ujevn, litt "gurglete gange" - 2-sylindret 4 takt FI?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

ujevn, litt "gurglete gange" - 2-sylindret 4 takt FI?

Legg inn av gsx750_80 »

Jeg har en Kawasaki Ninja 250R som har gått ca 14600 kilometer siden i fjor vår. Sykkelen har gått og oppført seg eksemplarisk inntil
de siste dagene. Nå går den ikke like jevnt og "elektromotoraktig" som før. Gassresponsen er noe dårligere. Dette kjennes feks ved
gasspådrag i 80-100 km/t i 6. gear. Motoren går noe mer ujevnt og "gurglete", i mangel av en bedre beskrivelse. Mangelen på gassrespons
er ikke så tydelig at jeg tror det er sannsynlig at den tidvis ikke tenner på begge pluggene.
Jeg mistenker heller at det kan være noe med bensintilførsel eller et eller annet i tilknytning til forbrenning.
Dette har oppstått den siste uka, og viser seg i temperaturer omkring 10 grader C og lavere, uten at jeg vet om det egentlig har noe
direkte med saken å gjøre. Fylling av frisk bensin (bruker stort sett Shell V-Power 98 oktan) har ikke medført registrerbare endringer
i oppførsel. Under dagens kjøretur på 2 x 40 km registrerte jeg ikke endring fra begynnelse til slutt på turen. Mao gikk den
litt mer "bråkete" og "rykkete" enn vanlig. "Rykkingen" har jevn frekvens. I nok et forsøk på å beskrive oppførselen kan jeg si
at den på en måte går som om hver 10. drivstoffenhet ikke var bensin, men noe annet, lite brennbart.
Det er en motor med innsprøytning, og ikke forgasser(e).
Er det mulig å si noe om hva årsak sannsynligvis kan være, eller er det for lite informasjon i det jeg sier til at det lar seg gjøre?
Sist redigert av gsx750_80 den 30 sep 2013, 22:56, redigert 1 gang totalt.
mvh

-gsx750_80

ZZR-Erling

Re: ujevn, litt "gurglete gange" - 2-sylindret 4 takt FI?

Legg inn av ZZR-Erling »

...tjæææ..blir for kald luft for den?
Noen med samme erfaring?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7000
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: ujevn, litt "gurglete gange" - 2-sylindret 4 takt FI?

Legg inn av Jompa »

Lav temperatur, høy luftfuktighet, ising i innsuget ?
Vet ikke om ising påvirker injectionmotorer på samme måte som forgassermotorer,
men prøv med en skvett kondensfjerner. Det skader ihverfall ikke.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6975
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: ujevn, litt "gurglete gange" - 2-sylindret 4 takt FI?

Legg inn av kjellv »

Sjekk pluggbytte først... klassisk kjennetegn, og pluggene skal du ikke vente fungerer noe lenger enn dette

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: ujevn, litt "gurglete gange" - 2-sylindret 4 takt FI?

Legg inn av gsx750_80 »

Takk for flere tips!
Når jeg kom hjem fra jobb i dag var temperaturen 12 grader. I trøndelag er det (dessverre) en temperatur vi kan erfare selv en sommerdag.
Men, det er klart at det er lavere nattetemperaturer. Det har også vært nattefrost for ikke mange dagene siden. Luften er fuktig og rå, og motor-
temperaturen beveger seg i følge måleren seg knapt inn i det området som indikerer normal motortemperatur. Kanskje den ikke liker dette.
Det kan muligens dreie seg om opptil flere av de faktorene dere nevner, i kombinasjon, for alt jeg vet.
Burde kondens "tynnes ut" ved påfylling av nytt drivstoff? Jeg hadde i alle fall nær full tank ved oppstart i dag tidlig. Den mere "hakkete", bråkete
gangen vedvarte t/r jobb, og jeg kan ikke påtå at det var bedre når jeg nådde målet, enn ved start.
Jeg har tatt service på ca. 1000, 6000 og 12000 km, der jeg kjøpte sykkelen. Om tennplugger ble skiftet vet jeg ikke, men kan spørre.
Flere ting å undersøke her.
På ninjette.org står det at ising av forgassere kan være et problem i temperaturområdet 10 grader C og ned til -7 grader C, men at det sjeldent
forekommer på utgaven med fuel injection (som jeg har); http://faq.ninja250.org/wiki/What_is_carburetor_ice%3F" onclick="window.open(this.href);return false; .
Batteripoler, plugger, kondens.. Flere ting å sjekke. Takk, igjen.
(I parentes kan jeg bemerke noe annet: IRC originaldekkene er relativt holdbare. Bakdekket som sto på når sykkelen var ny står fortsatt på, og har
altså 14600 km bak seg. Husker at jeg sleit ut et Pirelli Phantom bakdekk på 3000 km, i "gamle dager". )
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6975
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: ujevn, litt "gurglete gange" - 2-sylindret 4 takt FI?

Legg inn av kjellv »

gsx750_80 skrev:Takk for flere tips!

Burde kondens "tynnes ut" ved påfylling av nytt drivstoff?
Nope!

Kondens legger seg i bunnen av tanken, og når det blir nok av den så skaper den problemer ved at den dråpevis kommer seg videre sammen med bensinen.
Kondensfjerner er teknisk sprit, ligner alkohol, og blander seg med kondensen, og ikke bensinen. Alkohol er brennbart og fryser ikke som kjent, og løser problemet.

Ove
Innlegg: 36
Registrert: 28 des 2012, 16:31
Motorsykkelen din: yamaha FZS 1000
Sted: Rogaland

Re: ujevn, litt "gurglete gange" - 2-sylindret 4 takt FI?

Legg inn av Ove »

motor-
temperaturen beveger seg i følge måleren seg knapt inn i det området som indikerer normal motortemperatur
Dersom ECM / innsprøytningssystemet ikke har rette parametre fra tempsensoren kan kanskje det være en årsak, sjekke tempsensor evt termostat som står åpen?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: ujevn, litt "gurglete gange" - 2-sylindret 4 takt FI?

Legg inn av gsx750_80 »

Elolz skrev:Savner en oppdatering her! Funnet ut av det ennå? :-)
Hei. Jeg sjekket batteripolene, og de virket som de satt godt, med forhåpentligvis god elektrisk kontakt som følge.
Jeg har i epost spurt verkstedet om tennplugger ble skiftet ved service i sommer. Jeg har ikke fått svar på det, foreløpig.
I går var det 8-9 grader C når jeg startet kjøreturen (knappe 4 mil) til jobb. Det virker som den går litt bedre når temperaturen
er såpass, men at den går litt dårligere når det blir 2-3 grader kaldere, og videre nedimot 0 grader. Noe slikt merket
jeg ikke i fjor høst, samme år som jeg kjøpte sykkelen ny.
Jeg fylte opp tanken med Shell V-Power 98 i går, og helte ca halvparten av en flaske 2 dl. blåtind kondensfjerner på tanken,
for å se om det hjelper. Jeg måler kontinuerlig bensinforbruket. Dette var det høyeste jeg noensinne har registrert, dvs nærmere
0.41 liter / mil, mot normalt omkring 0.38 l/mil. Det virker fornuftig ut fra at jeg synes jeg merker et svakt effekttap i motoren,
noe som jeg antar kompenseres med kraftiger gasspådrag, og påfølgende forbruk, i snitt.
Nå mener jeg at jeg har lest at kondensfjerner ikke er bare bra, men tok sjansen på å helle på litt.
Ventiler ble etter sigende ikke justert på 12 000 km service. Ut fra det som ble sagt fikk jeg inntrykk av at verkstedet på basis
av erfaring kan vurdere ved prøvekjøring og lytting på motoren, om ventiljustering bør foretas. Hører ikke noe ulyd, men vet ikke
om jeg nødvendigvis er i stand til å oppfatte det.
Jeg antar det kan være et samspill mellom flere faktorer som gjør at den går dårligere i kaldt vær. Jeg får se om jeg rekker å registrere
evt effekt av kondnsfjerner før sesongen er over.
Det var en som nevnte luftmengemåpler eller noe i den dur. Antar det er verkstedet som evt kan finne ut om det kan ligge noe problem der..
mvh

-gsx750_80

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: ujevn, litt "gurglete gange" - 2-sylindret 4 takt FI?

Legg inn av superduper »

Et lite tips. Du kommer VELDIG langt ved å kun skru ut tennpluggen din å sjekke tilstanden. Det at sykkelen din ikke går normalt kan stemme veldig godt overens med at det er blitt kaldere samt. at det er mer fukt i lufta. Husk at motoren din ikke er justert til å fungere optimalt i dette klimaet, så det er derfor vanlig å skifte varmeverdi på tennpluggen i løpet av høsten/vinteren for de som kjører i den perioden. Mest sannsynelig det som påvirker motoren din. Men igjen.. Sjekk pluggen din.

