Spørsmål om Adobe Premiere Elements

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Spørsmål om Adobe Premiere Elements

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har et Gopro kamera som jeg filmer litt med av og til og bruker Adobe Premiere Elements (nyeste versjon) til å redigere videoene. Dette går helt fint og problemet dukker ikke opp før jeg skal legge inn musikksnutter i videoen.

Jeg kan fint legge inn musikksnutter som feks. musikk jeg har funnet på nett og konvertert til mp3 etc. og jeg kan redigere og klippe som jeg vil og alt fungerer i Elements. Problemet kommer når jeg skal eksportere til Youtube, for da får jeg noen ganger beskjed om at ett eller annet er beskyttet av opphavsrett etc. og at video ikke kan publiseres.

Vi snakker om musikk jeg ærlig og redelig har kjøpt. (lastet ned med itunes).

Brukeravatar
jongsanim
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Spørsmål om Adobe Premiere Elements

Legg inn av jongsanim »

Regner med at du ikke har kjøpt rettigheter til å viderebruke musikken på ting, som f.eks. videoer.

Artister er ikke interessert i at deres musikk blir lastet opp på youtube uten rettigheter til det (som de færreste har), så jeg regner med at det er et program som identifiserer lydspor/sanger som lastes opp, og umiddelbart sperrer de dersom de finnes i deres registre over copyrighted materiale.

Så jeg vil tro det er irrelevant om man har kjøpt musikken eller ikke, man kan ikke bruke den videre (tror jeg) :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

jongsanim skrev:Regner med at du ikke har kjøpt rettigheter til å viderebruke musikken på ting, som f.eks. videoer.

Artister er ikke interessert i at deres musikk blir lastet opp på youtube uten rettigheter til det (som de færreste har), så jeg regner med at det er et program som identifiserer lydspor/sanger som lastes opp, og umiddelbart sperrer de dersom de finnes i deres registre over copyrighted materiale.

Så jeg vil tro det er irrelevant om man har kjøpt musikken eller ikke, man kan ikke bruke den videre (tror jeg) :)
Men jeg har da sett drøssevis av videoer med bakgrunnsmusikk som fungerer som bare det.... Altså amatøropptak på Youtube.

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Jeg tror at problemet er størst hvis du bruker norsk musikk. De gangene jeg har fått samme melding har det vært musikk produsert av norske artister.
Jeg har også fått noen videoer lastet opp hvor youtube har sperret videoen i enkelte land, i hovedsak Tyskland fordi rettighetshaveren var lokalisert der.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

DrGreve skrev:Jeg tror at problemet er størst hvis du bruker norsk musikk. De gangene jeg har fått samme melding har det vært musikk produsert av norske artister.
Jeg har også fått noen videoer lastet opp hvor youtube har sperret videoen i enkelte land, i hovedsak Tyskland fordi rettighetshaveren var lokalisert der.
Okay, da er jeg ikke alene om det vertfall :)

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Prøv å finn "Creative Commons" musikk som passer. Har brukt http://freemusicarchive.org/ selv

Den er gratis og fullt tillatt å bruke/distribuere så lenge man følger reglene ("Attribution" er det vanligste - dvs at man i beskrivelsen til videoen legger ut en link til artisten og gjentar samme regler som artisten har laget mhp distribusjon/bruk.)

https://creativecommons.org/legalmusicforvideos
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Eller som nevnt et annet sted her (tror det vat LordShaft som lærte meg det), er det bare å bestride kravet fra YouTube. Musikk er beskyttet av opphavsrett. Jeg var på konsert med min datter, og filmet litt for henne. Da jeg legger ut dette på YouTube, får jeg samme melding. Jeg skal se om jeg ikke får funnet linken til den "oppskriften"i morgen.

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

Youtube (og opphavsrettige) er blitt mye rundere i kantene på dette nå iforhold til for 2 år siden, hvor det var 3. strike rule. 3 overtredelser, og bam kontoen blir slettet uten varsel. :)

Best å holde seg til royalty free musikk / indie musikk uansett.

(Dette har forresten ikke noe med Premiere å gjøre, men at Youtube kjenner igjen sporene som blir brukt (på samme måte som f.eks Shazam appen til telefoner finner ut navn på sanger)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Bjerknez skrev:Jeg har et Gopro kamera som jeg filmer litt med av og til og bruker Adobe Premiere Elements (nyeste versjon) til å redigere videoene. Dette går helt fint og problemet dukker ikke opp før jeg skal legge inn musikksnutter i videoen.

