Råd om valg av sykkel til førstegangskjøper

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
alternes.
Motorsykkelen din: BSA B31 1954

Råd om valg av sykkel til førstegangskjøper

Legg inn av alternes. »

Hei.

Jeg er en båtmann på 26 som aldri har hatt førerkort for noe landbassert kjøretøy, har alltid likt motorsykkler uten at dette har ført til at jeg har tatt lappen, bil har jeg aldri brydd meg med og kommer heller aldri til og gjøre det. Men nå er båten solgt og sjølivet blir etter 20 år på sjøen erstattet med motorsykkel om alt går etter planen :) Saken er den at jeg liker gamle ting, dette inkluderer også gamle motorsykkler, så jeg har veldig lyst til og kjøpe meg en BSA B31 fra 1954 i strøken tilstand. Motorsykkelen vil ikke bare bli brukt til crusing på godværsdager som jeg har intrykk av at sykkler i denne kategorien gjerne blir brukt til, men skal være mitt framkomstmiddel i all slags vær og vil bli flittig brukt, også til ferier. Jeg har lite greie på mc generellt så er det utilrådelig å kjøpe en så gammel sykkel til daglig bruk ? Vil jeg måtte mekke mye? er dette en grei sykkel til dagelig bruk? Takker for alle svar, det hadde vært veldig fint å få hjelp i dette spørsmålet da jeg ikke har noe greie på mc overhode og heller ikke kjenner noen som har det, Jeg vil jo helst ungå å kjøpe katta i sekken :-)

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=43474802" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Re: Råd om valg av sykkel til førstegangskjøper

Legg inn av Snikendeugle »

Aner ikke noe omselve sykkelen eller holdbarheten på de, men om du er flink til å skru / ikke så redd får å fikse ting selv, og kan litt motor så går det nok fint med en gammel sykkel :) (Ikke at jeg vet om du noen gang trenger å skru på den, men sjangsen er jo større på en eldre sykkel).

Om du skal bruke den hver dag som framkomstmiddel, så kan jo ergonomien bli et problem kanskje? Setet så ikke direkte mykt ut :p
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Erik.H.M
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F

Legg inn av Erik.H.M »

Hvis du kan skru, så tror jeg ikke at det blir noe problem å ha en BSA, men hvis du skal bruke den som et daglig framkomstmiddel, så ville jeg nok hatt en nyere sykkel i backup sånn i tilfelle. :-)

Syntes det er drit kult at du vil ha en gammel sykkel som skal brukes til hvedagen, men jeg vill nok heller kjøpt en litt nyere japansk sykkel, fra f.eks. 70 tallet, da disse er mer pålitelige. Men hvis det er den 50 talls stilen du er ute etter, så er kanskje ikke det et alternativ? Du kan jo bygge en kul Cafe Racer ut av en Gammel Honda CB :thumleft
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Jeg kan en god del om skruing...men likevel da...? Til dagligbruk og turkjøring hadde jeg nok aldri valgt noe sånt!

Gammel veteran er kjekt det, til stas. Lokale treff og småturer i finvær for eksempel. Men til dagligbruk og tur...? Nope!
Selv om man skulle være over middels skrukyndig fins det da vel noe artigere å finne på enn å stå i veikanten og skru veteransykkel? Nei sats på noe mer moderne til tursykkel og dagligbruk, åsså kjøper du heller BSAen til kosesykkel i andre sammenhenger.

alternes.

Legg inn av alternes. »

Takk for svar :-) :-) mine mekke kunskaper omfatter hovedsakelig 2-takt utenbordsmotorer og diesel innenbordsmotorerer for båt. men en motor, er en motor. så mekking tror jeg nok neppe vil bli et problem. Som en av dere er inne på så kan jeg nevne at jeg også vurderer en nyere 70-80 talls sykkel, men synes dette blir litt for nytt og har ikke helt den stilen jeg er ute etter. Det jeg egentlig lurer på er om andre her har gode erfaringer med bruk av så gamle sykkler til hverdags? som sagt så har jeg ikke hatt mc før og har hverken oversikt eller peiling på hvor stort mekkebehov gamle/ nye sykkler generellt har overhode. For og formulere meg enklest mulig: Jeg ønsker en gammel sykkel med lite mekkebehov, at en sykkel må ses over i ny og ne er greit for meg. men hvis en Bsa fra denne perioden representerer dagelig/ ukentlig mekking og trøbbel, fks oljelekkasjer osv. er jeg ikke interessert i det. Sykkelen skal jo kunne brukes til fks en problemfri reise fra nordland til oslo innimellom, og da kan jeg jo ikke ha en sykkel som må ha "dagelig" service. Jeg vurderer også en smule og kjøpe en forholdsvis ny sykkel, men jeg har intrykk av at jeg vil tape mye på dette ved videresalg. Bsa"n vil jo aldri tape seg i verdi ved godt hold, heller motsatt. Det hadde vært veldig fint å kanskje få noen inspill fra noen som har erfaring med disse gamle Engelske sykklene. jeg har hørt at de vist nok skal være plaget med oljelekkasjer?

