Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Der er godkjente i Sverige. endredes ikke reglene på nyttår til å aut. godkjenne hvis de var godkjent innen EU?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Problemet er dett dokumentet som omtales her-COC.
http://www.regjeringen.no/nb/sub/europa ... ?id=588125
dette får du ikke tak i ved bruktkjøp fra usa-ved NYKJØP(for fks eksport) kan du få bestilt dette med.
http://www.regjeringen.no/nb/sub/europa ... ?id=588125
dette får du ikke tak i ved bruktkjøp fra usa-ved NYKJØP(for fks eksport) kan du få bestilt dette med.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Ja, si det. Hovedgrunnen er at USA og europa ikke har samme typegodkjenning.Jompa skrev:Hvorfor er det unulig å få typegodkjent amerikansk sykkel nyere enn 2003 ?
Du kan lese mer om det her:
http://nmcu.org/files/Godkjenning%20av% ... t%20MC.pdf
Men om reglene er forandret på nyåret vet jeg ikke.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
har ikke funnet noe forandring på dette?hakhap skrev:Der er godkjente i Sverige. endredes ikke reglene på nyttår til å aut. godkjenne hvis de var godkjent innen EU?
Hvis sykkelen er importert fra et land utenfor EU fks USA til et annet europeisk land,regnes den ved import til norge som importert fra usa til norge-det vil si at "transit" gjennom andre land ikke er godtatt vedrørende godkjenning.
Sverige godkjenner disse syklene på egne regler men de blir da IKKE godkjent ved eksport til norge..
BIL har derimot unntaksreglel(og henger til bil)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24578
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Jeg har ikke lest HELE tråden, men hva JEG mener er for mye for lite aner jeg ikke. Ikke har jeg noe særlig erfaring med å svare på det heller, men det kommer vel ann på hva man selv mener er nok ut fra egne premisser og ønsker vil jeg tro?
Har ikke noe grunnlag for å si dette, men personlig vil jeg ha i pose og sekk, og det har jeg funnet ut at man ikke får i MC verdenen, så da er det beste å ha (for min del) fire sykler:
- Den jeg har (Yamaha XVS 1300A)
- Kawasaki Z800
- Duke 690R
- Suzuki Hayabusa
Det er jo så klart uansett uaktuelt med mer enn MAKS to sykler for min del (Har "bare" en nå) og jeg tror nok en Kawasaki Z800 eller Duke 690R hadde blitt en veldig flott nummer to sykkel. jeg er ingen fan av super R-sykler som Hayabusa etc. Jeg sitter rett og slett ikke noe godt på dem og dessuten så er jeg nok ikke en person som ønsker å temme en slik sykel.
jeg vil ha en cruising sykkel for koseturer og kanskje en streetsykkel for jobbkjøring og småturer etc.
Jeg ser for meg at 600-800ccm er "passe" og selv om jeg ikke har grunnlag for å mene det, så virker alt under 600cc litt lite. Så det er nok svaret på trådspørsmålet for min del :)
Har ikke noe grunnlag for å si dette, men personlig vil jeg ha i pose og sekk, og det har jeg funnet ut at man ikke får i MC verdenen, så da er det beste å ha (for min del) fire sykler:
- Den jeg har (Yamaha XVS 1300A)
- Kawasaki Z800
- Duke 690R
- Suzuki Hayabusa
Det er jo så klart uansett uaktuelt med mer enn MAKS to sykler for min del (Har "bare" en nå) og jeg tror nok en Kawasaki Z800 eller Duke 690R hadde blitt en veldig flott nummer to sykkel. jeg er ingen fan av super R-sykler som Hayabusa etc. Jeg sitter rett og slett ikke noe godt på dem og dessuten så er jeg nok ikke en person som ønsker å temme en slik sykel.
jeg vil ha en cruising sykkel for koseturer og kanskje en streetsykkel for jobbkjøring og småturer etc.
Jeg ser for meg at 600-800ccm er "passe" og selv om jeg ikke har grunnlag for å mene det, så virker alt under 600cc litt lite. Så det er nok svaret på trådspørsmålet for min del :)
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Kubikk er oppskrytt
Kjør det en syns passer seg

MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Bjerknez
- Innlegg: 24578
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Min har vertfall 106NM og veier 300kg. :)Snikendeugle skrev:Kubikk er oppskryttKjør det en syns passer seg
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Min har 112nm og veier 189kg fulltanket
Tror folk flest har mer glede av et godt bunn-mellomregister når det gjelder kjøring på gata.. Og da er det vel kubikk som stort sett fører til det.