Jeg kan fint legge inn musikksnutter som feks. musikk jeg har funnet på nett og konvertert til mp3 etc. og jeg kan redigere og klippe som jeg vil og alt fungerer i Elements. Problemet kommer når jeg skal eksportere til Youtube, for da får jeg noen ganger beskjed om at ett eller annet er beskyttet av opphavsrett etc. og at video ikke kan publiseres.

Vi snakker om musikk jeg ærlig og redelig har kjøpt. (lastet ned med itunes).
Følg framgangsmåten i denne filmen....

Det er utrolig irriterende musikk, men det får bare være :P :p
[video]http://www.youtube.com/watch?v=HJ8eAcStQU8[/video]

Dette fungerer, og det er ingen fare med blokking av youtube konto. Jeg har lagt ut flere filmer med musikk på denne måten :thumleft

Her er også en plass det er lett å finne sanger som du vil bruke i filmer.... direkte som mp3
http://mp3skull.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Mnnnja... vær obs på at plateselskapene jobber med saken...
Juridisk er dette et minefelt under sterk utvikling og p.t. ser det ut som om rettighetshaverne får stadig mer gjennomslag for sitt ønskede straffenivå.

Ta f.eks. USA... der plateselskapene har vunnet fram med å kreve en alenemor for $80 000 per sang som ble delt uten tillatelse...
http://gizmodo.com/5296249/court-orders ... ng-to-riaa

"Fair use" er egentlig i nyhetssammenheng... eller til helt personlig/kreativ bruk (dvs som ikke skal deles)... eller mindre klipp som som del av annen produksjon (sampling)...
http://socialtimes.com/fair-use-youtube_b61891

Med de valgene får du egentlig Youtube av den "rettslige kroken" fordi du sier at du tar det hele og fulle ansvar for at det er lovlig.
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er ikke noen regelrytter selv, men å fraskrive meg ALT ansvar på den måten ved å gjøre flere ting som gjør at jeg åpenbart gjør dette uten uhell etc. for å få litt bakgrunnsmusikk til videoen min er ikke helt måten jeg vil gjøre det på. Dessuten så er låtene på sidne det linkes til ikke av full lengde og mange har dårlig kvalitet.

Jeg har ikke noe problemer med å betale for å bruke en låt lovlig, men så langt jeg ser så er det ingen mulighet for å gjøre dette på den lovlige måten... ?

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Kreditterer du artisten for sangen i rulletekst på slutten av filmen er du nok innenfor... Du er bra paranoid om du tror at noen kommer til å ta deg for å legge til musikk på en youtube film du lager :vs

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Kreditterer du artisten for sangen i rulletekst på slutten av filmen er du nok innenfor... Du er bra paranoid om du tror at noen kommer til å ta deg for å legge til musikk på en youtube film du lager :vs
Poenget er at det kunne jeg gjerne gjort, men Youtube stanser jo uansett videoen da den ikke leser rulleteksten ved opplasting?

Jeg vil bare ha muligheten for å kjøpe låter som jeg kan bruke som jeg vil til privat bruk. Det være seg til mine private ikke komersielle videoer eller evt. iPod/iPad/PC etc.

Brukeravatar
jongsanim
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Legg inn av jongsanim »

Det er nok ikke mulig/lovlig å bruke de sangene som ligger i youtubes database over copyrightede sanger, og ingen (lovlig) vei utenom.

Det finnes sikkert sanger hvor verken artist eller produsent har noe imot at de brukes på f.eks. Youtube, men hvor man finner ut av hvilke sanger det evt. gjelder aner jeg ikke.

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

http://freemusicarchive.org/ og lignende har som sagt musikk du kan bruke fritt (så lenge du nevner den som har laget musikken).

Mer kommersiell musikk der plateselskapene eier rettighetene er som regel mer begrenset. Det er mulig å "kringkaste" (på Youtube, på radio osv) ved å betale rettighetshaverne pr lytter/seer - ellers er man henvist til "fair use". Litt dårlige konsertopptak er f.eks. i en gråsone, som rettighetshaverne sjelden forfølger...

Interessant nok sender endel store plateselskap selv musikkvideoer på Youtube - men de er altså fordi de selv eier rettighetene og kan gjøre som de vil: [url]http://www.youtube.com/vevo[/url
De gjør ikke dette som en veldedighet, men det er for å tjene penger på mer "high end" annonsører.
Derfor hvis du selv legger opp til reklame og reklameinntekter fra Youtube (du må nå aktivt velge at det ikke skal være reklame på videoene) og videoen "tar av" og blir sett av millioner, så kan du fort komme i konflikt med de som eier musikken.
RuneMC's foto på Flickr

Svar