Hvor mye lyd er passe?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av SuperMorten »

Snikendeugle skrev:Det blir jo selvfølgelig sånn om mc'en ikke lager noe form for lyd omtrent, som du nevnte at din gjør ^^
Jeg har jo aldri sittet i bil og blitt forbikjørt av meg selv.. Jeg har derimot hatt et antall biler siste 25 år, og blitt forbikjørt, men altså ikke av meg selv.
Selv om jeg kjører mc, er det ikke alltid jeg er flink nok til å følge med i speilene når jeg kjører bil, spesielt i rushtrafikken. Jeg er sikker på at de fleste som har stått i rushen med bil, vet hvordan det er når det kommer en MC med lyd som du ikke har sett. I det øyeblikket den er oppe på siden av bilen skvetter jeg til og hiver bilen til motsatt side, før jeg rekker å se i speilene, og kjører over han lydløse motorsykkelen på andre siden av meg :prop: :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av jongsanim »

Har også et elsk/hat forhold til bråkete MC'er etter at jeg fikk en datter for 11 mnd siden :)

Når det gjelder lanesplitting og lyd vil jeg påstå at det har en effekt, men antageligvis kun i gitte situasjoner. Var veldig ofte jeg lå bak 2 biler som lå tett i Operatunnelen og måtte ruse motoren før de reagerte. Veldig mange som ikke tenker på å se bakover i speilet ved bilkjøring, og enda mindre i stillestående kø. Savnet litt mer lyd da, på min CBF1000S..

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av jhn »

ega16 skrev:
SuperMorten skrev:Personlig har jeg en grunn til å mislike MC-støy, som ikke har vært nevnt her enda. Som nybakt pappa, satt jeg høsten 2009 på Kaffebrenneriet på Olav Ryes plass på Grünerløkka med barnevogn hvor min 3-4 mnd gamle sønn lå å sov. En fin høstdag, så vi satt ute. Forbi kommer en idiot på MC som synes tydeligvis at det var tøft med lyd og ruser med rake rør ca en meter fra barnevogna. Ikke bare vekte han ungen i vogna, men det ga ungen en slags panikkartet tilstand. Etter dette var han livredd for motorsykkel. Han var ikke redd for min så lenge den var parkert, men med en gang jeg fant frem nøkkelen, kom panikken hans. Jeg har jobbet med han i alle årene etter, og først i år er han så trygg at han vil kjøre. Jeg har sikkert ikke nevnt det før, men dette er hovedårsaken til at jeg har vært så ivrig med å få junior med på MC..
Jeg var visst kjempe redd for tromboner når jeg var liten. Føler det virkelig har traumatisiert livet mitt!
Et godt eksempel på hvorfor det er regler omkring dette med støy ... i tillegg til rene hørselplager.
Man forlanger vindstille førermiljø, bedre og bedre ørepropper ... med/uten lyd, og med/uten aktiv støydemping for å i det hele tatt kunne bruke sykkelen sammen med effektpottene uten å ødelegge hørselen. Men uten å ta hensyn til omverden.
Det er ganske mange som har store plager pga unødig støy.
Men jeg har en følelse av å ha bannet i kirka nå ... dette er visst hensyn det blandt motorsyklister er helt ok å ikke ta ... det er faktisk så ok at både lensmann og prest står åpent frem i div forum og forteller hvilke potter de har og hvordan de låter på forskjellige turtall, og har ingen betenkeligheter med å gi sine anbefalinger om hvordan man best mulig kan bryte loven.
Men med en helt guddommelig lyd selvfølgelig.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av ega16 »

SuperMorten skrev:
Snikendeugle skrev:Det blir jo selvfølgelig sånn om mc'en ikke lager noe form for lyd omtrent, som du nevnte at din gjør ^^
Jeg har jo aldri sittet i bil og blitt forbikjørt av meg selv.. Jeg har derimot hatt et antall biler siste 25 år, og blitt forbikjørt, men altså ikke av meg selv.
Selv om jeg kjører mc, er det ikke alltid jeg er flink nok til å følge med i speilene når jeg kjører bil, spesielt i rushtrafikken. Jeg er sikker på at de fleste som har stått i rushen med bil, vet hvordan det er når det kommer en MC med lyd som du ikke har sett. I det øyeblikket den er oppe på siden av bilen skvetter jeg til og hiver bilen til motsatt side, før jeg rekker å se i speilene, og kjører over han lydløse motorsykkelen på andre siden av meg :prop: :knegg
Kan ihvertfall huske minst en gang passasjerer i biler forran meg har snudd seg når jeg har kommet bak dem.

