Hallo,Fidel skrev: Oljeforbruk: Ikke målbart. I alle fall ikke mellom servicene. Men obs: Man MÅ bruke XX-60-olje! Hvis serviceverkstedet sier at "det holder med XX-50 i vårt kalde klima": Bruk aldri mer det verkstedet, kjøp Agip 10-60 Sint, bytt oljen fortere enn svint, og finn deg et ordentlig verksted neste gang (Askim MC på Mysen er veldig flinke, men det finnes flere dugende verksteder, og Guzziene er lette å skru på).
Kan du utdype dette "kjøp Agip 10-60 Sint", bytt oljen fortere enn svint"
Jeg har nylig hatt olje skift på Stelvio'n hos MC Marine i Bergen som har brukt "CASTROL Power 1 Racing 4 takt SAE 10W/50 ". Og når jeg da begynner å få problemer med oljetrykk, så kom jeg til å tenke på dette som du en gang skrev.
Problemet oppstod første gang bare noen mil etter dette oljeskiftet. Etter at jeg har kjørt motoren godt varm, og tar en liten "pitt stop" så kommer lite olje/lavt trykk varselet opp i på instrument panelet alt før jeg starter(????). Jeg har peilet oljen og nivået er på høyeste strek med varm olje og pinnen trykket ned i peilehullet. Vidre så har jeg skjekket temeraturen på oljen som jeg synest er overakende lav. Denne ligger på ca 85 grader ved kjøring. Etter noen min. stopp, så stiger temperaturen (som normalt) til ca 90 95 grader. Det er da varselet kommer opp om lavt olje trykk. Og det rare er at varselet kommer ,som sagt, alt før jeg starter ????
Etter at motor er kald, viser alt normalt og varselet forsvinner.....så til slutt. Noen som vet hvor man får kjøpt "Agip 10-60 Sint" i Florø?
Fidel eller hvem som helst andre som har et inspill mottas med takk.