Valg av sykkel nummer to?
- Bjerknez
- Innlegg: 24579
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Valg av sykkel nummer to?
Jeg ligger ikke akkurat på latsiden for tiden og har som kjent akkurat kjøpt meg en Yamaha XVS1300 2012mod. som jeg har fått rukket å testkjørt noen timer (øvekjørt) og jeg kan ikke annet si enn at sykkelen føles veldig "riktig" for langturer og cruising :)
Men dette føles ikke som en sykkel man slenger inn på smale sandveier for å utforske nye steder etc. Jeg ønsker egentlig en sykkel nummer to for litt lek og morro. men lek og morro så mener jeg ikke at jeg er typen som crosser rundt så jordspruten står, men liker å ta "snarveien" over jordet og kanskje en liten tur på skogstien. Rett og slett en sykkel som trives best på landeveier/sandveier og som tåler noen minutter offroadkjøring av det milde slaget. Sykkelen vil også bli brukt til jobb pendling og småturer til lokalbutikken etc.
Jeg har så klart sett meg ut et par sykler, men det er ut fra utseende og spesifikasjoner. Jeg er ute etter faktiske erfaringer der ute.
Min krav:
- Skal ha en NY sykkel (ikke brukt)
- Maks pris: Ca. 150.000,-
- Skader jo ikke om det er litt fart i den heller :)
Men dette føles ikke som en sykkel man slenger inn på smale sandveier for å utforske nye steder etc. Jeg ønsker egentlig en sykkel nummer to for litt lek og morro. men lek og morro så mener jeg ikke at jeg er typen som crosser rundt så jordspruten står, men liker å ta "snarveien" over jordet og kanskje en liten tur på skogstien. Rett og slett en sykkel som trives best på landeveier/sandveier og som tåler noen minutter offroadkjøring av det milde slaget. Sykkelen vil også bli brukt til jobb pendling og småturer til lokalbutikken etc.
Jeg har så klart sett meg ut et par sykler, men det er ut fra utseende og spesifikasjoner. Jeg er ute etter faktiske erfaringer der ute.
Min krav:
- Skal ha en NY sykkel (ikke brukt)
- Maks pris: Ca. 150.000,-
- Skader jo ikke om det er litt fart i den heller :)
- Moby
- Innlegg: 330
- Registrert: 27 jul 2012, 00:18
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
- Bosted: Akershus
Re: Valg av sykkel nummer to?
BMW f700gs må jo nevnes da. Men hvis du vil ha noe som er lekent er jo wr450f kanskje mer riktig. Ktm 450 smr blir i samme klassen. Alle syklene er også innenfor budsjett mener jeg å huske.
Selv har jeg prøv en f700gs og det er fin sykkel, men det er en "stor" sykkel syns nå jeg da. Ut ifra det du skriver er du nok ute etter en sykkel som veier mindre enn bmw'n
Selv har jeg prøv en f700gs og det er fin sykkel, men det er en "stor" sykkel syns nå jeg da. Ut ifra det du skriver er du nok ute etter en sykkel som veier mindre enn bmw'n
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: Valg av sykkel nummer to?
Tok hele oppkjøringen min på denne karen :)
http://www.klikk.no/motor/mc/article295795.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Funker ganske greit virker det som, og den skal egne seg som "allrounder" :) Endog verdt å merke at det ikke er en direkte offroader, men prøvde noen gode rufsete grusveikjøringer etc med den, og det gikk fint :)
http://www.klikk.no/motor/mc/article295795.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Funker ganske greit virker det som, og den skal egne seg som "allrounder" :) Endog verdt å merke at det ikke er en direkte offroader, men prøvde noen gode rufsete grusveikjøringer etc med den, og det gikk fint :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Valg av sykkel nummer to?
Prøv å samle alle trådene dine, Bjerknez :) Dette emnet kunne fnt gått inn i den første tråden også
----
Er det så lurt å kjøpe enda en "dyr" ny sykkel om du vil ha den til litt løsere og mer leken kjøring?
Hadde heller bare kjøpt en brukt KTM EXC 350 eller 450. Plenty med lek og morro i de til en ok pris-- (Dog dyrere enn konkurrerende merker, men jeg har blit litt KTM fanboy så..)
