Vinterlagring og nøye vask

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Vinterlagring og nøye vask

Legg inn av Nostalgic »

Jeg er ganske fersk på mc fronten da jeg fikk både min første sykkel og lappen i år. Nå som vinteren kommer og sykkel og utstyr skal legges og settes bort så er jeg veldig i tvil på hvordan jeg skal vaske og klargjøre sykkelen selv. Gjennom sesongen har jeg stort sett vasket kåpene og andre overfladiske deler. Hvordan skal jeg gå frem når jeg skal vaske mer nøye og gå grundigere til veis? :-k

En annen ting jeg lurte på er hvordan jeg burde sette vekk sykkelen. Jeg så en diskusjon om gressklippere og hvordan de burde vinterlagres med tanke på kondens i tank osv. Gjelder dette med MC også? :scratch

Jeg har kjøpt et trekk som jeg skal trekke over og jeg har funnet plass inne som sykkelen kan stå på (i kjelleren). Jeg trenger også nye dekk på sykkelen og lurte på om det er noen ulemper med å sette på de før vinteren eller om jeg burde vente til sesongstart neste år. :-)
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Vinterlagring og nøye vask

Legg inn av Erik.H.M »

Personlig så vasker jeg sykkelen med høytrykksspyler for å komme til stedet jeg ellers ikke ville. Jeg bruker å fylle opp bensintanken for å unngå kondens, også bytter jeg motorolje (har en 4-takter) :thumleft Jeg fullader også batteriet slik at det ikke er tomt for strøm og blir ødelagt
Hvis kjelleren din er tørr og varm, så vil jeg tro at du ikke trenger trekket ditt.
Er litt usikker på om dette stemmer, men jeg har hørt at hvis man har trekk over sykkelen sin og det er fuktig der sykkelen står, så vil fuktigheten bli under trekket, og ødelegge litt for deg. Men som sagt, så vet jeg ikke om dette stemmer
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Vinterlagring og nøye vask

Legg inn av Snikendeugle »

Vent med dekk til du faktisk bytter, så får du de litt ferskere. Dekk er ferskvare! :)
Leste også litt her om dagen at du tidvis bør trille sykkelen litt så den ikke står på samme dekkflate hele tiden og blir uformet. Vet ikke hvor aktuelt det er idag men, kjekt å ha i betraktning.

Vask:
Er vel bare å gå litt mer nøye over steder, istedenfor å kun dra en svamp over kåpene, men sykkelen knekker nok ikke vår 2014 om du ikke tar en kjempenøye vask ;)
Høyttrykk funker fint nok for meg også, og heller bruke en svamp på litt sensitive steder.

Korrosjon og kondens kan motvirkes med en full tank ja, om jeg ikke husker feil. Men om kjelleren din er isolert og "varm" så har det ikke så mye å si uansett.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Vinterlagring og nøye vask

Legg inn av Nostalgic »

Erik.H.M skrev:Personlig så vasker jeg sykkelen med høytrykksspyler for å komme til stedet jeg ellers ikke ville. Jeg bruker å fylle opp bensintanken for å unngå kondens, også bytter jeg motorolje (har en 4-takter) :thumleft Jeg fullader også batteriet slik at det ikke er tomt for strøm og blir ødelagt
Hvis kjelleren din er tørr og varm, så vil jeg tro at du ikke trenger trekket ditt.
Er litt usikker på om dette stemmer, men jeg har hørt at hvis man har trekk over sykkelen sin og det er fuktig der sykkelen står, så vil fuktigheten bli under trekket, og ødelegge litt for deg. Men som sagt, så vet jeg ikke om dette stemmer
Okei, men angående bensin så leste jeg på gressklipper diskusjonen at om man fylte full tank så ville det også ha negative sider tøyd til seg. Bensin er jo som kjent en ferskvare, men jeg vet ikke til hvilken grad det har noen betydning at den samme bensina står på tanken over vintern. Et annet alternativ er å tømme tanken helt for bensin og fylle helt ny bensin når våren kommer.
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Vinterlagring og nøye vask

Legg inn av Erik.H.M »

patrikskauen skrev:
Erik.H.M skrev:Personlig så vasker jeg sykkelen med høytrykksspyler for å komme til stedet jeg ellers ikke ville. Jeg bruker å fylle opp bensintanken for å unngå kondens, også bytter jeg motorolje (har en 4-takter) :thumleft Jeg fullader også batteriet slik at det ikke er tomt for strøm og blir ødelagt
Hvis kjelleren din er tørr og varm, så vil jeg tro at du ikke trenger trekket ditt.
Er litt usikker på om dette stemmer, men jeg har hørt at hvis man har trekk over sykkelen sin og det er fuktig der sykkelen står, så vil fuktigheten bli under trekket, og ødelegge litt for deg. Men som sagt, så vet jeg ikke om dette stemmer
Okei, men angående bensin så leste jeg på gressklipper diskusjonen at om man fylte full tank så ville det også ha negative sider tøyd til seg. Bensin er jo som kjent en ferskvare, men jeg vet ikke til hvilken grad det har noen betydning at den samme bensina står på tanken over vintern. Et annet alternativ er å tømme tanken helt for bensin og fylle helt ny bensin når våren kommer.
Bensinen blir ikke dårlig over vinteren ;-)
Sist redigert av Erik.H.M den 16 okt 2013, 10:18, redigert 1 gang totalt.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Vinterlagring og nøye vask

Legg inn av Snikendeugle »

Skal nok litt til for at bensinen som blir stående i tanken over vinteren ikke "funker" når du starter opp igjen på Våren.
Hadde en gammel Honda PX før, som ofte ble glemt under en snøhaug over vinteren. Startet og gikk like fint på våren :p
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Vinterlagring og nøye vask

Legg inn av Nostalgic »

Snikendeugle skrev:Vent med dekk til du faktisk bytter, så får du de litt ferskere. Dekk er ferskvare! :)
Leste også litt her om dagen at du tidvis bør trille sykkelen litt så den ikke står på samme dekkflate hele tiden og blir uformet. Vet ikke hvor aktuelt det er idag men, kjekt å ha i betraktning.

