Papirer på eksospotte. hjelp

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Profanity
Innlegg: 3
Registrert: 19 okt 2013, 19:40
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX750J1 (91)

Papirer på eksospotte. hjelp

Legg inn av Profanity »

Jeg har en kawa zx750j1 som ble stoppa på kjøretøykontroll fra statens vegvesen og fikk problemer med lydpotta. Potta er en Devil Magnum Inox (http://www.devil-exhaust.com/gb/exhaust ... amme=route" onclick="window.open(this.href);return false;). Det er ikke E-merking på den, men den skal være innenfor krava til EU til gatebruk ifølge forige eier og nettsida dems.

Jeg har kontakta firmaet og spurt etter papirer på potta men de svarer meg ikke, og finner ikke noe tilgjengelig. Kan noen hjelpe meg med dette? Trenger for å bevise at den har godkjent støynivå.

Eventuelt så går det også om noen kan hjelpe meg med støytest.
Holder til i Tønsberg.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Papirer på eksospotte. hjelp

Legg inn av RuneMC »

Tror ikke hvemsomhelst kan hjelpe deg med støymåling - det er egne firma som utfører denne typen tester og lager papirer som bekrefter at MC'en er innenfor kravet.

Fant en ved å søke: http://www.morset-akustikk.no/subdet10.htm

Tittet også på siden til eksospotta - står ikke noe annet der enn at med dempepluggen innsatt så vil den være innenfor EU-krav. Virker litt vagt på meg...

Vet ikke årsmodellen på MC'n din, men vær obs på at det går et skille ved 2003 også. Strengere regler for årsmodeller etter 2003 (ikke mer støy enn det som står i vognkortet = som regel det samme som den er levert med fra fabrikk).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Papirer på eksospotte. hjelp

Legg inn av jongsanim »

Hvis du har originalpotta liggende pleier folk å montere denne før visning, vise den og godkjenne, deretter remontere poota man vil ha.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Papirer på eksospotte. hjelp

Legg inn av RuneMC »

Alltid viktig å få med originalpotta ved kjøp (alternativt offisielle papirer med støymåling av den som sitter på). Eller være inneforstått med at den mangler og ta utgiften ved behov.

Fra 2016 - hvis den j**** periodiske kjøretøykontrollen for MC blir innført - så kan en nok forvente at kontroll av støynivå vil stå høyt på listen over ting som sjekkes... Det blir nok sjekk av støynivået og lufttrykket i bytte mot 1000,- til verkstedet :doh
Sist redigert av RuneMC den 20 okt 2013, 01:19, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Papirer på eksospotte. hjelp

Legg inn av Kawagutten »

Profanity skrev:Jeg har en kawa zx750j1 som ble stoppa på kjøretøykontroll fra statens vegvesen og fikk problemer med lydpotta. Potta er en Devil Magnum Inox (http://www.devil-exhaust.com/gb/exhaust ... amme=route" onclick="window.open(this.href);return false;). Det er ikke E-merking på den, men den skal være innenfor krava til EU til gatebruk ifølge forige eier og nettsida dems.

Jeg har kontakta firmaet og spurt etter papirer på potta men de svarer meg ikke, og finner ikke noe tilgjengelig. Kan noen hjelpe meg med dette? Trenger for å bevise at den har godkjent støynivå.

Eventuelt så går det også om noen kan hjelpe meg med støytest.
Holder til i Tønsberg.
Hvordan kan de si at støyen er for høy hvis de ikke har testet det? Biltilsynet burde hatt støytester for før de klager :-k
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Profanity
Innlegg: 3
Registrert: 19 okt 2013, 19:40
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX750J1 (91)

Re: Papirer på eksospotte. hjelp

Legg inn av Profanity »

De har ikke klaga på at det er for mye støy, men de sier at det ikke finnes bevis på at den er innenfor krava. Og det er bevis nok for dem at den ikke er lovlig. Altså, er som å kjøre uten vognkort på sykkern for dem på en måte. Må ha beviser på at den er lovlig, eller så må det være originalt (ifølge kontrolløren)

Var en på facebook som klarte å finne homologeringspapirer på potta så skal prøve å levere det og se hva de sier. Det er det de ville ha i hvertfall så kan hende det ordner seg:D

Jeg har ikke originalpotta nei. Tror forige eier sa han hadde den liggende når jeg kjøpte, men hadde aldri regna med at jeg skulle få problemer for å kjøre med det. Jeg kjenner ikke mange som kjører mc, og er ikke kjent med mc miljøer, jeg er heller ikke noen baneracer, trikser, kjører sjeldent fortere enn jeg har lov og alt det der (vet jeg høres ut som en liten sneip nå men..:P) Hadde jeg hatt originalpotta så hadde jeg mest sansynelig satt den på, og solgt den som står på nå tvert for å slippe problemer. Får angst av kontroller i frykt for å miste noe jeg liker å drive med.

Har ikke nummeret til forige eier lenger, og husker bare fornavnet. Har vurdert å spørre forsikringselskapet eller vegvesenet om hvem den sto registrert på før meg men har ikke fått muligheten til å gjøre det, og glemt det de gangene jeg kan:P

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Papirer på eksospotte. hjelp

Legg inn av jongsanim »

Du har ikke kopi av kjøpekontrakt da? Tenker på navnet til forrige eier

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Papirer på eksospotte. hjelp

Legg inn av Kawagutten »

Historikken på sykkelen din får du på biltilsynet og er du heldig sender de den på mail til deg.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Papirer på eksospotte. hjelp

Legg inn av RuneMC »

Kawagutten skrev:Hvordan kan de si at støyen er for høy hvis de ikke har testet det? Biltilsynet burde hatt støytester for før de klager :-k
De kan ta det utifra at det høres for høyt ut for dem -> dvs inkalle til nærmere kontrollmåling på trafikkstasjonen.

Eller - poenget med reglene fra 2003 var lettere hverdag for kontrollørene - hvis typegodkjenningsnummeret som står i vognkortet ikke er på potta -> så må det være bevis for at støyen er innenfor kravet (dvs papirer fra godkjent støymåling).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Papirer på eksospotte. hjelp

Legg inn av Kawagutten »

Skulle nok formulert meg annerledes,mente heller det at bt kunne godt hatt med støytester ute på kontrollplassen men hvis regler er forandret for at de skal ha en lettere jobb så må en vel sørge for en støytest selv som jeg har hørt er dyrt og lønner seg kanskje å få tak i orginalanlegget.

Går det an å bestille time for visning på bt for en støytest hvis de har det,noen som vet?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1607
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Papirer på eksospotte. hjelp

Legg inn av Kjellrf »

Kawagutten skrev:Skulle nok formulert meg annerledes,mente heller det at bt kunne godt hatt med støytester ute på kontrollplassen men hvis regler er forandret for at de skal ha en lettere jobb så må en vel sørge for en støytest selv som jeg har hørt er dyrt og lønner seg kanskje å få tak i orginalanlegget.

Går det an å bestille time for visning på bt for en støytest hvis de har det,noen som vet?
Nei, det vil de ikke...
Bare måle hvis de har mistanke om for høyt nivå. Det er hvordan de gjorde det for noen få år siden, har ikke hørt at de har forandret praksis.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Profanity
Innlegg: 3
Registrert: 19 okt 2013, 19:40
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX750J1 (91)

Re: Papirer på eksospotte. hjelp

Legg inn av Profanity »

Kjellrf skrev:
Kawagutten skrev:Skulle nok formulert meg annerledes,mente heller det at bt kunne godt hatt med støytester ute på kontrollplassen men hvis regler er forandret for at de skal ha en lettere jobb så må en vel sørge for en støytest selv som jeg har hørt er dyrt og lønner seg kanskje å få tak i orginalanlegget.

Går det an å bestille time for visning på bt for en støytest hvis de har det,noen som vet?
Nei, det vil de ikke...
Bare måle hvis de har mistanke om for høyt nivå. Det er hvordan de gjorde det for noen få år siden, har ikke hørt at de har forandret praksis.
Altså, alt jeg fikk beskjed om var at potta ikke var godkjent med mindre jeg hadde papirer, og alt de vil ha godkjent er støyen.
Tolker jeg deg riktig så vil det si at de har mistanke om høyt nivå, og isåfall burde de ta støytesten selv? Hadde isåfall vært gull å hatt noe å referere detta på når jeg skal inn dit om papirene jeg har finni ikke funker:P Det er jo ikke noe harley akkurat..

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Papirer på eksospotte. hjelp

Legg inn av RuneMC »

Igjen dette med 2003 som et viktig årstall:
Etter 2003 -> Har du original potte så er vognkortet det papiret som dokumenterer støy og typegodkjenningsnummer. For de som kontrollerer er nå jobben veldig enkel ved at det samme nummeret som står i vognkortet skal stå på eksospotta. Tar vel ca 10 sekunder å sjekke. Stemmer det ikke så er det per definisjon ikke godkjent.
Før 2003 -> Står ikke nødvendigvis noe i vognkortet og er ikke nødvendigvis noe nr på pottene (siden det var fra før EU kravet kom) -> Her tror jeg det er en generell regel om max 100 dB hvis vognkortet ikke angir noen standstøy. En med litt erfaring hører sannsynligvis hva som er klart over...

Uansett er det ikke slik at Biltilsynet/trafikkstasjonen tilbyr støymåling som noen tjeneste.

At det er såpass mange som kjører med anlegg som støyer klart over grensene, har nok mer med de få kontrollene å gjøre enn reglene...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Papirer på eksospotte. hjelp

Legg inn av Nostalgic »

Jeg har det samme problemet med mitt Akrapovic anlegg. Ble stoppet og fikk en klage tidligere i høst, da heldigvis fra Politiet så jeg måtte ikke på visning. Men ville gjerne hatt en slags skriftlig dokumentasjon på at potta er lovlig. I følge akrapovic sin nettsiden og forhandler så var den det.
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Papirer på eksospotte. hjelp

Legg inn av RuneMC »

Hvis forhandler sier det er lovlig, så må de jo kunne gi deg en dokumentasjon på det også (?)

Ellers er det som sagt mulighet for å ta støymåling hos et av firmaene som tilbyr det. 1400,- inkl mva er vel ikke allverden for å få det ut av verden (?) - men muuuligens litt sent på sesongen akkurat nå :mk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar