Carpas Blogg - Solgt Kawaen, hva nå?
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
Ja, OK da, svamp og bøtte med vann først. Evt spyle av med vanlig hageslange.
Hadde høytrykksspyler før, som jeg brukte på bil, men det ble stort sett alltid en grå hinne igjen - aldri 100% rent av kun høytrykksspyling. Så fant ut at da kan jeg like godt bruke vanlig hageslange og svamp/kost.
På Suzuki er det en bryter både på clutch- og bremsehendel. Dvs begge hendler (og tilhørende brytere) må være klemt inn for start (i tillegg til sidestøtte opp hvis noe annet enn nøytral). Vet ikke om Kawa har samme patent ift bryterne på hendlene. Ihvertfall er ledningene til bryterne på hendlene festet med kobling som skyves på og de sitter ikke spesielt hardt. En målrettet høytrykksstråle kan godt løsne en slik ledning / eller presse litt vann inn i bryteren. Sjekk at alle ledninger som går til brytere på hendlene er godt festet og bruk en eller annen vanndrivende kontaktspray som foreslått.
Hadde høytrykksspyler før, som jeg brukte på bil, men det ble stort sett alltid en grå hinne igjen - aldri 100% rent av kun høytrykksspyling. Så fant ut at da kan jeg like godt bruke vanlig hageslange og svamp/kost.
På Suzuki er det en bryter både på clutch- og bremsehendel. Dvs begge hendler (og tilhørende brytere) må være klemt inn for start (i tillegg til sidestøtte opp hvis noe annet enn nøytral). Vet ikke om Kawa har samme patent ift bryterne på hendlene. Ihvertfall er ledningene til bryterne på hendlene festet med kobling som skyves på og de sitter ikke spesielt hardt. En målrettet høytrykksstråle kan godt løsne en slik ledning / eller presse litt vann inn i bryteren. Sjekk at alle ledninger som går til brytere på hendlene er godt festet og bruk en eller annen vanndrivende kontaktspray som foreslått.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
Ok, jeg får kikke litt i Haynes boka mi, og kikke litt på sykkelen. Må ærlig innrømme at jeg ikke har helt oversikten over hvor disse bryterne befinner seg.....RuneMC skrev:Ja, OK da, svamp og bøtte med vann først. Evt spyle av med vanlig hageslange.
Hadde høytrykksspyler før, som jeg brukte på bil, men det ble stort sett alltid en grå hinne igjen - aldri 100% rent av kun høytrykksspyling. Så fant ut at da kan jeg like godt bruke vanlig hageslange og svamp/kost.
På Suzuki er det en bryter både på clutch- og bremsehendel. Dvs begge hendler (og tilhørende brytere) må være klemt inn for start (i tillegg til sidestøtte opp hvis noe annet enn nøytral). Vet ikke om Kawa har samme patent ift bryterne på hendlene. Ihvertfall er ledningene til bryterne på hendlene festet med kobling som skyves på og de sitter ikke spesielt hardt. En målrettet høytrykksstråle kan godt løsne en slik ledning / eller presse litt vann inn i bryteren. Sjekk at alle ledninger som går til brytere på hendlene er godt festet og bruk en eller annen vanndrivende kontaktspray som foreslått.
Jeg får vel kanskje bruke hageslangen heretter da.....
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
Hvis du ser godt etter så ser du 2 ledninger som går inn på en svart liten boks rett ved begge hendlene (brems/clutch). Boksen er vel sånn cirka 2 ganger 2 centimeter.. Sjekk at disse ledningene står på plass..Carpa skrev:Ok, jeg får kikke litt i Haynes boka mi, og kikke litt på sykkelen. Må ærlig innrømme at jeg ikke har helt oversikten over hvor disse bryterne befinner seg.....RuneMC skrev:Ja, OK da, svamp og bøtte med vann først. Evt spyle av med vanlig hageslange.
Hadde høytrykksspyler før, som jeg brukte på bil, men det ble stort sett alltid en grå hinne igjen - aldri 100% rent av kun høytrykksspyling. Så fant ut at da kan jeg like godt bruke vanlig hageslange og svamp/kost.
På Suzuki er det en bryter både på clutch- og bremsehendel. Dvs begge hendler (og tilhørende brytere) må være klemt inn for start (i tillegg til sidestøtte opp hvis noe annet enn nøytral). Vet ikke om Kawa har samme patent ift bryterne på hendlene. Ihvertfall er ledningene til bryterne på hendlene festet med kobling som skyves på og de sitter ikke spesielt hardt. En målrettet høytrykksstråle kan godt løsne en slik ledning / eller presse litt vann inn i bryteren. Sjekk at alle ledninger som går til brytere på hendlene er godt festet og bruk en eller annen vanndrivende kontaktspray som foreslått.
Jeg får vel kanskje bruke hageslangen heretter da.....
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
Din ser slik ut på venstre side.
http://www.ebay.com/itm/Kawasaki-ER6F-2 ... 20ccc1afc2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.com/itm/Kawasaki-ER6F-2 ... 20ccc1afc2" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
Takk, da skal jeg se etter deDrGreve skrev:Din ser slik ut på venstre side.
http://www.ebay.com/itm/Kawasaki-ER6F-2 ... 20ccc1afc2" onclick="window.open(this.href);return false;

