Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Re: Foto ?

Legg inn av RuneMC »

Sjekker alltid prisguide.no for å finne laveste pris. Skiller det veldig lite kan det være like greit å gå for en av de kjente som Japan Photo (har de ikke butikk i Bergen?)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

joo
Motorsykkelen din: '

Legg inn av joo »

RuneMC skrev:@joo - - og uansett er det ofte viktigere å finne rett motiv
Skamklipt quote, men ja: merket at jeg ikke var i foto-modus på ferien og jaggu merker jeg det på alle de utrolig dårlige bildene jeg tok. Nesten så jeg blir deppa, men får heller ta en helgetur med kamera på rein motivjakt så man føler seg bedre.
LordShaft skrev:Der er jo ikke en butikk i mil omkrets som selger noen av de jeg har lyst på. Noen plass dere kan anbefale å bestille fra?
Jeg handler gjerne på FotoVideo, proffe folk som følger opp evt reklamasjoner. Men da MÅ man følge med på prisene. Akkurat nå forlanger dem mest for den nye Sonyen, men "plutselig" har de uslåelige tilbud på gadgets man har lyst på. Ellers er gjerne Komplett helt OK, men nå har de ikke mange av de snaisne og anbefalte sakene i butikken akkurat nå.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Ser ut som om Hasselblad setter navnet sitt på en variant av RX100 :oh
http://www.dpreview.com/news/2013/07/22 ... mp-compact

Så hvis du synes RX100 kameraet er helt fint bortsett fra at det er for billig, så er nok dette produktet for deg. :roll
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Jeg har begynt å tenke på å skaffe meg et kompaktkamera, og kom over dette tilbudet hos fotovideo.no:

http://fotovideo.no/Produkter/Kompaktka ... 64989.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Noen som har en formening om dette kameraet? Ser at Lyd&Bilde gir det grei kritikk, men at det under - står det "moderat fokushastighet" og "treg lagring av filer".

Det som er litt viktig for meg er at det er kjapt. Alle har vel prøvd å ta bilder av unger, men når kameraet endelig tar bildet, så ser ungen(e) en annen vei.

Tror dere dette kameraet vil være for tregt til det, eller vil det være raskt nok?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Snikkeren skrev:Jeg har begynt å tenke på å skaffe meg et kompaktkamera, og kom over dette tilbudet hos fotovideo.no:

http://fotovideo.no/Produkter/Kompaktka ... 64989.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Noen som har en formening om dette kameraet? Ser at Lyd&Bilde gir det grei kritikk, men at det under - står det "moderat fokushastighet" og "treg lagring av filer".

Det som er litt viktig for meg er at det er kjapt. Alle har vel prøvd å ta bilder av unger, men når kameraet endelig tar bildet, så ser ungen(e) en annen vei.

Tror dere dette kameraet vil være for tregt til det, eller vil det være raskt nok?
Hei
Jeg har dette http://fotovideo.no/Media/Cache/Images/ ... 58432.Jpeg" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilde ...og i Akam står det:
" I pressemeldingen står det at denne autofokusen skal treffe blink på så lite som 0.06 sekunder.
Ved hjelp av den nye bildebrikken og en teknologi ved navn Intelligent Hybrid AF skal kameraet automatisk kunne svitsje fra fasedetektert autofokus til kontrastfokus når automatikken selv mener det er riktig".

Jeg synes det lagrer kjapt på mitt 16Gb-kort , (husker ikke "write" hastigheten), og fokuserer svært kjapt.

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

joo skrev:
RuneMC skrev:Det går rykter om en RX100 II om ikke lenge.
Det "er" her. Eller; på web-sider med levering i slutten av måneden.

Sikler litt, mye dårlige bilder fra Alpeturen i juni. Tror min G9 holder på å dø i fra meg :sorry
Sliter med å finne Norske prisene på prisguide og prisjakt, noen som vet?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Ser Fotovideo.no og Japanphoto.no har det til 5899,- og på lager så det er ihvertfall å få kjøpt.

Forrige versjon RX100 får man nå til 3790,- ser jeg på prisguide.no - det er et godt kjøp.

@Snikkeren - Samsung kameraet du lurer på har relativt liten bildesensor
1/1.7" BSI CMOS Sensor
Det er samme størrelse som Canon's kompakte PowerShot S-serie - dvs da ville jeg heller gått for Canon Powershot S110 som i tillegg er mer kompakt.
http://snapsort.com/compare/Canon-Power ... msung-EX2F
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

Hmm nesten 6000 ja.. Spørs om jeg ikke bare går for RX100 til en _mye_ bedre pris. Er jo fullt brukbart det kameraet også ^^
Solgte nylig Canon EOS 500D speilrefleksen I savn etter noe lommevennlig. Jeg er glad i å ta bilder, men et speilrefleks passer meg ikke, da det pga størrelse sjeldent blir med ut huset : )
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

:redface Jah.....da har jeg gått til det drastiske steget å solgt unna fotoutstyr for 50.000,-
Alt for å få råd til den nye sykkelen. Foto er en hobby jeg har hatt siden konfirmasjonen og skal selvfølgelig ikke slutte med interessen. Jeg bare har et opphold når det gjelder utstyr i den øvre klassen.
Jeg er derfor på jakt etter et rimelig men godt kompaktkamera til under 3500,-

Fuji X20 liker jeg på grunn av optisk søker med informasjon og en relativ lyssterk zoom fra 28-112mm f2.0-2.8.
Fåes til 3495,- på JP akkurat nå.

Er det noen som har erfaringer med dette kameraet eller andre med samme spesifikasjoner?
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg har X20 og liker det godt. Det tegner skarpt og har en fin finish på knspper og slikt, men rawfilene ser ikke bra ut.

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:Jeg har X20 og liker det godt. Det tegner skarpt og har en fin finish på knspper og slikt, men rawfilene ser ikke bra ut.
Ja finish og dedikert hjulet til exponeringskompensasjon liker jeg godt slik jeg ser X20.
Noen mener dog at bildekvaliteten lider litt av en relativt liten brikke.
Hadde ikke du speilrefleks også, eller tidligere. Hvordan merker du forskjellen fra dette til X20.
Er dynamikken og oppløsning bra i forhold ?

Jeg lurer også litt på Canon G15, EOS M og OLympus PEN PM2.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

Da endte det med at jeg bestilte et Olympus PEN E-PL5. Litt større og litt dyrere enn først planlagt, men ikke mye. Muligens jeg kjøper en elektronisk søker etterhvert. Jeg får også med en telezoom i et kampanje tilbud , blir visst ettersendt om jeg registrerer og sender inn kvittering m.m.
Jeg var rett og slett for usikker på å velge noe annet etter timesvis med lesning på nettet. Den nye sensoren i PEN kameraene er den samme som i OMD kameraene og får veldig gode kritikker. Dessuten har jeg jo hatt E-PL3 før , og var relativt fornøyd selv i forhold til 7D som jeg også hadde den gang. E-LP5 har fått 16mp versus 12mp og forbedrede støyegenskaper. Autofokusen er også ny og arvet fra OMD. Skal også ha veldig god dynamikk.
Det gjelder bare å innse at jeg ikke må bruke 5D MkIII som målestokk :P :p
Satser på dette blir en fin kombinasjon sammen med R1200GS :D

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Bringisen skrev: Det gjelder bare å innse at jeg ikke må bruke 5D MkIII som målestokk :P :p
Nettopp: Å holde hodet kaldt og velge sitt referansegrunnlag med omhu, det er undervurdert!
Bringisen skrev: Satser på dette blir en fin kombinasjon sammen med R1200GS :D
Argh - jeg er flere tusen kilometer fra min GS.
Triste greier.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

tagesk skrev: Argh - jeg er flere tusen kilometer fra min GS.
Triste greier.

[TaSK]
Jaha...
Er her i Norge da, skjønner jeg... ;-)
Skulle gjerne blitt med oss på tur rundt Randsfjorden og omegn, da... :-)
Og selvfølgelig tatt noen riktig fine høstbilder...

http://mcsiden.no/viewtopic.php?p=188727#p188727" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Bilde
AJ skrev: Er her i Norge da, skjønner jeg... ;-)
Ugh.

Eftersom dette er en foto-tråd får jeg heller snakke om dét: Efter at jeg kjøpte meg et
par blitz'er, litt kabler og nødvendig radioutstyr har det jeg kan kalle mitt foto-liv tatt en
ny retning.

Fotografi betyr, ordrett, å tegne med lys. Vanligvis så tegner man ikke med lys, man fanger det
lyset som faller på motivet. Men det finnes et alternativ: Kjøp et Fiju X100S, sett ISO 200, tiden på
1/1000s og trykk på knappen som "skrur på" tre blendersteg med gråfilter. Resultatet, selv i skarpt sollys,
er en fullstendig svart eksponering.

Finn frem blitzene og arbeid som om det var stummende mørke. En moderne blitz har ingen problemer med å
overvinne ISO200, 1/1000s og tre blendersteg gråfilter. Men lærer å tegne med lyset.

Alt lyset du ser har jeg lagt på; at det er dagslys kan du ikke se. På min høyre side har jeg en stor paraply
med blitzen satt til 1/16 av full effekt. På min venstre side, for å myke opp skyggene, en tilsvarende satt på
1/128 av full effekt.
Se på refleksene i øynene så ser du begge lyskildene.

Naturligvis trenger man ikke en X100S. Min gamle Nikon D80 greier maksimalt 1/200 sekund, men med et
passende gråfilter blir det likevel mørkt. Og det trenger jo ikke bli helt svart; det er enda kulere å bruke noe
av det naturlige lyset og tegne inn andre kilder.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar