MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Dette var vel det heftigeste en kunne få kjøpt i USA, på slutten av 70-tallat.
Tror ikkje fabrikkgarantien gjaldt, siden turbo-kitet ikkje var orignalt.
http://michaelsmotorcycles.com/1978Kawa ... rbo57.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror ikkje fabrikkgarantien gjaldt, siden turbo-kitet ikkje var orignalt.
http://michaelsmotorcycles.com/1978Kawa ... rbo57.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
I begynnelsen av andre verdenskrig trengte USA,s hær en sykkel som kunne brukes overalt i verden, også i ørkenen i Nordafrika.
Hæren ga HD og Indian ordre på 1000 sykler til utprøving og evt produksjon.
Et av kravene hæren stilte, var at motorene skulle tåle varmen i ørkenstrøk. Et annet krav var at de skulle ha kardangdrift.
Harleys V-twin motorer tålte ikke ekstrem varme under stor belastning.
Fra 1942 laget HD derfor sin eneste serie av sykler med boksermotor. Motoren var nesten identisk med BMWs R75, bla annet er
boring og slaglengde 77,8 mm på begge.
Syklene som var beregnet på ørkenkjøring hadde stålfelger og bredere dekk. Det ble ikke produsert mer enn de 1000, eller 1011 som en annen kilde oppgir, som hæren bestilte til utprøving.
Sykkelen fungerte etter forutsetningene, men ble utkonkurrert av en bil som hærens lette kjøretøy.
Den ikke helt ukjente Jeep.
BMW ? Fant ingen "bevis", men etterretningen hadde ganske sikkert forsynt HD-fabrikken med det som var verdt å vite om R75.
Hæren ga HD og Indian ordre på 1000 sykler til utprøving og evt produksjon.
Et av kravene hæren stilte, var at motorene skulle tåle varmen i ørkenstrøk. Et annet krav var at de skulle ha kardangdrift.
Harleys V-twin motorer tålte ikke ekstrem varme under stor belastning.
Fra 1942 laget HD derfor sin eneste serie av sykler med boksermotor. Motoren var nesten identisk med BMWs R75, bla annet er
boring og slaglengde 77,8 mm på begge.
Syklene som var beregnet på ørkenkjøring hadde stålfelger og bredere dekk. Det ble ikke produsert mer enn de 1000, eller 1011 som en annen kilde oppgir, som hæren bestilte til utprøving.
Sykkelen fungerte etter forutsetningene, men ble utkonkurrert av en bil som hærens lette kjøretøy.
Den ikke helt ukjente Jeep.
BMW ? Fant ingen "bevis", men etterretningen hadde ganske sikkert forsynt HD-fabrikken med det som var verdt å vite om R75.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Ikke i direkte konkurranse, men Fred Merkel klarte å slå banerekorden på en av de kjente italienske banene med RC30 , den forrige blei satt under et GP500-løp året før. Dette til tross for ca 30 kg mer vekt.norseXL skrev:
Honda klarte aldri å konkurere 750 mot 2-t, om det er det du prøver å hevde, eller kanskje jeg misforstår?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Mener der var en Kawa 1300 som ble satt turbo på her i landet tidlig på 80-tallet. Og det var ei lita flis av ei berte som kjørte den.Tysnes skrev:Dette var vel det heftigeste en kunne få kjøpt i USA, på slutten av 70-tallat.
Tror ikkje fabrikkgarantien gjaldt, siden turbo-kitet ikkje var orignalt.
http://michaelsmotorcycles.com/1978Kawa ... rbo57.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Det var flere, se http://www.z1300.no" onclick="window.open(this.href);return false;joo skrev:Mener der var en Kawa 1300 som ble satt turbo på her i landet tidlig på 80-tallet. Og det var ei lita flis av ei berte som kjørte den.Tysnes skrev:Dette var vel det heftigeste en kunne få kjøpt i USA, på slutten av 70-tallat.
Tror ikkje fabrikkgarantien gjaldt, siden turbo-kitet ikkje var orignalt.
http://michaelsmotorcycles.com/1978Kawa ... rbo57.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Laverda ble startet opp på slutten av 1800-tallet av Pietro Laverda senior, og selskapet produserte landbruksmaskiner frem til
slutten av andre verdenskrig.
Da så Fransesco Laverda et behov for små og lette motorsykler. I 1950 presenterte selskapet, som hadde byttet navn til Moto Laverda,
sin første sykkel.
Sykkelen var 75 cc, firetakt med en toppfart på 70 km/t. Toppfarta var veldig viktig for salget i Italia, det samme gjaldt
driftsikkerheten.
På den tiden ble det hvert år arrangert lange landeveisløp, og seier gav øyeblikkelig suksess i markedet.
I 1953 vant Laverdas 75-kubikker sin klasse i Giro d,Italia med en gjennomsnittsfart på 81,3 km/t over 3049 km.
I 1968 kom Laverda 650, som var inspirert av Honda CB 72. 650en ble snart til 750, en sjeldent god sykkel på slutten av 60-tallet.
Den hadde hverken oljelekkasjer eller korte intervaller mellom motoroverhalingene, som var vanlig blant de fleste syklene på den tida.
Den mest berømte Laverdaen er allikevel RGS 1000.
Første gang presentert i Milano i 1969, men kom ikke i produksjon før 1973.
Motoren var en 180 graders trippel, dvs at stempel nr 1 og 3 beveger seg paralellt, og nr 2 er førskjøvet 180 grader i forhold til de to andre. Naturlig ubalanse og dermed kraftig vibrasjon.
Syklene kom i flere og forbedrede utgaver, og i 1975 kom de første fabrikkracerne med 120 graders veivaksling.
Det gjorde Laverdaen mere konkurransedyktig i forhold til japsene som var omtrent vibrasjonsfrie i forhold til den gamle motoren.
120-gradern ble produsert for salg fra 1982, og den første modellen het RGS 120 Jota.
1000- kubikkeren hadde like god motoreffekt som de store japanerne og gjorde det godt i superbike.
Syklene var av alle plasser i verden svært populære i Sverige.
I superbike konkurrerte Jotaen mot Honda CBX, Honda CB 900, Guzzi 850 LeMans, Suzuki GS 1000 og flere, og gjorde det veldig bra.
Utover 80-tallet fikk laverda økonomiske problemer samtidig som de utviklet V6-motoren, og den siste trippelen ble produsert i 1989.
Laverda Jota.
Kilde http://www.breganzane.com" onclick="window.open(this.href);return false;
slutten av andre verdenskrig.
Da så Fransesco Laverda et behov for små og lette motorsykler. I 1950 presenterte selskapet, som hadde byttet navn til Moto Laverda,
sin første sykkel.
Sykkelen var 75 cc, firetakt med en toppfart på 70 km/t. Toppfarta var veldig viktig for salget i Italia, det samme gjaldt
driftsikkerheten.
På den tiden ble det hvert år arrangert lange landeveisløp, og seier gav øyeblikkelig suksess i markedet.
I 1953 vant Laverdas 75-kubikker sin klasse i Giro d,Italia med en gjennomsnittsfart på 81,3 km/t over 3049 km.
I 1968 kom Laverda 650, som var inspirert av Honda CB 72. 650en ble snart til 750, en sjeldent god sykkel på slutten av 60-tallet.
Den hadde hverken oljelekkasjer eller korte intervaller mellom motoroverhalingene, som var vanlig blant de fleste syklene på den tida.
Den mest berømte Laverdaen er allikevel RGS 1000.
Første gang presentert i Milano i 1969, men kom ikke i produksjon før 1973.
Motoren var en 180 graders trippel, dvs at stempel nr 1 og 3 beveger seg paralellt, og nr 2 er førskjøvet 180 grader i forhold til de to andre. Naturlig ubalanse og dermed kraftig vibrasjon.
Syklene kom i flere og forbedrede utgaver, og i 1975 kom de første fabrikkracerne med 120 graders veivaksling.
