Hvor mye lyd er passe?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av Snikendeugle »

JohnnyTh skrev:Jeg har svært begrenst tro på at lyd har en stor medvirkning til det å bli lagt merke til av andre trafikanter, untatt myke trafikanter. Skal ganske mye lyd til før jeg legger merke til en MC som kommer bakfra når jeg kjører bil og forfra har det ingen efekt. Unntaket er vel ved bykjøring. Men der og tror jeg man får mye negativ oppmerksomhet lenge før man får en større gevinst mot trafikksikkerhet.

Husker jeg satt på bryggen i Bergen en fin sommerdg, den dagen det var fint vær i Bergen. Det kom da en HD som støyet så inn i helv... at jeg ble mer og mer iritert. Tror ikke jeg var alene om det.
Sykkelen min lager nesten ikke lyd i det hele tatt og jeg synes det er deilig. Hadde tidligere en 750 med efekt potte og lyden ble plagsom etter en stund.
Sikkert bare meg som synes det er tøft med en sykkel som går noe inn i svarte uten en lyd :)
Er jo mest i bykjøring det er brukbart, ja.
Når jeg tenker høy lyd, da mener jeg ikke 10000db ved tomgang, men mulighet til å gi på litt på turtallet, nok til at andre blir oppmerksomme på at du er der.
Fungerer ihvertfall veldig bra for min del i tett trafikkkjøring og lanesplitting :) De fleste biler viker til og med litt til siden for å lage plass.
(Jeg har på ingen måte en veldig bråkete sykkel, men den har mulighet til å være bråkete, det har den, og det avhenger helt på kjørestil).
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:Jeg har svært begrenst tro på at lyd har en stor medvirkning til det å bli lagt merke til av andre trafikanter, untatt myke trafikanter. Skal ganske mye lyd til før jeg legger merke til en MC som kommer bakfra når jeg kjører bil og forfra har det ingen efekt. Unntaket er vel ved bykjøring. Men der og tror jeg man får mye negativ oppmerksomhet lenge før man får en større gevinst mot trafikksikkerhet.
Jeg er helt enig, jeg kan ikke huske at jeg noen gang har hørt en sykkel før jeg har sett den ... man sitter jo i en bil med lukkede vinduer og radioen på ... bortsett fra at jeg ved et par anledninger har skvettet/skvottet/skvattet noe så inni granskauen at jeg fort kunne forårsaket ei ulykke, så dette med økt sikkerhet kjøper ikke jeg sånn helt uten videre :sk?
Derimot fører det til at de som kjører litt "inspirert" der man er synlig blir ekstra synlig ... dette kan jo være noe å tenke på for alle de som er opptatt av motorsyklisters rennomè. Det har jo tidligere vært klaget over medias stigmatisering hver gang en mc er nevnt i en negativ sak
JohnnyTh skrev: Husker jeg satt på bryggen i Bergen en fin sommerdg, den dagen det var fint vær i Bergen. Det kom da en HD som støyet så inn i helv... at jeg ble mer og mer iritert. Tror ikke jeg var alene om det.
Tror ikke heller det, jeg satt på en av de pubene i havna i Stavanger tidligere i sommer ... og der, 5 meter fra en fullstappet uteservering, kommer det en kis og setter seg på sin HD, med raka rør.
Etter å ha startet stod han der leenge og ruset og gasset, uten noen synlig grunn ... det begynte så smått å bre seg en litt ubehagelig lynsjestemning over indre havn før han endelig dro.
Dette er nok noe jeg aldri vil bruke penger på ... jeg forstår absolutt ikke denne fasinasjonen for støy, eller neglisjering av andres støyplager.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:
Dette er nok noe jeg aldri vil bruke penger på ... jeg forstår absolutt ikke denne fasinasjonen for støy, eller neglisjering av andres støyplager.
+1 :thumleft
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av JohnnyTh »

Med så god støydemping som jeg har i bilen min og radio på, så hører jeg ikke noe sykkel før den er på siden av meg med mindre støyen er utholdelig høy. Og da har man jo somregel sett den for lenge siden. Tror de fleste sykkler med høy lyd lager mye mer iritasjon en man vinner trafikksikkerhet på det. Litt rart hvis noen som sier de har efektpotte el for å bedre trafikksikkerheten ikke kjører med kjøreklær med høy synlighets farge. (gul)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av Snikendeugle »

