Oslo -> Molde fredag 27. september??

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Oslo -> Molde fredag 27. september??

Legg inn av xyvind »

Hei, folkens!

Jeg har lenge planlagt å kjøre sykkelen min hjem (fra Oslo til Molde) i morgen, fredag 27. september, for å vinterlagre den der i min fars garasje. Har fulgt med på værmeldingene og er glad for at de melder sol og blå himmel hele turen, men de melder samtidig nattefrost, helt nede i 4-5 minusgrader mange steder. Men også 8-10 plussgrader midt på dagen de samme stedene.

Skal kjøre E6 nordover ut av Oslo, oppover Gudbrandsdalen til Dombås, over Bjorli og ned gjennom Romsdalen til Åndalsnes, videre derfra til Molde.

Jeg er usikker på om det vil bli glatt på veiene oppover og trenger hjelp av dere til å bestemme meg nå i siste liten om det blir tur i morgen eller ikke. Jeg har gode klær og mye utstyr til en sånn tur, og elsker at det er friskt i lufta ;) men er litt skeptisk til isete asfalt.

Kom gjerne med innspill, evt lokale veimeldinger oppover :)

Takk!

Øyvind

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Oslo -> Molde fredag 27. september??

Legg inn av Relax »

Så vidt jeg ser er det over 0 hele veien, og til og med mye sol.
Kle deg med det varmeste du har....,,,man kan aldri kle seg for varmt på slike turer.. og ta med ekstra klær.
Start om morgenen, så er du oppe før det er helt mørk og kaldt, antagelig.
Kjør litt mer forsiktig pga kalde dekk og kald asfalt og at du er kald...
Stopp noen ganger ekstra og varm deg i sola.

Dette går brillefint!! Jeg hadde ikke nølt et sekund!
"Do the right thing"

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Oslo -> Molde fredag 27. september??

Legg inn av Intruder »

Nå er det varmegrader i Brumunddal,så bare kjør...om du ikke allerede har passert.. :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Oslo -> Molde fredag 27. september??

Legg inn av Snikendeugle »

xyvind skrev:Hei, folkens!

Jeg har lenge planlagt å kjøre sykkelen min hjem (fra Oslo til Molde) i morgen, fredag 27. september, for å vinterlagre den der i min fars garasje. Har fulgt med på værmeldingene og er glad for at de melder sol og blå himmel hele turen, men de melder samtidig nattefrost, helt nede i 4-5 minusgrader mange steder. Men også 8-10 plussgrader midt på dagen de samme stedene.

Skal kjøre E6 nordover ut av Oslo, oppover Gudbrandsdalen til Dombås, over Bjorli og ned gjennom Romsdalen til Åndalsnes, videre derfra til Molde.

Jeg er usikker på om det vil bli glatt på veiene oppover og trenger hjelp av dere til å bestemme meg nå i siste liten om det blir tur i morgen eller ikke. Jeg har gode klær og mye utstyr til en sånn tur, og elsker at det er friskt i lufta ;) men er litt skeptisk til isete asfalt.

Kom gjerne med innspill, evt lokale veimeldinger oppover :)

Takk!

Øyvind
Er ikke særlig glatt med mindre det har regnet kvelden tidligere.
Jeg var sikker på at det skulle være speilblankt på veien idag med -4 på morgenkvisten, siden det regnet igår på dagen. Hadde tørket opp før det ble kaldt nok til å fryse, så var ikke noe problem, og veien var tørr.
Bare å kle på seg godt med klær så du ikke fryser ihvertfall :)
Merker at jeg kunne hatt nytte av noen varmeholker nå egentlig.. : p
Sist redigert av Snikendeugle den 26 sep 2013, 10:35, redigert 1 gang totalt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37950
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oslo -> Molde fredag 27. september??

Legg inn av AJ »

Heisan og velkommen hit til MCsiden.no, xyvind :vs

Nattefrosten kan være litt skummel på denne tiden av året, selvfølgelig. Men ikke så ille som om våren, er min erfaring.
Fra kaldt til varmt (fra vinter til vår...) gjør at frosset smeltevann i veibanen ligger lenger om våren.
Fra varmt til kaldt (fra sommer til høst...) forsvinner nattefrosten på veiene fortere.

September er en fin MC-måned, bare man kler seg godt når det er nødvendig, som Relax påpeker.
Er bare å glede seg til denne turen.
Men! kjør forsiktig! Og husk spesielt på at det på denne tiden av året forviller det seg stadig vekk vilt ut i veiene våre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Oslo -> Molde fredag 27. september??

Legg inn av xyvind »

Relax skrev:Så vidt jeg ser er det over 0 hele veien, og til og med mye sol.
Kle deg med det varmeste du har....,,,man kan aldri kle seg for varmt på slike turer.. og ta med ekstra klær.
Start om morgenen, så er du oppe før det er helt mørk og kaldt, antagelig.
Kjør litt mer forsiktig pga kalde dekk og kald asfalt og at du er kald...
Stopp noen ganger ekstra og varm deg i sola.

