Oppkjøring! - Spørsmål og info!
Oppkjøring! - Spørsmål og info!
Heisann!
Har oppkjøring for Lett MC i morra, og har noen spørsmål ang. det :)
Dette er min 2. oppkjøring, og denne kom på kort forvarsel.
Fikk vite før i dag at jeg kunne kjøre opp, siden det er såpass sent på året.
MEN, jeg har ikke kjørt siden jeg kjørte opp sist, som er 1 mnd siden, og det er ikke garantert at jeg får en kjøretime før denne oppkjøringen, som gjør meg sykt nervøs! :S
Det jeg gjorde forrige gang, som jeg fikk en lapp om var galt, var følgende;
Kjøre for sakte på landevei (faktisk)
Kjøre for fort i byen, og brøt en vikeplikt for 2 personer og èn bil samtidig. (Samme kryss)
Og hadde utydelige posisjoner når jeg kjørte på landevei.
Jeg klarte teori delen, altså sikkerhets spm og kontroll av sykkelen, men ikke med glans. (Forstod ikke spørsmålet med en gang, og kontrollen var kanskje litt svak.)
Og noe annet jeg lurer på er om man må ta teori delen på nytt?
En venn av meg klarte den heller ikke på første forsøk, og fortalte at han ikke fikk et sikkerhets spørsmål den andre gangen, og begynte å kjøre med en gang.
(Vet ikke om det vil si "banekjøring", med bremse øvelser o.l)
Noe som legger også press på dette er jo også tiden på året. Stryker jeg nå kan jeg ikke kjøre opp før til neste år, og da blir det selvfølgelig dyrere. (Kjøretimer..)
Jeg var den siste av de som kjørte opp, og fikk oppkjøringen tidligere en det jeg skulle ha hatt, med da ca 1 - 1,5 uker. Noe som la et plutselig press på meg da også.
Føler jeg har hatt lite tid, men vil egentlig prøve meg en siste gang før jeg enten gir meg, eller kan si meg fornøyd med lappen :)
Har oppkjøring for Lett MC i morra, og har noen spørsmål ang. det :)
Dette er min 2. oppkjøring, og denne kom på kort forvarsel.
Fikk vite før i dag at jeg kunne kjøre opp, siden det er såpass sent på året.
MEN, jeg har ikke kjørt siden jeg kjørte opp sist, som er 1 mnd siden, og det er ikke garantert at jeg får en kjøretime før denne oppkjøringen, som gjør meg sykt nervøs! :S
Det jeg gjorde forrige gang, som jeg fikk en lapp om var galt, var følgende;
Kjøre for sakte på landevei (faktisk)
Kjøre for fort i byen, og brøt en vikeplikt for 2 personer og èn bil samtidig. (Samme kryss)
Og hadde utydelige posisjoner når jeg kjørte på landevei.
Jeg klarte teori delen, altså sikkerhets spm og kontroll av sykkelen, men ikke med glans. (Forstod ikke spørsmålet med en gang, og kontrollen var kanskje litt svak.)
Og noe annet jeg lurer på er om man må ta teori delen på nytt?
En venn av meg klarte den heller ikke på første forsøk, og fortalte at han ikke fikk et sikkerhets spørsmål den andre gangen, og begynte å kjøre med en gang.
(Vet ikke om det vil si "banekjøring", med bremse øvelser o.l)
Noe som legger også press på dette er jo også tiden på året. Stryker jeg nå kan jeg ikke kjøre opp før til neste år, og da blir det selvfølgelig dyrere. (Kjøretimer..)
Jeg var den siste av de som kjørte opp, og fikk oppkjøringen tidligere en det jeg skulle ha hatt, med da ca 1 - 1,5 uker. Noe som la et plutselig press på meg da også.
Føler jeg har hatt lite tid, men vil egentlig prøve meg en siste gang før jeg enten gir meg, eller kan si meg fornøyd med lappen :)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!
Hei og velkommen hit.
Jeg tør ikke svare på alt det du spør om. Det skjer hele tiden noe nytt, og for å være ærlig så vet jeg ikke. Jeg tenker at du har hatt de kjøretimene du trenger, og kjørelærer mener du er klar. Du strøyk, og vet hva du strøyk på. Dermed vil du ha disse stryk-punktene i bakhodet hele tiden under ny oppkjøring. Derfor tror jeg det går bra i dag.
Så det eneste jeg kan gjøre er å ønske lykke til, og krysse fingrene for at det går bra.
Jeg tør ikke svare på alt det du spør om. Det skjer hele tiden noe nytt, og for å være ærlig så vet jeg ikke. Jeg tenker at du har hatt de kjøretimene du trenger, og kjørelærer mener du er klar. Du strøyk, og vet hva du strøyk på. Dermed vil du ha disse stryk-punktene i bakhodet hele tiden under ny oppkjøring. Derfor tror jeg det går bra i dag.

