Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Svar
Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Legg inn av jongsanim »

Ja, så nå, etter å ha jobbet i 2 uker etter 6mnd pappapermisjon, har jeg innsett at jeg HATER kø.. Tror det er en av de få tingene jeg hater her i verden :D

Så, da begynner tankeboksen å jobbe litt, og begynner å snuse litt på dette med vinterkjøring. Som mange andre har jeg ingen erfaring eller kjennskap til dette og søker derfor tips og triks fra de som måtte vite noe om emnet... Eventuelt hvis noen vet om nettsider eller andre diskusjoner hvor dette blir tatt opp (har lest http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... lit=vinter" onclick="window.open(this.href);return false; men det er jo ikke så omfattende).

Kunne tenke meg info om det meste:
Sykkeltype
Dekktyper (pigg, ikke pigg)
Kjørestil/teknikk
Bekledning

Min kjøring blir Holmlia - Røa tur-retur til jobb, har derfor mulighet for både motorvei og indre veier..

Så, noen tips? :)
Sist redigert av jongsanim den 27 feb 2014, 21:50, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av Snikendeugle »

Sjekk denne arbeidstråden til Fikse:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=21&t=3339" onclick="window.open(this.href);return false;

Veldig sykkel spesifisert, men han planlegger mye for vinterkjøring blant annet.

Annet enn det, så ville jeg isåfall hatt en mindre sykkel uten dreiemoment fra helvette som ikke er så farlig om detter i bakken :) (typ 125cc motard er jo fint for jobben, selvom noen kanskje mener en sitter litt for høyt til å føle seg trygg på is).
Den ultimate vintersykkel for min del må være Honda MSX125 tror jeg. Liten og lettstyrt.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=AnVaR-WbPBs[/video]

Dekktyper; Om du kjører i byen etc, er det ikke sååå ille med is, så da kunne du sikkert klart deg uten pigg, men her ute hvor jeg bor er det mange veier det ikke måkes eller strøs på idetheletatt, da er nok pigger et must.

Kjørte endel moped på vinterstid, gikk veldig greit for min del ihvertfall, sålenge en er klar over at det er glatt som faen.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av AJ »

Har kjørt Husaberg 350 og 570 på vinterføre. 570'en var utrolig morsomt! Og sprek å kjøre!! Men begge syklene er ikke no' særlig å kjøre langt med... Har og smal sal gjør kjøringen ikke spesielt komfortabel. Men lett å håndtere er de begge, omtrent som mopeder å regne ;-) .

Kan tenke med at KTM 390/690 og Yamaha 660 kan være godt egnet til vinterkjøring - med piggdekk. I hvert fall her jeg bor i indre Østlandsområdet.
Med varmerholker blir vinterkjøringen en lek :-).
Bekledningen bør ikke være den største utfordringen. Varmedress funka veldig bra de gangene jeg var ute og vinterkjørte.

Poenget med en vintersykkel, etter mitt skjønn, er at den skal være lett å håndtere (lettkjørte) og tåle å bli lagt i bakken. Større risiko for velt på vinterstid... Så sykkelen bør være forholdsvis lett og robust.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av Snikendeugle »

Bilde

KTM RC8 klar for vinter 8)
Tror ikke jeg hadde turt det, med tanke på egen og sykkels helse etter en bitteliten feilvurdering på gassen.



En annen ting som er viktig med vinterkjøring er ofte vasking for å få vekk salt og møkk som ruster sykkelen kjappt. Fikse skriver noe om et par produkter han bruker for å forebygge det så mye som mulig
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av SuperMorten »

AJ skrev:

Poenget med en vintersykkel, etter mitt skjønn, er at den skal være lett å håndtere (lettkjørte) og tåle å bli lagt i bakken. Større risiko for velt på vinterstid... Så sykkelen bør være forholdsvis lett og robust.
Kunne godt ha tenkt meg en vintersykkel, men om jeg tryner på E18, er jeg redd det kommer en SUV bak meg i 120 km/t. Den sjansen tar jeg ikke

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av TBI81 »

Apropos useriøse forslag
[video]http://www.youtube.com/watch?v=QHPOw-Xmm4o[/video]
Vurderer vinterhoj selv og har veldig lyst på en gammel crosser av no slag til det. Vurderer smcr, men nesten så jeg tror det blir for flott for vinterkjøring .. :-k

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av PCP »

Nå ville det ikke falt meg inn å kjøre om vinteren, det frister ikke i det hele tatt.

Men gjorde det tidligere. Først kjøring hver dag mellom Haslum og Heggedal med 100cc (først Honda CB100, og siden Suzuki GT100). Siden kjørte jeg mange vintre med en Yamaha XT350. Prøvde meg en gang med VF500 også, uten at det fristet til gjentagelse.

Jeg ville valgt en offroader om jeg skulle gjort det igjen, og XT'en var meget bra til formålet, selv om jeg savnet piggdekk noen ganger (Brukte Trelleborg knaste/cross-dekk uten pigg). Du spurte noe om kjøreteknikk, og det er også litt av grunnen til at jeg mener offroader kan være lurt, kjøreteknikken minner mye om skog og grus-kjøring, og dette er sykler som er laget for å skli, og er forholdsvis lette å kontrollere sladd.

Man lærer det vel fort nok uansett, men om man kan øve eller har erfaring med grus/skog/cross, eller glatt underlag, så blir lærekurven langt mindre bratt (og muligens vond :P :p )

Det er i alle fall min mening. Med veisykkel som feks den VFR'e jeg har, så gjør jeg alt som står i min makt for å aldri skli, mens med vintersykkelen så la jeg ofte opp til å skli, litt ala speedway, da det var beste måte å komme seg frem.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Bosted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av MLeikarnes »

Hjelm med Pinlock visir er viktig! hvis ikke dugger det ned og deretter fryser visiret innvendig... (veldig plagsomt!)
Varmehåndtak og styremuffer er nesten et must!
Store solide varme sko er også viktig:
[img]http://i1139.photobucket.com/albums/n55 ... 2248ad.jpg[/img]

[img]http://i1139.photobucket.com/albums/n55 ... 452562.jpg[/img]

Piggdekk er nok det beste, Kenda K761 med pigg har jeg kjørt en del med. Også Sawa med pigg er bra dekk, Online-mc tror jeg har de. Trelleborg/Mitas Army Special er jo den råeste typen piggdekk til den råeste prisen...
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av jongsanim »

Msx125 så jo forferdelig morsom ut :-D

Til dere som foretrekker piggdekk: hvordan er dette å bruke på bar asfalt?

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Bosted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av MLeikarnes »

jongsanim skrev:Msx125 så jo forferdelig morsom ut :-D

Til dere som foretrekker piggdekk: hvordan er dette å bruke på bar asfalt?
Har ingen problemer med å kjøre med piggdekk på asfalt, men mine piggdekk er ikke av knastedekktypen, Endurodekk med nymotens bilpigg er gode på asfalt, tar det bare litt mer med ro enn til vanlig i svingene på bar asfalt. Tror nok det er litt værre med Trelleborg crossdekk med pigg på asfalt, tror det vil flyte litt mer rundt... :scratch
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av jongsanim »

MLeikarnes skrev:
jongsanim skrev:Msx125 så jo forferdelig morsom ut :-D

Til dere som foretrekker piggdekk: hvordan er dette å bruke på bar asfalt?
Har ingen problemer med å kjøre med piggdekk på asfalt, men mine piggdekk er ikke av knastedekktypen, Endurodekk med nymotens bilpigg er gode på asfalt, tar det bare litt mer med ro enn til vanlig i svingene på bar asfalt. Tror nok det er litt værre med Trelleborg crossdekk med pigg på asfalt, tror det vil flyte litt mer rundt... :scratch
mmm, derfor jeg er litt forvirret når det gjelder dekk til bruk i Oslo :)

Takk for gode svar så langt, kom gjerne med mer, og jeg kommer tilbake til tråden når jeg er litt mindre trøtt ;)

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av biker7 »

I Oslo-området på hovedsaklig større veier, ville jeg nok investert i Mitas/Trelleborg army special uten pigger. (kan fåes med 1,5mm pigg eller uten pigg) Disse har myk gummi, ala piggfrie bildekk. Har kjørt med disse m/pigg på Dominatorn, og sitter bra på is/snø. Men kanskje ikke nødvendig med pigg i de områdene du hovedsaklig skal ferdes. Får dem for ca 1600,- for settet hos Snellingen. http://www.snellingen.no/WS/WEBSHOP/Dekk-(Slanger" onclick="window.open(this.href);return false;)/Enduro-gate En del dyrere med pigg. (ca 3300,- for settet)
Sist redigert av biker7 den 12 sep 2013, 23:20, redigert 1 gang totalt.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Bosted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av MLeikarnes »

http://www.online-mc.no/Dekk--tilbehor/Dekk(7" onclick="window.open(this.href);return false;)/Vinterdekk(6)

Piggdekk for gatesykler

Har et slikt 17" fordekk på GS500'n henger bra på det må jeg si!

På DR'n i vinter blir det enten å pigge opp ett sett med crossdekk eller å få tak i rimelige trelleborg en eller annen plass...
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av jongsanim »

Hmm, hvordan vil dere si KTM 125 / 200 / 390 er i forhold til MSX 125?

Ser at 125'ene ligger "likt" i pris, men 390 er jo bare noen få lapper dyrere.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av Snikendeugle »

jongsanim skrev:Hmm, hvordan vil dere si KTM 125 / 200 / 390 er i forhold til MSX 125?

Ser at 125'ene ligger "likt" i pris, men 390 er jo bare noen få lapper dyrere.
390'en blir fort litt for dyr (30k mer enn MSX) og "pen" til å kunne kjøre så risky som på vinteren for min del ihvertfall --
Men om jeg skulle hatt en sykkel nr 2 for vinterkjøring og hadde hatt nok med penger, hadde jeg vurdert en Duke 390 :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av jongsanim »

Snikendeugle skrev:
jongsanim skrev:Hmm, hvordan vil dere si KTM 125 / 200 / 390 er i forhold til MSX 125?

Ser at 125'ene ligger "likt" i pris, men 390 er jo bare noen få lapper dyrere.
390'en blir fort litt for dyr (30k mer enn MSX) og "pen" til å kunne kjøre så risky som på vinteren for min del ihvertfall --
Men om jeg skulle hatt en sykkel nr 2 for vinterkjøring og hadde hatt nok med penger, hadde jeg vurdert en Duke 390 :)
Hah, dumme meg var på ktm.com med anbefalt utsalgspris... Der lå 390 på noen og førti, men jeg ser jo st den er betydeligere dyrere enn det :-/

Blindern
Innlegg: 25
Registrert: 01 sep 2013, 13:51
Motorsykkelen din: Honda

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av Blindern »

Blir kanskje ikke det helt samme. Men jeg kjørte moped til skolen i hele vinter. Kjørte en Fz 50. Veiene var stort sett salta og snøfrie. Så jeg kjørte uten piggdekk hele året. Traff jeg et glatt parti var det bare å sette føttene ned. Erfaringsmesig lærte jeg mye. Med tanke på bremselengder, plassering og varsomhet. Den gikk jo bare i 50km/t. Men det var nok på den 5-10min lange strekningen jeg kjørte. Syns det å kjøre på vinteren var mer morsomt enn farlig. Spessielt hvis du kjørte på litt hardpakka snø. ;-) Det jeg angrer litt på var at jeg ikke vasket den en gang. Noe som førte til at den ble veldig rusten.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av jongsanim »

Du har rett, er ikke helt det samme :D MEN jeg gjorde faktisk det samme når jeg gikk på videregående, nettopp også med en FZ50!

Husker også det som en morsom opplevelse, helt til forhjulet hadde frosset fast over natten (var ikke så lur at jeg tok mopeden inn) :)

Har mest lyst på en lett mc som f.eks. msx125 med forhåpningen at kona kanskje også tar til (u)fornuften og vil få seg MC lappen ;)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av jongsanim »

Da har jeg lest gjennom de 40 sidene i Fikses blogg som var lenket tidligere, så nå gjenstår det bare 6 sider på hans nyere blogg http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=21&t=4339" onclick="window.open(this.href);return false;
:D

Plukker opp en del gode tips underveis, dette tror jeg blir et bra prosjekt til neste år :)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av PCP »

jongsanim skrev:
MLeikarnes skrev:
jongsanim skrev:Msx125 så jo forferdelig morsom ut :-D

Til dere som foretrekker piggdekk: hvordan er dette å bruke på bar asfalt?
Har ingen problemer med å kjøre med piggdekk på asfalt, men mine piggdekk er ikke av knastedekktypen, Endurodekk med nymotens bilpigg er gode på asfalt, tar det bare litt mer med ro enn til vanlig i svingene på bar asfalt. Tror nok det er litt værre med Trelleborg crossdekk med pigg på asfalt, tror det vil flyte litt mer rundt... :scratch
mmm, derfor jeg er litt forvirret når det gjelder dekk til bruk i Oslo :)

Takk for gode svar så langt, kom gjerne med mer, og jeg kommer tilbake til tråden når jeg er litt mindre trøtt ;)
Dekk for bruk i Oslo er ikke bare enkelt. På min XT350 brukte jeg Trelleborg Army som jeg kjørte mye både i skogen, og på veien året rundt med (i Oslo-området) Dekkene hadde en rund og "vei-vennlig" profil. 90% av tiden fungerte det utmerket, og det er bare de siste 10% at pigger var et savn. Det er jo sånn sett ikke helt ulikt bil, og Oslo er litt spesielt fordi vi for det aller meste kjører på bar vei, det er sjelden vi har godt "ærlig" vinterføre, selv om det tidvis er nokså vinterlig her. Ganske mye null-føre, også har vi noen dager med is, enten fra underkjølt regn, før saltbøssa har vært ute, eller når det er for kaldt for salt. Kaldt gir jo vanligvis relativt godt grep, men grunnet piggavgiften er det nå godt over 80% piggfritt, og når alle de skliende piggløse dekkene får polert isen feks i nedoverbakker mot lyskryss, så kan det bli ekstremt glatt. I sånne situasjoner savnet jeg pigger.