Hadde jeg vært deg, så ville jeg revurdert cruiser kjøpet, kjøpt noe mer midt i mellom ala en adventure touring sykkel, som både er fin langkjøring/cruising og lekesykkel :)
Hadde ihvertfall ikke hoppet på sykkelkjøp nr. 2, uten lappen og mulighet til å prøve den første sykkelen din "skikkelig" for å se om det fyller forventningene eller ikke.

----
Er det så lurt å kjøpe enda en "dyr" ny sykkel om du vil ha den til litt løsere og mer leken kjøring?
Hadde heller bare kjøpt en brukt KTM EXC 350 eller 450. Plenty med lek og morro i de til en ok pris-- (Dog dyrere enn konkurrerende merker, men jeg har blit litt KTM fanboy så..)
Hadde jeg vært deg, så ville jeg revurdert cruiser kjøpet, kjøpt noe mer midt i mellom ala en adventure touring sykkel, som både er fin langkjøring/cruising og lekesykkel :)
Hadde ihvertfall ikke hoppet på sykkelkjøp nr. 2, uten lappen og mulighet til å prøve den første sykkelen din "skikkelig" for å se om det fyller forventningene eller ikke.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Valg av sykkel nummer to?
Kan jeg få lommeboken din Bjerknez? :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24579
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av sykkel nummer to?
Cruiseren liker jeg så godt (så langt) at den kommer jeg ikke til å bytte ut. Har kjørt noen timer med denne (øvekjørt) og jeg liker den veldig godt når jeg vil cruise på landeveien eller på ferieturer etc. Perfekt sykkel. :)Snikendeugle skrev:Prøv å samle alle trådene dine, Bjerknez :) Dette emnet kunne fnt gått inn i den første tråden også![]()
----
Er det så lurt å kjøpe enda en "dyr" ny sykkel om du vil ha den til litt løsere og mer leken kjøring?
Hadde heller bare kjøpt en brukt KTM EXC 350 eller 450. Plenty med lek og morro i de til en ok pris-- (Dog dyrere enn konkurrerende merker, men jeg har blit litt KTM fanboy så..)
Hadde jeg vært deg, så ville jeg revurdert cruiser kjøpet, kjøpt noe mer midt i mellom ala en adventure touring sykkel, som både er fin langkjøring/cruising og lekesykkel :)
Hadde ihvertfall ikke hoppet på sykkelkjøp nr. 2, uten lappen og mulighet til å prøve den første sykkelen din "skikkelig" for å se om det fyller forventningene eller ikke.
Å revurdere cruiseren blir derfor ikke aktuelt i det hele tatt :)
Da velger jeg evt. heller og avstå fra sykkel nummer to :)
Re: Valg av sykkel nummer to?
du kan ikke vite om cruiseren er perfekt for deg etter noen timers kjøring, kanskje etter noen 100 mil, men ikke etter det du har kjørt. Er du rik nok så er jo ikke 150 K mye penger, men ellers ville jeg ha ventet til ett år etter at jeg tok lappen og med noen 100 mil på baken før jeg så meg om ettter ny sykkel.
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
- Bjerknez
- Innlegg: 24579
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av sykkel nummer to?
Ja, det blir kanskje mange tråder fra min side som kan begrenses, så jeg skal ha dette i bakhodet heretter...Snikendeugle skrev:Prøv å samle alle trådene dine, Bjerknez :) Dette emnet kunne fnt gått inn i den første tråden også![]()
----
Er det så lurt å kjøpe enda en "dyr" ny sykkel om du vil ha den til litt løsere og mer leken kjøring?
Hadde heller bare kjøpt en brukt KTM EXC 350 eller 450. Plenty med lek og morro i de til en ok pris-- (Dog dyrere enn konkurrerende merker, men jeg har blit litt KTM fanboy så..)
Hadde jeg vært deg, så ville jeg revurdert cruiser kjøpet, kjøpt noe mer midt i mellom ala en adventure touring sykkel, som både er fin langkjøring/cruising og lekesykkel :)
Hadde ihvertfall ikke hoppet på sykkelkjøp nr. 2, uten lappen og mulighet til å prøve den første sykkelen din "skikkelig" for å se om det fyller forventningene eller ikke.
Jeg ser så absolutt fordelen med to leketøy som oppveier hverandre. At det koster penger er jeg fult klar over og dette er jo bare en vurdering JEG må ta ut fra MINE prioriteringer og økonomi. jeg er på langt nær rik, men har solgt en båt jeg fikk 200-lapper for samt solgt en del dyrt fotoutstyr (Ca. 70.000,-) for å finnansiere store deler av dette så jeg har en ganske god startkapital for å si det sån.
Har sett litt på KTM Duke 690R og liker denne godt. Denne er vel også brukenes i litt offroad terreng såvel som vanlig landevei.
Hvordan funker denne på veier ala E6 klasse A i hastigheter opp mot 120km/t over lenger tid?
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Valg av sykkel nummer to?
Er helt enig :-) en ekte mc entusist vil ha flere sykler til forskjellig kjøring.Det er den største gleden en ekte mc entusiast kan ha og virkelig godt for sjela
Jeg vil ha tilbake zx12r og ha en Aprilia Dorsoduro1200 ved siden av men det er bare en drøm for har ikke råd til det.Synes det er moro å høre at folk har flere sykler og kjører mye,blir jo mange artige historier av det :-)

Jeg vil ha tilbake zx12r og ha en Aprilia Dorsoduro1200 ved siden av men det er bare en drøm for har ikke råd til det.Synes det er moro å høre at folk har flere sykler og kjører mye,blir jo mange artige historier av det :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Valg av sykkel nummer to?
Må forte deg å bruke opp penga før de brenner hull i lommaBjerknez skrev:Ja, det blir kanskje mange tråder fra min side som kan begrenses, så jeg skal ha dette i bakhodet heretter...
Jeg ser så absolutt fordelen med to leketøy som oppveier hverandre. At det koster penger er jeg fult klar over og dette er jo bare en vurdering JEG må ta ut fra MINE prioriteringer og økonomi. jeg er på langt nær rik, men har solgt en båt jeg fikk 200-lapper for samt solgt en del dyrt fotoutstyr (Ca. 70.000,-) for å finnansiere store deler av dette så jeg har en ganske god startkapital for å si det sån.
Har sett litt på KTM Duke 690R og liker denne godt. Denne er vel også brukenes i litt offroad terreng såvel som vanlig landevei.
Hvordan funker denne på veier ala E6 klasse A i hastigheter opp mot 120km/t over lenger tid?

- Bjerknez
- Innlegg: 24579
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av sykkel nummer to?
hehe, jeg har jo stort sett cash etter salg av andre ting, så de pengene jeg evt. taper i praksis er de pengene gjenstandene synker i verdi, samt forsikring etc. så klart.pappan skrev:Må forte deg å bruke opp penga før de brenner hull i lommaBjerknez skrev:Ja, det blir kanskje mange tråder fra min side som kan begrenses, så jeg skal ha dette i bakhodet heretter...
Jeg ser så absolutt fordelen med to leketøy som oppveier hverandre. At det koster penger er jeg fult klar over og dette er jo bare en vurdering JEG må ta ut fra MINE prioriteringer og økonomi. jeg er på langt nær rik, men har solgt en båt jeg fikk 200-lapper for samt solgt en del dyrt fotoutstyr (Ca. 70.000,-) for å finnansiere store deler av dette så jeg har en ganske god startkapital for å si det sån.
Har sett litt på KTM Duke 690R og liker denne godt. Denne er vel også brukenes i litt offroad terreng såvel som vanlig landevei.
Hvordan funker denne på veier ala E6 klasse A i hastigheter opp mot 120km/t over lenger tid?!
Så jeg har ikke noe bedre råd jeg en gjennomsnitts nordmannen, det er bare det at jeg prioriterer litt annerledes :)
- mortenolb
- Innlegg: 3617
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Valg av sykkel nummer to?
Jeg kjørte en BMW F650GS og F800GS på kjøreskolen, og jeg synes 650'en var veldig fin, men 800'n ble litt vel rykk og napp for meg som nybegynner. Litt for tung var den også. 650'en var akkurat passe snill.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Valg av sykkel nummer to?
