Usikker på om jeg er helt på jordet nå, eller om dette er "innafor", men her kommer i alle fall en liten presentasjon om meg og min start på MC-livet.
Velger og begynne med litt kjedelig tekst, for å gjøre det hele i skikkelig blogg-stil.
Jeg heter Jørgen, har passert 27 vintre og født og oppvokst ute i havgapet på Nordmøre, nærmere bestemt Smøla (Møre og Romsdal). I min familie på min far`s side, så har bil, MC, og generelt motoriserte ting vært et aktivt tema. Med en bestefar og far som verksmestere og bil/lastebil/MC-mekanikere, så har det vel ikke kommet som noen bombe på noen at jeg har tråkket nøyaktig i samme fotspor. Jeg er utdannet maskinist og jobber som 1.maskinist om bor i en tråler.
I min barndom, så ble det mange timer på verkstedet hos de to nevnte, og mine små never fikk alltid små oppdrag og utføre.
Min bestefar kjøpte en MZ 175 rundt midten på 60-tallet. Det var det eneste fremkostmidlet de hadde frem til han kjøpte bil. Når min far og onkel ble eldre, så fant de sitt snitt i å plukke MZ`n i molekyler, og slenge mesteparten av deler rundt om på låven. Rundt starten på 1990, så begynte min far og samle sammen alle delene, og restaurerte MZ`n. Mye var i OK tilstand, mens en del måtte lages på nytt, bla den karakteristiske forskjermen. Den nye skjermen ble tinnet, sveiset og sammenføyd til en omtrent lik orginalskjerm, med utgangspunkt fra skjermen av en gammel Java. (Bilder kommer, men må skalere ned en hel del først ser jeg)
Resultatet ble bra, og fattern brukte MZ`n til og fra jobb i flere år før han kjøpte seg en gammel Yamaha FZ 750.
MZ`n står på låven hjemme hos meg, sammen med en Honda CB50 (fattern`s knallert på 70-tallet) som skal restaureres etterhvert når husprosjektet mitt er ferdig!
Men, "historien" ble lagt litt på hylla etter at fattern solgte FZ 750`n for å kjøpe båt (tidlig 2000, enda ikke kjøpt båt

Etter litt leting dukket det opp en 2003 Yamaha R6 i nabokommunen. Via felles bekjente fant jeg fort ut at sykkelen var blitt tatt godt vare på, og tok turen til Aure for å se på den og ta en liten prøvetur.
1.mai tok jeg med meg fattern for å hente R6`n, siden jeg ikke hadde lappen enda

Den så slik ut da jeg hentet den:
Hadde gått rett over 20.000km da jeg hentet den, utstyrt med veltekobber, gir-indikator, egotrip og bar preg av godt vedlikehold.
Her sammen med den nye sykkelen til han jeg kjøpte R6`n av. Det endte opp at vi ble kompiser, og dette bildet ble tatt under et besøk ute hos meg.
Når 2012-sesongen var over, så gikk R6`n på låven for vinterlagring. Det skulle vise seg og bli litt mere enn bare en lagring. Jeg kom på at jeg ville ha en hvit sykkel. Som mange kanskje kjenner til så har Plasti-Dip blitt et populært produkt. For de som ikke vet hva det er: Vinylplast på sprayboks, som kan fjernes ved at man drar det av som en tape.
I alle fall, da den kom ut av låven i vår, så så den slik ut:
Sammen med min nest største kjærlighet; E30`n min
Tilbrakte til sammen litt over 7000km på denne kammeraten, før den ble solgt for noen uker siden.
Natt til søndag så kom vi hjem fra syden, og letingen etter ny MC hadde stått på vent i over en uke. Mens min bedre halvdel pakket ut av koffertene, så ble det for min del en tur rett på FINN..! Tenk alt jeg hadde gått glipp av!!!! Men neida, hadde ikke gått glipp av alt. Det dukket opp, til min store overaskelse, en sykkel som sto i samme kommune som jeg bor i. Vi er i overkant av 2000 innbyggere, alle kjenner alle, men det viste seg at jeg ikke var klar over at vedkommende hadde denne sykkelen. Slang meg på puta i 6-tiden på søndagsmorgen, og sov til 10-tiden. Inn på FINN, sjekka om den var solgt, og drøyde det et par timer før jeg ringte. Sykkelen var ikke solgt, så jeg avtalte visning når jeg kom hjem fra Kristiasund i dag. Kjørte av ferge hjemme 16.10, hjemom og tømte bilen for syden-remedier, hentet en kompis, og dro for å se på MC`n.
Førsteinntrykket var bra, fin i pussen, virket teknisk fin, og så gjennom litt service-papirer osv før jeg tok en prøvetur.
Diskuterte litt pris med selger, og vi ble til slutt enige. Glad og fornøyd plasserte jeg nysykkelen mellom beina og kjørte hjem med regnbyger i ryggen.
Dette var det som ble med hjem :)
2002 Yamaha YZF R1.
Passert 60.000km, men synes ikke at den bærer preg av det på noen måte. Akrapovic effektanlegg, og drevet om. Hvilken vei den er drevet viste ikke selger, da han ikke husket om det var opp eller ned.
To sett med plastikk. Som vist på bildet, samt det orginale sorte og sølvfagede settet. Div carbondeler, velteknobber og sotet kåpeglass er vel det som er verd og nevne.
Har ikke fått kjørt sykkelen mer enn et par mil pga regnvær, men etter prøveturen og turen hjem virker den veldig tight og presis.
Hadde full sjekk på 59.000km, der det ikke ble funnet noe feil/mangler. Eier nr.2 har, i følge serviceheftet, kjørte sykkelen fra 16.000km til over 56.000km. Det eneste jeg la merke til, var en liten rasslelyd som kom vekk da jeg holdt inn clutchen. Tenkte med en gang utløserlager, men etter å ha lest mere nøye gjennom servicepapirer, så har sykkelen vært sjekker for dette på rundt 59.000km, og konstatert med at det er "bruksslitasje" som fører til lyden. Hva det innebærer er jeg usikker på, men håper det ikke fører til problemer.
Har ikke så store planer for sykkelen, men gir-indikator, og evt en styredemper står svakt på ønskelisten. Fremdekket var også litt slitt, men det holder nok de stakkars dagene som er igjen av denne sesogen, så det blir nytt neste år.
Da takker jeg for meg, og håper mitt første innlegg falt i smak hos dere som har orket og lest hele! :)
Mvh
Jørgen Lie
EDIT: Hvorfor vises ikke bildene??