Hvilke type dekk annbefales?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23262
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Hvilke type dekk annbefales?

Legg inn av Bjerknez »

I følge bruksannvisningen så skal min sykkel ha følgende dimensjoner forran og bak:

Dekk foran 130/90-16M/C 67H
Dekk bak 170/70B-16M/C 75H

Begge dekkene jeg har i dag er av merket Dunlop og bakdekket heter "Dunlop K555". Fremdekket er også Dunlop, men husker ikke modellnummer/beskrivelse av dette.

Jeg har jo hørt om hard/myk gummi og fordeler ulemper ved de forskjellige med tanke på slitasje/veigrep etc. men hva slags type dekk anbefales til en Yamaha XVS 1300A Cruiser?
Jeg kommer stort sett til å befinne meg på svingete landeveier (asfalt) i 90% av tiden og de resterende 10% vil forekomme på motorvei samt grusvei. Kanskje mest motorvei av disse.

Jeg er ute etter gode dekk, og min største frykt er tap av veigrep i sving og selv om jeg ikke er en som ligger paddeflat i alle svinger, så liker jeg å ha best mulig grep mot underlaget. Hvor viktig dette er på en cruiser i forhold til en R-sykkel vet jeg ikke, men hadde håpet på noen innspill på dekkene jeg har i dag og kvaliteten på disse samt evt. råd og tips om andre merker og typer.

Så fyr løs med deres dekk kunnskaper folkens :)

Husk at jeg har en cruiser jeg skal kosekjøre med (noen ganger aktivt) og ikke en R-sykkel jeg skal temme :)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvilke type dekk annbefales?

Legg inn av Snikendeugle »

Bruk opp dekka du har nå--- og kjøp like om du er fornøyd :roll
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23262
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilke type dekk annbefales?

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:Bruk opp dekka du har nå--- og kjøp like om du er fornøyd :roll
Joda, men selv om jeg er fornøyd så vil jo ikke det si at dekkene er bra, siden jeg ikke har noe sammenligningsgrunnlag...

Hvis det viser seg at feks. flere her inne har bedre erfaring med feks. Bridgestone et eller annet på sin cruiser så kan jo det være verdt et forsøk.

Bakdekket mitt tror jeg ikke tåler en sesong til, så da tenker jeg at det blir bytting av dette før neste sommer og da tar jeg like godt framdekket også.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Hvilke type dekk annbefales?

Legg inn av Geiroe »

Jeg for min del var ferdig med Bridgestone, da jeg fikk tohjulslepp på tørr asfalt, med orginaldekka til VF1000. Det var riktignok diagonal, og mange år siden. Satte på Michelin radial, og de satt. Det er sikkert mange som har gode erfaringer med Bridgestone.
Det er forskjell på Touringdekk og mer R sykkeldekk, gummiblanding er forskjellig, R dekk er mykere, og sitter som lim, mens touring dekk er beregnet på mer landeveiskjøring, og varer lenger, selv om ingen mc dekk varer lenge. Du bør greie ca. 10000Km på ett sett touringdekk.
Metzler har bra dekk, Michelin Pilot serien, du vil nok få like mange svar som det finnes dekk. :mk
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

ZZR-Erling

Re: Hvilke type dekk annbefales?

Legg inn av ZZR-Erling »

Sportsdekk sitter som regel ikke bedre enn sport/turingdekk her i kjølige Norge. Bare så det er sagt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6979
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvilke type dekk annbefales?

Legg inn av kjellv »

Det skjer så mye på dekkfronten hele tiden, at det er ikke lett å holde oversikten over hva som er dårlig, bra og best.
Men du har en tung Cruiser. Velg et radialdekk fra et kjent merke. Det er ikke en R-sykkel du har, og driver heller ikke konkurranse-banekjøring, så små forskjeller på dekkvalitet vil du aldri merke.
Du har gode dekk, så og si nye. Det finnes ingen grunn til å bytte ut disse nå uansett.

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Hvilke type dekk annbefales?

Legg inn av TomB »

Med den svingegenskapen, som er på det slagskipet ditt, så vil hele sykkelen skrape nedi, lenge før dekker slipper!

Det eneste du bør tenke på, er eventuelt om du skal kjøre mye i regn.
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Hvilke type dekk annbefales?

Legg inn av TomB »

ZZR-Erling skrev:Sportsdekk sitter som regel ikke bedre enn sport/turingdekk her i kjølige Norge. Bare så det er sagt.
:thumleft
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23262
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilke type dekk annbefales?

Legg inn av Bjerknez »

TomB skrev:Med den svingegenskapen, som er på det slagskipet ditt, så vil hele sykkelen skrape nedi, lenge før dekker slipper!