Det gjorde Laverdaen mere konkurransedyktig i forhold til japsene som var omtrent vibrasjonsfrie i forhold til den gamle motoren.
120-gradern ble produsert for salg fra 1982, og den første modellen het RGS 120 Jota.
1000- kubikkeren hadde like god motoreffekt som de store japanerne og gjorde det godt i superbike.
Syklene var av alle plasser i verden svært populære i Sverige.
I superbike konkurrerte Jotaen mot Honda CBX, Honda CB 900, Guzzi 850 LeMans, Suzuki GS 1000 og flere, og gjorde det veldig bra.
Utover 80-tallet fikk laverda økonomiske problemer samtidig som de utviklet V6-motoren, og den siste trippelen ble produsert i 1989.
Laverda Jota.
Kilde http://www.breganzane.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Prototypene !!
Herlige nye modeller som kommer neste år, eller om etpar år, eller kanskje aldri ?
Så lenge det har blitt laget mc,er har det blitt laget prototyper og konseptmodeller.
BMW R 7 fra 1934.
Designeren mente at motorsyklene hadde sett ut som sykler med motor lenge nok og ville skape et homogent design,
og den hadde da utvilsomt linjer.
R 71 hadde litt av de samme linjene da den kom i 1935 (?).
På 70-tallet var det slett ikke vedtatt en gang for alle at det var 4-takt som gjaldt. Tre av de "fire store" laget store 2-taktere helt frem til midten av 70-tallet. Kawasaki KH 500 og 750 er vel kjent for alle.
De laget også en 4-cylindret "squarefour" som aldri ble annet en en prototype.
Japanerne hadde sin egen måte å gjøre tingene på.
Først kom brosjyrer og plakater, gjerne ett år eller to før modellen ble presentert, hvis den ble ble presentert.
Yamaha GL 750 var en firecylindret, vannkjølt totakter som kom så langt som til forhåndsbestilling, og så var det slutt.
Det ble visstnok produsert 12 eks.
Synd, det var en pen sykkel, med motor basert på raceren TZ 750.
Wankelen kom, så,og forsvant i løpet av noen få år, med noen få unntak som var i produksjon litt lengre.
Bla a DKW, NSU, Norton og Van Veen.
Suzuki RE5 er forlengst en klassiker som det finnes mange igjen av, men både Honda, Yamaha og Kawasaki laget Wankelmotorer.
Hondas 125-kubikker ble produsert ei stund, og andre kom bare til prototypestadiet.
Som denne Kawasakien.
Og Yamahas Wankel:
Da gikk det bedre med Kawasakis 750 Turbo.
Samme gamle oppskrifta: slipp brosjyrene noen år i forveien og sjekk innterressen.
Italienerne laget også noen svært interresante prototyper.
Som f eks Laverda V6. Raceren ble kjørt i noen løp og skulle masseproduseres, men det ble for dyrt og fabrikken gikk konkurs....
Moto Guzzi W 103
Desmo V8, fra Ducati, selvsagt.
Skulle ta med noen bilder av Harley Davidson Nova også, men hadde nådd "taket" på antall vedlegg, så det får bli en annen gang.
Hvis ikke noen andre kan bidra med historien og bilder ??
Herlige nye modeller som kommer neste år, eller om etpar år, eller kanskje aldri ?
Så lenge det har blitt laget mc,er har det blitt laget prototyper og konseptmodeller.
BMW R 7 fra 1934.
Designeren mente at motorsyklene hadde sett ut som sykler med motor lenge nok og ville skape et homogent design,
og den hadde da utvilsomt linjer.
R 71 hadde litt av de samme linjene da den kom i 1935 (?).
På 70-tallet var det slett ikke vedtatt en gang for alle at det var 4-takt som gjaldt. Tre av de "fire store" laget store 2-taktere helt frem til midten av 70-tallet. Kawasaki KH 500 og 750 er vel kjent for alle.
De laget også en 4-cylindret "squarefour" som aldri ble annet en en prototype.
Japanerne hadde sin egen måte å gjøre tingene på.
Først kom brosjyrer og plakater, gjerne ett år eller to før modellen ble presentert, hvis den ble ble presentert.
Yamaha GL 750 var en firecylindret, vannkjølt totakter som kom så langt som til forhåndsbestilling, og så var det slutt.
Det ble visstnok produsert 12 eks.
Synd, det var en pen sykkel, med motor basert på raceren TZ 750.
Wankelen kom, så,og forsvant i løpet av noen få år, med noen få unntak som var i produksjon litt lengre.
Bla a DKW, NSU, Norton og Van Veen.
Suzuki RE5 er forlengst en klassiker som det finnes mange igjen av, men både Honda, Yamaha og Kawasaki laget Wankelmotorer.
Hondas 125-kubikker ble produsert ei stund, og andre kom bare til prototypestadiet.
Som denne Kawasakien.
Og Yamahas Wankel:
Da gikk det bedre med Kawasakis 750 Turbo.
Samme gamle oppskrifta: slipp brosjyrene noen år i forveien og sjekk innterressen.
Italienerne laget også noen svært interresante prototyper.
Som f eks Laverda V6. Raceren ble kjørt i noen løp og skulle masseproduseres, men det ble for dyrt og fabrikken gikk konkurs....
Moto Guzzi W 103
Desmo V8, fra Ducati, selvsagt.
Skulle ta med noen bilder av Harley Davidson Nova også, men hadde nådd "taket" på antall vedlegg, så det får bli en annen gang.
Hvis ikke noen andre kan bidra med historien og bilder ??
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Her er NOVA, HDs V4 som skulle ta opp konkurransen med japanerne og italienerne.
Pga av dårlig økonomi som følge av at salget var i fritt fall, ble den aldri satt i produksjon.
Jeg fant en artikkel på norsk med mange bilder, så jeg legger likegodt bare en link til artikkelen.
http://hd4um.com/Thread-Harley-Davidson-Prosjekt-Nova" onclick="window.open(this.href);return false;
Pga av dårlig økonomi som følge av at salget var i fritt fall, ble den aldri satt i produksjon.
Jeg fant en artikkel på norsk med mange bilder, så jeg legger likegodt bare en link til artikkelen.
http://hd4um.com/Thread-Harley-Davidson-Prosjekt-Nova" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Jompa,eller noen annen,kan du avbilde og kommentere genimaskina fra øst,Ural ?
Og gjerne Jawa å !!
Og gjerne Jawa å !!

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Når man snakker om Wankel, så kommer man ikke utenom Van Veen og OCR1000.
Legendariske Van Veen OCR 1000 var prestisjeprosjektet til den nederlandske Kreidler-importøren Hendrik van Veen. Allerede i 1972 laget han sin første prototype med motor fra Mazda og ramme fra Moto Guzzi.
Ingenting av dette er å finne igjen på den ferdige OCR 1000 i 1977. Her var det en modifisert to-rotors Comotor (Peugeot-Citroën) på hele 996 kubikk, egenutviklet drivlinje og chassis. Rotorhuset var vannkjølt, mens rotorene var oljekjølte.
OCR 1000 var utviklet i samarbeid med Porsche og var en teknologisk parademarsj, med blant annet digital tenning, bensininnsprøytning, hydraulisk tørrklutsj, kardang og gassdempere foran og bak.
Den hotteste innsprøytningsversjonen hadde makseffekt på over 130 hester og en toppfart på 212 km/t.
Van Veen sparte ikke på noe under utviklingen av OCR. Det var ikke til å unngå at OCR 1000 ble forferdelig dyr, også for van Veen, som sies å ha brukt 60 millioner av sine egne penger for å utvikle sykkelen.
I 1979 var det kroken på døren for et av MC-historiens mest myteomspunnede prosjekter.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... eea990.jpg[/img]
Legendariske Van Veen OCR 1000 var prestisjeprosjektet til den nederlandske Kreidler-importøren Hendrik van Veen. Allerede i 1972 laget han sin første prototype med motor fra Mazda og ramme fra Moto Guzzi.
Ingenting av dette er å finne igjen på den ferdige OCR 1000 i 1977. Her var det en modifisert to-rotors Comotor (Peugeot-Citroën) på hele 996 kubikk, egenutviklet drivlinje og chassis. Rotorhuset var vannkjølt, mens rotorene var oljekjølte.
OCR 1000 var utviklet i samarbeid med Porsche og var en teknologisk parademarsj, med blant annet digital tenning, bensininnsprøytning, hydraulisk tørrklutsj, kardang og gassdempere foran og bak.
Den hotteste innsprøytningsversjonen hadde makseffekt på over 130 hester og en toppfart på 212 km/t.
Van Veen sparte ikke på noe under utviklingen av OCR. Det var ikke til å unngå at OCR 1000 ble forferdelig dyr, også for van Veen, som sies å ha brukt 60 millioner av sine egne penger for å utvikle sykkelen.
I 1979 var det kroken på døren for et av MC-historiens mest myteomspunnede prosjekter.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... eea990.jpg[/img]
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
HD laget boksermotorer allerede på 20-tallet:Jompa skrev:I begynnelsen av andre verdenskrig trengte USA,s hær en sykkel som kunne brukes overalt i verden, også i ørkenen i Nordafrika.
Hæren ga HD og Indian ordre på 1000 sykler til utprøving og evt produksjon.
Et av kravene hæren stilte, var at motorene skulle tåle varmen i ørkenstrøk. Et annet krav var at de skulle ha kardangdrift.
Harleys V-twin motorer tålte ikke ekstrem varme under stor belastning.
Fra 1942 laget HD derfor sin eneste serie av sykler med boksermotor.....

- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Når vi snakker om boksere; her er en interessant Jawa 500 prototype:

Den ble laget bare i noen få eksemplarer. Kommuniststyret så ingen gevinst i å lage nye modeller når de gamle solgte uansett, så prosjektet ble stoppet. CZ hadde også noen flotte prototyper på 70- og 80-tallet som det gikk tilsvarende med.
Denne aktuelle maskinen står forøvrig på Praha tekniske museum.

Den ble laget bare i noen få eksemplarer. Kommuniststyret så ingen gevinst i å lage nye modeller når de gamle solgte uansett, så prosjektet ble stoppet. CZ hadde også noen flotte prototyper på 70- og 80-tallet som det gikk tilsvarende med.
Denne aktuelle maskinen står forøvrig på Praha tekniske museum.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Oi, det visste æ jo egentligMGR1 skrev:HD laget boksermotorer allerede på 20-tallet:Jompa skrev:I begynnelsen av andre verdenskrig trengte USA,s hær en sykkel som kunne brukes overalt i verden, også i ørkenen i Nordafrika.
Hæren ga HD og Indian ordre på 1000 sykler til utprøving og evt produksjon.
Et av kravene hæren stilte, var at motorene skulle tåle varmen i ørkenstrøk. Et annet krav var at de skulle ha kardangdrift.
Harleys V-twin motorer tålte ikke ekstrem varme under stor belastning.
Fra 1942 laget HD derfor sin eneste serie av sykler med boksermotor.....

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Joda. Det går flere av dem i Norge. Jeg kjenner en som har en. Kong Olav (dengang kronprins) kjørte også en HD bokser på 20-tallet.Jompa skrev: ......
Oi, det visste æ jo egentlig...
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
For de som ikke har sett disse videoene fra JayLenosGarage er det bare å knabbe lørdagsgodtet til ungene og benke seg foran skjermen. Det er jo lov å drømme, eller hva? :-)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=VdhgDvc2AWo[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=yex_58FkQsU[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=ikv0jwuMCM4[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=AbPRbMYQMbk[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=VdhgDvc2AWo[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=yex_58FkQsU[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=ikv0jwuMCM4[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=AbPRbMYQMbk[/video]