Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

Legg inn av Elruts84 »

Hei

Jeg sitter å leser meg frem til hvordan enklest å få byttet bremsevæske på motorsykkel uten at jeg trenger vakumpumpe og griser for mye.
Kom over denne på http://www.xlmoto.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Noen som har erfaringer eller tanker om denne metoden? Virker forsåvidt grei?

Anvendelse:

1: Monter slangen fra bremselufteren på din bremsekalipper, bremselufteren har en pil som viser i hvilket hull vesken skal flyte.

2: Deretter må verktøyet fylles med bremseveske innen det kan brukes. Dette gjøres gjennom at slangen/verktøyet holdes vertikalt opp i fra bremsekalippernet- siden pumper du opp trykk med bremsepedalen/armen, åpner luftskruen på kalipperen og lar vesken flyte i gjennom.
Det er viktig at du får opp bremseveskern så det passerer gjennom metalldelen av verktøyet.
Tenk til og med på å alltid holde trykk med pedalen/armen under tiden du har luftskruen på kalipperen oppe.

3: Så snart du har fått bremsevesken gjennom verktøyet kan du plasere verktøyets utløp i en passende beholder. La deretter luftventilen på kalipperne stå åpen en halv omdreining.

4: Nå kan du begynne å lufte bremsen, hver gang du trykker på armen/pedalen så kommer bremseveske til å flyte gjennom verktøyet uten risiko for at eventuelt luft flyter tilbake inn i kalipperen.
Tenk på å alltid holde rede på nivået i din bremseveskebeholder, i tilfelle den synker for lavt så risikerer du å få inn luft den veien.

5: Når du har kjørt i gjennom systemet (det slutter å komme luftbobler og flyter bare klar og fin bremseveske) så stenger du ventilen på bremsekalipperne og tar bort verktøyet.
Fyll opp til rett nivå i bremseveskebeholderen og sku på lokket - Klart!

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

Legg inn av Jompa »

Jeg har ikke egen erfaring med verktøyet, men utifra arbeidsbeskrivelsen ser det ut til at plastslange til
noen få kroner pr meter fra nærmeste bensinstasjon gjør samme nytta.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

Legg inn av RuneMC »

OK, så du lufter bremsene på vanlig måte (pkt 2 - forøvrig noe sparsommelig beskrevet) til bremesvæsken står opp forbi metall-delen som jeg antar er en ventil. Da går man over til neste metode med halvåpen tappeskrue, som er mulig fordi ventilen hindrer tilbakeflyt (pump med bremsehendel og etterfyll, men ikke noe "hold inne" og "skru igjen tappeskrue".

Nei, har ikke forsøkt det verktøyet. Noe forenkling, ja, men vekslingen mellom to metoder innebærer en viss risk for at man glemmer seg på neste kaliper...
Mindre gris ? - nei, ingen forskjell, en vanlig slange bør du også la gå ned i en flaske eller lign til oppsamling.

Pkt 2 slik det burde vært beskrevet
a) pump med bremsehendel 2-3 ganger for å bygge opp trykk
b) hold hendel inne mens tappeskrue løsnes
c) fortsett å holde hendel inne mens tappeskrue lukkes
d) gjenta a, b, c og pass på å etterfylle bremsevæskebeholder med ny bremsevæske etter behov
Sist redigert av RuneMC den 20 okt 2013, 23:18, redigert 3 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

Legg inn av Elruts84 »

Jompa skrev:Jeg har ikke egen erfaring med verktøyet, men utifra arbeidsbeskrivelsen ser det ut til at plastslange til
noen få kroner pr meter fra nærmeste bensinstasjon gjør samme nytta.
Selger di tilbakeslagsventil også? :-) hehe

Elrtus
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

Legg inn av Jompa »

Elruts84 skrev:
Jompa skrev:Jeg har ikke egen erfaring med verktøyet, men utifra arbeidsbeskrivelsen ser det ut til at plastslange til
noen få kroner pr meter fra nærmeste bensinstasjon gjør samme nytta.
Selger di tilbakeslagsventil også? :-) hehe

Elrtus
Nei, det gjør de vel ikke, og man trenger ikke tilbakeslagsventil for å lufte bremsene heller.
Stikk enden av slangen i ei flaske, pump på bremsa og se hvilken vei væska og lufta går.
Jeg garanterer at ingenting av det du pumper ut kommer i retur.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

Legg inn av Elruts84 »

RuneMC skrev:OK, så du lufter bremsene på vanlig måte (pkt 2 - forøvrig noe sparsommelig beskrevet) til bremesvæsken står opp forbi metall-delen som jeg antar er en ventil. Da går man over til neste metode med halvåpen tappeskrue, som er mulig fordi ventilen hindrer tilbakeflyt (pump med bremsehendel og etterfyll, men ikke noe "hold inne" og "skru igjen tappeskrue".