Det eneste du bør tenke på, er eventuelt om du skal kjøre mye i regn.
You're in fire!! :lol

Det er godt og få opplyst om hvor viktig dekkvalg er for meg med en cruiser og da kan jeg jo slå til ro med å bruke det samme dekket som jeg har vedneste bytte. (Altså samme type, og ikke samme dekk) :)
Du får dra frem BMX'en og stramme strikken en dag TomB så tar vi oss en tur før snøen daler ned! :) Det som er litt tråkig fra nå av er at din sykkel ikke lenger høres nær vi kjører sammen, hehe.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Hvilke type dekk annbefales?

Legg inn av PCP »

TomB skrev:Med den svingegenskapen, som er på det slagskipet ditt, så vil hele sykkelen skrape nedi, lenge før dekker slipper!

Det eneste du bør tenke på, er eventuelt om du skal kjøre mye i regn.
Det stemmer nok. Har selv ingen erfaring med cruisere, men selv om de kanskje ikke tillater allverden av nedlegg (eller altså slagside), så er det vel gjerne også flere kg som stritter i mot, og vil rett frem, og dermed relativt høy dekk-belastning likevel..?

Selv tenker jeg at våt-egenskapene er det viktigste til tross for at jeg kjører minst mulig i regn. Så lenge det er snakk om moderat kjøring, og generelt gode anerkjente dekk vil man neppe ha noe problem på tørt. Vått er derimot langt mer uforutsigbart, og det er ikke vanskelig å havne i situasjoner der man sklir. I mitt tilfelle får jeg heller ingen støtte fra ting som ABS, ESP, eller moderne dempere, så jeg takker ja til all hjelp jeg kan få fra dekkene.

Skipet ditt er vel mer velutstyrt, og nytt, men jeg mener likevel at vått føre potensielt er den største utfordringen. Og det blir ikke mindre riktig om man kjører sjelden i regn, snarere tvert i mot...

Til slutt kan det hende det er lurt å prøve å finne tester gjort på liknende skip som ditt for at erfaringene skal bli mest mulig relevante til hva du kan forvente å oppleve. Nevner det bare fordi jeg bla har lagt merke til at feks dekkene jeg selv har valgt (Micehlin Pilot Road3) høster veldig mye lovord på sykler som min mellomtunge gubbe-racer, mens det virker å være mer blandede erfaringer med samme dekk på Gold-Wing, eller de største og sinteste R-syklene. ;-)

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: AW: Hvilke type dekk annbefales?

Legg inn av sankyo »

Lurer uansett på om utvalg av ulike dekk med dine dimensjoner er nokså lite? Det skulle overraske meg om du har flere (enn 3-4) å velge mellom.
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: AW: Hvilke type dekk annbefales?

Legg inn av Snikendeugle »

sankyo skrev:Lurer uansett på om utvalg av ulike dekk med dine dimensjoner er nokså lite? Det skulle overraske meg om du har flere (enn 3-4) å velge mellom.
Ja, jeg søkte på dimensjonene hos motorsykkeldekk.com og fant ETT bakdekk :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23262
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilke type dekk annbefales?

Legg inn av Bjerknez »

Jaja, da blir det lik de dekkene jeg allerede har. Har jo ikke sviktet meg dem vertfall, hehe.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hvilke type dekk annbefales?

Legg inn av Relax »

Jeg har prøvd litt forskjellig på min cruiser ..Avon Verom, Metzler 880, Bridgestone Exedra....kan ikke si at jeg merker særlig forskjell . Jeg kjører heller ikke så veldig tøft siden jeg kjører mest turkjøring 2 på....og vi "cruisere" har det jo ikke så travelt som mange andre ;)

Avon er vel kjent for å kanskje gi noen flere mil , Bridgestone gir kanskje, og bare kanskje færrest mil, men er også rimeligere. ( At dekket slites mer betyr kanskje at det er mykere,,,og mykere dekk kleber kanskje mer til asfalten? )
Så, hvilket merke jeg har tenker jeg ikke så mye over, men har funnet ut at nok lufttrykket er vesentlig for å få mer mil. Riktig trykk står selvsagt i manualen på sykkelen og på dekket.
"Do the right thing"

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Hvilke type dekk annbefales?

Legg inn av TomB »

Bjerknez skrev:
TomB skrev:Med den svingegenskapen, som er på det slagskipet ditt, så vil hele sykkelen skrape nedi, lenge før dekker slipper!

Det eneste du bør tenke på, er eventuelt om du skal kjøre mye i regn.
You're in fire!! :lol
Harru fyra meg opp? :bandana :evil

eller gitt meg sparken som sjåførlærer? :prop: :mc1
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Svar