Men for del aller meste går det veldig greit, utfordringen er de vanskelige dagene innimellom. Har dessverre ingen erfaring med pigg i Trellborg'ene, men vil jo tro at MLeikarnes har helt rett i sine antagelser. Og når sant skal sies var det nok grep til vanlig kjøring, men syns det fløt ganske mye rundt på bar asfalt uten pigger også... Men for meg var dette noe av det som gjorde det morsomt å kjøre med. Det slipper ganske tidlig, men så gradvis og lettkontrollert at det ble ganske mye unødig skliing, for å si det sånn. Noe jeg hverken har ferdigheter eller guts til å gjøre med veidekk, sånn de med virkelig peiling (eller manglende sperrer) gjør.

Lykke til med valget i alle fall. NX'en til Fikse er forresten samme ulla som XT350, og nøyaktig typen sykkel jeg mener er godt egnet for dette. Hva som så er best av det ene eller andre vet jeg ikke, så det får andre ta seg av. ;-)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av jongsanim »

Takk for svar, det du sier om sammenligning med bildekk interesserer meg. Jeg har til dags dato kun savnet pigger ved EN anledning, og det er nyttårsaften til konas onkel med kilometerlang bratt bakke midt i skogen :D Kjører med billige/standard piggfritt i Oslo på bilen, og har vel en kjørestil som gjør at jeg ikke har noen problemer med dette..

Kan lett se for meg at det er gøy med kontrollerte slipp på bakhjulet, men dette må helst bli i 40-50 sonene og ikke 70-80 sonene! 70-80 sonene er jo som regel bart uansett, og det er jo heller småveiene som har litt ekstra is og snø.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av PCP »

Ja, jeg vil mene det kun er snakk om noen få dager jongsanim, men da kunne det være litt vanskelig syns jeg i alle fall. Også er det jo det at vi er ganske mye mer utsatt hvis det først går galt.

Det meste av min unødige skliing foregikk i relativ lav hastighet ja. Selvfølgelig mye bare fordi det er gøy, men også fordi jeg liker bedre at bakhjulet sklir litt, enn at jeg lar sykkelen bestemme hva som skal skli først. Er jo ikke fullt så morsomt når forhjulet plutselig stikker...


Et annet aspekt av vinterkjøring er jo dette Super-Morten var inne på. Som vi vet ler jo hele ladet rått av oss hver gang det kommer en vinterdag i Oslo, og alt blir fullstendig kaos, mens vi krasjer og kjører ut i fleng. Det kan være mange grunner til dette, biltettheten i seg selv er en ting, og om vi feks sier at 1 av 20 bilister på landsbasis har svært lave biltekniske evner, altså de kan rett og slett ikke kjøre bil på vinterføre, så tror jeg ikke det er noen overdrivelse. Det betyr isåfall at du risikerer å møte noen hundre slike på din ferd til/fra jobb. Sjansen for at en av dem påvirker deg på en eller annen måte er ganske stor, og i mange tilfeller er det mye vanskeligere å gjøre noe med det, forebygge, eller komme seg unna. Små villaveier med 20 cm hjulspor kan jo også være spennende nok, selv om farten gjerne ikke er allverden.

Det går som regel fint, men jeg vil si det er risiko-sport, så vær i alle fall veldig forsiktig der det er andre enn bare deg selv som kan påvirke utfallet av dagen! ;-)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av jongsanim »

PCP skrev:Det går som regel fint, men jeg vil si det er risiko-sport, så vær i alle fall veldig forsiktig der det er andre enn bare deg selv som kan påvirke utfallet av dagen! ;-)
Ja, som sommerkjøring men bare høyere risiko :)

Har fra dag 1 kjørt etter min kjørelærers motto "gå utifra at ingen ser deg", har gått bra så langt! Har helt klart unngått en del ubehagelige situasjoner på grunn at kjørestilen :)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av jongsanim »

Tja... Da har jeg prøvekjørt MSX 125, for en LITEN sykkel :lol

Var veldig uvant først, når man er vant til en CBF1000S, men den kom seg etter noen få minutter. Bestiller en i dag, med varmeholker, vinterdekk (piggfrie) og håndbeskyttere/skjold for å holde vinden unna.

Det finnes visst ikke så mye originalt utstyr ellers, men ser at Thailand (hvor den produseres) har en hel del. Må vel få tak i en vindskjerm så jeg ikke får all kaldluft i trynet :P

Dette skal bli moro å se hvordan den oppfører seg ved første snøfall :D

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av Snikendeugle »

Genialt :)

Venter i spenning på rapport i vinter


Handguards kan også være lurt, for å deflektere vekk vind fra hendene (varmeholker hjelper mye på innsiden av nevene, men kan fort bli kjøling på utsiden av nevene også)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar