Hei
Er ny her på forumet, har kjøpt sykkel igjen etter 6 år uten. Det er en GPZ 1100, 98 mod. Er litt småpjusk med den, men det mest alvorlige er at bremsehendelen framme ikke tar skikkelig før den er helt inne, og føler den og da at den burde tatt bedre. Har forsøkt å lufte systemet, men kan ikke se at det kommer luft ut. Det jeg derimot så var at gjengene på ene siden av dekselet på bremsevæskebeholderen var ødelagt og ikke tettet skikkelig. Kan dette ha noe saken å gjøre. Han jeg kjøpte den av mente det var noe med stemplene på kaliperene, at de burde pusses, men kan ikke se at det skulle ha noe med at hendelen går for langt inn.
Så spørsmålet er om noen har noen formening om hva dette kan være? På forhånd takk til alle tips :)
Forbremsen tar langt inne
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Forbremsen tar langt inne
Du har nok rett i at det ikke har noe med caliperne å gjøre.Haugi skrev:Hei
Er ny her på forumet, har kjøpt sykkel igjen etter 6 år uten. Det er en GPZ 1100, 98 mod. Er litt småpjusk med den, men det mest alvorlige er at bremsehendelen framme ikke tar skikkelig før den er helt inne, og føler den og da at den burde tatt bedre. Har forsøkt å lufte systemet, men kan ikke se at det kommer luft ut. Det jeg derimot så var at gjengene på ene siden av dekselet på bremsevæskebeholderen var ødelagt og ikke tettet skikkelig. Kan dette ha noe saken å gjøre. Han jeg kjøpte den av mente det var noe med stemplene på kaliperene, at de burde pusses, men kan ikke se at det skulle ha noe med at hendelen går for langt inn.
Så spørsmålet er om noen har noen formening om hva dette kan være? På forhånd takk til alle tips :)
Det ka derimot være stemplet i bremsepumpa som trenger en puss evt uskifting.
Hvis stemplet er rusta, kan det henge seg opp på retur sånn at det ikke går helt tilbake når du slipper klipa.
Da blir ikke mastercylinderen fylt skikkelig opp, og klipa må langt inn før bremsa begynner å ta skikkelig.
Overhalingssett er rimelige og enkle å bytte.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Forbremsen tar langt inne
Bytt bremseslangene til stålomspunne bremseslanger. De gamle gummislangene blir mer og mer elastiske med årene, og fører til symptomer som du opplever.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Forbremsen tar langt inne
Du har nok rett i at det ikke har noe med caliperne å gjøre.
Det ka derimot være stemplet i bremsepumpa som trenger en puss evt uskifting.
Hvis stemplet er rusta, kan det henge seg opp på retur sånn at det ikke går helt tilbake når du slipper klipa.
Da blir ikke mastercylinderen fylt skikkelig opp, og klipa må langt inn før bremsa begynner å ta skikkelig.
Overhalingssett er rimelige og enkle å bytte.[/quote]
Da kan det sikkert være at det var dette stempelet han mente, var en pensjonist som alltid leverte den inn til service som hadde den. Så da har han nok muligens misforstått hva det var. Skal sjekke ut dette. Bremseslangene er nesten nye.
Det ka derimot være stemplet i bremsepumpa som trenger en puss evt uskifting.
Hvis stemplet er rusta, kan det henge seg opp på retur sånn at det ikke går helt tilbake når du slipper klipa.
Da blir ikke mastercylinderen fylt skikkelig opp, og klipa må langt inn før bremsa begynner å ta skikkelig.
Overhalingssett er rimelige og enkle å bytte.[/quote]
Da kan det sikkert være at det var dette stempelet han mente, var en pensjonist som alltid leverte den inn til service som hadde den. Så da har han nok muligens misforstått hva det var. Skal sjekke ut dette. Bremseslangene er nesten nye.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Forbremsen tar langt inne
Et par ting til å sjekke:
Luft i bremsesystemet?
Kast i bremseskiver vil medføre at klosser og stempel har for stor vandring.
(går ut i fra at det ikke er så enkelt som justering av bremsehendelen)
Luft i bremsesystemet?
Kast i bremseskiver vil medføre at klosser og stempel har for stor vandring.
(går ut i fra at det ikke er så enkelt som justering av bremsehendelen)