Svart = for tykk blanding
Hvit = for tynn blanding
Sjokoladebrun = perfekt

Tennpluggen din skal ikke ha noe særlig belegg, knuste biter etc. eller generelt være "skrukkete". Dette er et tegn på slitt plugg.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38084
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: ujevn, litt "gurglete gange" - 2-sylindret 4 takt FI?

Legg inn av AJ »

gsx750_80 skrev: Det var en som nevnte luftmengemåpler eller noe i den dur. Antar det er verkstedet som evt kan finne ut om det kan ligge noe problem der..
Kan være at innsugspjeldene - eller throttle bobies, på 'nynorsk' - er kommet i ulage, dvs. blitt usynkronisert.
Om du har mulighet til å sjekket dette, ville jeg prøvd dette også.
Er forholdsvis enkelt bare man har rett måleutstyr, kommer lett til lufteventilene (eller hva de kalles...) på spjeldhusene og justeringsskruen(e) for synkronisering av spjeldene. Etter å ha gjort dette skal også TPS'en - throttle position sensor - resettes (gjøres elektronisk på de fleste (alle?) nye sykler i dag.

Mye av det du beskriver i første post minner om ujusterte throttle bodies. Så verd å få sjekket ut denne feilfaktoren også.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: ujevn, litt "gurglete gange" - 2-sylindret 4 takt FI?

Legg inn av gsx750_80 »

Elolz skrev:Savner en oppdatering her! Funnet ut av det ennå? :-)
Takk for flere gode råd, fra flere. Jeg sjekket ledninger til batteriet, og de virket å være i orden. Verkstedet opplyste
for et par dager siden (via tilsendt regning) at plugger ble skiftet på 12000 km service (km stand i dag; ca 15100).
Ved nest siste tankfylling benyttet jeg kanskje 1 dl kondensfjerner. Jeg vet ikke om det er den som har hjulpet,
men ved kjøring til jobb i ekstremt fuktig vær og 3-4 grader C i dag tidlig, gikk motoren bedre enn ved enkelte
tidligere turer nå senhøstes i trøndelag. Det var så fuktig at visiret måtte tørkes flere ganger i løpet av morgenturen
til arbeid, pga fuktig skodde / tåke.
(Jeg registrerte omkring 5 tohjulinger på dagens tur til Trondheim, så det er fortsatt en del som kjører to-hjuling her omkring.
Jeg frykter imidlertid at sesongen kan være over hvilken grad som helst. Det er kanskje 2 uker siden første runde med skraping
av is fra bilruter. Dyrt å pendle med bil, så det blir vel snart tog eller buss..)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: ujevn, litt "gurglete gange" - 2-sylindret 4 takt FI?

Legg inn av Kawagutten »

Hvis ikke noe av det over hjelper ville jeg trodd det var rusk/slam i systemet eller ventiler.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: ujevn, litt "gurglete gange" - 2-sylindret 4 takt FI?

Legg inn av gsx750_80 »

Kawagutten skrev:Hvis ikke noe av det over hjelper ville jeg trodd det var rusk/slam i systemet eller ventiler.
Takk for mange gode tips, av flere. Sykkelen går i det hele tatt litt råere og mer "gurglete" enn tidligere.
i dag var det 16 grader C i skyggen her, så kaldt var det i alle fall ikke..
Gassresponsen ble stadig dårligere, og varsellampen for lavt nivå på drivstofftanken begynte å blinke.
Dermed tenkte jeg at det kanskje ville bedre seg umiddelbart ved å fylle opp tanken med bensin (98 Shell V-power).
(Har registrert på et par andre sykler at de går bedre med noe mer bensin i tanken).
Det gjorde den ikke, i alle fall ikke i løpet av de kanskje 6-7 kilometrene jeg har kjørt etter dette.
Gassresponsen var klart svakere enn bare for en dag eller to siden, og sykkelen bråker noe mer, og går som sagt
"gurglete", i mangel av bedre ord.
Til uka leveres 250R'en på 18 000 km service, og da skal jeg nevne noen av de rådene / tipsene jeg har fått her.
Takk for hjelpen, til flere!

PS: Er litt usikker på om jeg burde forsøke å hive i en liten skvett kondensfjerner..
mvh

-gsx750_80

Svar