Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Fidel »

Etter at jeg fikk meg Calif 1400 har jeg ikke fulgt med i Stelvio-tråden, men altså, ang oljen: Pga utslippskravene som nå stilles, går de luftkjølte ny-Guzziene ganske magert. Det gjør at de også må tåle høye temperaturer i motor'n. Derfor dette med 10W-60-olje. Oljen må kort og godt tåle høy temp. Selv om vi sjelden når høye ambient-temperaturer i Noreg, må motoren like fullt jobbe under høy temperatur ved køkjøring osv. Du har kanskje sett at pluggene er lyse? Nok et tegn på relativt mager bensinblanding. En av de virkelige ekspertene på Guzzi, Dave Richardson hos Moto International - mannen bak Guzziology - er veldig tydelig på at disse nye 8V-motorene SKAL ha 60-olje. Dave sier at dersom han mistenker at årsaken til et motorhavari på nyere Guzzier kan skyldes feil olje, tar han prøver og sender det til analyse. Om oljen viser seg å være noe under 60, foretar han ikke garantireparasjon. Har diskutert litt med Roger også om dette, senest på høsttreffet i Trysil, og han er nok ikke heeelt uenig i at ny-guzziene skal ha 60-olje.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Fidel »

AJ skrev:
ejs skrev::thumleft

Tur rigget Guzzi
Er vel strengt tatt ingen Stelvio, dette.
Ser heller ut som en T-850.
Uansett en fantasifull løsning på utfordringene med vær og vind og ikke minst dette med å få med så mye bagasje man måtte ønske :knegg
Det der er Kevin og Karen Browne sin SP 1000 (Spada). De er på vei jorda rundt på ørtende året.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av SuperMorten »

AJ skrev:Ny og uleselig test hvor Stelvio er testet mot Super Ténéré i Israel.
Sktrevet på hebraisk... Derfor "uleselig"... ;-)

Men om man kopier teksten og oversetter den i Google translate til engelsk vil teksten bli litt mer begripelig.
Såpass at man skjønner at testkjørerne er full av lovord om Stelvio'en... :P :p :

http://www.fullgaz.co.il/home/p/62890/" onclick="window.open(this.href);return false;

Teksten er nå en ting i denne saken. Bildene en annen
Fantastisk flotte på-veien fotos av begge syklene, godt egnet i seg selv til å gjøre noen gode visuelle sammenligninger. Her et av mange:

Bilde

(scroll ned på sidene etter spesifikasjonene og se den flotte bildeserien av begge syklene).

Har lest deler av testen, og her er et lite utdrag av det jeg leste (fritt etter Google-translate, men jeg skjønner jo hva de mener):

Stelvio gjøre ting annerledes. Ganske annerledes. Tenk deg ansiktene til dommerne når Susan Boyle begynte å synge, og det er hvordan vi så ut da Stelvio veien svingete inn. Brukervennlighet og hastighet som det faller inn referansene rett og slett ufattelig.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Fidel skrev:Etter at jeg fikk meg Calif 1400 har jeg ikke fulgt med i Stelvio-tråden, men altså, ang oljen: Pga utslippskravene som nå stilles, går de luftkjølte ny-Guzziene ganske magert. Det gjør at de også må tåle høye temperaturer i motor'n. Derfor dette med 10W-60-olje. Oljen må kort og godt tåle høy temp. Selv om vi sjelden når høye ambient-temperaturer i Noreg, må motoren like fullt jobbe under høy temperatur ved køkjøring osv. Du har kanskje sett at pluggene er lyse? Nok et tegn på relativt mager bensinblanding. En av de virkelige ekspertene på Guzzi, Dave Richardson hos Moto International - mannen bak Guzziology - er veldig tydelig på at disse nye 8V-motorene SKAL ha 60-olje. Dave sier at dersom han mistenker at årsaken til et motorhavari på nyere Guzzier kan skyldes feil olje, tar han prøver og sender det til analyse. Om oljen viser seg å være noe under 60, foretar han ikke garantireparasjon. Har diskutert litt med Roger også om dette, senest på høsttreffet i Trysil, og han er nok ikke heeelt uenig i at ny-guzziene skal ha 60-olje.

Takker for god forklaring :-)
Hvilken Olje som her etter blir brukt på Stelvio'n er vel liten tvil om, men veldig kjekt med en forklaring på dette - spesielt siden de er merkeforhandler som har fylt på en anene olje(ser de er ikke oppført på Guzzi sine sider som forhandler lenger :-k )

Og så til slutt...siden man nå har en Guzzi, og er kansje litt i overkant både interesert, og fornøyd med denne maskinen, er det veeeldig kjekt at noen kan gi oss både noen faglige og gode råd :-) Takker :-)

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av sotOle »

:vs http://rideapart.com/2013/07/around-the ... i-stelvio/

Kom over denne linken. Håper den ikke er lagt inn tidligere i tråden.

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av sotOle »

Jeg ser av bilder i en annen tråd at AJ har montert noe som ligner på en "hugger" fra Pyramid Plastics.
På nettsidene til PP opplyses det at denne ikke passer til NTXn. PP sier at den ikke passer pga eikehjulet til NTX.
Hjuldimensjonene på Stelvio og Stelvio NTX er dog den samme.

Er det noen som har prøvd å montere denne "huggeren" på NTXn og har noen konkrete erfaringer?

Jeg vet at Agostini har en karbonhugger, men den koster minst ei skjorte til.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

sotOle skrev:Jeg ser av bilder i en annen tråd at AJ har montert noe som ligner på en "hugger" fra Pyramid Plastics.
På nettsidene til PP opplyses det at denne ikke passer til NTXn. PP sier at den ikke passer pga eikehjulet til NTX.
Hjuldimensjonene på Stelvio og Stelvio NTX er dog den samme.