Her kan du høre sykkelen min. Og som du hører i videoen er det ikke bare bakfra man hører den.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=f4gPz4m-3Xs[/video]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av jhn »

ega16 skrev:
SuperMorten skrev:
Snikendeugle skrev:Det blir jo selvfølgelig sånn om mc'en ikke lager noe form for lyd omtrent, som du nevnte at din gjør ^^
Jeg har jo aldri sittet i bil og blitt forbikjørt av meg selv.. Jeg har derimot hatt et antall biler siste 25 år, og blitt forbikjørt, men altså ikke av meg selv.
Selv om jeg kjører mc, er det ikke alltid jeg er flink nok til å følge med i speilene når jeg kjører bil, spesielt i rushtrafikken. Jeg er sikker på at de fleste som har stått i rushen med bil, vet hvordan det er når det kommer en MC med lyd som du ikke har sett. I det øyeblikket den er oppe på siden av bilen skvetter jeg til og hiver bilen til motsatt side, før jeg rekker å se i speilene, og kjører over han lydløse motorsykkelen på andre siden av meg :prop: :knegg
Kan ihvertfall huske minst en gang passasjerer i biler forran meg har snudd seg når jeg har kommet bak dem.

Her kan du høre sykkelen min. Og som du hører i videoen er det ikke bare bakfra man hører den.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=f4gPz4m-3Xs[/video]
Kanskje sjåføren hadde sett deg i speilet, og sa til passasjerene: "se den rare sykkelen, og hør den fislelyden" :terge

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av PCP »

ega16 skrev:Nå er det jo litt forskjell på lyden fra ulike motorer også da. Noen avgir mer bass enn andre. Og de som har litt peiling på lyd vet at bass frekvenser er de som er vanskeligst å dempe.

Som sagt mange hyggelige biler som gir meg plass lenge før jeg er bak dem og sykkelen min bråker ikke spesielt mye.
Joda, det er forskjellige lydbilder, frekvenser, og volumer, og det er også store forskjeller på demping i en bil. Noen har feks dører/tak/bakskjermer av mer eller mindre helt udempede tynne plater og tynt plasttrekk innenfor, andre har tykke (eller doble plater) dempet med store/tykke/tunge bitumen-plater, skumfylling, og tykke polstrede trekk utenpå der.

Min bil er relativt godt dempet, men ikke noe ekstremt. Jeg forstår bare ikke hvorfor du er så sikker på at bilene flere billengder foran ikke har sett deg, men hørt deg? Min erfaring er at dette er noe som skjer helt unntaksvis, da står du typisk ca ved min bakskjerm og murrer. Prøver jo som sagt å respondere før den tid med flittig speilbruk, men det glipper dessverre av og til (det er jo så forbanna mange av dere, og ikke godt å vite hvilken side dere vil forbi på :P :p )

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av ega16 »

jhn skrev:
ega16 skrev:
SuperMorten skrev:
Snikendeugle skrev:Det blir jo selvfølgelig sånn om mc'en ikke lager noe form for lyd omtrent, som du nevnte at din gjør ^^
Jeg har jo aldri sittet i bil og blitt forbikjørt av meg selv.. Jeg har derimot hatt et antall biler siste 25 år, og blitt forbikjørt, men altså ikke av meg selv.
Selv om jeg kjører mc, er det ikke alltid jeg er flink nok til å følge med i speilene når jeg kjører bil, spesielt i rushtrafikken. Jeg er sikker på at de fleste som har stått i rushen med bil, vet hvordan det er når det kommer en MC med lyd som du ikke har sett. I det øyeblikket den er oppe på siden av bilen skvetter jeg til og hiver bilen til motsatt side, før jeg rekker å se i speilene, og kjører over han lydløse motorsykkelen på andre siden av meg :prop: :knegg
Kan ihvertfall huske minst en gang passasjerer i biler forran meg har snudd seg når jeg har kommet bak dem.

Her kan du høre sykkelen min. Og som du hører i videoen er det ikke bare bakfra man hører den.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=f4gPz4m-3Xs[/video]
Kanskje sjåføren hadde sett deg i speilet, og sa til passasjerene: "se den rare sykkelen, og hør den fislelyden" :terge
Helt sikkert :)

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av ega16 »

PCP skrev:
ega16 skrev:Nå er det jo litt forskjell på lyden fra ulike motorer også da. Noen avgir mer bass enn andre. Og de som har litt peiling på lyd vet at bass frekvenser er de som er vanskeligst å dempe.

Som sagt mange hyggelige biler som gir meg plass lenge før jeg er bak dem og sykkelen min bråker ikke spesielt mye.
Joda, det er forskjellige lydbilder, frekvenser, og volumer, og det er også store forskjeller på demping i en bil. Noen har feks dører/tak/bakskjermer av mer eller mindre helt udempede tynne plater og tynt plasttrekk innenfor, andre har tykke (eller doble plater) dempet med store/tykke/tunge bitumen-plater, skumfylling, og tykke polstrede trekk utenpå der.

Min bil er relativt godt dempet, men ikke noe ekstremt. Jeg forstår bare ikke hvorfor du er så sikker på at bilene flere billengder foran ikke har sett deg, men hørt deg? Min erfaring er at dette er noe som skjer helt unntaksvis, da står du typisk ca ved min bakskjerm og murrer. Prøver jo som sagt å respondere før den tid med flittig speilbruk, men det glipper dessverre av og til (det er jo så forbanna mange av dere, og ikke godt å vite hvilken side dere vil forbi på :P :p )
Nei kan jo ikke si det med 100% sikkerhet, men vil tro de fleste bilister ikke er så flinke til å se i speilene sånn uten videre når de står og stamper i kø. Og som jeg nevnte har jeg også sett passasjerer som har snudd seg når jeg har ligget bak dem.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av SuperMorten »

jongsanim skrev:Har også et elsk/hat forhold til bråkete MC'er etter at jeg fikk en datter for 11 mnd siden :)

Når det gjelder lanesplitting og lyd vil jeg påstå at det har en effekt, men antageligvis kun i gitte situasjoner. Var veldig ofte jeg lå bak 2 biler som lå tett i Operatunnelen og måtte ruse motoren før de reagerte. Veldig mange som ikke tenker på å se bakover i speilet ved bilkjøring, og enda mindre i stillestående kø. Savnet litt mer lyd da, på min CBF1000S..
I tunnel blir jo saken en helt annen. Der hører man brølet over lange avstander, men umulig å si hvor det kommer i fra ..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av Snikendeugle »

jhn skrev: Et godt eksempel på hvorfor det er regler omkring dette med støy ... i tillegg til rene hørselplager.
Man forlanger vindstille førermiljø, bedre og bedre ørepropper ... med/uten lyd, og med/uten aktiv støydemping for å i det hele tatt kunne bruke sykkelen sammen med effektpottene uten å ødelegge hørselen. Men uten å ta hensyn til omverden.
Det er ganske mange som har store plager pga unødig støy.
Men jeg har en følelse av å ha bannet i kirka nå ... dette er visst hensyn det blandt motorsyklister er helt ok å ikke ta ... det er faktisk så ok at både lensmann og prest står åpent frem i div forum og forteller hvilke potter de har og hvordan de låter på forskjellige turtall, og har ingen betenkeligheter med å gi sine anbefalinger om hvordan man best mulig kan bryte loven.
Men med en helt guddommelig lyd selvfølgelig.
Ja, livet er helt forferdelig :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av ega16 »

Snikendeugle skrev:
jhn skrev: Et godt eksempel på hvorfor det er regler omkring dette med støy ... i tillegg til rene hørselplager.
Man forlanger vindstille førermiljø, bedre og bedre ørepropper ... med/uten lyd, og med/uten aktiv støydemping for å i det hele tatt kunne bruke sykkelen sammen med effektpottene uten å ødelegge hørselen. Men uten å ta hensyn til omverden.
Det er ganske mange som har store plager pga unødig støy.
Men jeg har en følelse av å ha bannet i kirka nå ... dette er visst hensyn det blandt motorsyklister er helt ok å ikke ta ... det er faktisk så ok at både lensmann og prest står åpent frem i div forum og forteller hvilke potter de har og hvordan de låter på forskjellige turtall, og har ingen betenkeligheter med å gi sine anbefalinger om hvordan man best mulig kan bryte loven.
Men med en helt guddommelig lyd selvfølgelig.
Ja, livet er helt forferdelig :)
Ja morsomt å bo på Nordkapp og klage over støy :) Jeg bor i en gate som hadde 11 tusen passeringer i døgnet når de målte i 2009 (og er nok enda mer nå). Er det noen som burde være irritert over MC støy så burde det være meg, jeg hopper derimot til vinduet hvergang jeg hører noe kommer buldrene i nysgjerrighet.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av Bringisen »