Dette går brillefint!! Jeg hadde ikke nølt et sekund!
Hei, takk for svar :)
Skal kle meg godt og fylle sideveskene med ekstra ullklær, luer og det som er. Tenkte å starte i 8-9-tida og ta pauser, så jeg ikke er på Dombås så altfor tidlig på dagen. Er der oppe det skal være kaldest.
Intruder skrev:Nå er det varmegrader i Brumunddal,så bare kjør...om du ikke allerede har passert.. :thumleft
Blir nok til at jeg passerer i morgen tidlig!
Snikendeugle skrev:Er ikke særlig glatt med mindre det har regnet kvelden tidligere.
Jeg var sikker på at det skulle være speilblankt på veien idag med -4 på morgenkvisten, siden det regnet igår på dagen. Hadde tørket opp før det ble kaldt nok til å fryse, så var ikke noe problem, og veien var tørr.
Bare å kle på seg godt med klær så du ikke fryser ihvertfall :)
Merker at jeg kunne hatt nytte av noen varmeholker nå egentlig.. : p
Varmeholker skulle jeg hatt også. Kanskje på neste sykkel :) Har ikke vært minusgrader på mårran her i Oslo hos meg enda. -4 kjennes på kroppen!
AJ skrev:Heisan og velkommen hit til MCsiden.no, xyvind :vs

Nattefrosten kan være litt skummel på denne tiden av året, selvfølgelig. Men ikke så ille som om våren, er min erfaring.
Fra kaldt til varmt (fra vinter til vår...) gjør at frosset smeltevann i veibanen ligger lenger om våren.
Fra varmt til kaldt (fra sommer til høst...) forsvinner nattefrosten på veiene fortere.

September er en fin MC-måned, bare man kler seg godt når det er nødvendig, som Relax påpeker.
Er bare å glede seg til denne turen.
Men! kjør forsiktig! Og husk spesielt på at det på denne tiden av året forviller det seg stadig vekk vilt ut i veiene våre.
Takk for det :)

Er mest redd for at det kan være glatt i skyggepartier og mellom bortsprengte fjellknauser osv, men jeg håper det ikke er så mye is på veiene om natta enda. Må også tenke på elver og broer og greier på vei oppover, der det kan fryse på asfalten.

Jeg gleder meg veldig, skal kjøre forsiktig. Har kjørt denne strekningen utallige ganger med bil og har sett mye hjort og rådyr nedover Romsdalen, men skal holde øya åpne hele tida. Tar sikkert noen bilder på turen så jeg kan legge frem bevis her :)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Oslo -> Molde fredag 27. september??

Legg inn av Intruder »

Misunner deg litt jeg,håper du får en fin tur på en godværsdag...og glem for all del ikke bildene..
Intrudern skal tilbringe vinteren i en kjellergarasje i nærheten her,godt og varmt---sammen med briter,italienere og japsevenner... :vs :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Oslo -> Molde fredag 27. september??

Legg inn av MLeikarnes »

Har ikke vært minusgrader her oppe enda om morgenen, 4-5 grader om morgenen. 10 grader midt på dagen så det tror jeg brude gå fint! :prop:
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Oslo -> Molde fredag 27. september??

Legg inn av xyvind »

MLeikarnes skrev:Har ikke vært minusgrader her oppe enda om morgenen, 4-5 grader om morgenen. 10 grader midt på dagen så det tror jeg brude gå fint! :prop:
Takk for info :thumleft Ser ut som at jeg har blitt overbevist om å dra i morgen. Gleder meg skikkelig!
Intruder skrev:Misunner deg litt jeg,håper du får en fin tur på en godværsdag...og glem for all del ikke bildene..
Intrudern skal tilbringe vinteren i en kjellergarasje i nærheten her,godt og varmt---sammen med briter,italienere og japsevenner... :vs :thumleft
Skulle egentlig ha den i en garasje her nede på østlandet, men så ble det bytte av bil før vintern på meg også, så jeg skal kjøre Toyota Corolla :scratch ned igjen til Oslo! Hehe

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Oslo -> Molde fredag 27. september??

Legg inn av xyvind »

Og der kom den regnbyga jeg hadde så lyst på..

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Oslo -> Molde fredag 27. september??

Legg inn av Intruder »

xyvind skrev:Og der kom den regnbyga jeg hadde så lyst på..

å henn i æill væla va det regnvær,sa du...? :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Oslo -> Molde fredag 27. september??

Legg inn av xyvind »

Intruder skrev:
xyvind skrev:Og der kom den regnbyga jeg hadde så lyst på..

å henn i æill væla va det regnvær,sa du...? :lol
Det regner i Oslo! Helt plutselig :[-(

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Oslo -> Molde fredag 27. september??

Legg inn av Kawagutten »

Begynn tidlig og kjør på men ta det rolig hvis du ikke er fremme før sola går ned :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Oslo -> Molde fredag 27. september??

Legg inn av xyvind »

Kawagutten skrev:Begynn tidlig og kjør på men ta det rolig hvis du ikke er fremme før sola går ned :-)
Det er planen! Jeg er nok fremme før sola går ned hvis alt klaffer :-) det er sånn ca 500km..

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Oslo -> Molde fredag 27. september??

Legg inn av MLeikarnes »

xyvind skrev:
Kawagutten skrev:Begynn tidlig og kjør på men ta det rolig hvis du ikke er fremme før sola går ned :-)
Det er planen! Jeg er nok fremme før sola går ned hvis alt klaffer :-) det er sånn ca 500km..
475km til molde tror jeg, 498km hjem til meg fra Kjelsås ihvertfall... :-k
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Svar