Det kan jo øke trafikksikkerhet, selvom man ikke kjører 101% i high-vis klær. Det er to forskjellige områder.
Så når det øker trafikksikkerhet OG høres nokså bra ut, da er det win win. : ) (Sier ikke at øredøvende HD's er god lyd i det hele tatt)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av PCP »

ega16 skrev:
JohnnyTh skrev:Jeg har svært begrenst tro på at lyd har en stor medvirkning til det å bli lagt merke til av andre trafikanter, untatt myke trafikanter. Skal ganske mye lyd til før jeg legger merke til en MC som kommer bakfra når jeg kjører bil og forfra har det ingen efekt. Unntaket er vel ved bykjøring. Men der og tror jeg man får mye negativ oppmerksomhet lenge før man får en større gevinst mot trafikksikkerhet.

Husker jeg satt på bryggen i Bergen en fin sommerdg, den dagen det var fint vær i Bergen. Det kom da en HD som støyet så inn i helv... at jeg ble mer og mer iritert. Tror ikke jeg var alene om det.
Sykkelen min lager nesten ikke lyd i det hele tatt og jeg synes det er deilig. Hadde tidligere en 750 med efekt potte og lyden ble plagsom etter en stund.
Sikkert bare meg som synes det er tøft med en sykkel som går noe inn i svarte uten en lyd :)
Du har begrenset tro? Vel jeg har bevis omtrent hver dag til og fra jobb. Hyggelige bilister som gir plass når jeg lanesplitter og kommer bak fra et par bil lengder.
Nja, men jeg syns det er litt tynt bevis. Min tro er som tidligere forklart også litt begrenset, men tror på en viss effekt om man er i dødvinkelen, eller står rett ved siden av uten å ha blitt oppdaget før.

Men jeg kjører som sagt bli til jobb i rushen, og prøver mitt beste å være en av de hyggelige du nevner. Er nok over gjennomsnittet opptatt av det siden jeg også er MC-fører, men det jeg primært bruker er speil, lydmessig går det i radio.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av ega16 »

Nå er det jo litt forskjell på lyden fra ulike motorer også da. Noen avgir mer bass enn andre. Og de som har litt peiling på lyd vet at bass frekvenser er de som er vanskeligst å dempe.

Som sagt mange hyggelige biler som gir meg plass lenge før jeg er bak dem og sykkelen min bråker ikke spesielt mye.

Har vi virkelig ikke diskutert high-viz og relfeksvester nok her? Sukk..

Og det finnes faktisk mellomting mellom HD med rakrør og Brammo MCer.
Sist redigert av ega16 den 22 sep 2013, 17:15, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av SuperMorten »

Personlig har jeg en grunn til å mislike MC-støy, som ikke har vært nevnt her enda. Som nybakt pappa, satt jeg høsten 2009 på Kaffebrenneriet på Olav Ryes plass på Grünerløkka med barnevogn hvor min 3-4 mnd gamle sønn lå å sov. En fin høstdag, så vi satt ute. Forbi kommer en idiot på MC som synes tydeligvis at det var tøft med lyd og ruser med rake rør ca en meter fra barnevogna. Ikke bare vekte han ungen i vogna, men det ga ungen en slags panikkartet tilstand. Etter dette var han livredd for motorsykkel. Han var ikke redd for min så lenge den var parkert, men med en gang jeg fant frem nøkkelen, kom panikken hans. Jeg har jobbet med han i alle årene etter, og først i år er han så trygg at han vil kjøre. Jeg har sikkert ikke nevnt det før, men dette er hovedårsaken til at jeg har vært så ivrig med å få junior med på MC..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av JohnnyTh »

ega16 skrev:
JohnnyTh skrev:Jeg har svært begrenst tro på at lyd har en stor medvirkning til det å bli lagt merke til av andre trafikanter, untatt myke trafikanter. Skal ganske mye lyd til før jeg legger merke til en MC som kommer bakfra når jeg kjører bil og forfra har det ingen efekt. Unntaket er vel ved bykjøring. Men der og tror jeg man får mye negativ oppmerksomhet lenge før man får en større gevinst mot trafikksikkerhet.