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

Er nok enig med de over og tror du vil bli ganske sliten og lei på en langtur med en gammel sykkel uten noe særlig med bremser,kjøreegenskaper eller komfor men for all del moro til kort pendling og turer i nærmiljøet.Har hørt det er mange som oppgraderer sykkelen med nyere ting som elektronisk tenning og bremser blant annet uten å forandre for mye på utseende pga de vil ha en mer holdbar sykkel.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

En god gammel veteran, om det er BSA, NSU, BMW, Triumph, DKW,Tempo eller hvilket som helst annet merke kan jo være i utmerket god stand og tåle mange problemfrie mil og sesonger uten nevneverdige problemer.
Mange entusiaster setter disse i fantastisk god stand, til og med bedre enn fabrikkny. De er gjerne enkle sammenlignet med moderne sykler. De er også gjerne solide, bygget for å holde med god sikkerhetsmargin. Nyere sykler er mer komplisert og avansert, det er hentet ut langt mer effekt. Konstruksjon og oppbygging er langt mer perfeksjonert. Det blir brukt deler og komponenter av marginal kvalitet, som oftest med tanke på vekt og pris. Alle deler skal holde akkurat det som trengs, men ikke noe særlig mer.
Levetid på nyere sykler kan vel ikke sies å være forventet like lang. Det er nok neppe mange 2013 modeller som fortsatt er på veien om 60 år for å si det sånn.

Problemet med gamle veteraner er ofte deletilgang. Står du i veikanten med et større problem, må du påregne en god del lengre ståtid mens du leter etter deler fra hele verden enn om du har en mer moderne sykkel. Enkeltdeler og komponenter som har vist en svakhet på gamle sykkelmodeller kan være umulig å få tak i. Markedet over hele verden kan være "sopet rent", og finner man den så vet gjerne selger at denne er skjelden og vet og ta seg betalt. Er man villig til å ta dette som det kommer, og har et over middels godt eksemplar av en veteransykkel så kan dette fungere bra det.

Men ellers, jeg kjenner ikke til akkurat denne sykkelen, kvalitet og spesielle problemer du skal se etter...

alternes.

Legg inn av alternes. »

okei, takk for inspill :-) Det blir vel et sjanse spill dette. Fornuften sier vel en nyere sykkel. Men hjerte sier en "ordentlig" sykkel etter min smak :-) Jeg tipper jeg går for BSA. Da gjenstår det vel bare å se om det blir et valg jeg blir fornøyd med eller om jeg blir å finne i grøftekanten med ei skiftnøkkel heller en på veien :D Som sagt så har jeg ikke de kunnskapene som skal til for og ta en skikkelig vurdering av dette, men noen sjangser må en ta i livet :-) ha en fin kveld alle sammen og takk for hjelpen

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Følg ditt eget hjerte og ikke andres :)
Jeg stusser litt på nicket ditt, alternes, som i Rana eller Vefsn?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Det sto i annonsen på finn at originalt verktøysett til sykkelen var med. Sats på det, og så kaster du det justerbare slagvåpenet du kaller skiftenøkkel så langt på havet du klarer. Det er ikke egnet til annet enn å ødelegge skruer og mutre med... :lol

alternes.

Legg inn av alternes. »

medfølgende verktøysett er avgjørende for kjøp jaa :knegg

Alternes for: Alterneset utenfor mosjøen :-) Jeg og det neset må vel være over gjennomsnittet gode venner, må ha passert det fyret kanskje 200 ganger de siste åra. har bodd i båten min i mosjøen det siste året, så det har blitt noen turer i vefsnfjorden :-)

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

alternes. skrev:medfølgende verktøysett er avgjørende for kjøp jaa :knegg

Alternes for: Alterneset utenfor mosjøen :-) Jeg og det neset må vel være over gjennomsnittet gode venner, må ha passert det fyret kanskje 200 ganger de siste åra. har bodd i båten min i mosjøen det siste året, så det har blitt noen turer i vefsnfjorden :-)
Ok, Ranværing sjøl, eller rettere sagt, vegværing bosatt i Rana :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

tommen30
Motorsykkelen din: Kawa Z800 2013 sort matt

Legg inn av tommen30 »

Min flrste sykkel var en kawa z750. Billig og forsikre og ser lekker ut og går helt greit. Det som er veldig positift er at den er veldig lettkjørt.

Det er sikkert flere sykkler der ute som er i samme kaliber men det er min anbefaling.

Svar