Hva syns folket om ABS og Traction control?
- Moby
- Innlegg: 330
- Registrert: 27 jul 2012, 00:18
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
- Bosted: Akershus
Hva syns folket om ABS og Traction control?
Stadig flere sykler kommer med ABS, Traction Control og Power modes/maps. Jeg er ikke enig med meg selv om dette er god trend eller ikke. Men jeg er litt skeptisk til at sykler lesses fulle i alskens elektronikk. Heldigvis kan man fortsatt velge bort elektronikken på mange sykler. På den andre siden har jeg selv ABS på CBR'n og syns det funker bra. Traction control har jeg ingen erfaring med, men jeg kan se hvordan T/C kan bidra til sikkerheten.
Er ABS/TC bare falsk trygghet? Fratar slike hjelpemidler oss kjøreopplevelsen, eller gjør det bare hverdagen litt tryggere?
Er ABS/TC bare falsk trygghet? Fratar slike hjelpemidler oss kjøreopplevelsen, eller gjør det bare hverdagen litt tryggere?
Sist redigert av Moby den 03 okt 2013, 09:32, redigert 1 gang totalt.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
-
- Innlegg: 25
- Registrert: 01 okt 2013, 18:11
- Motorsykkelen din: 85 Yamaha fz750 /95 virago750
- Bosted: Tromsø
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control
Usikker
Har ikke noe slikt på mine gamle sykler, men har testet det på 2013 BMW R800. Fikk vel ikke noe følelse av traction controllen, unntatt ved en hard aksellrasjon over noen kumlokk i regn. Eneste jeg merket var et lite kutt i turtallet, og fortsatt full pupp etter passering. ABS derimot syns jeg er en kjempegod idè. Spesielt ved nødbrems i sving.. Testet det på banekjøring tidligere i sommer.. Ett ord.. Cool! 


Re: Hva syns folket om ABS og Traction control
Er fortsatt relativt fersk i mc-verdenen så jeg vet ikke helt hva jeg skal synes.
På kjøreskolen øvde vi på bremsing i sving og framprovoserte reaksjon på ABSn. Min erfaring er at den beste oppbremsinga er når jeg bremser så hardt at ABSn akkurat ikke kobles inn.
På min egen sykkel har jeg ikke ABS og jeg har ikke savnet det enda, har ikke hatt slipp på framhjulet. Da spørs det om jeg kommer til å savne det når jeg ligger i grøfta fordi framhjulet skled under meg. Jeg må klemme ganske hardt på bremsen (to fingre) før hjulet låser seg, så jeg er ikke redd for at hjulet skal låse seg. Men det er selvsagt en fare for at jeg overvurderer grepet på underlaget, eller at det feks er olje på veien etc. Jeg hadde kanskje turt å bremse enda hardere om jeg visste at jeg ble reddet av ABS
På kjøreskolen øvde vi på bremsing i sving og framprovoserte reaksjon på ABSn. Min erfaring er at den beste oppbremsinga er når jeg bremser så hardt at ABSn akkurat ikke kobles inn.
På min egen sykkel har jeg ikke ABS og jeg har ikke savnet det enda, har ikke hatt slipp på framhjulet. Da spørs det om jeg kommer til å savne det når jeg ligger i grøfta fordi framhjulet skled under meg. Jeg må klemme ganske hardt på bremsen (to fingre) før hjulet låser seg, så jeg er ikke redd for at hjulet skal låse seg. Men det er selvsagt en fare for at jeg overvurderer grepet på underlaget, eller at det feks er olje på veien etc. Jeg hadde kanskje turt å bremse enda hardere om jeg visste at jeg ble reddet av ABS

Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km
Kjørelengde
- 2013: 10 000km
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Har bremset noen ganger i bråbrems-situasjoner hvor ABS'en har slått inn. Sannsynligvis pga underlaget. Det gir også svaret for min del - jeg rekker ikke å reagere så fort på variasjoner i underlaget. Ellers er det forskjellige kvaliteter av ABS som med alt annet. Min er vel sånn middels i forhold til de nyeste nå tror jeg. Har opplevd en ulempe på type vaskebrett-underlag i nedoverbakke med kraftig bremsing - da slipper ABS'en på min MC for mye opp.
Traction - ser fordelen jeg også, men kommer nok an på motorstyrke om det er "nice to have" eller ganske nødvendig. Har man 150 hk på bakhjulet og det er vått vil jeg tro det er en stor fordel.
Traction - ser fordelen jeg også, men kommer nok an på motorstyrke om det er "nice to have" eller ganske nødvendig. Har man 150 hk på bakhjulet og det er vått vil jeg tro det er en stor fordel.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Bjerknez
- Innlegg: 24578
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Jeg er også rimelig fersk når det gjelder kjøring med MC og erfaringen jeg har er ca. 100mil på en cruiser UTEN noe form for ABS (Tror vertfall ikke jeg har ABS) eller noe annet krims krams.
Men jeg kan jo allikevel synse litt samt ha en mening, og jeg mener kanskje at ABS og traction kontroll etc. hører mest hjemme i biler. Det største skrekkscenarioet jeg har når jeg skal bremse hardt er at hjulet/hjulene låser seg nok til at jeg sklir og velter. Dette skjer vel oftest på sandete og glatt underlag og da tror jeg ikke ABS vil hindre en velt grunnet at man sklir i nevneverdig grad. Tracktion kontroll har jeg for meg hører mest hjemme på offroad sykler som skal frem i terrenget og ikke gatesykler.
Så at en sykkel ala BMW R1300GS har slikt er på en måte greit, men at streetfightere og andre sykler skal ha dette er jeg mer usikker på. jeg har for meg at det bare blir en fordyrende greie. Jeg liker helle ikke tanken på at motorsykler skal bli såpass avanserte at man også her må på verkstedet for å bytte lyspærer.
La oss vertfall få valgmuligheten til å velge det bort med dertil avslag i pris.
Men jeg kan jo allikevel synse litt samt ha en mening, og jeg mener kanskje at ABS og traction kontroll etc. hører mest hjemme i biler. Det største skrekkscenarioet jeg har når jeg skal bremse hardt er at hjulet/hjulene låser seg nok til at jeg sklir og velter. Dette skjer vel oftest på sandete og glatt underlag og da tror jeg ikke ABS vil hindre en velt grunnet at man sklir i nevneverdig grad. Tracktion kontroll har jeg for meg hører mest hjemme på offroad sykler som skal frem i terrenget og ikke gatesykler.
Så at en sykkel ala BMW R1300GS har slikt er på en måte greit, men at streetfightere og andre sykler skal ha dette er jeg mer usikker på. jeg har for meg at det bare blir en fordyrende greie. Jeg liker helle ikke tanken på at motorsykler skal bli såpass avanserte at man også her må på verkstedet for å bytte lyspærer.
La oss vertfall få valgmuligheten til å velge det bort med dertil avslag i pris.
- Busa Trond
- Innlegg: 2744
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Jeg ble positivt overrasket over abs og tc da fikk sykkel med det.
Her er en video fra en tur på skogen hvor du ser hvordan tc hjelper meg med å rette opp sykkelen i svingene. Men klart skal du leike skikkelig er det bare å skru det av
Abs er en veldig trygghet når situasjoner plutselig oppstår, da handler man på refleks og hvis refleksen handler feil kan abs redde deg inn igjen
Men noen fasit er det nok ikke
[video]http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... jUFwRxQd64[/video]
Her er en video fra en tur på skogen hvor du ser hvordan tc hjelper meg med å rette opp sykkelen i svingene. Men klart skal du leike skikkelig er det bare å skru det av

Abs er en veldig trygghet når situasjoner plutselig oppstår, da handler man på refleks og hvis refleksen handler feil kan abs redde deg inn igjen

