Forgassere til XJ750 Seca

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Forgassere til XJ750 Seca

Legg inn av DrGreve »

Legger ut en link, mest på fleip, men det er faktisk mulig å konvertere fra 4 til en forgasser :)
http://www.ebay.com/itm/HONDA-700-750-V ... 24&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Bosted: Tromsdalen

Re: Forgassere til XJ750 Seca

Legg inn av Svein »

Det jeg gjorde idag var å levere til full sjekk og trykkprøving de originale gasserne.
Kan det være ECU som lurer meg?
Ser at det kan bli vanskelig å finne innsug som passer.Skal sette på de originale igjen å se hva som skjer.
Skulle fått lånt en ECU og sett hva som skjer......

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Forgassere til XJ750 Seca

Legg inn av Kawagutten »

Hvis ecu er dårlig tror jeg den vil gå bra på lavere turtall og ikke på høyere men ikke umulig.
Prøv å hold membranen i gasser opp mot lyset og se etter hull.
Den gasser rekka jeg hadde tilovers er ikke bra og må overhales ellers kunne du fått prøve den.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Forgassere til XJ750 Seca

Legg inn av Jompa »

Svein skrev:Det jeg gjorde idag var å levere til full sjekk og trykkprøving de originale gasserne.
Kan det være ECU som lurer meg?
Ser at det kan bli vanskelig å finne innsug som passer.Skal sette på de originale igjen å se hva som skjer.
Skulle fått lånt en ECU og sett hva som skjer......
Nå er det vel ikke ECU (engine control unit) på en sykkel med forgassermotor ?
Men den har et elektronisk tenningsanlegg som enten er hel-elektronisk og justerer fortenninga uten
mekanisk regulator, eller med en mekanisk regulator som ka henge fast.
Og da er helvete løs.
Da øker ikke fortenninga med høyere turtall, og motorn går som ræva, eller så kan den bli hengende
med for høy fortenning og da får du veldig hård gange på lavt turtall.
Som en gammel dieselmotor.

Jeg vet ikke om Secaen har mekanisk regulator, men det er vel andre som vet ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Forgassere til XJ750 Seca

Legg inn av Erman »

Elektronisk regulator og tenningsmodul på Seca
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Forgassere til XJ750 Seca

Legg inn av Erman »

Her er det jeg har av info for TCI på Secaen:
This bike uses a Transistor Controlled Ignition (TCI), not a Capacitive Discharge Ignition (CDI). TCI's are known to be finicky about supply voltage. (This is because the circuit requires a minimum voltage just to get all the transistors into their "operating" state).
The TCI gets its ignition timing information from two pick-up coils on the left end of the crankshaft. The timing is not adjustable, and the TCI determines advance internally, based only upon rpm. There is no distributer, vacuum, or mechanical advance on this bike. Although the timing is not adjustable, you can verify the advance action with a timing light by removing the left crank shaft cover.
The TCI box, located on the left side of the bike, under the side cover, does not have internally serviceable parts. The TCI circuits themselves are pretty reliable. The same cannot be said for the connectors on and inside of the box. If the red wire has the proper voltage, and the ignition is making a good spark, the TCI can be considered good.
Ikke funnet noe testemetode ennå, men du kan forsøke å google :thumleft
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Bosted: Tromsdalen

Re: Forgassere til XJ750 Seca

Legg inn av Svein »

Takker og bukker.Okay,det er TCI den heter.Mekanikeren var litt usikker.
Skal prøve å få lånt en sånn for å teste den på min sykkel.
Det er sikkert samme opplegg på flere modeller?
Tenker da på XJ900........osv.

