Vask av MC?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
Flanker
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Kontakt:

Re: Vask av MC?

Legg inn av Flanker »

Apropos vask: Hvordan gjør man best ren oljekjøleren uten å ødelegge kjøleribbene? Min 1200 GS mangler en beskytter foran denne, så den er insektssamler deluxe...

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

Radiatoren?

Jeg pleier å spraye den ned med Turtle Wax avfetting først (ganske billig hos europris), la det stå i et par minutter, og så spyle forsiktig over fra begge ende for å skylle vekk insektene.
Får en radiatorguard nå om ikke så lenge heldigvis :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
JanK
Motorsykkelen din: mcimport.it
Kontakt:

Legg inn av JanK »

mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

Jeg vasker sykkelen så ofte at jeg ikke trenger avfetting.

Når sykkelen likevel er veldig skitten, bruker jeg en skumkanon som jeg fester på høytrykkespyleren. I denne har jeg en blanding av skum og sjamposåpe.
Dette sprayer jeg sykkelen med og lar det stå et par minutter, trenger inn i kroker som er vanskelig å komme til. Deretter speler jeg med vann.

Deretter, vasker jeg sykkelen med en vaskehanske av ull eller microfiberpels. Jeg bruker en spesialbøtte på 20 liter med gitter i bunnen. Dette for at skitt kan falle ned i bunnen uten fare for at jeg smører det utover sykkelen igjen.
I bøttevannet har jeg en relativt snill såpe som ikke skader de voksede flaggene på sykkelen. Bruker man for sterk såpe er all voksingen man eventuelt har gjort bortkastet etter et par vask (selv med om man bruker såpe med voks)

Jeg bruker to myke børster til å vaske innimellom steder der jeg ikke kommer til med vaskehansken, en liten kost og en stor.

Etterpå tørker jeg hele sykkelen med microfiber kluter, hvis ikke blir det lett rennemerker og skjolder. Ikke pent.

Etter hver annen vask, bruker jeg en sprayvoks på lukkertid flater som en "etterfylling" av voks. Da opprettholder jeg blankhet og beskyttelse mellom voksbehandlingene.
Jeg bruker også da en "bunpershine" på sort plast for å beskytte og holde denne blank.

Hver annen måned påfører jeg ny skikkelig voks.
Hver vinter plukker jeg av all plasten og foretar en lakkrens, eventuell polish der det trengs og en skikkelig voksbehandling med tefloninnhold.

Hvis noen er interessert i hvilke produkter jeg bruker, kan jeg legge det ut i kveld om interessen er der for seriøs pleie :-)å
Sist redigert av Bringisen den 10 okt 2013, 16:07, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
rogg
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Elolz skrev:Bruker Kent Car Care Microfibre Drying Towel til tørking, utrolig hva disse suger opp av vann, koster veldig lite på f.eks ebay:
Bilde
http://www.amazon.co.uk/Kent-Q6100-Extr ... B0030B9U6Q
Er noe ukjent med alle produkter som finnes på markedet, men min far tok fagbrev som renholder for en del år siden. Dette var i den tiden mikrofiberklutene kom på markedet.
Disse klutene er meget effektive og de ble den gang advart mot å bruke slike kluter på bil.

Dette kom av at disse klutene også fjerner fett. Det vil si at det beskyttende fettlaget som vi gnikker og gnur på syklene/bilene vår for at de skal være blanke og fine, vasker vi bort med disse fiberklutene på neste vask.

Om det er utviket kluter som er beregnet for bil/mc vet jeg ikke. Men jeg bruker ikke slike kluter.

Det jeg bruker er et par korker med lampeolje i vaskevannet. Det legger seg som fin beskyttelse på lakken og hjelper samtidig å få sykkelen ren. Kan bruke parafin og diesel, men det lukter mye mer. Gamle T-skjorter funker her hjemme.
Rogg..
Sees på veiene...

SMIA MC

TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Legg inn av TBI81 »

rogg skrev: Disse klutene er meget effektive og de ble den gang advart mot å bruke slike kluter på bil.

Dette kom av at disse klutene også fjerner fett. Det vil si at det beskyttende fettlaget som vi gnikker og gnur på syklene/bilene vår for at de skal være blanke og fine, vasker vi bort med disse fiberklutene på neste vask.

Om det er utviket kluter som er beregnet for bil/mc vet jeg ikke. Men jeg bruker ikke slike kluter.

Det jeg bruker er et par korker med lampeolje i vaskevannet. Det legger seg som fin beskyttelse på lakken og hjelper samtidig å få sykkelen ren. Kan bruke parafin og diesel, men det lukter mye mer. Gamle T-skjorter funker her hjemme.
Lampeolje er et supertriks, selv om jeg aldri har brukt det i vaskevannet. Perfekt for å rengjøre grisete felger og kjeder :thumleft
Aldri hatt noe problem med at mikrofiberkluter virker avfettende - men de jeg har brukt har forsåvidt alltid vært turtle-kluter som nok er beregnet på bruken :-)

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Jeg vasker den,MCen..ikke misforstå,..et par ganger i uka...
Og da blir kjerringa innmari veltilfreds.. :sorry :redface
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

Intruder skrev:Jeg vasker den,MCen..ikke misforstå,..et par ganger i uka...
:P :p Min kone blir veldig tilfreds om jeg vasker den, ikke MCen, flere ganger i uken :lol
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Bringisen skrev:
:P :p Min kone blir veldig tilfreds om jeg vasker den, ikke MCen, flere ganger i uken :lol
Vask må til så ofte man har mulighet...så er man forberedt på de fleste muligheter... :yeyeye

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Bringisen skrev:
Jeg vasker den to ganger i uka,men bruker den ofte litt mer enn som så...
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
TomB
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod

Legg inn av TomB »

Det er da bare å kjøre inn i sånn automat, bruker helst bøstefri :thumleft
Båndrag?

Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
spidair
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Legg inn av spidair »

Jævelig fristende å spørre hvor mange ganger du kjører inn og ut av den automaten før du er fornøyd, men det sporer jo av tråden... Filler'n, for sent :)

For å race ontopic igjen vil jeg bare takke for rådene da jeg skal vaske sykkel for første gang i helgen :) (Det var derfor jeg leste tråden liksom, selv om noen kanskje ikke tror det... he he)

Svar