Men noen fasit er det nok ikke

[video]http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... jUFwRxQd64[/video]
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Jeg tenker det er greit da det hjelper da du handler på instinkt.
ABS er jeg helt klart før, og TC ser jeg som en god ide da været i Norge ikke er helt MC optimalt til tider.
Men du må ha mulighet til å skru det av hvis du ønsker, for bane kjøring eller hva det må vare.
ABS er jeg helt klart før, og TC ser jeg som en god ide da været i Norge ikke er helt MC optimalt til tider.
Men du må ha mulighet til å skru det av hvis du ønsker, for bane kjøring eller hva det må vare.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Har aldri prøvd noen form for TC på sykkel, eller annen lignende "kjøre-bedrende egenskaper", men syns det nye sytemet til Bosch og KTM virket interessant såfremt det stemmer at det aldri virkelig merkes, men at ting generelt går bedre.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=n1CDN6el4zM[/video]
Og ABS er jo en no-brainer. Det er genialt rett igjennom. SPESIELT på motorsykler. Det er flere sykler som også har "Supermoto ABS" (ihvertfall det KTM kaller det), som kun aktiverer ABS på frambremsen, så du fortsatt kan leke deg med bakbremsen og sladde litt :).
Jeg hadde nok mange ganger hatt ukomfortable stoppies om jeg ikke hadde hatt ABS på sykkelen når bråbrems trengs. :)
[video]https://www.youtube.com/watch?v=n1CDN6el4zM[/video]
Og ABS er jo en no-brainer. Det er genialt rett igjennom. SPESIELT på motorsykler. Det er flere sykler som også har "Supermoto ABS" (ihvertfall det KTM kaller det), som kun aktiverer ABS på frambremsen, så du fortsatt kan leke deg med bakbremsen og sladde litt :).
Jeg hadde nok mange ganger hatt ukomfortable stoppies om jeg ikke hadde hatt ABS på sykkelen når bråbrems trengs. :)
Sist redigert av Snikendeugle den 03 okt 2013, 10:46, redigert 3 ganger totalt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Bjerknez
- Innlegg: 24578
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Jeg kan som sagt se fordelen hvis man kjører mye offroad og har en offroad sykkel, men for oss som kjører 95% på asfalt så har jeg for meg at dette kun blir et fordyrende ledd som ved siden av dette øker antall feilkilder samt vekt etc.
Men det er bare synsing fra min side, da jeg ikke engang har kjørt en sykkel med noe slikt
Men det er bare synsing fra min side, da jeg ikke engang har kjørt en sykkel med noe slikt

- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Jeg kommer aldri til å kjøpe sykkel uten ABS og TC. Jo mindre erfaren man er jo mer nyttig er det mener nå jeg. .. og har hatt nytte av begge deler (TC: traff dieselsøl i en rundkjøring, ABS: Bråbrems i grus og sand i utkjøring fra byggeplass).
ABS og TC er definitivt noe som er bedre å ha og ikke trenge enn trenge og ikke ha.
ABS og TC er definitivt noe som er bedre å ha og ikke trenge enn trenge og ikke ha.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
ABS har størst nytte når det er flekker med olje/diesel/grus. Grus kan være greit å se når du kjører, men diesel og oljeflekker når det regner kan være umulige å se. ABS redder deg da hvis du tilfeldigvis bremser over en et slikt område med variabelt grep.
Ellers blir det kanskje av akademisk interesse om ABS eller ikke, da EU har påbudt ABS for alle MC over 125cc f.o.m. 2017
http://nmcu.org/eu-kommisjonens-forslag ... otorsykler
Ellers blir det kanskje av akademisk interesse om ABS eller ikke, da EU har påbudt ABS for alle MC over 125cc f.o.m. 2017
http://nmcu.org/eu-kommisjonens-forslag ... otorsykler
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Fryktelig vanskelig å ta stoppies med abs da! For ikke å snakke om bakhjulskjøring og burnouts med traction
Nei, alt til sitt bruk. Jaggu ikke vært dumt på kalde glatte høstdager 


Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Helt klart aldri en sykkel uten ABS. På zzr1100 min hadde jeg forhjulsskrens i tunellen i Kristiansand da trafikken plutselig stoppet opp. Sansynligvis noe søl i tunellen.
som ung og uerfaren gikk jeg en gang i bakken i 90 km/t på en GSX750 pga grus i sving og nødbrems.
ABs'en reddet meg et par ganger nedover i Europa i sommer da asfalten var svært glatt mange steder. At det skal være noen sykkler som ikke trenger ABS, er jeg helt utenforstående til, jeg ville mye heller unværet det i bilen.
som ung og uerfaren gikk jeg en gang i bakken i 90 km/t på en GSX750 pga grus i sving og nødbrems.
ABs'en reddet meg et par ganger nedover i Europa i sommer da asfalten var svært glatt mange steder. At det skal være noen sykkler som ikke trenger ABS, er jeg helt utenforstående til, jeg ville mye heller unværet det i bilen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Jeg liker å ha "sikkerhetsnettet" som ABS og ASC/antispinn gir.
ABS-bremser funker jo på akkurat samme måte som ordinære bremser, inntil hjulet går i annen hastighet enn det andre hjulet, (tror mange missforstår der).
For ett par uker siden passerte jeg ei lita våt trebru i Kitzbuhel...godt med ASC...
ASC:
The newly developed, optional BMW Motorrad ASC (Automatic Stability Control) makes motorcycle even safer. As a supplement to the BMW Motorrad Integral ABS, the rider assistance system acts as a traction slip regulator. When required, it effectively reduces uncontrolled spin of the rear wheel. Of course, even ASC cannot defeat the laws of physics, so even with activated ASC a careful riding style is necessary – especially in terms of adapting speed to road conditions when banking. However, in poor conditions in particular, e.g. on a wet or bumpy surface, ASC improves ride stability and is thus another valuable safety factor for everyday riding. If electronic intervention is not desired, the system can be switched off by simply pressing a button – even during travel.
ABS-bremser funker jo på akkurat samme måte som ordinære bremser, inntil hjulet går i annen hastighet enn det andre hjulet, (tror mange missforstår der).
For ett par uker siden passerte jeg ei lita våt trebru i Kitzbuhel...godt med ASC...
ASC:
The newly developed, optional BMW Motorrad ASC (Automatic Stability Control) makes motorcycle even safer. As a supplement to the BMW Motorrad Integral ABS, the rider assistance system acts as a traction slip regulator. When required, it effectively reduces uncontrolled spin of the rear wheel. Of course, even ASC cannot defeat the laws of physics, so even with activated ASC a careful riding style is necessary – especially in terms of adapting speed to road conditions when banking. However, in poor conditions in particular, e.g. on a wet or bumpy surface, ASC improves ride stability and is thus another valuable safety factor for everyday riding. If electronic intervention is not desired, the system can be switched off by simply pressing a button – even during travel.
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Jeg leste et sted at det har vært gjort en undersøkelse i USA som tilsier at 50% av alle mc-ulykker kunne vært unngått dersom alle sykler hadde ABS bremser. Husker dessverre ikke kilden akkurat nå.
Når det gjelder TC, så kan man jo unngå å spinne ved korrekt kjøreteknikk. Nå skal det sies at det ikke alltid er like lett, og med nymoderne sykler som kanskje veier "50 kg" og har "5000nm" på bakhjulet så ser jeg absolutt nytteverdien. Mange av dagens racingsykler krever at man er ganske flink sjåfør dersom man skal håndtere alle kreftene uten elektronisk hjelp.
Selv har jeg både ABS og TC som ikke kan skrus av, og jeg er fornøyd med det. Den går som ei kule allikevel, og jeg kan fremdeles spinne hvis jeg absolutt vil. Men det vil jeg sjelden, for gode dekk koster penger.
Når det gjelder TC, så kan man jo unngå å spinne ved korrekt kjøreteknikk. Nå skal det sies at det ikke alltid er like lett, og med nymoderne sykler som kanskje veier "50 kg" og har "5000nm" på bakhjulet så ser jeg absolutt nytteverdien. Mange av dagens racingsykler krever at man er ganske flink sjåfør dersom man skal håndtere alle kreftene uten elektronisk hjelp.
Selv har jeg både ABS og TC som ikke kan skrus av, og jeg er fornøyd med det. Den går som ei kule allikevel, og jeg kan fremdeles spinne hvis jeg absolutt vil. Men det vil jeg sjelden, for gode dekk koster penger.