Motorolje - Gsxr 600 k5

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Svenn1n
Innlegg: 42
Registrert: 24 mai 2013, 22:25
Motorsykkelen din: GSX-R 600

Motorolje - Gsxr 600 k5

Legg inn av Svenn1n »

Det har seg slik at jeg parkerte fint og rolig på lageret på jobb i dag ettermiddag. I det jeg satt fra meg sykkelen, tenkte jeg, jeg skulle ta en rask titt for å inspisere glassøyet på motorblokken. Og der var det jammen meg skummete, og ikke mulig å se oljen i det heletatt.

Faen i h*** nå har det komt vann i oljen /røket pakning eller topp, tenkte jeg.
Det var enten dette, eller ''dugg'' på selve glasset på en eller annen måte (er nesten skråsikker på at jeg så skum). Jeg tenkte jeg skulle ta sjansen på å kjøre hjem etter jobb for å få oppklart dette. Jeg tenkte at det kunne være noe så enkelt som bare litt dugg, og at dette kom til å forsvinne når motoren var varm, noe jeg krysset fingrene på og ba til motorsykkel-herren.

Da jeg kom hjem, tok jeg på lyset i garasjen, og der var jammen meg olja brun og fin igjen. Det jeg vil vite, er det noen som har erfaring med at det kommer: dugg, skum eller noe slikt på glassøyet på motorblokket? I spesielt interesset i å høre fra dere! Hadde vært helt villt kjipt å fått motorhaveri, men det virker som alt er ok?

Olje og oljefilter byttes hver 6000 km. Den ble sist bytta for ca 2500 km siden

Skulle gjerne vist bilde, men nå har iphonen klikka!


Takk på forhånd

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Motorolje - Gsxr 600 k5

Legg inn av DrGreve »

Mange kaldstarter med korte turer, slik som korte pendlinger til og fra jobb kan gi slike tendenser. Motoren blir ikke varm nok til å kvitte meg med kondens. Sjekk at det ikke er hvitt skum på undersiden av påfyllingslokket, og kjør deg en lengre tur slik at kondensen får fordampe. Er du veldig skeptisk så stopp og sjekk regelmessig på glasset og/eller påfyllingslokket. Lykke til.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Svenn1n
Innlegg: 42
Registrert: 24 mai 2013, 22:25
Motorsykkelen din: GSX-R 600

Re: Motorolje - Gsxr 600 k5

Legg inn av Svenn1n »

DrGreve skrev:Mange kaldstarter med korte turer, slik som korte pendlinger til og fra jobb kan gi slike tendenser. Motoren blir ikke varm nok til å kvitte meg med kondens. Sjekk at det ikke er hvitt skum på undersiden av påfyllingslokket, og kjør deg en lengre tur slik at kondensen får fordampe. Er du veldig skeptisk så stopp og sjekk regelmessig på glasset og/eller påfyllingslokket. Lykke til.
Takk skal du ha, er fult mulig jeg ikke oppvarmet sykkelen godt nok idag (for å rekke jobb). Tar meg en tur ut om noen få strakser, og sjekker om det er noe skum under påfyllingslokket :)

Brukeravatar
Svenn1n
Innlegg: 42
Registrert: 24 mai 2013, 22:25
Motorsykkelen din: GSX-R 600

Re: Motorolje - Gsxr 600 k5

Legg inn av Svenn1n »

Var nettopp ute å sjekket, og der var det ingen tegn til skum under pluggen på motorolja, men jeg ser at glassøyet er helt dekket med tåke/dugg.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Motorolje - Gsxr 600 k5

Legg inn av DrGreve »

Da vil jeg sterkt anta at det vil forsvinne når du har kjørt motoren skikkelig varm. :)
Vedvarende vann i olja vil gi hvitt belegg på påfyllingslokket.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar