har radarvarsel på sms mener jeg...
I moderne tid er vel kanskje ikke den slags "meldesystem" nødvendig, nå som vi har radarvarsel på sms mener jeg...
MaxiPower
- rogg
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Kontakt:
Håy..
Velkommen i forumet MaxiPower....
Tror du har mye rett i dette. Jeg lå i godt driv sørover E6 mot Svinesund på tur til hytta, da jeg møtte en motorsykkel som hilste med lange rolige bevegelser. Det var ikke vanskelig å forstå at det var en kontroll litt forrut. Og det stemte.
Jeg bruker selv å si i fra, men da med en lang bevegelse med tommelen pekende ned...
Velkommen i forumet MaxiPower....
Tror du har mye rett i dette. Jeg lå i godt driv sørover E6 mot Svinesund på tur til hytta, da jeg møtte en motorsykkel som hilste med lange rolige bevegelser. Det var ikke vanskelig å forstå at det var en kontroll litt forrut. Og det stemte.
Jeg bruker selv å si i fra, men da med en lang bevegelse med tommelen pekende ned...
- Delayla
- Motorsykkelen din: 2012 Honda CBR 600F
Jeg leser ikke mine sms når jeg kjører MC så det er veldig nyttig. (Har for øvrig ikke radarvarsling på mobilen heller da...) Har blitt varslet av medtrafikanter (eller egentlig mottrafikanterMaxiPower skrev:I moderne tid er vel kanskje ikke den slags "meldesystem" nødvendig, nå som vi har radarvarsel på sms mener jeg...
Hilser på alle MC (og noen mopeder...) - trodde "hilseplikten" var et slags første bud.
Håper og tror at den gode gamle metoden vedvarer.MaxiPower skrev:Mener å huske min trafikklærer på MC forklarte oss hvordan denne hilsingen egentlig tok til. Hvis det var fritt for fartskontroller vinket de møtende motorsyklister videre med et "vennlig vink". Var det derimot kontroll, gjorde mann en "dempende" bevegelse med hånd slik at de andre skulle slakke av på farten.
Den er da også med og beskriver det gode samholdet i Mc- miljøet
jeg gjør som GSXR og NoName, hilser på alle, så sant det ikke kommer noe i veien som gjør at jeg ikke tør å hilse, og da det skjer skammer jeg meg etterpå. Men hilser ikke på mopedister, de hilser heller ikke til meg, så ser ikke på det som så farlig.
Er veldig mange som hilser tilbake når jeg kjører, men ikke alle. Er litt synd at man ikke hilser når det kjøres på en helt rett vei uten noen biler eller elg i veien (bor på hedmarken).
Aldri hørt om det med varsling av kontroll, men en genial måte å gjøre det på, skal huske den til jeg tar ut sykkelen igjen.
Er veldig mange som hilser tilbake når jeg kjører, men ikke alle. Er litt synd at man ikke hilser når det kjøres på en helt rett vei uten noen biler eller elg i veien (bor på hedmarken).
Aldri hørt om det med varsling av kontroll, men en genial måte å gjøre det på, skal huske den til jeg tar ut sykkelen igjen.
Det har nok litt med trafikkbildet å gjøre også, i mange byerNoName skrev:pelsen skrev:
På landveien har jeg inntrykk av at de fleste hilser, men ikke i byen.
Akkurat det samme inntrykket har jeg også..
er trafikken tett og det er mange gærne bilister man skal passe
seg for.

-
Jeg hilser på alle, utenom mopedister. Men må vel begynne med det også snart, da guttungen har begynt å kjøre moppe.
Har også lagt merke til at hilsing innenfor bygrensene er det så som så med, men på landeveien hilser de aller fleste.
Når man hilser til andre motorsykkelister er det to måter man bør gjøre det på.
1 åpen håndflate i mot møtende trafikk, som betyr: fine veier, ingen politi eller andre hindringer.
2 åpen håndflate ned mot bakken i lav høyde, mens man beveger hånden opp og ned, som betyr: slakk ned farten, som igjenn betyr at det kan være politi, grus på veien, ulykke rett forut. Altså en eller annen grunn til å slå av på farten.
Sgl
Har også lagt merke til at hilsing innenfor bygrensene er det så som så med, men på landeveien hilser de aller fleste.
Når man hilser til andre motorsykkelister er det to måter man bør gjøre det på.
1 åpen håndflate i mot møtende trafikk, som betyr: fine veier, ingen politi eller andre hindringer.
2 åpen håndflate ned mot bakken i lav høyde, mens man beveger hånden opp og ned, som betyr: slakk ned farten, som igjenn betyr at det kan være politi, grus på veien, ulykke rett forut. Altså en eller annen grunn til å slå av på farten.
Sgl