Nettopp derfor blir det litt mer komplisert :)jongsanim skrev:Så på en nettside at det er 3 klasser blietooth (fra 2010).Bjerknez skrev:Hehe, jeg stoler ikek alltid på det som står i slike spesifikasjoner jeg da :)Snikendeugle skrev:Jupp.
http://www.cardosystems.com/scala-rider ... #technical" onclick="window.open(this.href);return false;
La oss si at den jeg skal øvekjøre med har en gammel nokia (ikke Smart Phone) som jeg kobler meg til med G9 via bluetooth. Er da Bluetoothen i denne gamle mobilen kraftig nok til at han/hun kan kjøre 50m bak meg hvor vi fortsatt kan ha en samtale?
3: 10m
2: 50m
1: 100m
Dette var i kontekst av datamaskiner, aner ikke hvordan det er med mobil
Øvelseskjøring: hvilken intercom?
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: Hvilken intercom?
- Bjerknez
- Kontakt:
Har allerede kjøpt to vester på Biltema :)poulet_cavalier skrev:Kjøp 50 - kronersvest på Torshov bilrek. eller bensinstasjoner. Tusj en rød L bakpå.Bjerknez skrev:Å vips, så sparte jeg flere tusen kroner :)evike skrev:■På veg eller andre område som ikkje er avsperra, skal den som er med deg kunne instruere deg via tovegs kommunikasjonsutstyr
Med andre ord: En toveis telefonsamtale er absolutt godt nok.
Da er det jo bare å ta med seg mobilen da :)
Tellerskrittene koster jo ikke all verden :)
Da mangler jeg bare gul vest med "L" på... hvor får man kjøpt disse?
Nå mangler jeg bare en rød tusj og en stø hånd :)
- PCP
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Blåtann går ikke langt. Men såvidt meg bekjent er det ingen av disse com-systemene som faktisk bruker blåtann for kommunikasjon mellom syklene, det er radio-signaler. Er dette som muliggjør samtaler på 1 km ++ avstand (i teorien). Blåtann brukes for å knytte hodesett til telefon, GPS, MP3, spiller, etc.Bjerknez skrev: Hehe, jeg stoler ikek alltid på det som står i slike spesifikasjoner jeg da :)
La oss si at den jeg skal øvekjøre med har en gammel nokia (ikke Smart Phone) som jeg kobler meg til med G9 via bluetooth. Er da Bluetoothen i denne gamle mobilen kraftig nok til at han/hun kan kjøre 50m bak meg hvor vi fortsatt kan ha en samtale?
- Bjerknez
- Kontakt:
Ahaa... :)PCP skrev:Blåtann går ikke langt. Men såvidt meg bekjent er det ingen av disse com-systemene som faktisk bruker blåtann for kommunikasjon mellom syklene, det er radio-signaler. Er dette som muliggjør samtaler på 1 km ++ avstand (i teorien). Blåtann brukes for å knytte hodesett til telefon, GPS, MP3, spiller, etc.Bjerknez skrev: Hehe, jeg stoler ikek alltid på det som står i slike spesifikasjoner jeg da :)
Så det jeg trenger i praksis er en walkie talkie som er såpass liten at den kan legges mellom øret og hjelmen :)
- jongsanim
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Hvis dere begge har en øreplugg/mikrofon og mobiler med en greit datatrafikk-plan, kan man jo bruke apper til kommunikasjonen. Som f.eks http://www.viber.com/" onclick="window.open(this.href);return false; (liker den godt selv, går over "alle" plattformer).
Andre apper er vel Teamspeak og Skype, men aner ikke hvor effektive disse er på databruk.
Andre apper er vel Teamspeak og Skype, men aner ikke hvor effektive disse er på databruk.
- Bjerknez
- Kontakt:
Hovedproblemet her er at den jeg skal øvekjøre med ikke har noen "smart phone" så vidt jeg har forstått...jongsanim skrev:Hvis dere begge har en øreplugg/mikrofon og mobiler med en greit datatrafikk-plan, kan man jo bruke apper til kommunikasjonen. Som f.eks http://www.viber.com/" onclick="window.open(this.href);return false; (liker den godt selv, går over "alle" plattformer).
jaja... for høre innom Clas'ern i dag eller andre steder :)
- Bjerknez
- Kontakt:
Ser ut til at jeg kanskje kan kjøpe meg et billig sett med to walkie talkier i Sverige samt to par ørepropper.
Vil tippe det duger... ?
Vil tippe det duger... ?
- jongsanim
Kjøp en skitbillig smartphone som vedkommende disponerer? :)Bjerknez skrev:Hovedproblemet her er at den jeg skal øvekjøre med ikke har noen "smart phone" så vidt jeg har forstått...jongsanim skrev:Hvis dere begge har en øreplugg/mikrofon og mobiler med en greit datatrafikk-plan, kan man jo bruke apper til kommunikasjonen. Som f.eks http://www.viber.com/" onclick="window.open(this.href);return false; (liker den godt selv, går over "alle" plattformer).
jaja... for høre innom Clas'ern i dag eller andre steder :)
- Bjerknez
- Kontakt:
Har sett litt på Clas'ern og det ser ut til at det koster 3-400,- for ett sett med to walkie talkier + ett par hundrelapper for to headset. Men usikker på om disse headsettene har mikrofon. Hvis dem har det så er det jo midt i blinken :)
- TomB
- Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
hmmm har en sånn: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10037534" onclick="window.open(this.href);return false; og den duger massevisBjerknez skrev:
Hovedproblemet her er at den jeg skal øvekjøre med ikke har noen "smart phone" så vidt jeg har forstått...