Husker jeg satt på bryggen i Bergen en fin sommerdg, den dagen det var fint vær i Bergen. Det kom da en HD som støyet så inn i helv... at jeg ble mer og mer iritert. Tror ikke jeg var alene om det.
Sykkelen min lager nesten ikke lyd i det hele tatt og jeg synes det er deilig. Hadde tidligere en 750 med efekt potte og lyden ble plagsom etter en stund.
Sikkert bare meg som synes det er tøft med en sykkel som går noe inn i svarte uten en lyd :)
Du har begrenset tro? Vel jeg har bevis omtrent hver dag til og fra jobb. Hyggelige bilister som gir plass når jeg lanesplitter og kommer bak fra et par bil lengder.
Litt rart, for min sykkel er som sagt veldig stille og jeg opplever det samme. Hyggelige bilister som legger seg ut når jeg lanesplitter. Kan de ha sett meg i speilet tro? Vil tro at hvis man skal høre noe et par billengder bak meg så skal det mye lyd til. Vil tro at mcsjøføren er døv etter ikke så veldig lenge. Hørselsskade starter jo allerede ved 80db
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av ega16 »

SuperMorten skrev:Personlig har jeg en grunn til å mislike MC-støy, som ikke har vært nevnt her enda. Som nybakt pappa, satt jeg høsten 2009 på Kaffebrenneriet på Olav Ryes plass på Grünerløkka med barnevogn hvor min 3-4 mnd gamle sønn lå å sov. En fin høstdag, så vi satt ute. Forbi kommer en idiot på MC som synes tydeligvis at det var tøft med lyd og ruser med rake rør ca en meter fra barnevogna. Ikke bare vekte han ungen i vogna, men det ga ungen en slags panikkartet tilstand. Etter dette var han livredd for motorsykkel. Han var ikke redd for min så lenge den var parkert, men med en gang jeg fant frem nøkkelen, kom panikken hans. Jeg har jobbet med han i alle årene etter, og først i år er han så trygg at han vil kjøre. Jeg har sikkert ikke nevnt det før, men dette er hovedårsaken til at jeg har vært så ivrig med å få junior med på MC..
Jeg var visst kjempe redd for tromboner når jeg var liten. Føler det virkelig har traumatisiert livet mitt!

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av ega16 »

JohnnyTh skrev:
ega16 skrev:
JohnnyTh skrev:Jeg har svært begrenst tro på at lyd har en stor medvirkning til det å bli lagt merke til av andre trafikanter, untatt myke trafikanter. Skal ganske mye lyd til før jeg legger merke til en MC som kommer bakfra når jeg kjører bil og forfra har det ingen efekt. Unntaket er vel ved bykjøring. Men der og tror jeg man får mye negativ oppmerksomhet lenge før man får en større gevinst mot trafikksikkerhet.

Husker jeg satt på bryggen i Bergen en fin sommerdg, den dagen det var fint vær i Bergen. Det kom da en HD som støyet så inn i helv... at jeg ble mer og mer iritert. Tror ikke jeg var alene om det.
Sykkelen min lager nesten ikke lyd i det hele tatt og jeg synes det er deilig. Hadde tidligere en 750 med efekt potte og lyden ble plagsom etter en stund.
Sikkert bare meg som synes det er tøft med en sykkel som går noe inn i svarte uten en lyd :)
Du har begrenset tro? Vel jeg har bevis omtrent hver dag til og fra jobb. Hyggelige bilister som gir plass når jeg lanesplitter og kommer bak fra et par bil lengder.
Litt rart, for min sykkel er som sagt veldig stille og jeg opplever det samme. Hyggelige bilister som legger seg ut når jeg lanesplitter. Kan de ha sett meg i speilet tro? Vil tro at hvis man skal høre noe et par billengder bak meg så skal det mye lyd til. Vil tro at mcsjøføren er døv etter ikke så veldig lenge. Hørselsskade starter jo allerede ved 80db
De ser nok i speilet ja, etter at de har hørt noe som kommer bak. Dette er hovedsaklig i kø hvor bilene står stille på tomgang eller kjører sakte, det gjør nok også at jeg er enda lettere å høre. Kan fint kjøre i en 30min uten ørepropper uten at ørene ringer. Skal jeg kjøre noe særlig lenger enn det bruker jeg propper.

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av LoneRider »

Artig at det ble litt diskusjon rundt dette. For min del ser problemet ut til å ha løst seg inntil videre, for da jeg ville ta ut demperen for å kjøre en tur og vurdere forskjellen var den ikke til å rikke. Jeg må ev få verkstedhjelp til å dra den ut, så det får vente til neste service.

Edit: et søk på Internett løste problemet:

http://www.ehow.com/how_12130479_remove ... ipons.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Så da får jeg kjøre uten noen dager og prøve å finne ut om jeg ses/høres bedre.
Sist redigert av LoneRider den 22 sep 2013, 19:25, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av JohnnyTh »

ega16 skrev:
JohnnyTh skrev:
ega16 skrev:
JohnnyTh skrev:Jeg har svært begrenst tro på at lyd har en stor medvirkning til det å bli lagt merke til av andre trafikanter, untatt myke trafikanter. Skal ganske mye lyd til før jeg legger merke til en MC som kommer bakfra når jeg kjører bil og forfra har det ingen efekt. Unntaket er vel ved bykjøring. Men der og tror jeg man får mye negativ oppmerksomhet lenge før man får en større gevinst mot trafikksikkerhet.

Husker jeg satt på bryggen i Bergen en fin sommerdg, den dagen det var fint vær i Bergen. Det kom da en HD som støyet så inn i helv... at jeg ble mer og mer iritert. Tror ikke jeg var alene om det.
Sykkelen min lager nesten ikke lyd i det hele tatt og jeg synes det er deilig. Hadde tidligere en 750 med efekt potte og lyden ble plagsom etter en stund.
Sikkert bare meg som synes det er tøft med en sykkel som går noe inn i svarte uten en lyd :)
Du har begrenset tro? Vel jeg har bevis omtrent hver dag til og fra jobb. Hyggelige bilister som gir plass når jeg lanesplitter og kommer bak fra et par bil lengder.
Litt rart, for min sykkel er som sagt veldig stille og jeg opplever det samme. Hyggelige bilister som legger seg ut når jeg lanesplitter. Kan de ha sett meg i speilet tro? Vil tro at hvis man skal høre noe et par billengder bak meg så skal det mye lyd til. Vil tro at mcsjøføren er døv etter ikke så veldig lenge. Hørselsskade starter jo allerede ved 80db
De ser nok i speilet ja, etter at de har hørt noe som kommer bak. Dette er hovedsaklig i kø hvor bilene står stille på tomgang eller kjører sakte, det gjør nok også at jeg er enda lettere å høre. Kan fint kjøre i en 30min uten ørepropper uten at ørene ringer. Skal jeg kjøre noe særlig lenger enn det bruker jeg propper.

Tror nok jeg kan love deg at jeg ikek hører noe som er et par bil lengder bak. Tviler og på at jeg hører en mc med fornuftig lyd selv om den ligger rett bak meg. Jeg kan med hånden på hjertet si jeg aldri har hørt en sykkel bakfra før den jeg har sett den. Med mindre jeg ikke så den før den er rett ved siden av meg.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av SuperMorten »

JohnnyTh skrev:

Tror nok jeg kan love deg at jeg ikek hører noe som er et par bil lengder bak. Tviler og på at jeg hører en mc med fornuftig lyd selv om den ligger rett bak meg. Jeg kan med hånden på hjertet si jeg aldri har hørt en sykkel bakfra før den jeg har sett den. Med mindre jeg ikke så den før den er rett ved siden av meg.
Man hører jo ikke en mc før den er foran, og da er det litt seint. Men det er jo tøft da.. :lol :yeahright
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av Snikendeugle »

Det blir jo selvfølgelig sånn om mc'en ikke lager noe form for lyd omtrent, som du nevnte at din gjør ^^


Men det er jo delte meninger selvfølgelig, så får heller andre fortsette å irritere seg over andres kjøretøyer's lyd, eller bare bli inne i lydtette rom :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar