Norsk veibygging - Hva gikk galt?
Norsk veibygging - Hva gikk galt?
[video]https://www.youtube.com/watch?feature=p ... qy_aMAZjMY[/video]
Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?
Liten tvil om at mandatfordelingen i favør av distriktene har vært en katastrofe både for god veibygging og god kollektivsatsing.
Valgsystemet er jo på en måte korrupt når en stemme ikke har lik vekting uavhengig av bosted.
Valgsystemet er jo på en måte korrupt når en stemme ikke har lik vekting uavhengig av bosted.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?
Rette firefeltsveier er da bare pyton på MC... 

- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?
Venter med spenning på hva som gjøres med bompengefinansieringen nå. 

For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- erlend_cbr
- Innlegg: 115
- Registrert: 03 apr 2013, 00:45
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 2011
Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?
Den biten i videoen fra Høvik pendler jeg daglig. På MC går dette greit, da det er motorvei i nordlig retning. I bil er det et sant helvete.
En nabo og kollega dro samtidig som meg fra jobb, hvor han kjørte bil, og jeg på Hondaen. Dette var en torsdag da trafikken er som verst, og det hele endte med at jeg brukte 37 minutter (12 minutter lengre enn ved normal trafikk) og min uheldige kollega var lykkelig over å ha automatgir. Han brukte 2,5 time, som er 2 timer lengre enn normalt i bil.
Strekningen er fra Billingstad til Skedsmo. Galskap.
En nabo og kollega dro samtidig som meg fra jobb, hvor han kjørte bil, og jeg på Hondaen. Dette var en torsdag da trafikken er som verst, og det hele endte med at jeg brukte 37 minutter (12 minutter lengre enn ved normal trafikk) og min uheldige kollega var lykkelig over å ha automatgir. Han brukte 2,5 time, som er 2 timer lengre enn normalt i bil.
Strekningen er fra Billingstad til Skedsmo. Galskap.
"It's all part of the game. We know the risks. No one is making us do anything, all part of the game." - Guy Martin
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?
Noe som forundrer meg er hvorfor hovedveiene (e6 og 18) er dratt midt igjennom Oslo. Måtte da ha vært mye bedre å dratt disse utenom så man ihvertfall slapp gjennomfartstrafikken.
Sent from my HTC One using Tapatalk 2
Sent from my HTC One using Tapatalk 2
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?
Det spørsmålet har jeg stilt meg selv også, men hvis de hadde gjort det hadde de jo ikke fått så effektiv innkreving av bompenger, og true med å kreve rushtidsavgift fra de stakkarne som egentlig ikke har noe i Oslo og gjøre, men som ikke har noe annet alternativ.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Bosted: Oslo
Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?
Jeg tror ikke gjennomgangstrafikk i rushtiden er det største problemet her i byen. De fleste køskaperne bor nok i Oslo og Oslo's nærområder, og som bruker bil til jobb.Epylypzon skrev:Noe som forundrer meg er hvorfor hovedveiene (e6 og 18) er dratt midt igjennom Oslo. Måtte da ha vært mye bedre å dratt disse utenom så man ihvertfall slapp gjennomfartstrafikken.
Sent from my HTC One using Tapatalk 2
Nødvendigheten av den bilbruken kan ha mange forskjellige grunner, og kan sikkert diskuteres frem og tilbake.
- Dårlig kollektivtilbud utenfra
- Trenger bil i jobben
- Og sist men ikke minst - folk er late og syns det er behageligere å sitte i egen bil og høre på radio, lese avis, oppdatere FB osv. (det er jo fullt mulig å gjøre på tog eller buss også.)

Jeg forstår ikke de som gidder å bruke et par timer i bilen hver dag, hvis det er mulig å benytte kollektivt, spesielt hvis det ikke tar lengre tid.
Jeg bidrar i hvert fall ikke til de køene! Har lang mc-sesong og tar toget resten av året (UT av byen!) Helt herlig.

2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?
Tog og trikk er OK så lenge man får sitteplass (med litt luft rundt albuene). Det er ikke spesielt morsomt når man må stå trengt oppi andre hver eneste dag. Buss er pyton, spesielt med sjåfører som tror gass og bremse pedalen er binær.taco skrev:Jeg tror ikke gjennomgangstrafikk i rushtiden er det største problemet her i byen. De fleste køskaperne bor nok i Oslo og Oslo's nærområder, og som bruker bil til jobb.Epylypzon skrev:Noe som forundrer meg er hvorfor hovedveiene (e6 og 18) er dratt midt igjennom Oslo. Måtte da ha vært mye bedre å dratt disse utenom så man ihvertfall slapp gjennomfartstrafikken.
Sent from my HTC One using Tapatalk 2
Nødvendigheten av den bilbruken kan ha mange forskjellige grunner, og kan sikkert diskuteres frem og tilbake.
- Dårlig kollektivtilbud utenfra
- Trenger bil i jobben
- Og sist men ikke minst - folk er late og syns det er behageligere å sitte i egen bil og høre på radio, lese avis, oppdatere FB osv. (det er jo fullt mulig å gjøre på tog eller buss også.)
Jeg forstår ikke de som gidder å bruke et par timer i bilen hver dag, hvis det er mulig å benytte kollektivt, spesielt hvis det ikke tar lengre tid.
Jeg bidrar i hvert fall ikke til de køene! Har lang mc-sesong og tar toget resten av året (UT av byen!) Helt herlig.
- TomB
- Innlegg: 283
- Registrert: 26 des 2012, 11:07
- Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
- Bosted: på ei øy
Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?
Joda, men hvorfor kjøre mc på 4 feltsvei.frodef skrev:Rette firefeltsveier er da bare pyton på MC...

Mere motorvei, mindre biler på dem andre

Båndrag?
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?
Motorveier er helt fantastisk for oss som kjører mc. Da blir det mindre biler det vi liker oss.TomB skrev:Joda, men hvorfor kjøre mc på 4 feltsvei.frodef skrev:Rette firefeltsveier er da bare pyton på MC...![]()
Mere motorvei, mindre biler på dem andre
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?
Det er sant, og det ideelle er om den gamle veien forblir som "lokalvei" så vi har noe å kose oss på. Men nå har det blitt så alt for enkelt å sette opp bomstasjoner eller "betalings-snitt" som de vel liker å kalle det, og for å hindre at en og annen kjører gamle veien for å slippe unna gjør man den så lite attraktiv som overhodet mulig.frodef skrev:Rette firefeltsveier er da bare pyton på MC...
Ja, det er vel forsåvidt dette som var ideen bak Oslofjord-tunnelen. Men hele det prosjektet er en fiasko, og nå utreder og utreder man, hvor vidt man skal lage en dobbel fiasko, eller begynne på en helt ny. Tunnellen i seg selv er jo ikke egnet for større biler, er stengt 300 ganger i året, og tilførsels-veien på Drammen-siden går i 40-soner med lyskryss, og er i det hele tatt helt ubrukelig. Atter et eksempel på vei der man lar enkelte strekninger stå igjen i årevis, og dermed reduserer nytteverdien av det man faktisk har bygget til nær null.Epylypzon skrev:Noe som forundrer meg er hvorfor hovedveiene (e6 og 18) er dratt midt igjennom Oslo. Måtte da ha vært mye bedre å dratt disse utenom så man ihvertfall slapp gjennomfartstrafikken.
Filmen belyser i grunn vei-problemene godt syns jeg. I bunn og grunn er Norge historisk sett et anti-bil land, og det tar vel sin tid og snu. Vedrørende E18 så har Dekkmester'n på Høvik hengende et avisutklipp på veggen. Det er bilde av samme veistrekning ved Høvik Kirke på E18, fra 70 tallet, og hvor det skrives om at NÅ MÅ veien utvides, kapasiteten er sprengt!! Det vil gå minst 10-15 år til før det i beste fall vil skje noe der.
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Bosted: Oslo
Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?
Jeg skjønner problemet, jeg liker heller ikke å sitte på fanget til sidemann. Det er sikkert sånn de fleste som sitter i bilen innover tenker. Og da er det jo ikke noe rart i det blir kø.ega16 skrev:Tog og trikk er OK så lenge man får sitteplass (med litt luft rundt albuene). Det er ikke spesielt morsomt når man må stå trengt oppi andre hver eneste dag. Buss er pyton, spesielt med sjåfører som tror gass og bremse pedalen er binær.taco skrev:Jeg tror ikke gjennomgangstrafikk i rushtiden er det største problemet her i byen. De fleste køskaperne bor nok i Oslo og Oslo's nærområder, og som bruker bil til jobb.Epylypzon skrev:Noe som forundrer meg er hvorfor hovedveiene (e6 og 18) er dratt midt igjennom Oslo. Måtte da ha vært mye bedre å dratt disse utenom så man ihvertfall slapp gjennomfartstrafikken.
Sent from my HTC One using Tapatalk 2
Nødvendigheten av den bilbruken kan ha mange forskjellige grunner, og kan sikkert diskuteres frem og tilbake.
- Dårlig kollektivtilbud utenfra
- Trenger bil i jobben
- Og sist men ikke minst - folk er late og syns det er behageligere å sitte i egen bil og høre på radio, lese avis, oppdatere FB osv. (det er jo fullt mulig å gjøre på tog eller buss også.)
Jeg forstår ikke de som gidder å bruke et par timer i bilen hver dag, hvis det er mulig å benytte kollektivt, spesielt hvis det ikke tar lengre tid.
Jeg bidrar i hvert fall ikke til de køene! Har lang mc-sesong og tar toget resten av året (UT av byen!) Helt herlig.
Det er ikke veiene inn til Oslo som er problemet. Kan jo ikke bygge 6-8 felters veier inn til byen fra alle kanter. Tenk den mengden av biler som skal inn da, og hvor skal de gjøre av seg når de kommer inn til sentrum?.