Vask:
Er vel bare å gå litt mer nøye over steder, istedenfor å kun dra en svamp over kåpene, men sykkelen knekker nok ikke vår 2014 om du ikke tar en kjempenøye vask ;)
Høyttrykk funker fint nok for meg også, og heller bruke en svamp på litt sensitive steder.

Korrosjon og kondens kan motvirkes med en full tank ja, om jeg ikke husker feil. Men om kjelleren din er isolert og "varm" så har det ikke så mye å si uansett.
Okei, får satse på at de mindre trofaste Michelin smulteringene holder 3 uker - 1 måned til og helle sette på nye dekk neste sesong. Kjelleren min er ikke isolert så jeg tror det er en fare for kondens.

Vask: Er det en spesiell avfetting eller noe annet middel jeg burde brukt på mindre tilgjengelige steder?
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Vinterlagring og nøye vask

Legg inn av Erik.H.M »

patrikskauen skrev:
Snikendeugle skrev:Vent med dekk til du faktisk bytter, så får du de litt ferskere. Dekk er ferskvare! :)
Leste også litt her om dagen at du tidvis bør trille sykkelen litt så den ikke står på samme dekkflate hele tiden og blir uformet. Vet ikke hvor aktuelt det er idag men, kjekt å ha i betraktning.

Vask:
Er vel bare å gå litt mer nøye over steder, istedenfor å kun dra en svamp over kåpene, men sykkelen knekker nok ikke vår 2014 om du ikke tar en kjempenøye vask ;)
Høyttrykk funker fint nok for meg også, og heller bruke en svamp på litt sensitive steder.

Korrosjon og kondens kan motvirkes med en full tank ja, om jeg ikke husker feil. Men om kjelleren din er isolert og "varm" så har det ikke så mye å si uansett.
Okei, får satse på at de mindre trofaste Michelin smulteringene holder 3 uker - 1 måned til og helle sette på nye dekk neste sesong. Kjelleren min er ikke isolert så jeg tror det er en fare for kondens.

Vask: Er det en spesiell avfetting eller noe annet middel jeg burde brukt på mindre tilgjengelige steder?
Er vel ikke noen spesielle midler du bør bruke. Når jeg vasker bruker jeg bilshampo, og har egentlig ikke bruk for avfettning i og med at jeg fjerner all dritt og møkk før det rekker å feste seg. Men jeg vil vel tro at de fleste midlene fra de kjente merkene fungerer greit :D
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Vinterlagring og nøye vask

Legg inn av Lego »

Snikendeugle skrev: Leste også litt her om dagen at du tidvis bør trille sykkelen litt så den ikke står på samme dekkflate hele tiden og blir uformet. Vet ikke hvor aktuelt det er idag men, kjekt å ha i betraktning.
Det er korrekt at dekkene ikke bør stå på samme flate over vinteren. "Vri" de en kvart turn i ny og ne, eller lagre sykkelen på depot-støtter.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vinterlagring og nøye vask

Legg inn av RuneMC »

Passer det å bytte dekk nå, så gjør det.

Har ikke merket noe til "urunde" dekk på min selv om den står i relativt fast posisjon på sidestøtte hele vinteren.
Et halvt år fra eller til gjør ingen forskjell på dekk, og bytter du nå eller i løpet av vinteren er du klar til å trille din første tur i fint vårvær framfor å bruke en godværsdag på dekkbytte.
Anbefalingen om bensin på tanken er mest i forhold til de med ståltank / bensinpumpe som er utsatt for korrosjon - har du plast/kompositt-tank så har ikke det så mye å si heller.

Vask med bilshampoo, evt Turtle Extreme Prewash først. Ikke noe hokuspokus bruk din favoritt voks til å polere med.
Bruker hageslange selv når det gjelder å spyle ren - høytrykksspyler blir for kraftig mot radiatoren ihvertfall, pluss at det kan presse vann inn i foringer/lagre som er best som de er...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Vinterlagring og nøye vask

Legg inn av Kjellrf »

Etter at du har vasket sykkelen for vinteren, er det lurt å kjøre en tur, så du får bort fuktigheta der du ikke vil ha den. Jeg har nesten aldri parkert nyvasket sykkel for vinteren, og svært skjelden bytter jeg simmeringer gaffelen. Nyvaskete gaffelbein om høsten, blir reine sandpapiret for simmeringer om våren.

Dessuten, hver gang motoren starter, må den gå minst en halvtimes kjøring før all innvendig kondens i motor og eksosanlegg har fordampet. Derfor starter jeg aldri sykkelen før den skal tas i bruk igjen om våren.

:vs
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vinterlagring og nøye vask

Legg inn av RuneMC »

Kjellrf skrev:...Jeg har nesten aldri parkert nyvasket sykkel for vinteren, og svært skjelden bytter jeg simmeringer gaffelen. Nyvaskete gaffelbein blir reine sandpapiret for simmeringer om våren.
Interessant, jeg pleier ikke ta noen spesiell vintervask selv, den parkeres i vanlig "bruksstand" som vil si noen turer etter siste vask - og MC'n er nå gått over 65000 - har ikke hatt noen tull med simmeringer ennå. Passer dog på å sjekke/ta bort størknede insektrester med en fuktet klut før hver tur.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar