Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Frp har jo stått på stortinget og sagt at norge må bygge ut veinettet for mange titalls år siden mens de andre ikke har villet forstå eller gå med på dette så håper det skjer noe nå.Ser på et bedre veinett som en besparelse på flere måter :-)
130 hadde vært bra siden motorvei blir oftest brukt som en ren transport etappe.
130 hadde vært bra siden motorvei blir oftest brukt som en ren transport etappe.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Mulig jeg er i mindretall men rundt 150 km/t er helt innenfor komfortgrensa på transport. Det føles igrunn svært så rolig og avslappet og er der sykkelen legger seg dersom jeg ikke 'følger med'. Over dette må det konsentreres mer og vinden begynner som smått å merkes (dette kommer selvsagt an på type sykkel). Ser dog ingen problemer med å ligge å cruise i overnevnte hastigheter på norske motorveier, annet enn potensielle økonomiske (noe som er hovedgrunnen til at det skjelden praktiseres)..
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Da er du nok naiv AJAJ skrev:Har også trua på at folk flest kjører innafor sin komfortgrense. Og den er antakelig ikke noe vesentlig høyere enn 130 km/t - trolig heller noe under, selv på norske motorveier.
Det er jo ikke slik nede i Europa heller, at folk setter egne og andres liv i fare bare fordi det er "fri fart". '
Mulig jeg er naiv, men jeg tror altså at de fleste av oss har en innebygd norm for hva som er trygt, fornuftig, økonomisk og hensiktsmessig.
Derfor har jeg ingen tro på at vi kommer til å kjøre i 150-160 km/t hvis det blir innført 130 grense.


2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Helt enigrogg skrev:Hastighet over 100 km/t er lite interessant i første omgang. På tide med en skikkelig oppgradering av veinettet, er etter mitt syn mer viktig en å bygge en liten strekning av motorvei med 130 km/t.
Kan veinettet oppgraderes vil gjennomsnittfarten øke, og vi slipper slike veistrekninger over flere mil der det er forbikjøring forbudt. Slik som det er fra Oslofjordtunnelen og til Drammen.
Den politiske fargen min er mere rød, men håper jaggu disse blånissene får fart på infrastrukturen i Norge.

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Jeg tror det når jeg først ser det..
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Enig i det, jeg legger meg ofte i 150-160 km/t jeg og da det føles behaglig både i bil og på sykkel. Men kun hvis det er lite annen trafikk. Er det mye trafikk eller mørkt så blir farten som regel 120-130. Men jeg mener fremdeles at behovet for å kjøre over fartsgrensen er mye mindre når det er 130 en hvis det er 100.TBI81 skrev:Mulig jeg er i mindretall men rundt 150 km/t er helt innenfor komfortgrensa på transport. Det føles igrunn svært så rolig og avslappet og er der sykkelen legger seg dersom jeg ikke 'følger med'. Over dette må det konsentreres mer og vinden begynner som smått å merkes (dette kommer selvsagt an på type sykkel). Ser dog ingen problemer med å ligge å cruise i overnevnte hastigheter på norske motorveier, annet enn potensielle økonomiske (noe som er hovedgrunnen til at det skjelden praktiseres)..
Gjennom tyskland i sommer lå jeg oftes i 150 men i de landene med 130 begrensning så var det helt greit, for det føles fort nok.
Kanskje bortsett fra en gang i Ungaren. Jeg kjedet meg på kjedelig hovedvei. Litt usikke på om det var 120 eller 130, men jeg dro på litt bare for å få litt avvekslig. Langt unna lå det to biler men det var fremdeles lenge til jeg tok igjen dem selv om nåla pekte ned mot 200. Når det var 4-500 meter bak den bakerste kom det plutselig på blå blinkende lys på taket. Jeg slo av ganske fort på farten og så at denne talbolt politibilen stoppet bilen forran meg...
Var ganske glad da...
Disclaimer: selvsagt må det ha vært feil på speedometeret for så fort kjører jeg jo aldri.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
For min del høres det flott ut, gjerne også om jeg da kan kjøre i 170 uten å miste lappen 

- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Jeg må bare meddele at min komfortgrense ligger på et sted mellom 190 og 220, derfor er det både dumt og bra for meg om grensa blir 130, for da kan jeg kjøre kanskje opp mot 180(?) før jeg er over "miste lappen-grensa", og jeg skjønner jo selv at det er forbanna dumt, men jeg kommer til å gjøre det like mye fordet.AJ skrev:Har også trua på at folk flest kjører innafor sin komfortgrense. Og den er antakelig ikke noe vesentlig høyere enn 130 km/t - trolig heller noe under, selv på norske motorveier.