Er det noen som har prøvd å montere denne "huggeren" på NTXn og har noen konkrete erfaringer?

Jeg vet at Agostini har en karbonhugger, men den koster minst ei skjorte til.
Har erfaring med den fra Agostini.
Enklere å montere enn den jeg har fra Pyrmids idet Agostini huggeren festes rundt reaksjonsstaget på CARC kardangen.

Ulmepen med carbon-huggeren er at den er for kort og at den ikke lar seg helt enkelt tilpasse buen på enkeltsvingarmen.
En annen ulempe som jeg fikk oppleve til gangs, var at avstanden til dekket ikke var god nok. Det er noe å gå på her når det gjelder høydejusteringen i forhold til dekkflaten, men jeg tabbet meg ut ved å justere avstanden for kort. Følgen ble at den stein fra grusveien jeg kjører på daglig, satte seg fast i dekkmønsteret og kom i berøring med innsiden av carbon-huggeren og fungerte rett og slett som en slipestein!
Resultat: hull i huggeren...
Som det bare var å kaste i søpla :sk?
Carbon-huggeren var pen å se på, men lite funksjonell. For å si det sånn...

Den fra Pyramid har flere festepunkter, er lengre og fungerer noe bedre. Men også denne er laget av litt skjørt materiale, virker det som. Kantene på huggeren har fått noen sår etter småstein og grus som er blitt kastet opp i hugger-kantene.
Festepunktebne gjør også sitt til at huggeren er litt slarkete. Burde vært et kratigere festepunkt til for å få den til å sitte skikkelig med mindre slarkebevegelser...

Ville synes det er rart om ikke denne også skulle passe til NTX'en? Også de med 180 dekk. Huggeren ser ut til å være bred nok til det.
Og CARC og svingarm er helt identisk på 8V'en, som jeg har, og NTX'en?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

sotOle skrev:Jeg ser av bilder i en annen tråd at AJ har montert noe som ligner på en "hugger" fra Pyramid Plastics.
På nettsidene til PP opplyses det at denne ikke passer til NTXn. PP sier at den ikke passer pga eikehjulet til NTX.
Hjuldimensjonene på Stelvio og Stelvio NTX er dog den samme.

Er det noen som har prøvd å montere denne "huggeren" på NTXn og har noen konkrete erfaringer?

Jeg vet at Agostini har en karbonhugger, men den koster minst ei skjorte til.
Hm... :-k

tror hukommelsen kanskje svikter meg litt i dag, jeg...
Huggeren jeg har må være denne, og ikke den fra Pyramids:

http://www.skidmarx.co.uk/moto-guzzi/40 ... r-grp.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Må bare innrømme at jeg ikke husker hvor jeg bestilte den fra. Var sikekr på at den var fra Pyramid inntil jeg så den fra Skidmarx... :scratch
Det jeg husker var at det var lett å få av produsentens sticker på huggeren. Men om det var stickeren til Pyramids eller Skidmarx... :8-[
:dontknow
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av sotOle »

Takk for greit svar :-) .
Jeg blei litt usikker på om nytteverdien kommer til å overgå eventuelle irritasjonsmomenter :-k

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av sotOle »

Takk for linken til Skidmarx.
Slik jeg forstår deg er festet til Agostini sin hugger best, men selve skjermen for liten.
Skidmarx eller Pyramid skjermen er stor nok, men har dårligere festeanordning.

Du nevner slarkete feste, betyr det at det bare er noe bevegelse i skjermen/festene eller er det så ille som "jeg hører ikke hva du sier for bakskjermen min skrangler sånn"?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

sotOle skrev:Takk for linken til Skidmarx.
Slik jeg forstår deg er festet til Agostini sin hugger best, men selve skjermen for liten.
Skidmarx eller Pyramid skjermen er stor nok, men har dårligere festeanordning.

Du nevner slarkete feste, betyr det at det bare er noe bevegelse i skjermen/festene eller er det så ille som "jeg hører ikke hva du sier for bakskjermen min skrangler sånn"?
Nå sjekket jeg huggeren på Stelvio'en min her for et par dager siden og fant en bedre måte å skru den fast på i det nedre festet på venstre side.
Dermed sitter den bedre. Dvs. ingen særlig bevegelse og helelr ingen skrangling.
Huggeren har tre fesdtepunkter i to braketter som monteres på eksterende festepunkter på sykkelen; et på CARC'en og et på nedre del av bakdemperfestet .

Kan gjerne prøve å få tatt noen bilder av dette og legge ut her senere i dag. Bilder forklarer gjerne slike ting bedre enn masse ord... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av sotOle »

Det hadde jo vært fint om du kunne :D
Jeg maser fælt om dette, men det er jo greit å få fungerende utstyr med en gang.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

sotOle skrev:Det hadde jo vært fint om du kunne :D
Jeg maser fælt om dette, men det er jo greit å få fungerende utstyr med en gang.
Helt enig :-) .
Ikke at du maser... ;-) Men å synes at det greit å få på plass utstyr som funker med en gang.

Skal se hva jeg får gjort i løpet av ettermiddagen og kvelden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

Her et par-tre bilder som viser festebraketten til hugger montert på CARC kardangen og på nedre del av festeanordningen til sentralstøtdemperen.

(delen av huggeren som er lakkert sort er gjort av meg pga. av at jeg greide å lage et par skjemmende riper i den hvite lakken... :redface )

Bilde

Bilde

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av sotOle »

Takk for bilder. Som du sier så er bilder som regel bedre enn "tusen ord".
Med de festepunktene der bør den jo holde seg i ro. Jeg tror jeg går for en sånn en :thumleft

Svar