Spørsmål om service og priser
- Bjerknez
- Innlegg: 24579
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Spørsmål om service og priser
Jeg forhørte meg litt med forhandler her om dagen vedrørende hva service etc. koster og når dette bør tas på min Yamaha XVS 1300 2012mod. som har gått 6400km.
Jeg fikk beskjed om at dem anbefalte oljeskift nå FØR motorsykkelen ble satt bort til kr. 2.000,- samt en 10.000 service til sommeren som kostet 3.000,- Altså 5.000,- til sammen.
Så spurte jeg om jeg kunne vente med all service til sommeren og ta 10.000 servic'en på våren til 3.000,- som også medbefatter oljeskift. Det kunne jeg gjøre men det var ikke anbefalt...
Jeg sparer jo 2.000,- på å gjøre det slik og det er akkurat den summen et nytt dekk med montering koster også.
Er det så farlig om sykkelen blir stående over vinteren med nåværende olje?
Jeg fikk beskjed om at dem anbefalte oljeskift nå FØR motorsykkelen ble satt bort til kr. 2.000,- samt en 10.000 service til sommeren som kostet 3.000,- Altså 5.000,- til sammen.
Så spurte jeg om jeg kunne vente med all service til sommeren og ta 10.000 servic'en på våren til 3.000,- som også medbefatter oljeskift. Det kunne jeg gjøre men det var ikke anbefalt...
Jeg sparer jo 2.000,- på å gjøre det slik og det er akkurat den summen et nytt dekk med montering koster også.
Er det så farlig om sykkelen blir stående over vinteren med nåværende olje?
Re: Spørsmål om service og priser
Nei, det er ikke så farlig. Gjør det med min.
Er den veldig gammel og grumsete, kanskje... men gjør det isåfall selv - og det koster (for min) ca 300 for oljen (2,7L) og 170 for filter (filter på min byttes ikke hver gang men hver 3.dje gang)
Skal du gjøre det selv så invester i en spilloljedunk - mye enklere/rensligere å samle opp i den og helle over på brukte spylevæske kanner som leveres på miljøstasjon (enn å surre med åpne baljer eller dunker som er klippet opp på siden osv...)
(Ja, også momentnøkkel blir en engangsinvestering i starten, oljepluggen skal ikke dras til for hardt, da snakker vi ødelagte gjenger som er dyrt...)
Er den veldig gammel og grumsete, kanskje... men gjør det isåfall selv - og det koster (for min) ca 300 for oljen (2,7L) og 170 for filter (filter på min byttes ikke hver gang men hver 3.dje gang)
Skal du gjøre det selv så invester i en spilloljedunk - mye enklere/rensligere å samle opp i den og helle over på brukte spylevæske kanner som leveres på miljøstasjon (enn å surre med åpne baljer eller dunker som er klippet opp på siden osv...)
(Ja, også momentnøkkel blir en engangsinvestering i starten, oljepluggen skal ikke dras til for hardt, da snakker vi ødelagte gjenger som er dyrt...)
Sist redigert av RuneMC den 25 sep 2013, 21:38, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Spørsmål om service og priser
Kan evt skifte olje selv? Finnes hvertfall bra videoer for XVS950, regner med at det er relativt likt 1300?
Aner ikke kostnaden der, men det virker som en relativt enkel jobb :)
Aner ikke kostnaden der, men det virker som en relativt enkel jobb :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24579
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Spørsmål om service og priser
Ok, da venter jeg til våren og tar 10.000 servicen når jeg "pakker" den ut som koster 3.000,- :)
Noen som kan linke til en videofor hvordan man skifter olje på XVS 1300 2012mod. samt filterskifte etc.?
Noen som kan linke til en videofor hvordan man skifter olje på XVS 1300 2012mod. samt filterskifte etc.?
Re: Spørsmål om service og priser
Søk på oil change vstar på youtube.
Fant en her (for 1100 hvis de er like ?)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=MLAP4Mqz7cI[/video][video]http://www.youtube.com/watch?v=H-woHeu6ieo[/video]
OK, hvis det er samme patent på oljefilter på 1300'n din så er det vel kanskje rimelig med 2000 for olje + filterbytte - må av med hele eksos-systemet for å bytte filter
Da er det jo også lurt som gjøres i videoen her å ikke kjøre MC'n varm først (for da blir jo eksosanlegget for varmt til å jobbe med) men å la MC'n gå på tomgang etter at eksosen er av (hensikten er at oljen i MC'n skal bli varm og dermed renne lett ut, før ny fylles på)
Fant en her (for 1100 hvis de er like ?)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=MLAP4Mqz7cI[/video][video]http://www.youtube.com/watch?v=H-woHeu6ieo[/video]
OK, hvis det er samme patent på oljefilter på 1300'n din så er det vel kanskje rimelig med 2000 for olje + filterbytte - må av med hele eksos-systemet for å bytte filter

Da er det jo også lurt som gjøres i videoen her å ikke kjøre MC'n varm først (for da blir jo eksosanlegget for varmt til å jobbe med) men å la MC'n gå på tomgang etter at eksosen er av (hensikten er at oljen i MC'n skal bli varm og dermed renne lett ut, før ny fylles på)
Sist redigert av RuneMC den 26 sep 2013, 00:23, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Spørsmål om service og priser
Det meste av dagligdags vedlikehold står somregel også godt forklart i brukermanualene :)
RuneMC: hmmm, en kan da isåfall kjøre sykkelen varm, og så spyle eskosen med vannslange så den blir kald nok til å jobbes med
RuneMC: hmmm, en kan da isåfall kjøre sykkelen varm, og så spyle eskosen med vannslange så den blir kald nok til å jobbes med
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Spørsmål om service og priser
Ja, tenkte jeg ikke på - praktisk tipsSnikendeugle skrev:Det meste av dagligdags vedlikehold står somregel også godt forklart i brukermanualene :)
RuneMC: hmmm, en kan da isåfall kjøre sykkelen varm, og så spyle eskosen med vannslange så den blir kald nok til å jobbes med

Ad manualen til Yamaha så jeg den omtalt i en annen video - der stod det visst bare oljetype og intervall men ingen guide for selve oljeskift/oljefilterskift (underforstått at Yamaha vil at en skal ta det på verksted).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Bjerknez
- Innlegg: 24579
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Spørsmål om service og priser
Takker for svar folkens :)
Men se nå at jeg feks. klarte å få til oljeskift og filterbytte selv...
Man får vel ikke noe stempel i boka av den grunn og det er vel litt av poenget med tanke på gjennkjøpsverdi hvor dokumentert vedlikehold er et pluss etc.?
Service indikator (hvis det finnes) må vel også nullstilles?
Men se nå at jeg feks. klarte å få til oljeskift og filterbytte selv...
Man får vel ikke noe stempel i boka av den grunn og det er vel litt av poenget med tanke på gjennkjøpsverdi hvor dokumentert vedlikehold er et pluss etc.?
Service indikator (hvis det finnes) må vel også nullstilles?
- Bjerknez
- Innlegg: 24579
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Spørsmål om service og priser
Har sjekket manualen for XVS 1300 som jeg fant på Yamaha sine sider og det ser ut til at jeg slipper å fjerne eksosanlegget for å bytte filter. Men jeg trenger dog en oljefiltertang med moment, men dette fåsvel sikkert kjøpt mange steder kanskje?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Spørsmål om service og priser
Jeg ville anbefalt å skifte olje og filter før vinterlagring. Ikke sikkert at det er nødvendig, men koster så lite at jeg lurer litt på hvorfor man skal ta sjansen. Jeg har alltid gjort det og gjør det selv.
En slik oljefilter dippedutt får du tak i og koster ikke mye. Fåes hos forhandler eller f.eks hos NippyNormann i England. Han sender raskt og uten engelsk moms, sender som brev og da går den ofte gjennom tollen uten Norsk moms. Men ikke alltid tollerne sover like godt da
En slik oljefilter dippedutt får du tak i og koster ikke mye. Fåes hos forhandler eller f.eks hos NippyNormann i England. Han sender raskt og uten engelsk moms, sender som brev og da går den ofte gjennom tollen uten Norsk moms. Men ikke alltid tollerne sover like godt da

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bjerknez
- Innlegg: 24579
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Spørsmål om service og priser
Det er sant at det ikke koster all verden (hvis man gjør det selv) men det er det jeg nå prøver å finne ut hvordan gjøres :)
I følge instruksjonsboken så står det feks. bare at jeg skal bruke Yamalube olje og at jeg kan velge viskositet ut fra behov...
Så hvilken viskositet trenger jeg og hvor får jeg kjøpt Yamalube olje?
Kan ikke se at de stedene jeg har vert har hatt Yamalube.... men kan jo være jeg tar feil...
I følge instruksjonsboken så står det feks. bare at jeg skal bruke Yamalube olje og at jeg kan velge viskositet ut fra behov...
Så hvilken viskositet trenger jeg og hvor får jeg kjøpt Yamalube olje?
Kan ikke se at de stedene jeg har vert har hatt Yamalube.... men kan jo være jeg tar feil...
Re: Spørsmål om service og priser
Fullsyntetisk motorolje for japanske MC burde være safe (JASO MA2 skal stå på etiketten).
Viskositet vet jeg ikke i og med at det er cruiser. De fleste vanlige (R og Touring) bruker 10w-40 viskositet.
Bor man et veldig varmt sted som Arizona har jeg sett 20w-50 brukt.
Viskositet vet jeg ikke i og med at det er cruiser. De fleste vanlige (R og Touring) bruker 10w-40 viskositet.
Bor man et veldig varmt sted som Arizona har jeg sett 20w-50 brukt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Spørsmål om service og priser
Yamalube får du hos en Yamaha forhandler. Sykkelen din har jo vært inne på førstegangsservice, og fått ny olje og filter, og du skal snart inn på 10000 service der du får nytt filter. Tror ikke jeg hadde brydd meg med filterskift nå, bare tappet ut olje, og fylt på ny.
Når det gjelder viskositet, dersom du har tenkt deg en tur nedover Europa, hadde jeg fylt på 20-50 olje før jeg drar, og skiftet igjen når jeg kom hjem til 10-40.
Når det gjelder viskositet, dersom du har tenkt deg en tur nedover Europa, hadde jeg fylt på 20-50 olje før jeg drar, og skiftet igjen når jeg kom hjem til 10-40.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Bjerknez
- Innlegg: 24579
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Spørsmål om service og priser
Har kun tenkt til å bevege meg her i Norge i første omgang sommerstid i 5-40 grader.Geiroe skrev:Yamalube får du hos en Yamaha forhandler. Sykkelen din har jo vært inne på førstegangsservice, og fått ny olje og filter, og du skal snart inn på 10000 service der du får nytt filter. Tror ikke jeg hadde brydd meg med filterskift nå, bare tappet ut olje, og fylt på ny.
Når det gjelder viskositet, dersom du har tenkt deg en tur nedover Europa, hadde jeg fylt på 20-50 olje før jeg drar, og skiftet igjen når jeg kom hjem til 10-40.
Så det er bare å gjøre som det står i manualen å kjøpe en Yamalube olje med ønsket viskositet?
Tim bilen så skal det jo i følge manualen være en bestemt kode bak på oljeflasken og t.o.m. et spesielt merke... Er derfor jeg lurer litt da det på en måte virker litt lettvint i forhold :)
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Spørsmål om service og priser
Merke har somregel ikke noe å si, men ved å si at du skal bruke deres olje / partners olje, så har de ryggen fri om du skulle hive på dårlig olje som havarerer motoren.
Til XVS 1300 modellene (2011 og opp) anbefaler f.eks Castrol "Power 1 Racing 4T 5W-40".
Til XVS 1300 modellene (2011 og opp) anbefaler f.eks Castrol "Power 1 Racing 4T 5W-40".
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013