SuperMorten skrev:Har du sjekket om hjulene er runde..?
Nå må du oppdatere deg! Det er jo pentagonhjul som er tingen for tida.
Hehe.. men egentlig var det et snev av seriøsitet. Jeg hadde engang problemer med kast i bremsene på min BMW X5 (bil altså.. ). Leverte den på verksted, og de byttet selvsagt skiver og klosser osv. Men de fortalte meg at årsaken til at jeg fikk kast i bremsene var at hjulene ikke var helt runde.. Da tenkte jeg i mitt enkle hode, at om hjulene ikke er helt runde, kombinert med egenressonansen i sykkelen, kunne dette føre til risting/vibrasjoner i spesielle hastigheter..
Eikehjul skal etterstrammes på service, men det er ikke alle mekanikere som kan kunsten. Når de avbalanserte det nye fordekket, håper jeg de sjekket hjulet visuelt for høydekast/sidekast. Felgene på VN800 Classic er (nesten) aldri helt 100.
Der felgen sveises sammen i banen, har den ene sida et lite, rett stykke (pga måten felgene er rundet i produksjon). Toleransene fra Kawa er ganske romslige. Løft hjulet klar av bakken, drei på det, og se etter kast.
Vi hadde noen få nye VN800 som trengte å få rettet hjulet (stramme eiker), og en som vi byttet felg på pga kast. Men den nye felgen var heller ikke feilfri.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Verksted hadde gått igjennom felger og dekk. Dog er jeg ikke sikker på om dem har sett på eikene.. Men skulle ikke en avbalanserings test vise uregelmessigheter på dekket uansett?
Bak demper har nok ikke blitt sjekket, men kan bakdemper forårsake dette type problem fremme fra?
Jeg har aldri hatt og kommer neppe til å få en V-twin og aner ikke om egenresonnansen i motoren kan gi slike vibrasjoner som nevnt her, men jeg har opplevd noe lignende på andre sykler og da har noe i drivlinjen vært ute av linjen. For eksempel en anelse slakke i ett av kjedehjulene.. Bare en tanke i natten :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Jeg håper trådstarter finner ut av dette.
Nå har jeg nettopp solgt min BMW F800GS som har 21" eikehjul foran med allroad dekk.
Sykkelen stod tilsalgs for kunde i butikk og ble solgt etter et par dager, sykkelen er ekstremt strøken.
Derfor valgte kjøper å ikke prøvekjøre sykkelen, noe som for meg er litt underlig i seg selv. Kjøper har heller aldri hatt en slik type sykkel, han har vært vant med sportsykler med 17" støpte felger og sportsdekk.
Etter et par dager tok kjøper kontakt med meg og beklaget en humping i forhjulet mellom 60 og 70 km/t.
Forhandler hadde av forhjulet og sjekket balansen uten å finne noe galt, forhandler mener at et 21" eikehjul lever på en annen måte enn støpte hjul. Allroad dekk kan forsterke dette.
Kjøper mente jeg må ha merket dette, men jeg har ikke merket noe og jeg mistenker derfor som forhandleren sier, at kjøper ikke var forberedt på at dette kan merkes før man blir vant med det.
Nå ønsker kjøper at jeg bekoster nye dekk, noe jeg mener kjøper ikke kan kreve,men jeg gjør det likevel for å være imøtekommende.
I disse dager går jeg derfor i spenning for å få vite om dette vil løse problemet. Han får dekkene på en av dagene.
På den andre siden tror jeg ikke dette vil løse problemet, og er spent på fortsettelsen.
Jeg har undersøkt med Forbrukerrådet , og der står det at kjøper kan kreve feil rettet, men hvis det ikke er noen feil, da kan selvfølgelig ikke selger lastes. Det er ikke bytterett på denne typen handel. Enda verre er det at ikke kjøper har prøvekjørt før handel.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Hadde det samme på Viragoen min. Byttet til litt tykkere olje i Framgafflene, samt stramma en runde på demperne bak. Nå er jo dette en 95 mod. Så sikkert noe mere umoderne demperoppsett på min, enn din. Men mener humpinga har blitt borte. P.s. Har hatt de samme dekkene hele tiden.
Ville uansett byttet olje i gaffelen hvis du ikke veit hvor gammel den er, og eventuelt en grad tykkere (enn det som er spesifisert for din modell) skader skjelden
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Sikkert gode tips, men spørsmålet er vel om alt dette er Bringisens ansvar når kjøper ikke gidder å prøvekjøre.
Prøvde en Caponord nå nylig. Alt var sikkert som det skulle være, men jeg trodde at motoren var helt ødelagt. Kan derfor forstå at noen uten erfaring med den slags sykkel reager, MEN jeg kan ikke forstå hvorfor kjøper nå prøver å klandre andre for det... så lenge sykkelen funker som den skal. Jeg mener at et fagverksted bør avgjøre on det som kjøper klager på er vanlig eller ikke.
sankyo skrev:Sikkert gode tips, men spørsmålet er vel om alt dette er Bringisens ansvar når kjøper ikke gidder å prøvekjøre.
Prøvde en Caponord nå nylig. Alt var sikkert som det skulle være, men jeg trodde at motoren var helt ødelagt. Kan derfor forstå at noen uten erfaring med den slags sykkel reager, MEN jeg kan ikke forstå hvorfor kjøper nå prøver å klandre andre for det... så lenge sykkelen funker som den skal. Jeg mener at et fagverksted bør avgjøre on det som kjøper klager på er vanlig eller ikke.