Nei, har ikke forsøkt det verktøyet. Noe forenkling, ja, men vekslingen mellom to metoder innebærer en viss risk for at man glemmer seg på neste kaliper...
Mindre gris ? - nei, ingen forskjell, en vanlig slange bør du også la gå ned i en flaske eller lign til oppsamling.

Pkt 2 slik det burde vært beskrevet
a) pump med bremsehendel 2-3 ganger for å bygge opp trykk
b) hold hendel inne mens tappeskrue løsnes
c) fortsett å holde hendel inne mens tappeskrue lukkes
d) gjenta a, b, c og pass på å etterfylle bremsevæskebeholder med ny bremsevæske etter behov
Akkurat..Så det er rett å slett som Jompa sier her. Kjøp en vanlig slange og utfør prosedyren du nettopp beskrev?

Hvordan gjør jeg med bakbremsen da? Jeg har bremsen på foten der. Samme metode bare med pedalen i stedet for?

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

Legg inn av Elruts84 »

Jompa skrev:
Elruts84 skrev:
Jompa skrev:Jeg har ikke egen erfaring med verktøyet, men utifra arbeidsbeskrivelsen ser det ut til at plastslange til
noen få kroner pr meter fra nærmeste bensinstasjon gjør samme nytta.
Selger di tilbakeslagsventil også? :-) hehe

Elrtus
Nei, det gjør de vel ikke, og man trenger ikke tilbakeslagsventil for å lufte bremsene heller.
Stikk enden av slangen i ei flaske, pump på bremsa og se hvilken vei væska og lufta går.
Jeg garanterer at ingenting av det du pumper ut kommer i retur.
Ja så da må jeg rett og slett få tak i en slange som passer. Hvor selger de dette? Har ikke sett dette på besinstasjoner? Evt. må jeg ha slangeklemme også for å få slangen til å sitte?

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

Legg inn av Jompa »

Hvis ikke bensinstasjonene har, så får du slange på verktøyforretninger og bil/mc- verksteder og bilutstyrsforretninger.

Tipper at en 5 mm slange passer, hvis den er litt trang er det bare å stikke enden i varmtvann.
Slangeklemme er ikke nødvendig.
Fastnøkkel med ringen på luftenippelen og slangen på etter fastnøkkelen.
Bakbremsa pumper du med handa på pedalen, og la for all del ikke væskebeholderen gå tom.
Det siste gjelder foran også.

Og.... vær obs på at når du lufter forbremsa kan det skvette væske opp av beholderen.
Bremsevæske tærer på lakk, så sørg for å vaske bort evt søl.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

Legg inn av Elruts84 »

Hei hei

Suuppert :-)

Dette må jeg få til. Alle har sin første gang :-) men det hørtes relativt greit ut.

Tusen takk for hjelpa.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

Legg inn av ejs »

:thumleft
Fikk en slik bremselufter gratis sammen med noen bremseklosser for mange år siden.
Min måte å bruke den er,tre slangen inn på luftenippel,andre ende ned i ei tom brusflaske.
Åpne luftenippel og pumpe til jeg er fornøyd,må selvfølgelig følge med på nivået i væskebeholder.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

Legg inn av RuneMC »

@Elruts84: ja, bakbrems blir på samme måte bare at pedalen må pumpes, holdes nede. Bremsevæske-beholderen sitter som regel mer kronglete til, så mer må demonteres.

Jeg så på DR. VStrom's video om temaet før jeg byttet bremsevæske for første gang i sommer. Jeg skippet all plasten som skulle beskytte mot søl da... men er nok egentlig lurt å ta seg tiden til det også, spesielt med ny MC. Instruksjonene er nok ganske universelle uansett MC-merke.

http://www.youtube.com/watch?v=pyWRMd7A4Oc" onclick="window.open(this.href);return false; (Forbrems)
http://www.youtube.com/watch?v=Btry42MPDUc" onclick="window.open(this.href);return false; (Bakbrems, har tenkt å ta min ila vinteren, tok bare forbrems i sommer)

Pass også å sjekke nøye hvilken type bremsevæske du har (DOT 4.1 og DOT 5 må f.eks. ikke blandes)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 654
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