Svein

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Forgassere til XJ750 Seca

Legg inn av Erman »

Sjekk her: http://xjbikes.com/Forums/viewtopic/p=365732.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det anbefales at du har en for 750cc, da tenningskurven kan avvike.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Bosted: Tromsdalen

Re: Forgassere til XJ750 Seca

Legg inn av Svein »

Litt oppdatering:
Byttet oringer på rørene som går imellom forgasserne.Var lekkasje vedtrykkprøving.Fikset dette,men har ikke fått tak i tenningsboks for å sjekke denne ut problemene med nøkkete gange.
Hadde håpet å få låne,men blir nok nødt til å kjøpe en på Ebay.
Hvis det ikke er feil med boksen,så blir sykkelen satt på verksted som vinterprosjekt.Da starter han med full gjenomgang av hele sykkelen igjen.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Forgassere til XJ750 Seca

Legg inn av Erman »

Glad for å høre at du ikke valgte å selge sykkelen
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Bosted: Tromsdalen

Re: Forgassere til XJ750 Seca

Legg inn av Svein »

Nei,men det er kjedelig å ikke få kjørt noe.Neste sesong.............kanskje......

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Bosted: Tromsdalen

Re: Forgassere til XJ750 Seca

Legg inn av Svein »

Siste oppdatering: Fikk boksen fra Japan Motor idag.Byttet plugger,satte på boksen og startet opp.Dette virker lovende.
Fikk på noe klær og ut på prøvekjøring.
Sykkelen går som om den var ny.Kjører i 80 sone.Snur og kjører en annen vei tilbake som er 50 sone.Kjører ca 2 km så begynner sykkelen å gå urent.Kommer meg hjem,sjekker pluggene,dem er sort!!
Kjører på BPR8ES. Lurer på om det skal være BPR7ES?
Vet at luftblandinga står på 5.Skal justere ned til 2,5?
Noen med erfaring på dette?

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Forgassere til XJ750 Seca

Legg inn av Kawagutten »

Tror 2.5 er orginal instilling.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Forgassere til XJ750 Seca

Legg inn av Jompa »

2,5 omdr fra bunn og ut bruker å være standard innstilling eller rgentlig utgangspunktet på Mikuni forgassere.
Sett alle fire på 2,5, skru opp tomgangen til ca 2500 rpm og juster lufteskruene til der turtallet blir høyest og"renest".
Juster litt og litt og alle fire likt.
Så tar du og får dem synkronisert til slutt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Bosted: Tromsdalen

Re: Forgassere til XJ750 Seca

Legg inn av Svein »

Har satt dem 2,5.Må få kjøpt meg nye plugger.Dette ser bra ut foreløbig.
Tar meg en uke ferie nå,men skal fortsette når jeg kommer hjem igjen.Takk gutter rask og god respons.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Forgassere til XJ750 Seca

Legg inn av ejs »

Svein skrev:Siste oppdatering: Fikk boksen fra Japan Motor idag.Byttet plugger,satte på boksen og startet opp.Dette virker lovende.
Fikk på noe klær og ut på prøvekjøring.
Sykkelen går som om den var ny.Kjører i 80 sone.Snur og kjører en annen vei tilbake som er 50 sone.Kjører ca 2 km så begynner sykkelen å gå urent.Kommer meg hjem,sjekker pluggene,dem er sort!!
Kjører på BPR8ES. Lurer på om det skal være BPR7ES?
Vet at luftblandinga står på 5.Skal justere ned til 2,5?
Noen med erfaring på dette?
750 skal vel ha BPR7ES
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
coyotenorth
Innlegg: 9
Registrert: 19 sep 2013, 20:38
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 900 '86mod.
Bosted: Harstad

Re: Forgassere til XJ750 Seca

Legg inn av coyotenorth »

Uansett hvor fortvilt dere er så finnes det bestandig en bedre løsning enn Japan Motor!!!
Finnes vel ikke noe mere useriøst enn det.
Jeg husker enda den tiden da en MC så ut som en MC....

hellandsjøberget
Innlegg: 1
Registrert: 07 apr 2019, 06:47
Motorsykkelen din: yamaha xj 750 seca 1984

Re: Forgassere til XJ750 Seca

Legg inn av hellandsjøberget »

Hei,er det noen som har pilotdyser til Yamaha xj 750 seca 1984 modell,mine står det 43 på,men kan vel brukes 40-45.

Svar