Hva syns folket om ABS og Traction control?
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
ABS og TC er nok kjekt å ha i noen situasjoner men til vanlig bruk tror jeg ikke det er mange som har bruk for det.De fleste nyere sykler har bra nok bremser orginalt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
-
OnlineJohnnyTh
- Innlegg: 3511
- Registrert: 24 aug 2010, 13:20
- Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
- Bosted: Lista
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Hva mener du med bra nok orginalt? Bremsene blir jo ikke bedre av ABS.Kawagutten skrev:ABS og TC er nok kjekt å ha i noen situasjoner men til vanlig bruk tror jeg ikke det er mange som har bruk for det.De fleste nyere sykler har bra nok bremser orginalt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Hvis ikke TC kan skrus av, hvordan spinner du da?KydeX skrev:Jeg leste et sted at det har vært gjort en undersøkelse i USA som tilsier at 50% av alle mc-ulykker kunne vært unngått dersom alle sykler hadde ABS bremser. Husker dessverre ikke kilden akkurat nå.
Når det gjelder TC, så kan man jo unngå å spinne ved korrekt kjøreteknikk. Nå skal det sies at det ikke alltid er like lett, og med nymoderne sykler som kanskje veier "50 kg" og har "5000nm" på bakhjulet så ser jeg absolutt nytteverdien. Mange av dagens racingsykler krever at man er ganske flink sjåfør dersom man skal håndtere alle kreftene uten elektronisk hjelp.
Selv har jeg både ABS og TC som ikke kan skrus av, og jeg er fornøyd med det. Den går som ei kule allikevel, og jeg kan fremdeles spinne hvis jeg absolutt vil. Men det vil jeg sjelden, for gode dekk koster penger.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
JohnnyTh skrev:Hva mener du med bra nok orginalt? Bremsene blir jo ikke bedre av ABS.Kawagutten skrev:ABS og TC er nok kjekt å ha i noen situasjoner men til vanlig bruk tror jeg ikke det er mange som har bruk for det.De fleste nyere sykler har bra nok bremser orginalt.
Jeg mener de er bra nok til de aller fleste situasjoner men kan også forstå at noen folk trenger ekstra utstyr i noen tilfeller der fører ikke kan se hva som dukker opp rett foran seg på glatta .Ellers er det folk som er uerfarene og føler seg ikke trygge uten dette. Kan ikke si det er mer enn 1 tilfelle i hele mitt liv der jeg har trengt bedre bremser men ikke abs abs. Var for kort tid siden en kveld der det plutselig kom sauer ut i veien og jeg klarte å bremse nok ned til at jeg kunne skrense meg unna sauene med kontrolert bakbrems og tror ikke det hadde gått med abs men har man erfaring så har man

X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Skjønner egentlig ikke problemstillingen :-)
Etthvert "hjelpemiddel" er en fordel. Man kan selvfølgelig diskutere kost/nytte når men kjøper noe, men personlig mener jeg at alle hjelpemidler jeg har er nyttige (kunne forsåvidt tenke meg hill assistant også jeg.)
:-) Geso
Etthvert "hjelpemiddel" er en fordel. Man kan selvfølgelig diskutere kost/nytte når men kjøper noe, men personlig mener jeg at alle hjelpemidler jeg har er nyttige (kunne forsåvidt tenke meg hill assistant også jeg.)
:-) Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24578
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Nja... kanskje når det gjelder trafikksikkerhet, men ikke når det gjelder feilstatistikk og andre problemer som skulle komme i kjølevannet av slikt utstyr. Prisen er også noe som øker, ved siden av vekt med slikt utstyr.Geso skrev:Skjønner egentlig ikke problemstillingen :-)
Etthvert "hjelpemiddel" er en fordel. Man kan selvfølgelig diskutere kost/nytte når men kjøper noe, men personlig mener jeg at alle hjelpemidler jeg har er nyttige (kunne forsåvidt tenke meg hill assistant også jeg.)
:-) Geso
Hvis man er opptatt av absolutt best mulig trafikksikkerhet, så kjøp en Volvo. :)
Harde ord fra en som ikke engang har prøvd en sykkel med slikt utstyr, men er nå uansett slik jeg tenker ut fra den lille erfaringen jeg har, som er null



Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Dersom jeg jeg gir full gass i første giret fra omtrent null fart så får jeg til en liten en før den slår inn :) Men ikke noe blårøyk akkurat.ZZR-Erling skrev:[
Hvis ikke TC kan skrus av, hvordan spinner du da?
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Noen vil ha det og andre ganger ikke :-) Kjekt å ha men bør kunne slå det av også men det går ikke på alle sykler.
Er vel en mulighet for at noen blir for godt vant med å ha masse utstyr som plutselig en dag ikke virke som det skal i en vanskelig situasjon.Hva skjer da?
Er vel en mulighet for at noen blir for godt vant med å ha masse utstyr som plutselig en dag ikke virke som det skal i en vanskelig situasjon.Hva skjer da?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Da lyser det en varsellampe, også kjører man på verksted og får det fikset.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Tror ikke jeg automatisk mister sykkelen i bakken eller ikke vet hvordan jeg skal gå av sykkelen om de elektroniske hjelpemidlene plutselig ikke fungerer :))Kawagutten skrev:Noen vil ha det og andre ganger ikke :-) Kjekt å ha men bør kunne slå det av også men det går ikke på alle sykler.
Er vel en mulighet for at noen blir for godt vant med å ha masse utstyr som plutselig en dag ikke virke som det skal i en vanskelig situasjon.Hva skjer da?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
-
OnlineJohnnyTh
- Innlegg: 3511
- Registrert: 24 aug 2010, 13:20
- Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
- Bosted: Lista
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Jeg trenger tydligvis mer erfaring for jeg setter veldig pris på ABS bremsene mine. Spesielt på dårlig underlag som glatt asfalt, brostein og grus.Kawagutten skrev:JohnnyTh skrev:Hva mener du med bra nok orginalt? Bremsene blir jo ikke bedre av ABS.Kawagutten skrev:ABS og TC er nok kjekt å ha i noen situasjoner men til vanlig bruk tror jeg ikke det er mange som har bruk for det.De fleste nyere sykler har bra nok bremser orginalt.
Jeg mener de er bra nok til de aller fleste situasjoner men kan også forstå at noen folk trenger ekstra utstyr i noen tilfeller der fører ikke kan se hva som dukker opp rett foran seg på glatta .Ellers er det folk som er uerfarene og føler seg ikke trygge uten dette. Kan ikke si det er mer enn 1 tilfelle i hele mitt liv der jeg har trengt bedre bremser men ikke abs abs. Var for kort tid siden en kveld der det plutselig kom sauer ut i veien og jeg klarte å bremse nok ned til at jeg kunne skrense meg unna sauene med kontrolert bakbrems og tror ikke det hadde gått med abs men har man erfaring så har man
I en liten by i Hellas måtte jeg bråbremse for en bil som plutselig bremset forran meg. absen slo inn ganske overraskende, jeg fulgte opp med bakbremse og der og kom absen ganske fort. så fortsatte jeg rett mot bakenden på en Gresk drittbil. jeg klarte å stoppe med liten margin men spørs om det ikke hadde blitt liggende igjen noen plastdeler hvis ikke jeg hadde hatt abs. asfalten var så glatt som is.
klart hvis jeg hadde hatt masse erfaring så hadde det sikkert ikke vært noe problem.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
:-)
Jada,jo dårligere fører, jo mere nytte av abs ved nødbremsing.Skulle gjerne hatt abs på min sykkel.

Jada,jo dårligere fører, jo mere nytte av abs ved nødbremsing.Skulle gjerne hatt abs på min sykkel.