til mitt bruk

Båndrag?
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
- jongsanim
Jammen-hvordan-skal-du-sjekke-Facebook-hvert-femte-minutt-og-twitre-om-at-du-klør-deg-i-baken-da??? O.oTomB skrev:hmmm har en sånn: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10037534" onclick="window.open(this.href);return false; og den duger massevisBjerknez skrev:
Hovedproblemet her er at den jeg skal øvekjøre med ikke har noen "smart phone" så vidt jeg har forstått...![]()
til mitt bruk![]()
Fint å se at alle ikke er like "avhengig" av relativt nytt som jeg er

- PCP
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Da bør du isåfall passe på at det kan snakkes uten å måtte trykke på noen knapp.Bjerknez skrev:Har sett litt på Clas'ern og det ser ut til at det koster 3-400,- for ett sett med to walkie talkier + ett par hundrelapper for to headset. Men usikker på om disse headsettene har mikrofon. Hvis dem har det så er det jo midt i blinken :)
Men hvis du ikke har noe i mot å ringe, så kan han vel bare bruke en god gammaldags handsfree (ørepropper og mic med ledning til tlf). I din ende kan du enten gjør det samme, eller kjøre telefonsamtalen inn på G9-settet ditt via blåtann?
- Bjerknez
- Kontakt:
Tror det sto ett sted at en av disse walkie talkiene hadde stemmestyrt start av samtalen.... ?PCP skrev:Da bør du isåfall passe på at det kan snakkes uten å måtte trykke på noen knapp.Bjerknez skrev:Har sett litt på Clas'ern og det ser ut til at det koster 3-400,- for ett sett med to walkie talkier + ett par hundrelapper for to headset. Men usikker på om disse headsettene har mikrofon. Hvis dem har det så er det jo midt i blinken :)
Men hvis du ikke har noe i mot å ringe, så kan han vel bare bruke en god gammaldags handsfree (ørepropper og mic med ledning til tlf). I din ende kan du enten gjør det samme, eller kjøre telefonsamtalen inn på G9-settet ditt via blåtann?
- poulet_cavalier
- Motorsykkelen din: R1200GS
Disse wallkie talkiene kommer bare til å samle støv i en skuff. Kjøp en ekstra G9 som du senere kan dele med kjørekompiser eller påsittere eller alternativt bruk en vanlig mobiltelefon med øreplugger og mikrofon (tellerskrittene koster litt men ikke allverdens).Bjerknez skrev:Tror det sto ett sted at en av disse walkie talkiene hadde stemmestyrt start av samtalen.... ?PCP skrev:Da bør du isåfall passe på at det kan snakkes uten å måtte trykke på noen knapp.Bjerknez skrev:Har sett litt på Clas'ern og det ser ut til at det koster 3-400,- for ett sett med to walkie talkier + ett par hundrelapper for to headset. Men usikker på om disse headsettene har mikrofon. Hvis dem har det så er det jo midt i blinken :)
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Bjerknez
- Kontakt:
Problemet er at G9 koster over 3.000,- for to enheter og en walkie talkie koster rundt 500,-.poulet_cavalier skrev:Disse wallkie talkiene kommer bare til å samle støv i en skuff. Kjøp en ekstra G9 som du senere kan dele med kjørekompiser eller påsittere eller alternativt bruk en vanlig mobiltelefon med øreplugger og mikrofon (tellerskrittene koster litt men ikke allverdens).Bjerknez skrev:Tror det sto ett sted at en av disse walkie talkiene hadde stemmestyrt start av samtalen.... ?PCP skrev:Da bør du isåfall passe på at det kan snakkes uten å måtte trykke på noen knapp.Bjerknez skrev:Har sett litt på Clas'ern og det ser ut til at det koster 3-400,- for ett sett med to walkie talkier + ett par hundrelapper for to headset. Men usikker på om disse headsettene har mikrofon. Hvis dem har det så er det jo midt i blinken :)
Tror ikke jeg kommer til å bruke slik intercom i ettertid uansett, og hvis jeg kommer til å gjøre det, så får jeg heller ta den kostnaden da tror jeg.