Jeg har aldri synes at mye lyd er bra. Jeg ser mange bestiller BMWene sine også med annet anlegg fordi lyden er for mager.
For meg er originallyden mer enn nok , men det er nok fordi jeg liker å ha det behagelig på tur.
Når det er sagt så har jeg full forståelse for dem som liker mye lyd, sikkert en tilfredstillelse det også. De fleste av oss kjører vel MC for å bli tilfredsstilt ( ja ikke seksuelt da :-k )
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av jhn »

ega16 skrev:
Snikendeugle skrev:
jhn skrev: Et godt eksempel på hvorfor det er regler omkring dette med støy ... i tillegg til rene hørselplager.
Man forlanger vindstille førermiljø, bedre og bedre ørepropper ... med/uten lyd, og med/uten aktiv støydemping for å i det hele tatt kunne bruke sykkelen sammen med effektpottene uten å ødelegge hørselen. Men uten å ta hensyn til omverden.
Det er ganske mange som har store plager pga unødig støy.
Men jeg har en følelse av å ha bannet i kirka nå ... dette er visst hensyn det blandt motorsyklister er helt ok å ikke ta ... det er faktisk så ok at både lensmann og prest står åpent frem i div forum og forteller hvilke potter de har og hvordan de låter på forskjellige turtall, og har ingen betenkeligheter med å gi sine anbefalinger om hvordan man best mulig kan bryte loven.
Men med en helt guddommelig lyd selvfølgelig.
Ja, livet er helt forferdelig :)
Ja morsomt å bo på Nordkapp og klage over støy :) Jeg bor i en gate som hadde 11 tusen passeringer i døgnet når de målte i 2009 (og er nok enda mer nå). Er det noen som burde være irritert over MC støy så burde det være meg, jeg hopper derimot til vinduet hvergang jeg hører noe kommer buldrene i nysgjerrighet.
Støy og breddegrader har ikke noen selvfølgelig sammenheng, 93dB er 93dB uavhengig av hvor du måtte måle det ... når det er sagt, jeg har ikke klaget på støy. Støy plager ikke meg nevneverdig, men jeg vet, og det burde du også vite, at flere hundre tusener har reelle plager av støy. I tillegg synes enda flere at det er ubehagelig. Merkelig nok er det også ganske mange som elsker støy, og til og med er villige til å betale for ekstra støy, men da må man selvfølgelig kjøpe så gode ørepropper som mulig.
Jeg prøver så godt jeg kan å overse støy, det går ganske bra.
Enkelte politifolk og andre som vi er vant til å se på som lovlydige og hensynsfulle mennesker proklamerer høyt og tydelig for offentligheten at de regelmessig bryter flere lover og regler, og oppfordrer og gir gode råd til andre som ønsker å gjøre det samme.
Så en gang til bare for å klargjøre ... Jeg har ikke klaget på støy, den plager meg ikke mye, men jeg har påpekt disse litt "merkelige" forholdene omkring bruk av effektpotte.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av mortenolb »

Hva slags anlegg har du? Jeg har LeoVince med DB-killer, og jeg synes det er passe med lyd. Har ikke prøvd å ta ut killeren, men har vurdert det bare for å sjekke.

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av LoneRider »

mortenolb skrev:Hva slags anlegg har du? Jeg har LeoVince med DB-killer, og jeg synes det er passe med lyd. Har ikke prøvd å ta ut killeren, men har vurdert det bare for å sjekke.
Anlegget heter Yoshimura TRC. For egen del er det mer enn nok lyd med demper, men hvis mer lyd kan forhindre at jeg blir oppdaget av en 'blind' bilist er det jo verdt det.

Svar