Det er jo ikke slik nede i Europa heller, at folk setter egne og andres liv i fare bare fordi det er "fri fart". '
Mulig jeg er naiv, men jeg tror altså at de fleste av oss har en innebygd norm for hva som er trygt, fornuftig, økonomisk og hensiktsmessig.
Derfor har jeg ingen tro på at vi kommer til å kjøre i 150-160 km/t hvis det blir innført 130 grense.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Mulig det.Bringisen skrev:Da er du nok naiv AJAJ skrev:Har også trua på at folk flest kjører innafor sin komfortgrense. Og den er antakelig ikke noe vesentlig høyere enn 130 km/t - trolig heller noe under, selv på norske motorveier.
Det er jo ikke slik nede i Europa heller, at folk setter egne og andres liv i fare bare fordi det er "fri fart". '
Mulig jeg er naiv, men jeg tror altså at de fleste av oss har en innebygd norm for hva som er trygt, fornuftig, økonomisk og hensiktsmessig.
Derfor har jeg ingen tro på at vi kommer til å kjøre i 150-160 km/t hvis det blir innført 130 grense.![]()
Men ble litt overrasket i Tyskland og Italia over at farten der nede var forholdsvis moderat i forhold til 'skremmehistoriene' om ekstremfartesnivået jeg hadde hørt på forhånd. Farten jevnt over var slett ikke avskrekkende, for å si det slik.
Ser det ikke som utenkelig at det samme kan komme til skje her hjemme også. Dvs. at fartsnivået senker seg ned på et nivå under det mange tror det vil bli. Og som mange 'skremmer' folk til kategorisk å fastlå at det kommer til å bli om man innfører høyere fartsgrenser på veier som bygges for å tåle det.
Så, vel... jeg tror altså fortsatt på at folk flest vil justere seg ned til komforthastigheter som jeg tror mest sannsynlig vil liggge nærmere 130 eller f.eks. 160.
Men som alle skjønner er dette dog synsing og ingen kvalifisert dokumentert påstand...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 96
- Registrert: 03 jan 2013, 19:55
- Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Joda.. 130km/t høres kanskje fint ut det! Men umulig å oppnå uten flere ulykker med flere trafikkskadde og omkomne..
Det handler heller ikke bare om DEG SELV! Det handler også om din sønn, datter, bror, søster, far, mor eller venn som er ute i trafikken og som da er utsatt. Alle er ikke kanskje like "våkne" som oss motorinteresserte i trafikken. Jeg vet nå hvertfall at søsteren min hadde vært en stor risiko i en slik hastighet da jeg synes at hun er nok ustabil under dagens fartsgrenser.. Og ikke har jeg lyst til å utsette noen mine nærmeste for en fartskåt 18-åring eller en "skynde seg til jobben" person som fint kommer til å ligge i 150km/t..
Nei... Jeg stemmer heller for å holde fartsgrensene akkurat som de er... I verstefall til 110km/t!
Det handler heller ikke bare om DEG SELV! Det handler også om din sønn, datter, bror, søster, far, mor eller venn som er ute i trafikken og som da er utsatt. Alle er ikke kanskje like "våkne" som oss motorinteresserte i trafikken. Jeg vet nå hvertfall at søsteren min hadde vært en stor risiko i en slik hastighet da jeg synes at hun er nok ustabil under dagens fartsgrenser.. Og ikke har jeg lyst til å utsette noen mine nærmeste for en fartskåt 18-åring eller en "skynde seg til jobben" person som fint kommer til å ligge i 150km/t..
Nei... Jeg stemmer heller for å holde fartsgrensene akkurat som de er... I verstefall til 110km/t!
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Det var ikke noe i veien med skrytelista til den nye regjeringen...
Det blir mer spennende å se NÅR noe skjer....og underholdene å høre når de skal forklare hvorfor det IKKE ble noe av....
De skal bygge veier BEDRE, RASKERE og BILLIGERE!!
Jeg ser fram til dette!!
:))
Det blir mer spennende å se NÅR noe skjer....og underholdene å høre når de skal forklare hvorfor det IKKE ble noe av....
De skal bygge veier BEDRE, RASKERE og BILLIGERE!!
Jeg ser fram til dette!!
:))
"Do the right thing"
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Det kan jo i og for seg løses ved å hyre inn entrepenører fra utlandet. Ta inn 1000 kinesere, så har de bygd firefelts motorvei fra Arendal til Porsgrunn på 3mnd.Relax skrev:Det var ikke noe i veien med skrytelista til den nye regjeringen...
