Hvor mye lyd er passe?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av mortenolb »

LoneRider skrev:
mortenolb skrev:Hva slags anlegg har du? Jeg har LeoVince med DB-killer, og jeg synes det er passe med lyd. Har ikke prøvd å ta ut killeren, men har vurdert det bare for å sjekke.
Anlegget heter Yoshimura TRC. For egen del er det mer enn nok lyd med demper, men hvis mer lyd kan forhindre at jeg blir oppdaget av en 'blind' bilist er det jo verdt det.
Mja, hvis man kjører mye i trafikk så kan det nok hjelpe. Jeg har ikke følt meg usett, men så kjører jeg ikke så mye i trafikk. En annen ting er jo at uten db-killer lager den sikkert mer lyd enn det som er godkjent i vognkortet?

Har lyst til å høre sykkelen med yoshi-anlegget da. Har hatt litt lyst til å teste noe annet på min.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av Kawagutten »

Har noen en sykkel med fri eksos er det som regel for mye støy og det er ikke fint å høre på.Har aldri hørt om at noen har fått hørsel skader av eksos lyd før men derimot er det mange som har fått det pga vindsus i f.eks en dårlig hjelm.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av LoneRider »

mortenolb skrev:
LoneRider skrev:
mortenolb skrev:Hva slags anlegg har du? Jeg har LeoVince med DB-killer, og jeg synes det er passe med lyd. Har ikke prøvd å ta ut killeren, men har vurdert det bare for å sjekke.
Anlegget heter Yoshimura TRC. For egen del er det mer enn nok lyd med demper, men hvis mer lyd kan forhindre at jeg blir oppdaget av en 'blind' bilist er det jo verdt det.
Mja, hvis man kjører mye i trafikk så kan det nok hjelpe. Jeg har ikke følt meg usett, men så kjører jeg ikke så mye i trafikk. En annen ting er jo at uten db-killer lager den sikkert mer lyd enn det som er godkjent i vognkortet?

Har lyst til å høre sykkelen med yoshi-anlegget da. Har hatt litt lyst til å teste noe annet på min.
Så ikke at du har samme sykkel :) Vi bor jo ikke langt fra hverandre, så det kan sikkert ordnes. Send en pm så avtaler vi et eller annet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av Bjerknez »

SuperMorten skrev:
Bjerknez skrev:Hvor mye desibel det er vet jeg ikke, men det er høyt nok til at jeg ser hårlyggene til naboene dukke opp bak vinduene som perler på en snor når jeg passerer :prop: :twisted

[video]https://www.youtube.com/watch?v=CLfEXwwnQrg[/video]

Naboens bråker noe tilsvarende. Det er sånn at kaffen min vibrerer i koppen når han starter opp.. Og da må jeg jo se ut.. :knegg
Jeg vet ikke akkurat om det sjøer i kaffekoppene bortover, men lyden er jaggu meg høy nok til at det virkelig høres :)
Jeg forstår ikke hvorfor Yamaha leverer denne sykkelen med den orginale potten og den tafatte lyden den gir. Jeg gleder meg allerede som en liten drittunge til jeg skal kjøre en vestlandstur til neste sommer! Baremeg, helt alene på sykkelen buldrende oppover romsdalen :)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7000
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av Jompa »

LoneRider skrev:Satte på demper som fulgte med sykkelen, og nå hører jeg knapt motoren når jeg kjører. Syns den var litt vel høylytt tidligere, selv om det er ingenting sammenlignet med Harley/Ducati med effektanlegg. Men en bekjent mener at mye lyd er bra, fordi det øker sjansen for at man blir sett (hørt) av andre trafikanter. Hva mener forumet?
Det må isåfall være fotgjengere og syklister som kan oppdage deg tidligere.
Sjøl har jeg flere ganger opplevd å ha brannbil og ambulanser omtrent i ræva uten å høre dem.
Selv uten høyt volum på radioen.
Og når en sykkel brøler opp på venstresida av bilen, glor jeg mot himmelen for å se hvor helikoptret blir av....... jo, mere lyd øker nok sikkerheten............
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av ejs »

:mk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev:
LoneRider skrev:Satte på demper som fulgte med sykkelen, og nå hører jeg knapt motoren når jeg kjører. Syns den var litt vel høylytt tidligere, selv om det er ingenting sammenlignet med Harley/Ducati med effektanlegg. Men en bekjent mener at mye lyd er bra, fordi det øker sjansen for at man blir sett (hørt) av andre trafikanter. Hva mener forumet?
Det må isåfall være fotgjengere og syklister som kan oppdage deg tidligere.
Sjøl har jeg flere ganger opplevd å ha brannbil og ambulanser omtrent i ræva uten å høre dem.
Selv uten høyt volum på radioen.
Og når en sykkel brøler opp på venstresida av bilen, glor jeg mot himmelen for å se hvor helikoptret blir av....... jo, mere lyd øker nok sikkerheten............
Får vel synse litt jeg også da, etter 20 år bak rattet både privat og i jobbsammenheng.

At man legger fortere merke til en sykkel som bråker bør være ganske opplagt (altså når den kommer bakfra og man i utgangspunktet ikke ser den), men jeg har også fått hjertet i halsen når en buldrende cruiser kjører forbi meg bakfra sommerstid mens jeg har vinduet åpent og gir full gass rett ved vinduet. Også i tunneler har jeg flere ganger ubevist rykket i rattet når en bråkete sykkel sniker seg opp på siden min og gir jernet rett ved siden av meg. En gang skavtt jeg så ille at jeg måtte stoppe lenger bort for å roe meg ned.

Så at man blir oppmerksom på en bråkete sykkel fortere enn en stillegående sykkel bør være opplagt. Men hvis støyen blir missbrukt så kan det fort slå motsatt vei og faktisk skape livsfarlige situasjoner.

Når dte gjelder brannbil/sykebil/politibil med sirener påslått så kan jeg med hånden på hjertet si at jeg ALLTID har hørt dem, selv med radio/CD-spilleren middels høyt på. Selv med lyden veldig høyt på så hører jeg i noen tillfeller sirenene og i vertfall såpass at jeg kan skru ned lyden for å gjøre meg mer oppmerksom på hvor dem kommer fra slik at jeg får anpasset kjøringen. (Som tatt ut fra trafikkboka, og litt klisje, men det stemmer i mitt tillfelle).

Konklusjonen min er at isolert sett så gir mer lyd økt sikkerhet, men mange motorsyklister tror jeg misbruker dette og "tøffer" seg litt, vel vitende om at noen blir skremt, og da slår det jo motsatt vei. Kom ikke å fortell meg at motorsyklister kjøper støyende potter for å øke sikkerheten i trafikken. Et flott argumentasjon i diskusjoner, men vær så snill og spar meg :lol

Nå er det ikke noe bedre disse plastrakettene som nermer seg 14.000rpm en meter fra bilvinduet ditt. Støyen er er akkurat like ille, men av en annen karrakter. En plastrakatt er ofte mindre enn en såkalt cruiser og kommer den bakfra elle rett forfra så hjelper det også lite om 90% av dem har de mest imponerende neonfargene man kan tenke seg.

Cruisere er vel stort sett mer layd back og uten at jeg har noe statistikk å vise til (har ikke en gang giddet og lete) så vil jeg tippe at førere av plastraketter er høyere opp på statistikken hva ulykker anngår ?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av Bjerknez »

ejs skrev::mk
Man får jo slike apper til mobiler for tiden som kan måle decibelnivået, men hvordan skal disse plasseres i forhold til støykilden for at målingen skal bli riktig?

Fikk lyst til å prøve i morgen... :)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av Kawagutten »

Tror at de ved banekjøring måler db på 3 eller 5 tusen omdreininger rett ved siden av sykkelen og godtar 102db ellers så kan du måle som du vil for egen erfaring og la oss høre hvor mye du har :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av Bjerknez »

Tenkte mer på hvordan dette måles av biltilsynet jeg da, slik at man kan gjøre en liten uhøytidelig test selv med en mobil app, slik at man får en indikasjon på hvor i løypa man ligger.
Men støyen i seg selv kommer jo ofte i annen rekke da det er mangel på katalysator som ofte gjør at man må bytte tilbake potte og ikke støyen i seg selv. Så sant ikke støyen er helt hinnsides da så klart.

Var på Høk i Østfold her om dagen på treff å der skvatt samtlige personer til når en dude fyrte opp sin HD, vel vitende om at han skremte hele "personalet" på stedet, også de mest hardbarkede bikers. Rett og slett den desidert høyeste og mest voldsomme lyden jeg har hørt så langt av en MC. Denne var i overkant og så mye at det ble helt unaturlig og rart i mine øyne.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av RuneMC »

Lydmålerne du får på mobil er avhengige av hvor god/dårlig mikrofon det er... som regel ikke bra og mikrofoner på mobil kan også være optimalisert for tale...
Se etter SPL (Sound Pressure Level)-meter som kan måle dBA (decibel A-weighted - et snitt slik menneskelig hørsel oppfatter lydtrykk) eller RTA (Real Time Analyzer) med samme type funksjonalitet. Lastet forøvrig ned en RTA app på mobilen - så ikke så veldig nøyaktig og den brukte batteri så jeg omtrent kunne se batteristolpen gå nedover. Trodde jeg hadde slått den helt av igår men tydeligvis ikke for idag morges var mobilen svart. Avinstallerte den...

Måleposisjon er vel en halvmeter opp og til siden for utgangen av eksosen og det skal måles på turtall som er halvparten av maks eller noe sånt. På min vil det si turtall rundt 4000 (står i vognkortet).

Jeg kjører helt standard potte på min. Med ørepropper er det bortkastet med noe annet. Får sikkert litt større oppmerksomhet ved lanesplitting som nevnt, men ser flere fordeler ved ikke for høy lyd. (Skremmer ikke hester langs veien og taper ikke "goodwill" fra resten av befolkningen). På høyt turtall så lager min nok lyd ved forbikjøring - det har jeg merket på reaksjonen hos bilistene :-)

BMW og sikkert flere merker har i senere år kommet med eksosanlegg som måler greit i forhold til standard-testene, men hvor ekstra spjeld åpnes litt høyere opp i turtallet for å gi ekstra lyd. Det vil jeg mene er en god løsning, som også gjør at en kan putre igjennom boligstrøk med barnefamilier en sen kveld - uten å produsere mange nye motstandere av MC...

Miljø-alibiet til MC sliter jo også litt når man bytter ut prima katalysator-anlegg fra fabrikk med "fri eksos"...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av hakhap »

For min del er rake rør ikke en god lyd som så mange HD har, det blir bare før bråkete.

Eks er nå alle disse HD skal kjøre fra Tyrigrava, det gjør slett før vondt i ørene.

Men det er noe sted mellom original symaskin lyd og fri blås som er god sonen for mc lyd synes jeg.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av PCP »

Bringisen skrev: For meg er originallyden mer enn nok , men det er nok fordi jeg liker å ha det behagelig på tur.

Når det er sagt så har jeg full forståelse for dem som liker mye lyd, sikkert en tilfredstillelse det også. De fleste av oss kjører vel MC for å bli tilfredsstilt ( ja ikke seksuelt da :-k )
Ja, jeg må innrømme at jeg av og til tar ut øreproppen fordi jeg rett og slett liker å høre kombinasjonen av høylytt mjauing fra kamdrev og eksoslyden, spesielt i nedre halvdel av turtall-skalaen. Bruker ørepropp ene og alene for å dempe vindstøy, og DB-killer'n jeg har bestilt er som nevnt for å skåne omgivelsene, samt unngå negativ oppmerksomhet.

Samtidig ville jeg ikke selv kjøpt noe "effektanlegg". Det sto mellom å ikke få med original-potte, eller å gå videre og finne en annen sykkel. Anså det som litt negativt, men ikke som en dealbreaker, jeg skulle ha VFR, og jeg skulle ha det NÅ! :P :p Hører forsåvidt med til historien at jeg hadde svært nedsatt hørsel på begge ører da jeg handlet, så den bråker litt mer enn jeg trodde før øre-operasjonen, skulle det vise seg...


Uansett, er nok som du nevner mange som får betydelig tilfredsstillelse av lyden.
Fant et litt artig (i alle fall hvis man er litt nørd :mk ) eksempel på det her, med en som går ganske grundig til verks med musikk-noter, motor-modeller, og lydgeneratorer, for å forklare den helt spesielle lyden i en VFR V4-motor... :roll :lol

[video]http://www.youtube.com/watch?v=MwEbwKBic6w[/video]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av Bjerknez »

Haha,,, ja geeks finner man vist over alt :skriver

Svar