2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?
Flere alternative veier vore en løsnign på den problematiken. Når det bare finnes 1 eller 2 ruter for å komme seg in eller ut ur byen i en retning, med veldig dårlig dimensjonerte av / på kjørsel blir det kø.taco skrev:Jeg skjønner problemet, jeg liker heller ikke å sitte på fanget til sidemann. Det er sikkert sånn de fleste som sitter i bilen innover tenker. Og da er det jo ikke noe rart i det blir kø.ega16 skrev:Tog og trikk er OK så lenge man får sitteplass (med litt luft rundt albuene). Det er ikke spesielt morsomt når man må stå trengt oppi andre hver eneste dag. Buss er pyton, spesielt med sjåfører som tror gass og bremse pedalen er binær.taco skrev:Jeg tror ikke gjennomgangstrafikk i rushtiden er det største problemet her i byen. De fleste køskaperne bor nok i Oslo og Oslo's nærområder, og som bruker bil til jobb.Epylypzon skrev:Noe som forundrer meg er hvorfor hovedveiene (e6 og 18) er dratt midt igjennom Oslo. Måtte da ha vært mye bedre å dratt disse utenom så man ihvertfall slapp gjennomfartstrafikken.
Sent from my HTC One using Tapatalk 2
Nødvendigheten av den bilbruken kan ha mange forskjellige grunner, og kan sikkert diskuteres frem og tilbake.
- Dårlig kollektivtilbud utenfra
- Trenger bil i jobben
- Og sist men ikke minst - folk er late og syns det er behageligere å sitte i egen bil og høre på radio, lese avis, oppdatere FB osv. (det er jo fullt mulig å gjøre på tog eller buss også.)
Jeg forstår ikke de som gidder å bruke et par timer i bilen hver dag, hvis det er mulig å benytte kollektivt, spesielt hvis det ikke tar lengre tid.
Jeg bidrar i hvert fall ikke til de køene! Har lang mc-sesong og tar toget resten av året (UT av byen!) Helt herlig.
Det er ikke veiene inn til Oslo som er problemet. Kan jo ikke bygge 6-8 felters veier inn til byen fra alle kanter. Tenk den mengden av biler som skal inn da, og hvor skal de gjøre av seg når de kommer inn til sentrum?.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?
Jeg jobber skift, og kan ikke ta toget har jeg funnet ut. Jeg er avhengig av å avløse en kollega, og føler ikke at det er riktig at han skal få svi fordi toget er forsinket. Toget funker sikkert flott for de som har flexitid o.l.
Forøvrig er nordmenn noen merkelige skapninger når det kommer til rushtrafikk. Her er det i enkelte tilfeller 100 meter frem til neste bil. Det er sikkert praktisk det, for da har man lang reaksjonstid hvis bilen foran bremser. Allikevel kolliderer folk. Dersom folk hadde hatt 100% fokus på kjøringa, kunne avstanden krympet og det ville gitt plass til flere biler og dermed kortere køer.
Forøvrig er nordmenn noen merkelige skapninger når det kommer til rushtrafikk. Her er det i enkelte tilfeller 100 meter frem til neste bil. Det er sikkert praktisk det, for da har man lang reaksjonstid hvis bilen foran bremser. Allikevel kolliderer folk. Dersom folk hadde hatt 100% fokus på kjøringa, kunne avstanden krympet og det ville gitt plass til flere biler og dermed kortere køer.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?
Er jo faktiske endel som jobber/kjører av på fornebu, men jeg er absolutt enig.taco skrev:Jeg skjønner problemet, jeg liker heller ikke å sitte på fanget til sidemann. Det er sikkert sånn de fleste som sitter i bilen innover tenker. Og da er det jo ikke noe rart i det blir kø.ega16 skrev:Tog og trikk er OK så lenge man får sitteplass (med litt luft rundt albuene). Det er ikke spesielt morsomt når man må stå trengt oppi andre hver eneste dag. Buss er pyton, spesielt med sjåfører som tror gass og bremse pedalen er binær.taco skrev:Jeg tror ikke gjennomgangstrafikk i rushtiden er det største problemet her i byen. De fleste køskaperne bor nok i Oslo og Oslo's nærområder, og som bruker bil til jobb.Epylypzon skrev:Noe som forundrer meg er hvorfor hovedveiene (e6 og 18) er dratt midt igjennom Oslo. Måtte da ha vært mye bedre å dratt disse utenom så man ihvertfall slapp gjennomfartstrafikken.
Sent from my HTC One using Tapatalk 2
Nødvendigheten av den bilbruken kan ha mange forskjellige grunner, og kan sikkert diskuteres frem og tilbake.
- Dårlig kollektivtilbud utenfra
- Trenger bil i jobben
- Og sist men ikke minst - folk er late og syns det er behageligere å sitte i egen bil og høre på radio, lese avis, oppdatere FB osv. (det er jo fullt mulig å gjøre på tog eller buss også.)
Jeg forstår ikke de som gidder å bruke et par timer i bilen hver dag, hvis det er mulig å benytte kollektivt, spesielt hvis det ikke tar lengre tid.
Jeg bidrar i hvert fall ikke til de køene! Har lang mc-sesong og tar toget resten av året (UT av byen!) Helt herlig.
Det er ikke veiene inn til Oslo som er problemet. Kan jo ikke bygge 6-8 felters veier inn til byen fra alle kanter. Tenk den mengden av biler som skal inn da, og hvor skal de gjøre av seg når de kommer inn til sentrum?.
Plan og bygningsetaten sier jo selv at Oslo ikke er egnet for ny E18, men man må jo uansett startet et sted.
http://www.osloby.no/nyheter/--Oslo-tra ... i9iery5K2w" onclick="window.open(this.href);return false;
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?
Dette er nettopp propagandaen filmen din fremhever som et problemområde. Svært mange skal jo ikke til Oslo sentrum i det hele tatt, men det er i praksis få muligheter til omkjøring. Det er idag 15-20.000 arbeidsplasser på Fornebu, og jeg er en av dem som blir sperret inne der hver eneste ettermiddag, dette mener jeg man kunne løst med veibygging. Personlig skal jeg hverken på E18 eller Ring3, men i følge Vegvesenet må jeg sperres inne fordi man ønsker å unngå for mange biler ut på E18, også dette kunne man løst med vegbygging. Unntaket er når Justin Bieber er der, da går alt så meget bedre!ega16 skrev: Er jo faktiske endel som jobber/kjører av på fornebu, men jeg er absolutt enig.
Plan og bygningsetaten sier jo selv at Oslo ikke er egnet for ny E18, men man må jo uansett startet et sted.
http://www.osloby.no/nyheter/--Oslo-tra ... i9iery5K2w" onclick="window.open(this.href);return false;