Det blir mer spennende å se NÅR noe skjer....og underholdene å høre når de skal forklare hvorfor det IKKE ble noe av....
De skal bygge veier BEDRE, RASKERE og BILLIGERE!!
Jeg ser fram til dette!!
:))
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Ja det skjer nok i neste uke :)mortenolb skrev:Det kan jo i og for seg løses ved å hyre inn entrepenører fra utlandet. Ta inn 1000 kinesere, så har de bygd firefelts motorvei fra Arendal til Porsgrunn på 3mnd.Relax skrev:Det var ikke noe i veien med skrytelista til den nye regjeringen...
Det blir mer spennende å se NÅR noe skjer....og underholdene å høre når de skal forklare hvorfor det IKKE ble noe av....
De skal bygge veier BEDRE, RASKERE og BILLIGERE!!
Jeg ser fram til dette!!
:))
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Det skjer nok aldri, men det var bare et svar på hvordan det KAN gjøres.ega16 skrev:Ja det skjer nok i neste uke :)mortenolb skrev:Det kan jo i og for seg løses ved å hyre inn entrepenører fra utlandet. Ta inn 1000 kinesere, så har de bygd firefelts motorvei fra Arendal til Porsgrunn på 3mnd.Relax skrev:Det var ikke noe i veien med skrytelista til den nye regjeringen...
Det blir mer spennende å se NÅR noe skjer....og underholdene å høre når de skal forklare hvorfor det IKKE ble noe av....
De skal bygge veier BEDRE, RASKERE og BILLIGERE!!
Jeg ser fram til dette!!
:))


- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Problemet med mange av fartsgrensne i norge er at de ikke er forståelig, derfor opprettholder man dem ikke.
Hadde dem vert mer forståelig i forhold til veistandard, hadde det vert lettere å akseptere dem.
FKS, jeg tror ikke at fks E18 mot Oslo blir "autobahn" om enn øker fra 100 til 130 på noen steder. Jeg tror faktisk at trafikken fremdeles kommer til å flyte i 120-140 og ikke en automatisk "jeg skal ligge 20-30 over fartsgrense" mentalitet.
Selv kjører jeg i hva jeg mener er forsvarlig hastighet. Dvs, 60-sone og laverer respekterer jeg fult ut. Men i 70-100 soner, kjører jeg "valgfritt" i hva jeg mener er en fornuftig hastighet. Kunne ikke brydd meg mindre om jeg ble stoppet. Må jeg betale bot, hadde jeg gjort det også, men det betyr over hodet ingen ting. hadde vert rett oppe i samme hastighet igjen.
Tror heller ikke det er en automatikk i at 100 blir 130... Tror de ønsker å heve det øvre tak, slik at de kan oppjustere til 130 på enkelte steder.
Hadde dem vert mer forståelig i forhold til veistandard, hadde det vert lettere å akseptere dem.
FKS, jeg tror ikke at fks E18 mot Oslo blir "autobahn" om enn øker fra 100 til 130 på noen steder. Jeg tror faktisk at trafikken fremdeles kommer til å flyte i 120-140 og ikke en automatisk "jeg skal ligge 20-30 over fartsgrense" mentalitet.
Selv kjører jeg i hva jeg mener er forsvarlig hastighet. Dvs, 60-sone og laverer respekterer jeg fult ut. Men i 70-100 soner, kjører jeg "valgfritt" i hva jeg mener er en fornuftig hastighet. Kunne ikke brydd meg mindre om jeg ble stoppet. Må jeg betale bot, hadde jeg gjort det også, men det betyr over hodet ingen ting. hadde vert rett oppe i samme hastighet igjen.
Tror heller ikke det er en automatikk i at 100 blir 130... Tror de ønsker å heve det øvre tak, slik at de kan oppjustere til 130 på enkelte steder.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Ja, men det jeg la merke til sist jeg var i Frankrike og Tyskland m.f , var at de nå setter opp fler og fler 130 km/t skilt. Det er også en kjensgjerning at Tyskerne ønsker bort den frie farten som man kunne finne nesten hvor som helst på 80 og 90 tallet.AJ skrev:Mulig det.Bringisen skrev:Da er du nok naiv AJAJ skrev:Har også trua på at folk flest kjører innafor sin komfortgrense. Og den er antakelig ikke noe vesentlig høyere enn 130 km/t - trolig heller noe under, selv på norske motorveier.
Det er jo ikke slik nede i Europa heller, at folk setter egne og andres liv i fare bare fordi det er "fri fart". '
Mulig jeg er naiv, men jeg tror altså at de fleste av oss har en innebygd norm for hva som er trygt, fornuftig, økonomisk og hensiktsmessig.