Brukendes og brukendes, den fikser nok offroad, men har ikke akuratt verdens beste veigrep med gatedekk uansett. Knastdekk kan jo monteres selvfølgelig, men usikker hvor rart det blir å kjøre på asfalten med det på den sykkelen :)Bjerknez skrev:Snikendeugle skrev:Prøv å samle alle trådene dine, Bjerknez :) Dette emnet kunne fnt gått inn i den første tråden også![]()
----
Er det så lurt å kjøpe enda en "dyr" ny sykkel om du vil ha den til litt løsere og mer leken kjøring?
Hadde heller bare kjøpt en brukt KTM EXC 350 eller 450. Plenty med lek og morro i de til en ok pris-- (Dog dyrere enn konkurrerende merker, men jeg har blit litt KTM fanboy så..)
Hadde jeg vært deg, så ville jeg revurdert cruiser kjøpet, kjøpt noe mer midt i mellom ala en adventure touring sykkel, som både er fin langkjøring/cruising og lekesykkel :)
Hadde ihvertfall ikke hoppet på sykkelkjøp nr. 2, uten lappen og mulighet til å prøve den første sykkelen din "skikkelig" for å se om det fyller forventningene eller ikke.
Har sett litt på KTM Duke 690R og liker denne godt. Denne er vel også brukenes i litt offroad terreng såvel som vanlig landevei.
Hvordan funker denne på veier ala E6 klasse A i hastigheter opp mot 120km/t over lenger tid?
jeg kjørte fra Aurskog > Trondheim, for det meste på E6 (fra gardemoen og opp) på min 690 i overkant av 100 km/t. Ikke noe problem for min del ihvertfall.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Bjerknez
- Innlegg: 24579
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av sykkel nummer to?
Jeg ser jo nå at det var litt modig av meg å ønske både en E6 maskin og en offroader, for da er det jo en del kompromisser som må inngås.Snikendeugle skrev:Brukendes og brukendes, den fikser nok offroad, men har ikke akuratt verdens beste veigrep med gatedekk uansett. Knastdekk kan jo monteres selvfølgelig, men usikker hvor rart det blir å kjøre på asfalten med det på den sykkelen :)Bjerknez skrev:Snikendeugle skrev:Prøv å samle alle trådene dine, Bjerknez :) Dette emnet kunne fnt gått inn i den første tråden også![]()
----
Er det så lurt å kjøpe enda en "dyr" ny sykkel om du vil ha den til litt løsere og mer leken kjøring?
Hadde heller bare kjøpt en brukt KTM EXC 350 eller 450. Plenty med lek og morro i de til en ok pris-- (Dog dyrere enn konkurrerende merker, men jeg har blit litt KTM fanboy så..)
Hadde jeg vært deg, så ville jeg revurdert cruiser kjøpet, kjøpt noe mer midt i mellom ala en adventure touring sykkel, som både er fin langkjøring/cruising og lekesykkel :)
Hadde ihvertfall ikke hoppet på sykkelkjøp nr. 2, uten lappen og mulighet til å prøve den første sykkelen din "skikkelig" for å se om det fyller forventningene eller ikke.
Har sett litt på KTM Duke 690R og liker denne godt. Denne er vel også brukenes i litt offroad terreng såvel som vanlig landevei.
Hvordan funker denne på veier ala E6 klasse A i hastigheter opp mot 120km/t over lenger tid?
jeg kjørte fra Aurskog > Trondheim, for det meste på E6 (fra gardemoen og opp) på min 690 i overkant av 100 km/t. Ikke noe problem for min del ihvertfall.
Jeg er nok heller ute etter en lettkjørt og kjapp sykkel som man kan kjøre skogstier etc. med. Er noen snarveier her jeg bor som går på traktorstier etc. gjennom skogholt på vei til jobben. Altså en typisk pendlersykkel som tåler litt "juling". Når jeg tenker meg om så bør den heller ikke være helt ny og kanskje holder det også med en 125cc?
Jeg vet svært lite om hvor godt en 125cc går i forhold til en 5-600cc etc. Tror jeg får bevege meg inn på youtube igjen for å se noen videoer av 125cc i aksjon slik at jeg får en viss indikasjon på hvordan disse går. Relativt prisgunstige er dem vel også...
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Bosted: Trondheim
Re: Valg av sykkel nummer to?
Du kan prøve en husqvarna SMR 125
Den er 4-takt, så du slipper all servicen en totakter trenger, og den går som et olja lyn, ivertfall sammenliknet med min 