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
Er egentlig bare å følge alle elektriske ledninger opp til styret og sjekke at de er festet.
Mest sannsynlig noe vann som har kommet inn i en bryter, spesielt hvis det er høytrykksspyler som blander inn vaskemiddel i vannet. Vaskemiddel fjerner vannets overflatehinne og gjør at det trenger inn i alle krinkler og kroker (og evt brytere) http://snl.no/overflatehinne" onclick="window.open(this.href);return false;
Pleier å bruke minst mulig såpevann i nærheten av elektriske brytere og elektronikk.
Mest sannsynlig noe vann som har kommet inn i en bryter, spesielt hvis det er høytrykksspyler som blander inn vaskemiddel i vannet. Vaskemiddel fjerner vannets overflatehinne og gjør at det trenger inn i alle krinkler og kroker (og evt brytere) http://snl.no/overflatehinne" onclick="window.open(this.href);return false;
Pleier å bruke minst mulig såpevann i nærheten av elektriske brytere og elektronikk.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
Høres fornuftig ut. Jeg får nok bli flinkere til å vaske sykkelen her hjemme, på gammeldags visRuneMC skrev:Er egentlig bare å følge alle elektriske ledninger opp til styret og sjekke at de er festet.
Mest sannsynlig noe vann som har kommet inn i en bryter, spesielt hvis det er høytrykksspyler som blander inn vaskemiddel i vannet. Vaskemiddel fjerner vannets overflatehinne og gjør at det trenger inn i alle krinkler og kroker (og evt brytere) http://snl.no/overflatehinne" onclick="window.open(this.href);return false;
Pleier å bruke minst mulig såpevann i nærheten av elektriske brytere og elektronikk.

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
Det er nok det tryggeste, men man er ikke imun mot slike problemer uansett når store mengder vann helles over brytere og ledningsnett. Selv har jeg litt begrenset med vaskemuligheter hjemme, men ser heller ikke det helt store problemet med å bruke høyttrykk om man bare er litt forsiktig, og unngår nær/direkte spyling på steder som styre/instrumenter, hjulaksler, bremsekalipere, etc. Vannmengden i en høyttrykkspyler er lav, trykket bestemmer man selv gjennom avstanden.Carpa skrev:
Høres fornuftig ut. Jeg får nok bli flinkere til å vaske sykkelen her hjemme, på gammeldags vis
Dog er jeg enig i at konsekvensene kan bli betydelige om man er uforsiktig med høyttrykkspyler, og feil som den du opplever nå er langt fra det verste, det virkelige problemet er det som kommer på lang sikt, som "innvendig" rust, irr, manglende smøring, eller vann som trenger seg inn på steder det ikke fordamper igjen.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
Ja jeg ser det langsiktige problemet her. Jeg trodde dog at jeg var forsiktig med å spyle direkte på utsatte steder....PCP skrev:Det er nok det tryggeste, men man er ikke imun mot slike problemer uansett når store mengder vann helles over brytere og ledningsnett. Selv har jeg litt begrenset med vaskemuligheter hjemme, men ser heller ikke det helt store problemet med å bruke høyttrykk om man bare er litt forsiktig, og unngår nær/direkte spyling på steder som styre/instrumenter, hjulaksler, bremsekalipere, etc. Vannmengden i en høyttrykkspyler er lav, trykket bestemmer man selv gjennom avstanden.Carpa skrev:
Høres fornuftig ut. Jeg får nok bli flinkere til å vaske sykkelen her hjemme, på gammeldags vis
Dog er jeg enig i at konsekvensene kan bli betydelige om man er uforsiktig med høyttrykkspyler, og feil som den du opplever nå er langt fra det verste, det virkelige problemet er det som kommer på lang sikt, som "innvendig" rust, irr, manglende smøring, eller vann som trenger seg inn på steder det ikke fordamper igjen.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
Det er etter mitt syn ikke sikkert du har gjort så mye galt, det er sånt som kan skje, selv med en vannslange, eller om man er riktig uheldig bare av å kjøre i regnvær også.Carpa skrev: Ja jeg ser det langsiktige problemet her. Jeg trodde dog at jeg var forsiktig med å spyle direkte på utsatte steder....
Det er bare veldig mye lettere å få det til med en høyttrykkspyler...


- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
Varm mikrobrytere på clutch og brems som tidligere sagt her med en temperaturbasert vannfordriver (hårføner
) deretter WD40 (får på Claes Ohlson)
Tror det finnes en gel/grease som er spesielt laget for å sikre utsatte brytere men har ikke klart å finne den på google (tror det var AJ som nevnte dette i en tråd om varmeholker)


Tror det finnes en gel/grease som er spesielt laget for å sikre utsatte brytere men har ikke klart å finne den på google (tror det var AJ som nevnte dette i en tråd om varmeholker)
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!

Les dette

It's worth bearing in mind that there are three main enemies for anything electrical or electronic:
Oxygen combines with nearly all metals to form an oxide layer. All such oxides so formed are electrical insulators.
Water is an electrical conductor. Causes switches and relays to be 'on' when they should be 'off' if it gets inside them in any great quantity. Also causes 'tracking' between HT leads and ground, and between battery and rectifier terminals (and I don't want a long discussion about how it's actually minerals or impurities or whatever in the water that actually make it conductive).
Oil is an electrical insulator. Causes loose connectors to become open circuit if it gets between them. However, oil is an invaluable aid to keeping water out of electricals, providing all contacts and connections are clean and tight. Thus WD40 becomes an indispensable tool.
If it ain't broke, I'll break it.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
Fått tips om flere forskjellige slike "vanndrivende" midler nå, så nå lurer jeg på hvem av dem jeg skal velge da 

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
Er vel neste det samme hvilken av de sprayer nevnt du velger Carpa, de virker alle sammen.

Men dette er ment som forebyggende da, og ikke like lett å få inn overalt som noe på spray.
For noen år siden var jo motorvask på bil synonymt med at man ikke fikk startet etterpå. I all hovedsak var det høyspenningsdelene som fikk overslag, men også lavspennings-kontakter var jo veldig åpne og utsatt, slik jeg ser det også er på min VFR. Har heldigvis endret seg voldsomt med årene, og jeg antar nyere motorsykler i likhet med biler har fått kontakter som har både en og fler O-ringer for tetting, og som er fylt med fett?
Finnes sikkert litt av hvert, men på jobben bruker vi i alle fall fett fra tube for kontakter på biler, hvis vi har skiftet dem. Antar det er en form for dielektrisk fett, den vi har fra Wurth heter bare "Elektrofett". Finnes kanskje på spray også..?poulet_cavalier skrev:Varm mikrobrytere på clutch og brems som tidligere sagt her med en temperaturbasert vannfordriver (hårføner![]()
) deretter WD40 (får på Claes Ohlson)
Tror det finnes en gel/grease som er spesielt laget for å sikre utsatte brytere men har ikke klart å finne den på google (tror det var AJ som nevnte dette i en tråd om varmeholker)

Men dette er ment som forebyggende da, og ikke like lett å få inn overalt som noe på spray.
For noen år siden var jo motorvask på bil synonymt med at man ikke fikk startet etterpå. I all hovedsak var det høyspenningsdelene som fikk overslag, men også lavspennings-kontakter var jo veldig åpne og utsatt, slik jeg ser det også er på min VFR. Har heldigvis endret seg voldsomt med årene, og jeg antar nyere motorsykler i likhet med biler har fått kontakter som har både en og fler O-ringer for tetting, og som er fylt med fett?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
Har nevnt denne tidligere, ja.poulet_cavalier skrev: Tror det finnes en gel/grease som er spesielt laget for å sikre utsatte brytere men har ikke klart å finne den på google (tror det var AJ som nevnte dette i en tråd om varmeholker)
God erfaring med Silgrease
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.