Derfor har jeg ingen tro på at vi kommer til å kjøre i 150-160 km/t hvis det blir innført 130 grense.![]()
Men ble litt overrasket i Tyskland og Italia over at farten der nede var forholdsvis moderat i forhold til 'skremmehistoriene' om ekstremfartesnivået jeg hadde hørt på forhånd. Farten jevnt over var slett ikke avskrekkende, for å si det slik.
Ser det ikke som utenkelig at det samme kan komme til skje her hjemme også. Dvs. at fartsnivået senker seg ned på et nivå under det mange tror det vil bli. Og som mange 'skremmer' folk til kategorisk å fastlå at det kommer til å bli om man innfører høyere fartsgrenser på veier som bygges for å tåle det.
Så, vel... jeg tror altså fortsatt på at folk flest vil justere seg ned til komforthastigheter som jeg tror mest sannsynlig vil liggge nærmere 130 eller f.eks. 160.
Men som alle skjønner er dette dog synsing og ingen kvalifisert dokumentert påstand...
Jeg la også merke til ekstremt mange fartskameraer på Franske motorveier.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Kjørte i nord Tyskland, og der er det 130 på dagtid, og fri fart på kveld og natt.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Bosted: Trondheim
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Sier meg enig med deg,PlatecPlatec skrev:For ikke å glemme oss på Lett motorsykkel, som kan klare de hastighetene på rette flate strekker, men så fort det kommer en liten motbakke kan det bli tøft å holde følgeGeiroe skrev:Vogntog har jo fremdeles fartssperre på 90, så det blir vel ikke noe flyt i trafikken med noe særlig større økning enn til 110.![]()
Og et så lite kjøretøy som ikke klarer å holde følge med resten av trafikken kan være farlig både for dem og for resten.
MEN, om et halvt år jeg er personlig ferdig med det tullet, så for min del, KJØR PÅ!:[-o<


Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Jeg tror du er en av få som symes det er komfortabelt å ligge jevnt i 220 km/t i hvor mange timer har du prøvd det på en traffikert motorvei? Jeg prøvde det en gang fra Le Havre til Dieppe i Frankrike å ligge i 240 km/t (forholdet er foreldet:) og det var langt fra avslappende.mortenolb skrev:Jeg må bare meddele at min komfortgrense ligger på et sted mellom 190 og 220, derfor er det både dumt og bra for meg om grensa blir 130, for da kan jeg kjøre kanskje opp mot 180(?) før jeg er over "miste lappen-grensa", og jeg skjønner jo selv at det er forbanna dumt, men jeg kommer til å gjøre det like mye fordet.AJ skrev:Har også trua på at folk flest kjører innafor sin komfortgrense. Og den er antakelig ikke noe vesentlig høyere enn 130 km/t - trolig heller noe under, selv på norske motorveier.
Det er jo ikke slik nede i Europa heller, at folk setter egne og andres liv i fare bare fordi det er "fri fart". '
Mulig jeg er naiv, men jeg tror altså at de fleste av oss har en innebygd norm for hva som er trygt, fornuftig, økonomisk og hensiktsmessig.
Derfor har jeg ingen tro på at vi kommer til å kjøre i 150-160 km/t hvis det blir innført 130 grense.
Nedover Europa virker det som farten stort sett ligger opp mot 140. Og selv i fri fart er det ikke mange som kjører over 160.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Enig.Crinos skrev:Problemet med mange av fartsgrensne i norge er at de ikke er forståelig, derfor opprettholder man dem ikke.
Hadde dem vert mer forståelig i forhold til veistandard, hadde det vert lettere å akseptere dem.
FKS, jeg tror ikke at fks E18 mot Oslo blir "autobahn" om enn øker fra 100 til 130 på noen steder. Jeg tror faktisk at trafikken fremdeles kommer til å flyte i 120-140 og ikke en automatisk "jeg skal ligge 20-30 over fartsgrense" mentalitet.
Selv kjører jeg i hva jeg mener er forsvarlig hastighet. Dvs, 60-sone og laverer respekterer jeg fult ut. Men i 70-100 soner, kjører jeg "valgfritt" i hva jeg mener er en fornuftig hastighet. Kunne ikke brydd meg mindre om jeg ble stoppet. Må jeg betale bot, hadde jeg gjort det også, men det betyr over hodet ingen ting. hadde vert rett oppe i samme hastighet igjen.
Tror heller ikke det er en automatikk i at 100 blir 130... Tror de ønsker å heve det øvre tak, slik at de kan oppjustere til 130 på enkelte steder.
Jeg har også kjørt en del i Tyskland og Europa for øvrig riktig nok med bil, men har inntrykk av at det er et klart mindretall som ligger og presser i venstre fila.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
For meg har det blitt en liten hobby, å kikke inn til bilen jeg passerer, for å se om jeg blir sett. I dag er jeg sikker på at jeg i løpet av 100 mil på motorveien, så en 6-7 facebook-profiler i hånden til like mange bilførere
Det er egentlig lett å oppdage på forhånd, for de bruker mer enn hele veibanen, og farten er veldig ujevn. Men disse er jeg redd vil utgjøre en stor fare om farten skal øke. Ikke at de øker farten, men omgivelsene. Det vil være mindre rom for disses feil, fordi alt skjer fortere.
Som Superduper sa tidligere, så er det noens mor, far, datter, sønn osv, og ikke alle er like motorinteresserte som oss her. Bestefar på 86 skal også ha en plass på motorveien. Det er mange hensyn som skal taes. Jeg er også redd for det jeg kaller "danskebåt-effekten". Med en gang Ola Dunk får øye på taxfree butikken, drikker han seg helt under bordet, og er drita full før Drøbaksundet...
Sånn har det også vært på veiene. Med en gang vi har passert Svinesund, så er det for enkelte nordmenn fri fart, bare fordi det står 110.
På den andre siden tror jeg ikke 4 felts-motorveiene er de mest ulykkesutsatte, og man ser bort i fra rushtrafikk-kræsj i 20-30 km/t..
Uansett, er det ikke lett. Det er mange hensyn som må taes.

Som Superduper sa tidligere, så er det noens mor, far, datter, sønn osv, og ikke alle er like motorinteresserte som oss her. Bestefar på 86 skal også ha en plass på motorveien. Det er mange hensyn som skal taes. Jeg er også redd for det jeg kaller "danskebåt-effekten". Med en gang Ola Dunk får øye på taxfree butikken, drikker han seg helt under bordet, og er drita full før Drøbaksundet...

På den andre siden tror jeg ikke 4 felts-motorveiene er de mest ulykkesutsatte, og man ser bort i fra rushtrafikk-kræsj i 20-30 km/t..
Uansett, er det ikke lett. Det er mange hensyn som må taes.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Skal vel ikke sette fartsgrense etter de som kjører ulovlig i trafikken? Det er ulovlig å sitte på facebook med mobilen og det er ulovlig å kjøre med dårlig syn(nesten blind og sansynligvis ikke fått godkjent lege attest men kjører alikevel noe som jeg vet forekommer ofte).
De gangene jeg har vært i for dårlig form(tar en selv vurdering hver gang) har jeg latt være å kjøre noe som helst selv om det har vært viktig å få gjort unna ting eller tatt taxi.Kan nok for noen få være vanskelig å ta det valget selv å levere fra seg førerkort hvis en har kjørt bil i 60 år og mener selv det går bra å kjøre men har så treg reaksjon at en ikke merker alle farlige situasjoner den personen har vært i eller lagt opp til.
De gangene jeg har vært i for dårlig form(tar en selv vurdering hver gang) har jeg latt være å kjøre noe som helst selv om det har vært viktig å få gjort unna ting eller tatt taxi.Kan nok for noen få være vanskelig å ta det valget selv å levere fra seg førerkort hvis en har kjørt bil i 60 år og mener selv det går bra å kjøre men har så treg reaksjon at en ikke merker alle farlige situasjoner den personen har vært i eller lagt opp til.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Jeg tror at disse facebook brukerne i trafikken hadde blitt redusert med høyere fartsgrenser. Kommer nok hos noen, av at man kjeder seg når man føler at man kjører mye senere en det som er nødvendig.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Kanskje de stresser med å oppdatere profilen før de kommer på jobb fordi noen arbeidsgivere sier nei til bruk av fasebokk på jobben.Er glad jeg ikke er på fb hvis det så avhengighetsdannende
at folk ikke kan vente til de kommer hjem.

X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Trenger da ikke være facebook. Merker selv at jeg blir fristet til å buke mobilen når jeg kjører 70 et sted jeg føler jeg kunne kjørt endel mer.Kawagutten skrev:Kanskje de stresser med å oppdatere profilen før de kommer på jobb fordi noen arbeidsgivere sier nei til bruk av fasebokk på jobben.Er glad jeg ikke er på fb hvis det så avhengighetsdannendeat folk ikke kan vente til de kommer hjem.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.