Tror folk flest har mer glede av et godt bunn-mellomregister når det gjelder kjøring på gata.. Og da er det vel kubikk som stort sett fører til det.
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Pøh, det der er da ingenting.
Jeg har 2256Nm på 128KG
Putt inn komma der det behager...
Jeg har 2256Nm på 128KG

Putt inn komma der det behager...

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Vil du selge?




Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Hehe, begynner det å nærme seg vinter siden denne tråden ble vekket opp fra de døde



2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Vi kan bytte? Det må da være et kuppMH434 skrev:Vil du selge?![]()
![]()

Nei du, med kommaet på rette plassen så er det ikke mange Nm en får ut av en stakkars 250. Men den starter og går da, i det minste...
Det er så jeg vurderer å sette sammen den gode gamle FZX-en vi har i garasjen. 700cc og rundt 83Nm på 208Kg. Bare for å få litt vind i trynet

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Et bytte høres bra ut
Trenger vel ikke mer vind i trynet på denna tida av året
Men kanskje være et vinterprosjekt?
Er jo gøy å ha noe klart til ny sesong :-)

Trenger vel ikke mer vind i trynet på denna tida av året

Men kanskje være et vinterprosjekt?
Er jo gøy å ha noe klart til ny sesong :-)
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Som mange før har nevnt, det kommer vel an på bruken av sykkelen det..
For min del er jeg en relativt "rolig" traffikant, både med bil og sykkel, og finner at min fj1100
drar MYE mer en jeg faktisk trenger. (http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... 0%2084.htm" onclick="window.open(this.href);return false;)
Jeg har ingen problemer med å kjøre i fornuftig fart (fartsgrense +- 10km/h), og den er fint i stand til å gjøre en forbikjøring med. (noe jeg uansett ikke gjør om ikke er noen som senker meg vesentlig).. Om noen vil kjøre forbi meg.. So what. Jeg kommer frem i en hel bit, og har kontroll underveis :) Jeg liker å kjøre sykkel, så målet med å nå "fortest mulig frem" er igrunn blitt borte
Turene har en tendens til å ta en del lengre en de trenger her :)
Prøvde en illsint 250cc her for en stund siden, og den funker nok kjempe til sitt bruk, den som har den bruker den til bykjøring, og kortere turer til nabobyen (3 mil)..
Så hvor er grensen?? Der du syntes du har nok motor, og der du føler at du kjører på en måte som behager deg :)
Det er min holdning :)
For min del er jeg en relativt "rolig" traffikant, både med bil og sykkel, og finner at min fj1100
drar MYE mer en jeg faktisk trenger. (http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... 0%2084.htm" onclick="window.open(this.href);return false;)
Jeg har ingen problemer med å kjøre i fornuftig fart (fartsgrense +- 10km/h), og den er fint i stand til å gjøre en forbikjøring med. (noe jeg uansett ikke gjør om ikke er noen som senker meg vesentlig).. Om noen vil kjøre forbi meg.. So what. Jeg kommer frem i en hel bit, og har kontroll underveis :) Jeg liker å kjøre sykkel, så målet med å nå "fortest mulig frem" er igrunn blitt borte

Prøvde en illsint 250cc her for en stund siden, og den funker nok kjempe til sitt bruk, den som har den bruker den til bykjøring, og kortere turer til nabobyen (3 mil)..
Så hvor er grensen?? Der du syntes du har nok motor, og der du føler at du kjører på en måte som behager deg :)
Det er min holdning :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Hmm...lurer på om jeg skal driste meg til å si at alt under 1200ccm er for lite 

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.