Geiroe skrev:Vogntog har jo fremdeles fartssperre på 90, så det blir vel ikke noe flyt i trafikken med noe særlig større økning enn til 110.
For ikke å glemme oss på Lett motorsykkel, som kan klare de hastighetene på rette flate strekker, men så fort det kommer en liten motbakke kan det bli tøft å holde følge
Og et så lite kjøretøy som ikke klarer å holde følge med resten av trafikken kan være farlig både for dem og for resten.
MEN, om et halvt år jeg er personlig ferdig med det tullet, så for min del, KJØR PÅ! :[-o<
En har jo fortsatt flere filer somregel på en motorvei. Og håper da de fleste har skjønt at venstre er forbikjøring / kjøre-fort-fil :) og høyre er vogntog og "fartsgrensefil" .
De få gangene jeg har kjørt mot Drammen fra Oslo har jeg merket at det er INGEN som har skjønt det konseptet.
130km/t også kan de ta lappen fra deg på 140km/t synes jeg hadde vært en god løsning. Når det kommer forståelige fartsgrenser på gode veier synes jeg folk skal forholde seg til dem.
Nå ligger jo folk i 110 i 80 sonen og 100 i 70 sonen. Gir ikke mening.
Kenny_85 skrev:Når det kommer forståelige fartsgrenser på gode veier synes jeg folk skal forholde seg til dem. Nå ligger jo folk i 110 i 80 sonen og 100 i 70 sonen. Gir ikke mening.
Da er kanskje ikke de fartsgrensene forståelige og burde økes respektivt ..? Jeg synes i alle fall det er kjedelig å konstant ligge og holde igjen på 'miste lappen grensa' så enhver økning mottas med åpne armer herfra
De lover jo bedre veier og vi får (etter mitt syn) et dårligere privat helsevesen,så sett for all del opp fartsgrensene,finansvesenet ordner nok opp om ulykka skulle være ute... Hurra
Hastighet over 100 km/t er lite interessant i første omgang. På tide med en skikkelig oppgradering av veinettet, er etter mitt syn mer viktig en å bygge en liten strekning av motorvei med 130 km/t.
Kan veinettet oppgraderes vil gjennomsnittfarten øke, og vi slipper slike veistrekninger over flere mil der det er forbikjøring forbudt. Slik som det er fra Oslofjordtunnelen og til Drammen.
Den politiske fargen min er mere rød, men håper jaggu disse blånissene får fart på infrastrukturen i Norge.
JohnnyTh skrev:!30 km/t synes jeg personlig er en helt topp hastighet å kjøre i. Skjeldent jeg kjører over 130 i utlandet der hastigheten er 130, nettopp på grunn av at det føles fort nok. Det er vel kanskje grunnen til at vi gjerne og kjører 120-130 allerede i 100 soner.
Det er mye større forskjell å kjøre 30 over i en 130 sone enn i en 100 sone.
Kanskje det blir mindre stressende å kjøre 70 der det er 70 når man kan få ut litt fartsbehov når det faktisk er 130 km/t.
Godt poeng. På autobahnen kjører folk i den farten de er komfortabel med, selv der det ikke er fartsgrense. Så selv om fartsgrensen øker vil langt i fra alle kjøre 30 kmt over. Flertallet legger seg på en komfortabel hastighet, eneste forskjellen er at flere vil kjøre i en hastighet som ikke gir bøter...
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
Intruder skrev:De lover jo bedre veier og vi får (etter mitt syn) et dårligere privat helsevesen,så sett for all del opp fartsgrensene,finansvesenet ordner nok opp om ulykka skulle være ute... Hurra
De lover gull å grønne skoger, jeg er egentlig litt skeptisk.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
JohnnyTh skrev:!30 km/t synes jeg personlig er en helt topp hastighet å kjøre i. Skjeldent jeg kjører over 130 i utlandet der hastigheten er 130, nettopp på grunn av at det føles fort nok. Det er vel kanskje grunnen til at vi gjerne og kjører 120-130 allerede i 100 soner.
Det er mye større forskjell å kjøre 30 over i en 130 sone enn i en 100 sone.
Kanskje det blir mindre stressende å kjøre 70 der det er 70 når man kan få ut litt fartsbehov når det faktisk er 130 km/t.
Godt poeng. På autobahnen kjører folk i den farten de er komfortabel med, selv der det ikke er fartsgrense. Så selv om fartsgrensen øker vil langt i fra alle kjøre 30 kmt over. Flertallet legger seg på en komfortabel hastighet, eneste forskjellen er at flere vil kjøre i en hastighet som ikke gir bøter...
Men.. men... hva skjer da med statens største inntekt fra UP? :=)
Har også trua på at folk flest kjører innafor sin komfortgrense. Og den er antakelig ikke noe vesentlig høyere enn 130 km/t - trolig heller noe under, selv på norske motorveier.
Det er jo ikke slik nede i Europa heller, at folk setter egne og andres liv i fare bare fordi det er "fri fart". '
Mulig jeg er naiv, men jeg tror altså at de fleste av oss har en innebygd norm for hva som er trygt, fornuftig, økonomisk og hensiktsmessig.
Derfor har jeg ingen tro på at vi kommer til å kjøre i 150-160 km/t hvis det blir innført 130 grense.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Frp har jo stått på stortinget og sagt at norge må bygge ut veinettet for mange titalls år siden mens de andre ikke har villet forstå eller gå med på dette så håper det skjer noe nå.Ser på et bedre veinett som en besparelse på flere måter :-)
130 hadde vært bra siden motorvei blir oftest brukt som en ren transport etappe.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Mulig jeg er i mindretall men rundt 150 km/t er helt innenfor komfortgrensa på transport. Det føles igrunn svært så rolig og avslappet og er der sykkelen legger seg dersom jeg ikke 'følger med'. Over dette må det konsentreres mer og vinden begynner som smått å merkes (dette kommer selvsagt an på type sykkel). Ser dog ingen problemer med å ligge å cruise i overnevnte hastigheter på norske motorveier, annet enn potensielle økonomiske (noe som er hovedgrunnen til at det skjelden praktiseres)..
AJ skrev:Har også trua på at folk flest kjører innafor sin komfortgrense. Og den er antakelig ikke noe vesentlig høyere enn 130 km/t - trolig heller noe under, selv på norske motorveier.
Det er jo ikke slik nede i Europa heller, at folk setter egne og andres liv i fare bare fordi det er "fri fart". '
Mulig jeg er naiv, men jeg tror altså at de fleste av oss har en innebygd norm for hva som er trygt, fornuftig, økonomisk og hensiktsmessig.
Derfor har jeg ingen tro på at vi kommer til å kjøre i 150-160 km/t hvis det blir innført 130 grense.
Da er du nok naiv AJ
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
rogg skrev:Hastighet over 100 km/t er lite interessant i første omgang. På tide med en skikkelig oppgradering av veinettet, er etter mitt syn mer viktig en å bygge en liten strekning av motorvei med 130 km/t.
Kan veinettet oppgraderes vil gjennomsnittfarten øke, og vi slipper slike veistrekninger over flere mil der det er forbikjøring forbudt. Slik som det er fra Oslofjordtunnelen og til Drammen.
Den politiske fargen min er mere rød, men håper jaggu disse blånissene får fart på infrastrukturen i Norge.
Helt enig
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.