Men selvfølgelig, det er ikke enkelt å unngå at man flytter flaskehalser, men å bruke dette som argument for å la vær å utvide eller erstatte veier fra 1950 er helt bak mål i mine øyne.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?
Når det gjelder stamveien fra Oslo til Bergen, ble jo den vedtatt lagt over, nå E16 over Lærdal. Det vedtaket falt ikke i god jord, så det er stemt flere ganger opp gjennom de siste tiårene, men det er blitt opprettholdt. Nå hadde det seg slik at kona til vegdirektøren var fra Hallingdalen, så det ble brukt mye penger på og utbedre Riksvei 7 gjennom, nettopp Hallingdal, og E16 ble nedprioritert, og er det fremdeles. Selv etter at han gikk av med pensjon, var han i stortinget og drev lobbyvirksomhet for, nettopp RV7.
Man kan jo mene hva man vil om stamveien, men selv om politikerne bestemmer en ting, er det slett ikke sikkert at det blir slik.
Man kan jo mene hva man vil om stamveien, men selv om politikerne bestemmer en ting, er det slett ikke sikkert at det blir slik.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?
Det skal være sikkert og visst, "Fornebubanen" (fancy trikk) var også vedtatt bygget, og også årsaken til at man ikke lagde kolletivfelt på Fornebu når veien ble lagt. Men så langt har man sauset vekk over 100 millioner kroner, og ingen bane i overskuelig fremtid.Geiroe skrev: Man kan jo mene hva man vil om stamveien, men selv om politikerne bestemmer en ting, er det slett ikke sikkert at det blir slik.

- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?
Må nesten komme med en påstand her. Jeg holder god avstand til bilen foran (når jeg kjører bil) for å begrense bremsingen og heller holde en jevn hastighet i 1.gir. Vi snakker ikke 100 meter her, men det blir fort 10-50 avhengig av hvor rykkete og nappete de foran kjører.SuperMorten skrev:Jeg jobber skift, og kan ikke ta toget har jeg funnet ut. Jeg er avhengig av å avløse en kollega, og føler ikke at det er riktig at han skal få svi fordi toget er forsinket. Toget funker sikkert flott for de som har flexitid o.l.
Forøvrig er nordmenn noen merkelige skapninger når det kommer til rushtrafikk. Her er det i enkelte tilfeller 100 meter frem til neste bil. Det er sikkert praktisk det, for da har man lang reaksjonstid hvis bilen foran bremser. Allikevel kolliderer folk. Dersom folk hadde hatt 100% fokus på kjøringa, kunne avstanden krympet og det ville gitt plass til flere biler og dermed kortere køer.
Hvis alle holder krot avstand, blir det mer rykk og napp kjøring, og dermed mere kø (mener det har vært forsket på dette?).
Klarte forøvrig ikke se den siste delen av videoen når det ble satt på noe musikk som totalt distraherte fra stemmen

(Edit: Samme situasjon her forøvrig. Må jeg ta toget planlegger jeg å komme minst 30 minutter før jeg starter. Med MC kan jeg kjøre 30 min før jeg starter)
Edit 2: Denne er fin :) https://www.youtube.com/watch?v=7wm-pZp_mi0" onclick="window.open(this.href);return false; )
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?
Hehe, ja du sier noe. I går satt jeg å så en dokumentar fra slutten av 70-tallet om utviklingen av Concorde, og da tenkte jeg litt på det du nevner her. Så ufattelig mye bedre og mer informativt sånt var før, mens det i dag skal druknes i effekter, lyder, dramatisering, og gjentagelser.jongsanim skrev: Klarte forøvrig ikke se den siste delen av videoen når det ble satt på noe musikk som totalt distraherte fra stemmen![]()
Deler ditt syn innen rimelighetens grenser, man må følge på, men samtidig unngå ujevn kjøring så langt det er mulig.jongsanim skrev: Edit 2: Denne er fin :) https://www.youtube.com/watch?v=7wm-pZp_mi0" onclick="window.open(this.href);return false; )
"Kø-teori" er forsåvidt ganske interessant, som feks videoen du viser til. Noen annet som går litt i samme gate er at jeg mener å huske at man også har funnet at flere biler kan komme over på ett grønt lys, dersom alle stopper med større avstand enn normalt. Poenget da er at "alle" bilene kan starte samtidig, og dermed kommer seg avgårde raskere, enn hvis alle må vente til den foran er i bevegelse. Samtidig blir det jo en balansegang, og litt avhengig av hva som er videre bakover, hvor hensiktsmessig det ville være i praksis...

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?
Treige biler i kø er både en velsignelse og en forbannelse for oss på MC :)
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?
Problemet med bygging av norsk infrastruktur er den demokratiske modellen vi har i dette landet. Det skal være lokal enighet om veiens form, standard og trasè. Da kan hvermansen og diverse miljøorganisasjoner komme med høringsuttalelser. Det kan jo være en koloni døgnfluer i ei myr der hvor veien er planlagt å gå..
Deretter skal det gjøres en regional vurdering. Da får fylkesmenn, kommuner, regionråd og andre forståsegpåere i næringsliv, spesielt i transportsektoren si sitt.
Så må det forankres i en NTP for de neste 10 år fremover. Da skal Nordlandsbenken, Trønderbenken, Mørebenken og f vet hvilken benk på stortinget uttale seg før det eventuelt blir vedtatt.
Hadde Statens Vegvesen hatt frie hender innenfor sine økonomiske rammer ville veien gått mest mulig rett fram fra punkt A til B uten innblanding fra nessekonger på hver en haug som vil ha hovedveien til å gå innom sin bygd. Man må jo tenke på det lokale næringsliv, må vite. Drit i hva det koster storsamfunnet at veien blir 2 mil lenger innom den lokale kiosken..
Men når det er sagt, så er vi godt forsynt med flotte mc-veier i Norge, så vi på 2 hjul har vel lite å klage på, kanskje bortsett fra vedlikeholdet :)
Deretter skal det gjøres en regional vurdering. Da får fylkesmenn, kommuner, regionråd og andre forståsegpåere i næringsliv, spesielt i transportsektoren si sitt.
Så må det forankres i en NTP for de neste 10 år fremover. Da skal Nordlandsbenken, Trønderbenken, Mørebenken og f vet hvilken benk på stortinget uttale seg før det eventuelt blir vedtatt.
Hadde Statens Vegvesen hatt frie hender innenfor sine økonomiske rammer ville veien gått mest mulig rett fram fra punkt A til B uten innblanding fra nessekonger på hver en haug som vil ha hovedveien til å gå innom sin bygd. Man må jo tenke på det lokale næringsliv, må vite. Drit i hva det koster storsamfunnet at veien blir 2 mil lenger innom den lokale kiosken..
Men når det er sagt, så er vi godt forsynt med flotte mc-veier i Norge, så vi på 2 hjul har vel lite å klage på, kanskje bortsett fra vedlikeholdet :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?
Den rykk og napp kjøringa er fordi folk sover.. Min påstand er så enkel som at ta f.eks en veistrekning på en km. Dersom det er 100 meter mellom hver bil (noen ganger er det så ille i rushen) så er det plass til 10 biler på den kilometeren. Dersom du kutter den avstanden til det halve, er det plass til dobbelt så mange biler på samme veistrekning, og selvsagt færre biler bak.jongsanim skrev:Må nesten komme med en påstand her. Jeg holder god avstand til bilen foran (når jeg kjører bil) for å begrense bremsingen og heller holde en jevn hastighet i 1.gir. Vi snakker ikke 100 meter her, men det blir fort 10-50 avhengig av hvor rykkete og nappete de foran kjører.SuperMorten skrev:Jeg jobber skift, og kan ikke ta toget har jeg funnet ut. Jeg er avhengig av å avløse en kollega, og føler ikke at det er riktig at han skal få svi fordi toget er forsinket. Toget funker sikkert flott for de som har flexitid o.l.
Forøvrig er nordmenn noen merkelige skapninger når det kommer til rushtrafikk. Her er det i enkelte tilfeller 100 meter frem til neste bil. Det er sikkert praktisk det, for da har man lang reaksjonstid hvis bilen foran bremser. Allikevel kolliderer folk. Dersom folk hadde hatt 100% fokus på kjøringa, kunne avstanden krympet og det ville gitt plass til flere biler og dermed kortere køer.
Hvis alle holder krot avstand, blir det mer rykk og napp kjøring, og dermed mere kø (mener det har vært forsket på dette?).
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km