Legg inn av MGR1 »

Jeg har forøvrig god erfaring med Gunson Eezibleed http://www.ebay.co.uk/itm/FTO-GTO-GUNSO ... 337f3b385a

Kjøpte den egentlig til bilen, hvor den er uvurderlig når man lufter bremsene alene, men den er fin å bruke på motorsykler også, i de tilfellene hvor man f.eks. har byttet tetninger i mastersylinder eller bremsekaliper og systemet er tomt. Eezibleed'en pumper gjennom væske på få sekunder når man åpner lufteventilen. Man slipper også evt. problem med at luft slipper forbi gjengene på lufteskruen på de systemene som er sugebasert.

Det følger med tre adapterlokk til bil, men på MC må man lage et selv, av et gammel lokk.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 654
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

Legg inn av MGR1 »

Her er forøvrig et bilde av oppsettet. Man kobler adapteret på mastersylinderen, fyller bremsevæske i Eezibleederen, og kobler på luft (maks 20 psi) fra dekket. Så er det bare å åpne lufteventilen på bremsekaliperen. Billig og genialt enkelt.

Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

Legg inn av Elruts84 »

Hei hei

Genialt. Her var det mange gode tips. Da får jeg lese litt på det forskjellige :-)

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

Legg inn av Elruts84 »

Hei hei

Hvordan gjør jeg det når jeg har bremser på begge sider foran. tømmer jeg 1 om gangen samtidig som jeg fyller på beholderen? eller må jeg tømme begge først og så fylle på, på begge?

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

Legg inn av TBI81 »

En om gangen

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

Legg inn av PCP »

RuneMC skrev:
Pass også å sjekke nøye hvilken type bremsevæske du har (DOT 4.1 og DOT 5 må f.eks. ikke blandes)
Ja, det er jo som så ofte litt forvirrende merking på bremsevæske. Akkurat DOT4.1 har jeg ikke hørt om før.

Men i all hovedsak er det DOT4 det går i. DOT4 kan erstatte DOT2, DOT3, og er også blandbar med DOT5.1. Alle disse er hygroskopiske glycol-baserte væsker. Den som skiller seg ut er DOT5 som er silikon-basert og som ikke kan blandes med de andre. Den er ikke vann-absorberende, og har derfor heller ikke samme behov for å skiftes ut, men det er så vidt jeg vet ikke særlig utbredt.

Oppsummert kan vi vel si at dersom sykkelen i følge manual eller merking på bremsevæske-beholder;
Skal ha DOT2, DOT3, eller DOT4, så bruker man DOT4.
Skal den ha DOT5.1 kan DOT4 brukes, men vil ha noe lavere kokepunkt.
Skal den mot formodning ha DOT5, man bruke DOT5

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

Legg inn av Elruts84 »

Hei hei

Ja på min sykkel står det DOT 4.

Men når jeg skal tømme en om gangen. Vil det si at når jeg har tømt 1, må jeg fortsette og fylle videre slik at jeg får byttet på den andre siden også?

Altså først tømmer jeg og fyller på, på den ene siden, så gjør jeg det samme i samme beholder på den andre siden? (Fremme altså)

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

Legg inn av PCP »

Det som er viktig er at du hele tiden etterfyller i beholderen/reservoaret, slik at det aldri kommer luft inn den veien. Hold nivået over minimum-merket, så er det godt innenfor. Om du så tar ene eller andre siden, eller litt fra begge er mindre viktig.
Så altså: Tapp ut litt -etterfylle -tapp ut litt -etterfylle -tapp--- ja, du skjønner...?

Ellers er det kanskje også verdt å nevne at man ideelt sett aldri etterfyller bremsevæske (annet enn ved lufting/skifting). Dersom systemet er i orden og uten lekkasjer vil nivået i reservoraet være på maks med helt nye bremseklosser, også synker det ned til minimum når klossene er nedslitt. Dette kan være greit å vite, fordi om du fyller beholder til maks-merket når du nå er ferdig med å skifte væsken, og klossene dine er halvslitt, så vil det blir for mye væske den dagen du bytter klosser, og bremse-stempler presses inn/væsken opp igjen i reservoaret.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

Legg inn av Elruts84 »

Hei hei

Ja da er jeg med på teknikken :-) Hørres ikke så vanskelig ut men det er jo en første gang for alle :-) Greit å gjøre mest mulig selv og :-)

Ja så det vil si at hvis en 1 år skifter bremse væske og neste år skifter klosser vil en få for mye væske når klossene blir byttet.

Nei jeg får prøve meg :-)

Takk for hjelpen.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

Legg inn av DrGreve »

Elruts84 skrev:Hei hei

Ja da er jeg med på teknikken :-) Hørres ikke så vanskelig ut men det er jo en første gang for alle :-) Greit å gjøre mest mulig selv og :-)

Ja så det vil si at hvis en 1 år skifter bremse væske og neste år skifter klosser vil en få for mye væske når klossene blir byttet.

Nei jeg får prøve meg :-)

Takk for hjelpen.

Elruts
Hvis du fyller/bytter bremsefluid samtidig som du bytter klosser skal du være berget siden du da har rett nivå i beholderen. Etter alle solemerker skal du begynne å bli fri for bremser når det er på tide å bytte klossene igjen... :lol
Når nye klosser er påmontert og du pumper til de går mot skivene har du igjen rett nivå. Bytter du væske når klossene er halvslitt vil du ha for mye når du bytter til nyere klosser.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

Legg inn av Elruts84 »

DrGreve skrev:
Elruts84 skrev:Hei hei

Ja da er jeg med på teknikken :-) Hørres ikke så vanskelig ut men det er jo en første gang for alle :-) Greit å gjøre mest mulig selv og :-)

Ja så det vil si at hvis en 1 år skifter bremse væske og neste år skifter klosser vil en få for mye væske når klossene blir byttet.

Nei jeg får prøve meg :-)

Takk for hjelpen.

Elruts
Hvis du fyller/bytter bremsefluid samtidig som du bytter klosser skal du være berget siden du da har rett nivå i beholderen. Etter alle solemerker skal du begynne å bli fri for bremser når det er på tide å bytte klossene igjen... :lol
Når nye klosser er påmontert og du pumper til de går mot skivene har du igjen rett nivå. Bytter du væske når klossene er halvslitt vil du ha for mye når du bytter til nyere klosser.
Ja. Akkurat. Da er det kanskje like greit og bytte klosser. takk for hjelpen..

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

Legg inn av erik m »

[quote="PCP"]Det som er viktig er at du hele tiden etterfyller i beholderen/reservoaret, slik at det aldri kommer luft inn den veien. Hold nivået over minimum-merket, så er det godt innenfor. Om du så tar ene eller andre siden, eller litt fra begge er mindre viktig.
Så altså: Tapp ut litt -etterfylle -tapp ut litt -etterfylle -tapp--- ja, du skjønner...?

Hvorfor er det viktig? Om du skifter til toppkvaliteten så kan jo ikke den blandes. Jeg tappa først alt helt tomt, etterfylte og så pumpa jeg til det ikke kom mer luft og bremsen kjentes fast og god. Den har virka greit etterpå. Er det noe jeg ikke har skjønt? (Første sykkel med denne nymotens hydraulikken!)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

Legg inn av DrGreve »

erik m skrev:
PCP skrev:Det som er viktig er at du hele tiden etterfyller i beholderen/reservoaret, slik at det aldri kommer luft inn den veien. Hold nivået over minimum-merket, så er det godt innenfor. Om du så tar ene eller andre siden, eller litt fra begge er mindre viktig.
Så altså: Tapp ut litt -etterfylle -tapp ut litt -etterfylle -tapp--- ja, du skjønner...?

Hvorfor er det viktig? Om du skifter til toppkvaliteten så kan jo ikke den blandes. Jeg tappa først alt helt tomt, etterfylte og så pumpa jeg til det ikke kom mer luft og bremsen kjentes fast og god. Den har virka greit etterpå. Er det noe jeg ikke har skjønt? (Første sykkel med denne nymotens hydraulikken!)
Det PCP mener at når du lufter, så er det ikke bare luft som kommer ut av nippelen, men også olje. Hvis du lufter så mye at det kommer luft inn i kanalen oppe i mastersylinderen, så hjelper det ikke hvor mye du lufter, det kommer fremdeles bare luft ut. Så du må passe på at nivået i mastersylinderen ikke kommer under inntakskanalen/utgangskanalen mens du lufter.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: Erfaringer med denne bremsevæske skifte hjelpen?

Legg inn av erik m »

Skjønte ikke helt hva du mente. Jeg tømte absolutt all væske ut av hele systemet, fylte på ny væske og pumpa til det kom rein bremsevæske ut av nippelen, og ikke noe luft. Var det feil?

Svar