If it ain't broke, I'll break it.
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Nja, si ikke det!Snikendeugle skrev:Tror ikke jeg automatisk mister sykkelen i bakken eller ikke vet hvordan jeg skal gå av sykkelen om de elektroniske hjelpemidlene plutselig ikke fungerer :))Kawagutten skrev:Noen vil ha det og andre ganger ikke :-) Kjekt å ha men bør kunne slå det av også men det går ikke på alle sykler.
Er vel en mulighet for at noen blir for godt vant med å ha masse utstyr som plutselig en dag ikke virke som det skal i en vanskelig situasjon.Hva skjer da?


Litt satt på spissen; dersom man ikke har kjørt uten ABS og TC så har man jo heller aldri lært å dosere hverken gass eller brems på grensen i "slippsonen". Så rent prinsipielt syns jeg Kawagutten har et poeng. Er forresten en tanke som streifer meg av og til med bil om vinteren, hvor jeg av og til tar meg selv i å legge opp til en kjørestil som er 100% omvendt av hva jeg ville gjort uten ESP. Dvs med forhjulstrekk og idet det begynner å understyre/gå rett frem i en sving, så er det bare å gi mye mer gass, og vri rattet en halv runde ekstra, og la ESP do its thing med å bremse innerhjul og dra på ytterhjul så man trekkes gjennom svingen som ren magi. Den dagen ESP plutselig ikke gjør dette, ligger jeg svært dårlig an med dette handlemønsteret...

Men tilbake til MC, så er jeg litt delt i synet.

På den ene siden så liker jeg veldig å ha den fulle kontrollen selv, og for meg er noe av det som gjør MC-kjøring morsomt nettopp at det er litt utfordrende. Feks bremse så man akkurat såvidt låser hjul, eller å småskli litt med bakhjulet inn mot en sving, ballansere mellom forbrems og bakbrems, etc. Så noen form for "linked brakes" hvor andre hjerner enn min skal bestemme hvilket hjul som får hvor mye, eller denslags, savner jeg aldri. Generelt savner jeg ikke ABS heller, men jeg må likevel si det hadde vært fint og betryggende når føret er vått (Eller som andre har nevnt ved usett diesel ol). Syns det er veldig mye vanskeligere å dosere jevnt og helt tett opp mot grensene på vått, og det har vel også litt med at man må slippe mye mer opp for å få igang hjulet igjen ved låsing, dersom man befinner seg på en film av vann, enn på tørt.
Så i en nødssituasjon er jeg helt overbevist om at ABS ville forbedret sjansen for godt utfall betydelig. På den annen side kjører jeg nok noe mer defensivt enn jeg ville om jeg hadde anti-skli/spinn/steile.
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
.
Sist redigert av TheBandit den 28 feb 2015, 00:01, redigert 1 gang totalt.
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Jeg legger aldri opp til å måtte benytte hjelpemidlene, de vil jeg ha dersom noe uventet skulle hende..liksom endel av vitsen det.
Har ennå ikke måtte benytte meg av ABS etter ca 80000 km med det. TC har slått inn en gang, men jeg har testa systemet, og vil si det har skjedd mye på 8 år vedrørende reguleringshurtigheten på ABS'n. På min K1300S merker jeg nesten ikke reguleringspulsene ved full brems på rullegrus. Skulle Gjerne hatt ABS på min ZZR1400 07, bremsa den nesten overende i Østerdalen...da var det ikke mye høy i hatten etterpå! Hadde jeg ikke mista styret pga enorme styreslsag, hadde jeg nok glidd inn i fronten på motgående!

Har ennå ikke måtte benytte meg av ABS etter ca 80000 km med det. TC har slått inn en gang, men jeg har testa systemet, og vil si det har skjedd mye på 8 år vedrørende reguleringshurtigheten på ABS'n. På min K1300S merker jeg nesten ikke reguleringspulsene ved full brems på rullegrus. Skulle Gjerne hatt ABS på min ZZR1400 07, bremsa den nesten overende i Østerdalen...da var det ikke mye høy i hatten etterpå! Hadde jeg ikke mista styret pga enorme styreslsag, hadde jeg nok glidd inn i fronten på motgående!