Så det eneste jeg kan gjøre er å ønske lykke til, og krysse fingrene for at det går bra.

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!
Du må ta hele opplegget på nytt uavhengig hvordan det gikk sist gang.
Det beste er vel å ihvertfall ha én kjøretime for å bli litt varm i trøya igjen. Jeg føler ihvertfall at det hjalp mye for min 2. oppkjøring, for jeg hadde glemt bort mye enkle ting på den mnden uten noe særlig kjøring med skole :)
Det beste er vel å ihvertfall ha én kjøretime for å bli litt varm i trøya igjen. Jeg føler ihvertfall at det hjalp mye for min 2. oppkjøring, for jeg hadde glemt bort mye enkle ting på den mnden uten noe særlig kjøring med skole :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!
Beste er jo om du klarer å glemme at det er oppkjøring og tenker på det som vanlig besinnet kjøretime/kjøretur. Jeg glemte meg av i en rundkjøring da jeg kjørte opp husker jeg. Var en bil som var ganske tett på også tok jeg den vanlige angrepsmetoden og gasset på istedet for å stoppe. Husket jeg tenkete at 'pokker der røk det', men da vi stoppet var sensoren storfornøyd med den manøvren. Han lurte derimot på hvorfor jeg slapp opp litt på gassen før gangfelt (for det var jo ingen der) og fnøys bare av svaret mitt som var 'vel, det er jo oppkjøring'. En fin dag, var det 

- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!
Hei og velkommen hit.
Den tekniske delen er noe som er med på oppkjøring. Den er ikke vanskelig.
En stor fordel er om du kunne få en oppvarmingstime før oppkjøring, kontakt kjøreskolen du brukte. De bruker å stille villig opp.
Til det tekniske når det gjelder kjøringen, kan jeg bare komme med en oppfordring, løft blikket og se laaangt fram. Da får du bedre flyt i kjøringen og bedre plassering. Og er enig i tidligere forslag...prøv å unngå å tenke oppkjøring.
Lykke til, dette går bra. Har troen på at det går..hjelper mye.
Den tekniske delen er noe som er med på oppkjøring. Den er ikke vanskelig.
En stor fordel er om du kunne få en oppvarmingstime før oppkjøring, kontakt kjøreskolen du brukte. De bruker å stille villig opp.
Til det tekniske når det gjelder kjøringen, kan jeg bare komme med en oppfordring, løft blikket og se laaangt fram. Da får du bedre flyt i kjøringen og bedre plassering. Og er enig i tidligere forslag...prøv å unngå å tenke oppkjøring.
Lykke til, dette går bra. Har troen på at det går..hjelper mye.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!
Dette går nok bra
Jeg tror også det er veldig riktig å få kjørt litt i dag eller i morgen før oppkjøringstimen. Få igjen feelingen siden du ikke har kjørt på en hel mnd.
Her bør kjøreskolen din gjøre betydelige anstrengelser for å legge til rette for deg!
Velkommen hit til forumet. Her er det mange tråder som handler om oppkjøring. Jeg er ikke tvil om at dine spørsmål og erfaringer også vil bli satt pris på av mange. Pass derfor på å komme innom forumet igjen for og legge inn oppdateringer om hvordan dette går.
Lykke til i morgen

Jeg tror også det er veldig riktig å få kjørt litt i dag eller i morgen før oppkjøringstimen. Få igjen feelingen siden du ikke har kjørt på en hel mnd.
Her bør kjøreskolen din gjøre betydelige anstrengelser for å legge til rette for deg!
Velkommen hit til forumet. Her er det mange tråder som handler om oppkjøring. Jeg er ikke tvil om at dine spørsmål og erfaringer også vil bli satt pris på av mange. Pass derfor på å komme innom forumet igjen for og legge inn oppdateringer om hvordan dette går.
Lykke til i morgen

Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!
Takk for svar!
Han sa at han skulle prøve å dytte oppkjøringen en time bakover, slik at vi kunne varme opp rett før oppkjøringa, og han skal gi meg svar i dag :)
Takk for all oppmuntringen også, hjelper på nervene..
Han sa at han skulle prøve å dytte oppkjøringen en time bakover, slik at vi kunne varme opp rett før oppkjøringa, og han skal gi meg svar i dag :)
Takk for all oppmuntringen også, hjelper på nervene..

- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!
Håper det går bra.forresten...jeg tror jeg vet det..
og velkommen i gjengen !!

og velkommen i gjengen !!


Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!
Jeg fikk en oppvarmingstime før oppkjøringen, og satser på at det går bra :)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!
KjempebraHauksort skrev:Jeg fikk en oppvarmingstime før oppkjøringen, og satser på at det går bra :)

Lykke til

Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!
Jeg strøyk.
Klarte ikke bremsingen godt nok så fikk ikke kjørt på veien!
Bremsestrekningen var for lang, og forhjulet låste seg èn gang.
Jeg syntes selv at det gikk ok med tanke på været og tilpasning, og når det er såppas kaldt blir vel grepet dårligere?
Men uansett, dette var i tillegg det eneste vi ikke fikk øvet på under oppvarmingstimen.
Alt annet gikk supert, fikk en + på kontrollen, og oppvarmingstimen gikk også uten problemer.. Jeg vet ikke, men jeg er skuffet!
Hva mener dere? (dette var også den siste oppkjøringen denne sensoren tok, ettersom at det blir en ny sensor til neste vår. Vet ikke om det har noe å si.. )
Klarte ikke bremsingen godt nok så fikk ikke kjørt på veien!
Bremsestrekningen var for lang, og forhjulet låste seg èn gang.
Jeg syntes selv at det gikk ok med tanke på været og tilpasning, og når det er såppas kaldt blir vel grepet dårligere?
Men uansett, dette var i tillegg det eneste vi ikke fikk øvet på under oppvarmingstimen.
Alt annet gikk supert, fikk en + på kontrollen, og oppvarmingstimen gikk også uten problemer.. Jeg vet ikke, men jeg er skuffet!
Hva mener dere? (dette var også den siste oppkjøringen denne sensoren tok, ettersom at det blir en ny sensor til neste vår. Vet ikke om det har noe å si.. )
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!
Uff, kjipt :<
Merkelig at det ble stryk på grunnlag av bare bremsen som negativt punkt.
Har ikke skolesykkelen ABS forresten? Det er jo litt ulempe på akuratt den om du får stryk for å låse hjulet.
Første sensoren jeg hadde var en sur padde fra start til slutt, men på min andre oppkjøring fikk jeg en skikkelig hyggelig fyr som var mye enklere å ha en løs samtale med og ikke 110% oppkjøring.
Merkelig at det ble stryk på grunnlag av bare bremsen som negativt punkt.
Har ikke skolesykkelen ABS forresten? Det er jo litt ulempe på akuratt den om du får stryk for å låse hjulet.
Første sensoren jeg hadde var en sur padde fra start til slutt, men på min andre oppkjøring fikk jeg en skikkelig hyggelig fyr som var mye enklere å ha en løs samtale med og ikke 110% oppkjøring.
Sist redigert av Snikendeugle den 11 okt 2013, 11:54, redigert 1 gang totalt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!
Det har mye å si. Se fram til ny sensor. Sesongen er uansett nesten slutt så friskt mot.Hauksort skrev: Hva mener dere? (dette var også den siste oppkjøringen denne sensoren tok, ettersom at det blir en ny sensor til neste vår. Vet ikke om det har noe å si.. )

FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!
Går an å kjøre opp ved et annet biltilsyn og da med annen sensor og kanskje er det en ledig time igjen eller så går det mye bedre til neste år da du sikkert har fått lest til deg mer og kanskje fått øvelsekjørt mer :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!
Huff det var leit å høre. Jeg skjønner at du er skuffet.
Dette har helst en sammenheng med at du ikke har fått kjørt denne siste måneden. En enkelt kjøretime rett før oppkjøring er nok ikke nok til å få på plass den gode "feelingen" om du skjønner.
Jeg tror nok ikke at det kun var en enkelt framhjulslåsing som bikket lasset. Det var heller en helhetsvurdering fra sensor at han ennå ikke var villig til å slippe deg ut i trafikken. Det er farlig der ute, vi på MC er små og sårbare, og det kreves mye av oss i trafikken. Slik må det bare være.
Prøv å tenke positivt. Forberede deg gjennom vinteren så godt du kan. Ikke se sensor og oppkjøring som en fiende du må overvinne, men som et av mange trappetrinn på veien til god MC-fører. Dette trappetrinnet er (tro det eller ei) faktisk et godt stykke nedi trappa. Det er mange trinn igjen, men etter at du har lappen får du lov å gå resten av dem alene. Bruk vinteren så godt du kan til å suge til deg så mye grunnkunskap du kan. Mye finner du på nettet, veldig mye finner du her i forumet. De aller fleste i forumet har på et tidspunkt strevd med akkurat dette trappetrinnet. Vi vet at det er vanskelig, og SKAL være vanskelig.
Jeg antar du også er i gang med øvelseskjøring til bil. De fleste på din alder er det. Prøv da når du kjører bil og tenke som du kjører MC. Det blir nesten det samme, men du må være ekstra tydelig i alt du skal gjøre. På den måten kan du ha nytte av mengdetrening i bil også med tanke på MC-lappen.
Har du spørsmål - still dem til oss. Her får du gode svar på det meste.
Dette har helst en sammenheng med at du ikke har fått kjørt denne siste måneden. En enkelt kjøretime rett før oppkjøring er nok ikke nok til å få på plass den gode "feelingen" om du skjønner.
Jeg tror nok ikke at det kun var en enkelt framhjulslåsing som bikket lasset. Det var heller en helhetsvurdering fra sensor at han ennå ikke var villig til å slippe deg ut i trafikken. Det er farlig der ute, vi på MC er små og sårbare, og det kreves mye av oss i trafikken. Slik må det bare være.
Prøv å tenke positivt. Forberede deg gjennom vinteren så godt du kan. Ikke se sensor og oppkjøring som en fiende du må overvinne, men som et av mange trappetrinn på veien til god MC-fører. Dette trappetrinnet er (tro det eller ei) faktisk et godt stykke nedi trappa. Det er mange trinn igjen, men etter at du har lappen får du lov å gå resten av dem alene. Bruk vinteren så godt du kan til å suge til deg så mye grunnkunskap du kan. Mye finner du på nettet, veldig mye finner du her i forumet. De aller fleste i forumet har på et tidspunkt strevd med akkurat dette trappetrinnet. Vi vet at det er vanskelig, og SKAL være vanskelig.
Jeg antar du også er i gang med øvelseskjøring til bil. De fleste på din alder er det. Prøv da når du kjører bil og tenke som du kjører MC. Det blir nesten det samme, men du må være ekstra tydelig i alt du skal gjøre. På den måten kan du ha nytte av mengdetrening i bil også med tanke på MC-lappen.
Har du spørsmål - still dem til oss. Her får du gode svar på det meste.